iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
13. 2. 2021
11:00 na ČT1

1 2 3 4 5

7 hlasů
17950
zhlédnutí

Z metropole

ABC a Vlastislav Toman — Zákaz sáňkování na Petříně — Jizerská padesátka po pražsku — Vltavská — Prohlídka brutalistní Prahy — Plavecký areál památkou — Žižkov a jeho pumpy

26 min | další Zpravodajství »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...
odkaz na video zhasnout pomoc zvukový popis

Z metropole

  • 00:00:01 Z METROPOLE
  • 00:00:17 -65 na scéně.
    Legendární časopis ABC.
  • 00:00:21 Portrét jeho zakladatele
    a emeritního šéfredaktora
  • 00:00:24 Vlastislava Tomana.
  • 00:00:26 Nevzhledný prostor
    přestupní stanice Vltavská
  • 00:00:29 se brzy změní.
  • 00:00:30 Teď ho oživuje pouliční výstava.
  • 00:00:33 Žižkov a jeho historické
    pumpy a studny.
  • 00:00:35 Začíná další vydání
    pražských zpráv a zajímavostí.
  • 00:00:38 Začíná pravidelný reportážní
    magazín Z METROPOLE.
  • 00:00:41 Vítejte při jeho sledování.
  • 00:00:46 ZAKLEPÁNÍ NA DVEŘE
  • 00:00:49 -Dobrý den.
    -Dobrý den.
  • 00:00:53 -My vám přejeme
    za všechny čtenáře...
  • 00:00:56 -A taky čtenářky...
    -Přejeme hodně čtenářů a čtenářek.
  • 00:01:01 -Takhle přišli blahopřát
    šéfredaktorovi
  • 00:01:04 Vlastislavu Tomanovi
    k dvacetinám časopisu ABC
  • 00:01:07 v roce 1976 jeho čtenáři.
  • 00:01:10 To už se původní náklad
    50 000 výtisků
  • 00:01:13 vyšplhal na trojnásobek.
  • 00:01:15 -V roce 1956
    se redakce dávala dohromady.
  • 00:01:20 Sešli jsme se 1. října,
    bylo nás pět.
  • 00:01:23 Měli jsme dělat barevný měsíčník
    o 32 stranách.
  • 00:01:27 Tak jsem tam nastoupil
    jako redaktor techniky,
  • 00:01:32 což mi bylo samozřejmě nejblíž.
  • 00:01:34 -Vlastislav Toman
    se ale už po třech letech
  • 00:01:37 stal šéfredaktorem
    a časopis dál posunul.
  • 00:01:39 -Zaprvé jsem z toho udělal
    čtrnáctideník přes tři různé fáze.
  • 00:01:46 A obsahově to zůstalo věrné
    svému názvu,
  • 00:01:50 příroda, věda, technika.
  • 00:01:54 Jenomže jsme přišli
    s řadou nových věcí včetně příloh,
  • 00:01:58 našich vystřihovánek.
  • 00:02:00 Papírové modelářství,
    to byl obor, který tehdy existoval
  • 00:02:04 jen tak podomácku.
  • 00:02:06 -Tohle je pracovní model budovy,
    ve které ábíčko sídlí.
  • 00:02:12 Je v těchto prostorách,
    a vyjde to jako vystřihovánka.
  • 00:02:17 -Vlastislav Toman se narodil
    17. července 1929 v Plzni,
  • 00:02:21 tady prožil celé dětství
    a vystudoval
  • 00:02:24 střední elektrotechnickou školu.
  • 00:02:27 Brzy ho to ale táhlo k psaní,
    a tak hned po maturitě
  • 00:02:30 zaklepal ne dveře
    redakce časopisu Vpřed
  • 00:02:33 vedené samotným
    Jaroslavem Foglarem.
  • 00:02:35 A když pak o 15 let později
    zaklepal Foglar na dveře
  • 00:02:39 redakce ABC s nabídkou spolupráce,
    Vlastislav Toman
  • 00:02:42 mu vstřícnost oplatil.
