iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
17. 10. 2010
22:25 na ČT2

1 2 3 4 5

3 hlasy
2011
zhlédnutí

Vzkaz

Vzkaz Františka Dvořáka

Historik umění, který se nebojí hlásat, že umění není pro každého, ale všichni bychom ho měli podporovat.

13 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Vzkaz Františka Dvořáka

  • 00:00:20 Když vypráví o dějinách umění,
    mají jeho příběhy v sobě víc napětí
  • 00:00:25 než detektivní romány.
  • 00:00:27 Pečlivě rozlišuje
    mezi tvorbou a napodobováním.
  • 00:00:30 Má pochopení pro přehlížené umělce
    a předpovídá jim větší budoucnost
  • 00:00:35 než zavedeným autorům.
  • 00:00:38 Historik umění František Dvořák
    se nebojí hlásat,
  • 00:00:42 že umění není pro každého,
    ale všichni
  • 00:00:44 bychom ho měli podporovat.
  • 00:00:46 Já bych se odvolal
    tady na Josefa Čapka.
  • 00:00:50 On prohlásil,
    že umění ve společnosti se zdá
  • 00:00:55 něčím nadbytečným, a to myslím,
    že platí do současnosti.
  • 00:01:01 Lidé v tom vidí také výdělek autorů
    nebo kšeftaření s uměleckými díly
  • 00:01:07 anebo také úsilí autora,
    který se chce zviditelnit tím,
  • 00:01:13 že se spojí s nějakým objektem,
    že smontuje například
  • 00:01:19 rozlámané gramofonové desky.
  • 00:01:23 Podepíše se a myslí si,
    že všichni žasnou nad tím nápadem,
  • 00:01:28 že z tohohle udělal obraz.
  • 00:01:31 Ve skutečnosti ale jde
    o něco docela jiného.
  • 00:01:36 Výtvarné umění, jako umění vůbec,
    je výpovědí.
  • 00:01:43 Není to otázka společenská.
  • 00:01:45 Některá doba má více pochopení,
    některá méně,
  • 00:01:49 některá podněcuje,
    některá zašlapuje
  • 00:01:52 a dokonce ničí umělce.
  • 00:01:59 Ale je tady něco nadčasového.
  • 00:02:02 Podívejte se, kam sahají
    stopy lidského života,
  • 00:02:05 kde jsou nejstarší doklady vůbec
    existence člověka na Zemi.
  • 00:02:14 Čapek právě poukazuje na to,
    že například Křováci,
  • 00:02:18 kteří žijí v nejbídnějších
    poměrech,
  • 00:02:22 doslova svoji existenci vyhrabávají
    z hlíny, nebo Eskymáci,
  • 00:02:27 kteří zápasí o svoji existenci
    s ledem, mají vynikající umění,
  • 00:02:32 které je srovnatelné
    s nejnádhernějšími projevy
  • 00:02:36 současné doby.
  • 00:02:53 Mně jednou byla položena
    podobná otázka také,
  • 00:02:57 že je umění v krizi.
  • 00:03:00 A já jsem odpověděl,
    že v krizi je pouze teorie umění,
  • 00:03:04 že umělci tvoří pořád dál,
    že jsou plné ateliéry
  • 00:03:08 nádherných děl.
  • 00:03:14 Umění není pro každého,
    to je omyl minulého režimu,
  • 00:03:18 když bylo přikázáno,
    že umění má být srozumitelné všem.
  • 00:03:29 Říkat, že jedině výtvarná kultura
    nás obrodí, by byl omyl.
  • 00:03:34 Poněvadž každý z nás je hnán
    k té své pravdě,
  • 00:03:39 kterou najde stejně
    v podnikatelství
  • 00:03:42 nebo jako ve výrobě,
    v organizaci nebo v učitelství
  • 00:03:47 anebo v obyčejné dělní práci,
    v chození do zaměstnání,
  • 00:03:51 které ho těší, že tam něco má.
  • 00:04:00 Mám odpovědět na otázku,
    jestli je třeba lidi k umění vést.
  • 00:04:04 Od toho já bych nebyl pedagog.
  • 00:04:07 Je to i moje životním povolání
    posledních 60 let.
  • 00:04:12 Od toho máme galerie,
