iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 11. 2008
12:10 na ČT2

1 2 3 4 5

207 hlasů
24948
zhlédnutí

Film o filmu Hlídač č. 47

Dokument o natáčení nového českého filmu F. Renče

14 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Film o filmu Hlídač č. 47

  • 00:00:38 Je to remake, což je v historii
    české kinematografie poprvé,
  • 00:00:43 kdy se dělá remake českého filmu.
    A ten remake se snažíme dělat tak,
  • 00:00:50 aby byl pro současného diváka,
    aby byl dynamickej, emotivní,
  • 00:00:53 plnej lásky, nenávisti,
    zrady, smrti.
  • 00:00:56 Aby to byla podívaná, aby to byl
    kompaktní filmovej projekt.
  • 00:01:00 A to je celej náš cíl.
  • 00:01:05 Ten náš příběh se odehrává v roce
    1920 krátce po první světové válce,
  • 00:01:10 takže tady máme nádherný vagónky.
    A je to v týhle krajině pustý
  • 00:01:14 severních Čech a Krušných hor
    velice působivé.
  • 00:01:18 Působí to osamělým dojmem,
    takovou pustotou,
  • 00:01:22 která je i součástí charakteru
    toho hlavního představitele,
  • 00:01:27 toho Douši, který
    se odstěhuje na takový vechtr
  • 00:01:31 a tady o samotě prožívá
    svůj tragický příběh.
  • 00:01:37 Samozřejmě Hlídače číslo 47
    jsem znal,
  • 00:01:41 protože ten film je velice starej,
    ten původní.
  • 00:01:44 Je to z roku 1937,
    tak jsem ho znal jako malej kluk.
  • 00:01:47 Byl na mě hrozně těžkej,
    psychologickej,
  • 00:01:50 takže jsem to možná
    i kolikrát nedokoukal.
  • 00:01:54 A nikdy by mě nenapadlo,
    že s takovou látkou já se ztotožním
  • 00:01:57 a že ji natočím. Ale pro mě
    je to zase další krůček dál
  • 00:02:01 v té mé filmařské práci
    a v tom jakoby pochopit,
  • 00:02:04 jaká je práce s hercem
    a s psychologií postav.
  • 00:02:10 Ne. Teď jsem ošklivá.
  • 00:02:15 To je asi pro mě největší výzva,
    nejvíc náročná věc
  • 00:02:18 tohle téma zpracovat, protože
    každej má nějakej svůj osud,
  • 00:02:22 s kterým se pere, s kterým
    má problémy, nějakou historii.
  • 00:02:27 A vlastně se tam kolikrát promítaj
    i nějaký moje zkušenosti
  • 00:02:31 a zážitky, do týhle postavy
    hlídače č. 47.
  • 00:02:35 To bojování s osudem
    a s nepřízní toho osudu.
  • 00:02:40 S tím se každej musí porvat
    a je dobrý o tom natočit film.
  • 00:02:43 Že je důležitý se s tím prát,
    i když nemůžete vyhrát.
  • 00:02:47 -A co já, paní hostinská?
    -Stop! Dobrá.
  • 00:03:00 Je to pěkný. Vypadá to reálně.
    Vypadá to naturalisticky.
  • 00:03:04 Přesně podle obrázků,
    který jsme si vybrali.
  • 00:03:07 Podle knížky z první světový války,
    jako to vypadalo na frontách
  • 00:03:10 třeba u Haliče nebo tak.
    Je tady strašná zima.
  • 00:03:15 Myslel jsem taky, že to bude
    v blátě, ale je to celý zmrzlý.
  • 00:03:19 Ale zase to má svoji atmosféru.
  • 00:03:22 Něco do sebe.
    Všechno zlý je k něčemu dobrý.
  • 00:03:25 Ale vypadá to zajímavě.