  • 00:02:44 -Náhodou jsem takové ty
    diplomatické triky ovládl,
  • 00:02:48 takže se mi podařilo ho uvolnit,
    že jsme nedostali žádný průšvih.
  • 00:02:54 Tehdy ale začít s Rychlými šípy,
    to by bývala byla sebevražda.
  • 00:02:59 A pak jsme přišli s tím,
    že by mohl psát komiks.
  • 00:03:02 Ovšem že by to měl být komiks,
    který by odpovídal
  • 00:03:05 našemu programu.
  • 00:03:07 Bude to pionýrská družina,
    která bude mít své příhody.
  • 00:03:11 A pojmenoval to, on potom sám
    přišel s návrhem Kulišáci.
  • 00:03:14 -Kulišáci vycházeli v ABC tři roky
    a některé jejich příběhy
  • 00:03:18 později Foglar
    se souhlasem redakce ABC
  • 00:03:20 přepsal pro Rychlé šípy.
  • 00:03:22 Vlastislav Toman
    se do Prahy přestěhoval
  • 00:03:25 v roce 1953 a začátky v redakcích
    vojenských periodik nebyly lehké.
  • 00:03:30 -Praha pro mě ze začátku
    byla takovým mořem,
  • 00:03:34 ve kterém jsem byl trosečníkem,
    který hledal nějakého partnera
  • 00:03:39 jako Pátka.
  • 00:03:41 Ale potom, když už jsem se
    dostal do ábíčka zejména,
  • 00:03:45 tak už to byla jiná parta.
  • 00:03:48 Ta vojenská parta
    byla trošku jiná.
  • 00:03:51 Mně to ábíčko hrozně pomohlo,
    že jsem tam šel.
  • 00:03:54 Tam jsem dostal konečně
    trošku jiné kamarády a kamarádky,
  • 00:03:57 i jiné prostředí
    z ostatních redakcí.
  • 00:04:00 -ABC se pod vedením
    Vlastislava Tomana
  • 00:04:02 stalo fenomenálním časopisem
    s neuvěřitelným nákladem
  • 00:04:06 300 000 výtisků, který se stával
    i sběratelským artiklem.
  • 00:04:10 -Jak jsem byl předplatitel,
    tak jsem měl své jedno číslo,
  • 00:04:14 to putovalo rovnou do archivu.
  • 00:04:17 -Do vašeho archivu?
    -Do mého archivu.
  • 00:04:19 A toho ne, že bych se nedotýkal,
    to zase takový obřad nebyl,
  • 00:04:23 ale potřeboval jsem
    ještě druhé číslo,
  • 00:04:26 abych si mohl třeba
    vystřihovánku vyrobit,
  • 00:04:30 abych to ABC mohl nějak zhodnotit,
    protože vystřihovánka je od toho,
  • 00:04:34 aby se vystříhala.
  • 00:04:35 -Mohou se tu pochlubit něčím,
    co se nenajde
  • 00:04:38 v žádném jiném dětském časopise
    na světě,
  • 00:04:41 tímhle přírodovědným atlasem.
  • 00:04:43 -My jsme si vymysleli
    sraz čtenářů.
  • 00:04:46 První turistický sraz
    se konal v roce 1959
  • 00:04:50 na hradě Radyně u Plzně.
  • 00:04:53 Tam tehdy přišlo 250 dětí.
  • 00:04:55 -Čtenářské srazy si okamžitě
    získaly velkou popularitu,
  • 00:04:58 ale právě pro ten úspěch
    od nich redakce ABC
  • 00:05:01 musela brzy ustoupit.
  • 00:05:03 Účastníci by se nikam nevešli.
  • 00:05:05 Vlastislav Toman
    nepopírá inspiraci
  • 00:05:08 foglarovskými Vpředy
    včetně mnoha komiksových seriálů.
  • 00:05:11 Ty už ale nesly jednoznačně
    Tomanův rukopis,
  • 00:05:14 odehrávaly se
    v originálních prostředích
  • 00:05:17 a v jiných zápletkách.