    od toho máme státní instituce.
  • 00:04:16 To znamená tedy,
    že umění má být přístupné.
  • 00:04:22 A těm, kteří řeknou,
    to je obraz, to je zbytečnost,
  • 00:04:27 tak mu to nevtírat, nevnucovat.
  • 00:04:36 Tvořivost je vyloženě
    ta hnací síla.
  • 00:04:42 Pakliže jde o napodobování tvůrčího
    postupu, tak to je kýčařina.
  • 00:04:48 Ale to jsou napodobitelé.
  • 00:04:51 Jsou sice takzvaně aktuální,
    ale není to projev trvale platný.
  • 00:04:57 A nebo happeningy.
  • 00:04:59 Tam běží jenom o zviditelnění lidí,
    aby se o nich mluvilo,
  • 00:05:04 kteří jsou posedlí touhou,
    aby byli slavní,
  • 00:05:08 aby se o nich vědělo
    za každou cenu.
  • 00:05:13 A dělají tyhle vyložené provokace,
    které jsou pomíjivé.
  • 00:05:17 Sice řeknou, to je ohromnej nápad,
    on tady dělal na ulici kašpařiny
  • 00:05:23 a svlíknul se před lidmi
    donaha a utíkal před policajty,
  • 00:05:28 a že to bylo něco úžasného.
  • 00:05:33 To je teda tvůrčí projev,
    ale pomíjivý.
  • 00:05:38 Že se o něm píše, on má radost,
    že je známej, že dovede.
  • 00:05:44 Ale je to teda věc z hlediska času
    velice nicotná,
  • 00:05:48 poněvadž on chce pouze zviditelnit
    své jméno, ale ne dílem.
  • 00:05:59 Nýbrž jenom poukazem na své jméno,
    aby si ho lidé pamatovali,
  • 00:06:04 ale ne aby si ho pamatovali
    podle toho, co vytvořil,
  • 00:06:09 nýbrž co jenom vykonal,
    aby byl pamatovatelný.
  • 00:06:16 - HLÁŠENÍ V TRAMVAJI -
  • 00:06:18 Národní divadlo.
    Příští zastávka Staroměstská.
  • 00:06:21 S výtvarným uměním v současnosti
    je to úplně stejné,
  • 00:06:25 jako to bylo kdykoliv v minulosti.
  • 00:06:29 Je to asi tak, jako když se
    podíváte na rukopisy lidí.
  • 00:06:36 Je to otázka osobnosti.
  • 00:06:43 Poznáte v rukopise člověka
    jaksi velkorysého nebo školáka,
  • 00:06:47 který celý život jenom byl držen
    u těch pravidel a principů,
  • 00:06:52 které mu vtloukala škola do hlavy.
  • 00:06:59 Že to byl šprtoun
    anebo to byl volnomyšlenkář,
  • 00:07:02 který proti výuce si tvořil
    svůj vlastní svět,
  • 00:07:07 že tohle je moje pravda.
  • 00:07:11 Tak tohle by se mělo
    hledat v umění.
  • 00:07:14 Nedívat se na to,
    co je propagováno,
  • 00:07:18 jako že to je to nejaktuálnější,
    ale u čeho cítíme,
  • 00:07:21 že je to pravdivé.
  • 00:07:25 A to je otázka zase individuální,
    že vůbec by bylo nesmyslné,
  • 00:07:30 kdybych já někomu řekl,
    tohle je to správné umění,
  • 00:07:34 vy se mýlíte, když tohle
    za umění nepokládáte.
  • 00:07:45 To co Josef Čapek řeší tady v téhle
    úvaze "Co má člověk z umění",
  • 00:07:50 říká, že lidé v jeho době
    umění obecně pokládají
  • 00:07:54 za něco nadbytečného.
  • 00:08:00 To je otázka, jestli to má cenu
    na to peníze dávat,
  • 00:08:04 ale odpovězme takhle:
    Co z té doby zůstane?
  • 00:08:09 Podívejte se,
    kdyby z pravěké kultury,
  • 00:08:12 z paleolitu a z neolitu,
    nezůstaly výtvarné hodnoty,
  • 00:08:17 tak bychom nevěděli o tom nic.
  • 00:08:19 Nakonec ta kultura
    je to jediné, co přežije.
  • 00:08:30 Jedinečnost v naší současnosti
    vidím samozřejmě úžasně silnou
  • 00:08:35 v tom, že tady máme desítky
    umělců, kteří si říkají,