    Budou to sugestivní scény určitě
  • 00:03:28 z první světový války
    a budeme rozumět tomu Doušovi,
  • 00:03:31 že z toho trošku měl problémy
    potom v tom životě dál.
  • 00:03:40 Jemu vlastně ten jeho život
    narušila hrozně moc ta válka.
  • 00:03:44 On si vzal sestru tý svojí milovaný
    a já si myslím,
  • 00:03:49 že ten jeho vztah k ní
    je hodně silnej,
  • 00:03:53 protože vlastně mu připomíná
    tu jeho bývalou lásku
  • 00:03:56 a má ji strašně rád.
    Ale zároveň mu neustále připomíná
  • 00:04:00 tu jeho minulost
    a to jeho vlastně špatný svědomí.
  • 00:04:16 HUDBA
  • 00:04:29 Většina příběhu Hlídače č.47
    se odehrává na tomto vechtru,
  • 00:04:33 což je tady ten domeček u šraněk,
  • 00:04:37 kterej dodělal a dotvořil
    architekt Fleming.
  • 00:04:42 Samozřejmě
    že máme problém s počasím,
  • 00:04:45 protože dneska nám poprvé nasněžilo
    a máme obrazy roztočený bez sněhu.
  • 00:04:50 A dneska nám začíná sněžit, takže
    si s tím musíme nějak poradit.
  • 00:04:55 A pro další scény,
    i když nebude sníh,
  • 00:04:58 tak si musíme opatřit umělý sníh.
  • 00:05:01 Listopad, prosinec je pro natáčení
    hrozně rizikový období,
  • 00:05:04 protože člověk nikdy neví,
    kdy bude hezky, kdy bude sněžit,
  • 00:05:07 kdy bude mrznout,
    nebo kdy bude teplo.
  • 00:05:10 Loňská zima byla teplá
    a letošní se zdá jiná.
  • 00:05:13 Ale ta atmosféra je krásná tady.
    Ta opuštěnost, osamělost
  • 00:05:17 k tomuto příběhu patří.
    Kdyby nám to takhle vydrželo,
  • 00:05:20 tak je to v pořádku. Ale ať
    už se nic neděje s tím počasím.
  • 00:05:29 Když mi zavolala paní Jirásková
    z produkce ČT,
  • 00:05:32 že jsem to dostala,
    že ještě to musí produkce
  • 00:05:37 z České televize potvrdit,
    ale režisér si mě vybral,
  • 00:05:40 tak jsem jí na to řekla:
    A vy jste nikoho lepšího nenašli?
  • 00:05:46 Pro mě to bylo velké překvapení
    a dělám, co můžu,
  • 00:05:49 abych nezklamala Filipovu důvěru.
    A myslím, že mi to jde.
  • 00:05:53 Až jsem překvapená někdy.
    Je to krásná role.
  • 00:06:01 Jsem rád, když je herec
    schopen toho kaskadérského,
  • 00:06:05 jestli se to tak dá nazvat,
    nebo nebezpečného výkonu
  • 00:06:08 se zúčastnit sám, protože jsem
    radši když u té nebezpečné situace
  • 00:06:12 ta kamera vidí do tváře.
    A ne že jsou to malinký figurky,
  • 00:06:15 někde vzadu že padaj a všichni
    vidí, že jsou to kaskadéři.
  • 00:06:19 Takže já u toho posledního filmu
    i u tohoto filmu
  • 00:06:23 používám statečnost herců.
  • 00:06:33 Vašek Jiráček po boku Karla Rodena
    měli scénu,
  • 00:06:36 kdy se rvali na kolejích, sněžilo
    a byla rozjetá parní lokomotiva.
  • 00:06:42 A chtěl jsem,
    aby v co nejmenším časovém úseku
  • 00:06:45 a co nejpozději před lokomotivou
    oni vypadli z těch kolejí,
  • 00:06:49 protože se perou na kolejích,
    přetahujou se.
  • 00:06:52 Takže to byla hodně nebezpečná