  • 00:05:19 -Bezesporu nejúspěšnější
    jsou dvě trilogie.
  • 00:05:23 Příhody malého Boha, Příchod Bohů,
    Kruanovo dobrodružství
  • 00:05:28 a další tři díly.
  • 00:05:30 -Šéfredaktorem ABC
    byl Vlastislav Toman
  • 00:05:34 až do roku 1992, tedy 33 let.
  • 00:05:36 A přestože sám sebe
    označuje za Plzeňáka
  • 00:05:39 žijícího v Praze,
    v hlavním městě si našel
  • 00:05:42 mnoho oblíbených míst.
  • 00:05:44 -Od té doby, co bydlíme
    tady v Ďáblicích na sídlišti,
  • 00:05:48 tak máme za chalupou,
    jak se říká, lesopark.
  • 00:05:53 A jinak v dávných dobách
    to byla Stromovka, Letná, Petřín.
  • 00:06:00 -A Tomanovo ábíčko?
  • 00:06:03 Vychází dosud,
    a přestože pravověrní čtenáři
  • 00:06:06 z tomanovských časů se s ním
    často nedokážou identifikovat,
  • 00:06:10 emeritní šéfredaktor
    práci svých následovníků hájí.
  • 00:06:13 -Děti jsou také zase už trošku
    jinde, než byli naši čtenáři.
  • 00:06:17 Ábíčko si zachovalo
    základní charakter časopisu,
  • 00:06:21 to je důležité.
  • 00:06:23 Takových časopisů, jako je ABC,
    ve světě nebylo
  • 00:06:26 a pravděpodobně není moc.
  • 00:06:34 -Sáňkování zakázáno,
    sáňkování povoleno.
  • 00:06:37 Tak by se dalo shrnout
    dění tohoto týdne na Petříně.
  • 00:06:40 Zatímco ještě v úterý
    strážníci děti ze svahu vyhnali,
  • 00:06:44 druhý den už na místě
    jen dohlíželi.
  • 00:06:46 V úterý radost téhle školky
    netrvala ani 10 minut.
  • 00:06:50 -Policista nás vyhnal ze svahu,
    že nemůžeme, protože ničíme zeleň,
  • 00:06:55 je to veliká škoda, protože je to
    jediné vyžití pro děti,
  • 00:06:59 málokdy je sníh v Praze.
  • 00:07:15 -Petřín při podobné záplavě sněhu
    láká malé sportovce odjakživa.
  • 00:07:19 -Dolů to jelo samo.
  • 00:07:21 Tam, kde už nohy odmítaly
    poslušnost, pomohla máma.
  • 00:07:24 Nebo malé sportovce na kopec
    dopravila lanová dráha.
  • 00:07:27 -Děti těchto dětí ale mají smůlu.
  • 00:07:29 Ještě v pondělí to byla
    jediná lanovka,
  • 00:07:31 která v Česku lyžaře vozila.
  • 00:07:33 V úterý už směli nastoupit
    jen pěší.
  • 00:07:36 Už ve středu odpoledne
    ale magistrát slíbil
  • 00:07:38 rychlou nápravu.
  • 00:07:40 20 let stará vyhláška
    totiž neumožňuje sáňkování
  • 00:07:43 skoro na žádném pražském kopci.
  • 00:07:46 -My jsme ani nevěděli,
    že se tady nesmí,
  • 00:07:49 ale už se teda asi smí
    podle téhle cedule.
  • 00:07:51 -Cedule, které sáňkování
    na části Petřína povolují,
  • 00:07:54 se objevily na kopci
    ve středu večer.
  • 00:07:56 Tabule, která to zakazovala,
    je o poznání starší.
  • 00:07:59 Než vyhlášku politici změní,
    měli by podle nich
  • 00:08:01 strážníci přimhouřit oči.
  • 00:08:04 Běžkařský závod Jizerská 50
    jedou letos kvůli epidemii
  • 00:08:07 pouze profesionálové.