  • 00:08:39 já to budu dělat podle svýho.
  • 00:08:44 Je to otázka té vnitřní síly,
    hovořit za sebe,
  • 00:08:48 a ne abych byl chválenej.
  • 00:08:53 Naše kultura je součástí
    naší existence.
  • 00:09:01 To není něco okrajového,
    něco nadbytečného,
  • 00:09:05 ale obohacuje to život,
    ten smysl života, proč tady jsem.
  • 00:09:09 Ale ne, že mně na vkladní knížce
    přibývají tisícovky,
  • 00:09:14 ale že mi přibývají tisícovky
    pocitů tady v nitru,
  • 00:09:18 někde v té duši, v tom,
    co směřuje někam dál.
  • 00:09:30 Nastala devalvace pojmu "umění",
    že se tím slovem příliš plýtvá,
  • 00:09:36 že jako umění se prohlašují
    pouhé montáže
  • 00:09:40 nebo nějak realizovaný nápad
    ovládnout prostor.
  • 00:09:49 To jsou věci vyloženě jaksi
    taktické, ale ne tvůrčí.
  • 00:09:56 Já jsem zastánce toho, co je
    ověřené minulostí, to co přetrvá.
  • 00:10:06 Rozhodně hodnotu umění
    nerozpoznáváme podle toho,
  • 00:10:10 kde se prodává.
  • 00:10:14 Podívejte se, my máme slavného
    malíře 18. století,
  • 00:10:18 dokonce evropského formátu -
    Norbert Grund.
  • 00:10:23 A uvádí se, že žil celkem
    v chudobě a živil se tím,
  • 00:10:27 že jeho děti prodávaly
    jeho obrazy u kostelů.
  • 00:10:33 Takže jestliže bychom si položili
    otázku, co zbyde z téhle doby,
  • 00:10:38 nevíme, co se vydoluje.
  • 00:10:43 Jsem ale přesvědčen, že ti,
    kteří jsou dnes uváděni
  • 00:10:47 a v Národní galerii představováni
    jako reprezentanti
  • 00:10:51 současného umění, ti se ztratí,
    stoprocentně, to je zákonité,
  • 00:10:55 poněvadž to není projev tvorby.
    To je jenom odvaha.
  • 00:11:03 A abych řekl,
    nechci říct to slovo "drzost",
  • 00:11:06 ale je to prostě úsilí
    být zviditelněn.
  • 00:11:13 Aby byl zapamatovatelný, ale jenom
    jako uskutečněním nějakého objektu,
  • 00:11:20 vytvořením, a ne projevem tvořivým,
    tak jak to bylo vždycky
  • 00:11:26 v minulosti u těch děl,
    která z minulosti přetrvala
  • 00:11:31 jako stále živá do dneška.
  • 00:12:01 Pro mě jaksi to největší potěšení
    mi skýtá tvorba Adolfa Borna.
  • 00:12:08 On totiž u každé tématiky,
    všimněte si,
  • 00:12:11 kdybyste měli možnost mít doma
    několik jeho knížek,
  • 00:12:15 jak on v každé knize vytváří
    vlastně nové prostředí.
  • 00:12:21 A udrží ho ale v celé té knize
    jednotné, to je vidět.
  • 00:12:25 On nepřeskakuje,
    že by měl několik možností.
  • 00:12:29 On pro každé své dílo najde
    svůj vlastní osobní přístup.
  • 00:12:42 Kdo se dnes dá na humanitní obor,
    tak něco v něm je.
  • 00:12:47 Takže jsou na správné cestě.
  • 00:12:49 Já bych těm, kteří chodí
    do knihoven,
  • 00:12:53 kteří chodí na výstavy,
    kteří chodí po Praze se zápisníkem
  • 00:12:58 a kteří jdou na výstavu
    a chodí do divadla,
  • 00:13:01 tak těm nemusíme nic radit.
  • 00:13:06 To je ten pud tvořivý,
    který je třeba nejenom respektovat,
  • 00:13:12 ale obdivovat.
  • 00:13:14 A takovým lidem,
    kteří žijí jenom pro kulturu,
  • 00:13:18 tak jim ze všech stran
    otevírat dveře.
  • 00:13:23 Jsme obklopeni nádhernými
    uměleckými díly,
  • 00:13:27 stačí jen si je objevovat!
  • 00:13:32 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2010

Související