    scéna. Jeli jsme ji třikrát
  • 00:06:55 a když jsem to viděl na monitoru,
    tak se mi hrůzou ježily vlasy,
  • 00:06:58 protože to bylo velice nebezpečné
    a odhad té vzdálenosti
  • 00:07:02 byl těžko na místě odhadnutelnej.
    Takže si to dělali sami
  • 00:07:06 a potom je to pro toho diváka
    daleko věrohodnější situace.
  • 00:07:09 Co blbneš? Zbláznil ses? Co?
  • 00:07:13 Tady furt sněžilo a teď přestalo,
    tak musí používat ty bublinky.
  • 00:07:16 Mně to furt lítá do pusy
    a je to sapon,
  • 00:07:22 tak to není moc příjemný.
    To je dramatický takový,
  • 00:07:25 když máš plnou pusu saponu.
    -Ale toto dnešní počasí
  • 00:07:27 je vlastně úplně krásné,
    protože předtím tu bylo...
  • 00:07:30 Vidíš, jak si vůbec nerozumíme?
    Já to vidím úplně jinak.
  • 00:07:34 Na začátek!
  • 00:07:37 Jak to bylo?
  • 00:07:39 Metr a půl.
  • 00:07:41 Někdy je taková zima, že nám
    zamrznou i přístroje na sníh,
  • 00:07:44 zamrzne námi lokomotiva
    a tak dále. My zamrzáme taky.
  • 00:07:48 Takže musíme
    častěji chodit do cateringu.
  • 00:07:54 Takhle já vlastně
    trávím večery po natáčení,
  • 00:07:56 protože dostanu
    denní práce z laboratoří na DVD,
  • 00:08:00 dám si to do počítače
  • 00:08:03 a jelikož jsou to hodiny
    a hodiny materiálu každý den,
  • 00:08:07 tak se z toho pokoje nehnu
    a moc srandy si večer neužiju,
  • 00:08:12 ale tohle je pro mě
    naprosto vzrušující záležitost.
  • 00:08:16 Ty natočený záběry
    a pouštět si k tomu hudbu,
  • 00:08:19 která k tomu bude patřit.
  • 00:08:21 Je to pro mě nejhezčí film,
    kterej můžu vidět.
  • 00:08:24 A teď zastavit. Zastav se!
  • 00:08:27 Lucko, tak pojedeme.
  • 00:08:30 Teď jsme ve fázi zvukového
    dokončování.
  • 00:08:33 Děláme postsynchrony,
    které se dělají asi 14 dní.
  • 00:08:35 Každá scéna, každý herec musí znova
    celou tu roli namluvit kvůli tomu,
  • 00:08:39 aby byl lepší zvuk. A někdy se dá
    vylepšit i ten herecký výkon
  • 00:08:42 právě tím nově namluveným dialogem,
    protože na place je mnoho různých
  • 00:08:48 odstředivých motivů, které
    třeba ten herce v tom hlase nemá,
  • 00:08:52 takže se to dá vylepšit
    a vyčistit tady ve studiu.
  • 00:08:57 Tuhle bereme. To zkoprujem a dobrý.
    Dobrý, Lucko!
  • 00:09:03 Teď jsme na Invalidovně v Karlíně,
    kde Douša - Karel Roden
  • 00:09:10 si jde pro invalidní důchod za to,
    že je hluchej a že měl úrazy
  • 00:09:13 v první světový válce. Dostane
    peníze a může si koupit hospodu,
  • 00:09:17 do který se potom přestěhuje
    a která je jeho vlastně koncem.
  • 00:09:23 Jsem rád, že tady točíme,
  • 00:09:26 protože to je asi třicet metrů
    od místa, kde já bydlím.
  • 00:09:29 Takže jsem sem došel v pantoflích.
  • 00:09:38 Douša! Josef Douša!
  • 00:09:40 Kontakt mezi sebou!
    Nebuďte jako voskový figuriny.
  • 00:09:44 Děkuji!
  • 00:09:47 Douša! Jste Josef Douša?