  • 00:08:09 Tisíce nadšenců bílé stopy
    si ale klání můžou užít
  • 00:08:12 po celý únor alespoň na dálku.
  • 00:08:15 Organizátoři jim připravili trasy
    třeba v Praze
  • 00:08:18 na Václavském náměstí,
    ve Stromovce
  • 00:08:20 nebo na Karlově mostě.
  • 00:08:22 Podrobnosti najdou zájemci
    na webu tradičního závodu.
  • 00:08:34 Eduard Ondič hraje na ulici
    poblíž stanice Vltavská osm let.
  • 00:08:38 Bezdomovec to ale není.
  • 00:08:40 Profesionální muzikant
    jezdí do Prahy každý všední den
  • 00:08:44 ze svého bytu
    v Kralupech nad Vltavou.
  • 00:08:46 -Lidé mě tady znají.
  • 00:08:51 Hlavně malé děti,
    co jsou v kočárcích,
  • 00:08:54 potom dva tři roky, šest, osm,
    dospělí, studenti, staré ženy.
  • 00:08:58 Každému vím, co mám zahrát.
  • 00:09:00 Mají rádi Francii,
    takže jim hraji Francii.
  • 00:09:05 -Kevin V. Ton
    je na ulici se svým fotoaparátem
  • 00:09:08 dokonce víc než 30 let,
    bezdomovec to ale není.
  • 00:09:12 Profesionální fotograf
    se specializuje na lidi,
  • 00:09:15 jak říká, na okraji společnosti.
  • 00:09:18 Za tu dobu nasbíral
    velké množství příběhů.
  • 00:09:21 -Jsou to lidé jako všude jinde,
    se svými problémy.
  • 00:09:25 Jediné, co je odděluje,
    je život ze dne na den,
  • 00:09:29 že jsou postaveni
    před úplně jiné existenční
  • 00:09:32 nebo existencionální výzvy.
  • 00:09:34 Já si osobně myslím,
    že z velké většiny
  • 00:09:37 si za to vůbec nemůžou,
    důvody jsou samozřejmě různé,
  • 00:09:41 ale často to bývá,
    pokud jsou to mladí lidé,
  • 00:09:45 kteří vypadnou z domu,
    tak kvůli tomu,
  • 00:09:48 že nefunguje rodina,
    že je nějaký problém.
  • 00:09:52 A potom je klasický model,
    dluhy, exekuce,
  • 00:09:55 vyhození manžela, co nemá práci,
    a nahrazení jiným pánem.
  • 00:09:59 -Několik jeho fotografií
    je od Vánoc vystaveno
  • 00:10:02 v podivné betonové změti
    přestupů metra a tramvají
  • 00:10:05 na Vltavské.
  • 00:10:09 -Je to výsledek spolupráce
    s dopravním podnikem
  • 00:10:11 a hlavní architektkou metra
    Annou Schwarz,
  • 00:10:14 s kterou jsme už loni uvažovali,
    že bychom podobný projekt
  • 00:10:17 spustili na stanici metra
    Holešovice.
  • 00:10:19 To je zatím rozpracováno, to čeká,
    ale podařilo se nám najít plochu
  • 00:10:23 na stanici Vltavská.
  • 00:10:25 -Jméno Kevin Ton bylo
    pro první výstavu jasnou volbou.
  • 00:10:28 Právě tento muž zná
    i místní bezdomoveckou komunitu
  • 00:10:31 a vybrané fotografie
    jsou jí šité na míru.
  • 00:10:34 -Fakt je,
    že když jsem se tu bavil,
  • 00:10:37 když se to nainstalovalo,
    s chlapci, co tu posedávali,
  • 00:10:40 tak o tom nemluvili
    jako o fotkách, ale o obrazech.
  • 00:10:43 Vnímají to asi jako jinak.
  • 00:10:45 -Oni si to vzali za své,
    protože mnozí z nich
  • 00:10:48 se tam poznávají,
    někteří se najdou.
  • 00:10:51 Případně své příbuzné, známé,
    takže je to jejich výstava.
  • 00:10:56 -Aniž bychom to chtěli zakřiknout,
    říká dál Marie Foltýnová
  • 00:10:59 z Galerie hlavního města Prahy,
    ale možná právě proto
  • 00:11:02 zatím nikdo fotografie
    nijak neporušil.
  • 00:11:05 Galerie teď vyzývá další autory,
    aby přihlásili
  • 00:11:08 svoje umělecké kolekce,
    které by tu od dubna
  • 00:11:11 fotografie Kevina Tona vystřídaly.
  • 00:11:14 Celý dosud nevzhledný prostor
    čeká v následujících letech
  • 00:11:17 proměna.
  • 00:11:19 Blízko vyroste nová velká
    obytná část Bubny-Zátory
  • 00:11:23 a stanice metra Vltavská
    se tak dočká nových výstupů
  • 00:11:26 a i stávající výstup
    bude zakomponován
  • 00:11:28 do nové výstavby.
  • 00:11:30 Zachováno by mělo být sousoší
    Fauna a flora u výstupu z metra,
  • 00:11:34 které nedávno
    restaurátoři opravili.
  • 00:11:37 Směrem k nábřeží pak Praha plánuje
    výstavbu nové budovy filharmonie,
  • 00:11:41 se kterou by se mohlo začít
    za šest let.
  • 00:11:44 Do té doby bude
    do zdejších syrových míst
  • 00:11:46 docházet fotograf Kevin Ton,
    zrovna tak jako harmonikář
  • 00:11:50 Eduard Ondič,
    kterému podivný prostor
  • 00:11:52 plně vyhovuje.
  • 00:11:54 -Tady mě mají rádi a nechtějí,
    abych šel jinam.
  • 00:11:58 Vždycky chtějí, abych hrál tady.
  • 00:12:01 Teď jsem měl přestávku
    přes dva měsíce.
  • 00:12:05 Telefonáty, návštěvy,
    jak to, že nehraji.
  • 00:12:09 -Na jedné z vystavených fotografií
    na Vltavské zaznamenal Kevin Ton
  • 00:12:13 právě usměvavého muzikanta
    původně ze Staré Ĺubovně.
  • 00:12:25 Z Holešovic se dnes
    ještě přesuneme sem, na Žižkov.
  • 00:12:28 Procházku po zdejších
    studnách a pumpách
  • 00:12:31 zahájíme i zakončíme tady,
    pod ikonickými schody,
  • 00:12:35 kde stará pumpa kdysi také bývala.
  • 00:12:38 Už za chvíli v METROPOLI.
  • 00:12:43 Kulturní instituce
    zůstávají zavřené,
  • 00:12:45 přesto i teď lidé mohou poznávat
    architekturu svého města.
  • 00:12:49 Projekt MAPAmátky,
    který připravili studenti
  • 00:12:51 arts managementu
    Vysoké školy ekonomické,
  • 00:12:54 nabízí několik
    vycházkových okruhů.
  • 00:12:57 Stačí si na webových stránkách
    zvolit trasu a vyrazit.
  • 00:13:00 My jsme si vybrali procházku
    po brutalistních stavbách.
  • 00:13:03 Ta začíná tady,
    u hotelu Intercontinental.
  • 00:13:06 -Karel Filsak vypracoval hotel
    opravdu špičkové
  • 00:13:11 nadnárodní kvality
    a mělo to souvislost i s tím,
  • 00:13:16 že to byla investice
    americké společnosti
  • 00:13:20 Tower International,
    která zainvestovala jistý kapitál
  • 00:13:24 po domluvě
    se socialistickým Československem.
  • 00:13:27 -Brutalismus si zakládal
    na pravdivé podobě
  • 00:13:30 stavebního materiálu.
  • 00:13:32 Typickým znakem je odhalený beton.
    Viditelný je i na druhé zastávce.
  • 00:13:36 Obchodní dům Kotva
    vznikl v 70. letech
  • 00:13:39 podle návrhu
    manželů Machoninových.