  • 00:09:50 Pozrem sa, kudy pojdeš. Hej?
  • 00:09:52 Mě se strašně líbí, když mi
    kameraman dovolí, že můžu
  • 00:09:55 některé záběry odšvenkovat sám,
    protože se můžu koukat do kamery.
  • 00:09:59 Hrozně mám rád jízdy. Třeba když
    je kamera na jízdě nebo na jeřábu,
  • 00:10:03 tak si u kameramana vyprosím,
    abych si mohl odšvenkovat
  • 00:10:07 pár záběrů, protože mě hrozně
    vzrušuje ten moment,
  • 00:10:10 že i já jsem ten první,
    kterej se do toho kouká,
  • 00:10:13 že teď to vzniká, ten film.
    A slyším zvuk té kamery.
  • 00:10:17 Stop! Děkuju. Takhle to bude.
  • 00:10:20 Ne, ne! Jemněji.
  • 00:10:23 Jedna, dva, tři!
  • 00:10:28 Točíme tady několik obrazů, protože
    jeden z těch hlavních hrdinů Ferda,
  • 00:10:32 což je Vašek Jiráček, je hrobník,
    tak se pohybuje v tomhle prostředí
  • 00:10:37 A támhle nahoře stavíme rampu
    a budeme tam za chvilku točit
  • 00:10:40 takovou milostnou scénu v márnici.
    Tu márnici jsme museli posunout
  • 00:10:46 trošku nahoru do prvního patra,
    protože tam je hezké prostředí,
  • 00:10:49 takové krovy a tak dále, takže tam
    jsou kříže postavený na lešení,
  • 00:10:53 jako že jsme v přízemí.
  • 00:10:56 Dneska jsem trošku nervózní,
    protože točíme sex
  • 00:11:02 s Vaškem Jiráčkem.
  • 00:11:05 Nechci použít slovo milování,
    protože to není milování.
  • 00:11:10 A má to být
    takový vrcholový sex filmu,
  • 00:11:13 tak jsme napnutá,
    jak to Filip vymyslí.
  • 00:11:18 Jéžiši! No tak to je všechno.
    Být herečkou je úžasné.
  • 00:11:27 Víte, co jsem vám říkala, Ferdo.
  • 00:11:56 -Není vám zima?
    -Není. Je mi dobře, krásně. Díky.
  • 00:12:01 Tak pojďte na pohřeb.
    Vítám vás na pohřbu.
  • 00:12:03 Máme tři pohřby.
    Dneska si to užijeme.
  • 00:12:06 To bude legrace.
  • 00:12:10 Jeli jsme sem hlavně proto,
    že se oteplilo.
  • 00:12:13 My máme celej film roztočenej
    ve sněhu a tady v Krušných horách,
  • 00:12:17 kde je to asi 900 metrů nad mořem,
    zbyly nějaké zbytky sněhu,
  • 00:12:21 takže nám to navazuje
    na ty předcházející obrazy.
  • 00:12:23 Jinak bychom si našli hřbitov
    někde u Prahy.
  • 00:12:28 Tak jo. Jedeme ještě jednou.
    Dobrá byla.
  • 00:12:43 Určitě mým cílem je dostat
    co nejvíc diváků do kin na film
  • 00:12:47 Hlídač č.47. Je to cílem i mých
    spolupracovníků i České televize,
  • 00:12:51 protože si myslím, že lidi nemusí
    chodit je na nějaké vnější efekty,
  • 00:12:56 honičky, kaskadérské scény,
    ale i na hluboký lidský příběh.
  • 00:13:09 No nic, já už si nemůžu povídat.
  • 00:13:11 Já musím jít, protože
    mi to mrzne na hlavě. Je mi zima.
  • 00:13:23 Tak jsme skončili natáčení.
    Všechny zvu do kina.
  • 00:13:26 Myslím,
    že to bude můj nejlepší film.
  • 00:13:28 Bylo to nejtěžší natáčení
    v mém životě. A já jdu dál.
  • 00:14:05 Skryté titulky: Jaroslav Švagr
    Česká televize 2008

Související