  • 00:13:41 -Oni zvolili plástvovitý půdorys,
    který se skládá
  • 00:13:46 z jednotlivých
    šestiúhelných struktur
  • 00:13:50 a tato prostorová kompozice
    jim umožnila rozdrobení
  • 00:13:54 obrovského objemu do hmoty,
    která sem do toho prostředí
  • 00:13:59 mezi historickými stavbami
    velmi dobře zapadá.
  • 00:14:03 -Brutalistní tvář Prahy
    výrazně utvářel také architekt
  • 00:14:07 Karel Prager.
  • 00:14:08 Podle jeho návrhu
    vzniklo například
  • 00:14:11 Federální shromáždění,
    dnes Nová budova Národního muzea.
  • 00:14:14 -Budovy jsou monumentální,
    jsou na první pohled vidět.
  • 00:14:19 Mnohdy lidé kolem nich chodí
    a ani nevědí,
  • 00:14:22 že jde o architektonický unikát.
  • 00:14:24 -Takzvané Pragerovy kostky
    jsou komplexem
  • 00:14:27 tří kancelářských budov
    u emauzského kláštera.
  • 00:14:30 Sloužily a stále slouží
    architektuře,
  • 00:14:32 sídlí v nich Institut plánování
    a rozvoje hlavního města Prahy.
  • 00:14:36 A do třetice Prager,
    Nová scéna Národního divadla.
  • 00:14:39 Tu brzy čeká rekonstrukce
    a je také jednou
  • 00:14:42 z brutalistních staveb,
    které teď usilují
  • 00:14:44 o památkovou ochranu.
  • 00:14:46 -Karel Prager byl nesmírně
    výtvarně nadaný člověk
  • 00:14:50 a jednak velice statečný
    stavební manažer,
  • 00:14:54 abych tak řekla,
    nebál se netradičních řešení.
  • 00:14:57 -Ze 12 zastávek
    na brutalistní trase
  • 00:15:00 mají status kulturní památky
    zatím jen dvě.
  • 00:15:07 Plavecký areál v Podolí
    se stal kulturní památkou.
  • 00:15:10 To by mělo v budoucnu zaručit,
    že nedojde k necitlivým úpravám.
  • 00:15:14 Stavba navazuje na odkaz
    světové výstavy Expo 58,
  • 00:15:19 po níž čeští architekti
    a designéři dostali chuť
  • 00:15:23 a volnou ruku tvořit svobodněji,
    než tomu bylo v 50. letech.
  • 00:15:27 Poblíž Podolí se plavalo vždycky.
  • 00:15:30 Přímo v areálu současného stadionu
    se ale ještě
  • 00:15:33 před plaveckými rekordy
    lámal vápenec.
  • 00:15:39 Po cementárně zbyl vylámaný lom.
  • 00:15:41 Autor projektu Richard Podzemný
    do něj navrhl budovu,
  • 00:15:45 jejíž křivky reagují
    na okolní prostor.
  • 00:15:47 -Když se podíváte na to,
    že ta vlna, co je za námi,
  • 00:15:52 kopíruje, zrcadlí svah
    na druhé straně,
  • 00:15:55 kdy to vytváří nějaký amfiteátr
    a v tom se potom objevuje
  • 00:15:58 od Vladimíra Janouška za námi
    ta nádherná abstraktní plastika,
  • 00:16:01 která je třešničkou na dortu.
  • 00:16:04 -Podolská vlna
    jako by smetla vše staré,
  • 00:16:06 i díky ní se definitivně zavřela
    voda za érou
  • 00:16:09 socialistického realismu.
  • 00:16:11 Budova projektanta Podzemného
    působí i po 55 letech
  • 00:16:14 moderně a svěže.
  • 00:16:19 V hale je vnitřní 50metrový bazén
    se skokanskou věží.
  • 00:16:22 -Když jsem tam nedávno byl,
    tak si tam člověk připadal
  • 00:16:27 jako v chrámu, je to úžasné.
  • 00:16:29 Ta konstrukce, tvar nosníků
    je velice působivý,
  • 00:16:33 přitom ten design
    je velice uměřený.
  • 00:16:37 -Po koulovaní se můžete osvěžit
    a zaplavat si pod širým nebem
  • 00:16:41 a nemusíte se obávat ledové vody,
    je ohřívána na 26 stupňů.
  • 00:16:45 -Pozoruhodná symbióza
    vznikla s Českou televizí,
  • 00:16:47 zbytkové teplo
    z klimatizace studií
  • 00:16:50 používá podolský stadion
    k ohřívání vody v bazénech.
  • 00:16:53 -O tom, že je venkovní bazén
    skutečně využíván i v zimě,
  • 00:16:56 svědčí i tyto záběry.
  • 00:16:58 -Praha kdysi snila,
    že tu uspořádá plavecké soutěže
  • 00:17:01 v rámci olympijských her.
  • 00:17:03 Ty se nakonec konaly v Moskvě.
  • 00:17:06 Ze snu, který se rozplynul,
    ale Pražané těží dodnes.
  • 00:17:09 Na plaveckém stadionu se nešetřilo
    a dodnes je to na něm vidět.
  • 00:17:17 Jedinečný prostor starého Žižkova,
    historické schody,
  • 00:17:20 zabírající celou šíři ulice,
    spojující
  • 00:17:23 Chelčického s Táboritskou.
  • 00:17:25 Ilustrátor Foglarových
    Rychlých šípů právě sem zasadil
  • 00:17:28 jednu ze scén příběhu
    o brutálním mučiteli psů.
  • 00:17:31 Odtud současný neoficiální název
    Schody Rychlých šípů.
  • 00:17:35 Místo, které si zahrálo
    i v mnoha filmech.
  • 00:17:38 Tady je vidíme
    ve známém snímku Fešák Hubert.
  • 00:17:41 A pokud děj dramatické scény
    právě teď zastavíme,
  • 00:17:44 zaznamenáme vedle trafiky
    další součást
  • 00:17:47 neopakovatelného místa,
    starou pumpu.
  • 00:17:50 Tu už tady nenajdeme.
  • 00:17:52 Odstraněna byla
    někdy na konci 80. let.
  • 00:17:55 -Městská část se snažila
    shodou okolností
  • 00:18:00 asi před půl rokem
    dohledat tu pumpu
  • 00:18:03 na různých dvorech, skladech
    Technické správy komunikací,
  • 00:18:06 že by ji tam vrátila.
  • 00:18:08 Pumpu se dohledat nepodařilo.
  • 00:18:10 A jsem přesvědčen,
    že kdyby ta pumpa
  • 00:18:13 byla třeba i v nějakém rozpadlém
    stavu někde k dispozici,
  • 00:18:16 tak že by městská část
    měla jako první snahu
  • 00:18:19 tu pumpu tam vrátit, opravit.
  • 00:18:21 -Po tomto neúspěchu
    se radnice Prahy 3
  • 00:18:24 rozhodla vybudovat na místě pumpy
    nový vodní prvek.
  • 00:18:27 To se nelíbí mnoha starousedlíkům.
  • 00:18:29 -Pro mě to zní dost děsivě,
    protože zkušenost s tím,
  • 00:18:34 jak postupně mizí
    autenticita Žižkova,
  • 00:18:38 tak právě ta pumpa
    k tomuto celému místu patřila.
  • 00:18:42 Já jsem dokonce v roce 1981
    zde natočil Jaroslava Foglara,
  • 00:18:48 jak po těchto schodech kráčí dolů.
  • 00:18:52 -Snaha do toho pro mě ikonického
    žižkovského místa
  • 00:18:57 umístit nějaký nový prvek,
    se mi prostě nelíbí.
  • 00:19:00 Nejen mně, ale i spoustě žižkováků,
    s kterými se o tom bavím.
  • 00:19:04 A velice rád bych,
    aby se tam pumpa vrátila zpátky.
  • 00:19:08 -To je asi tak,
    jako kdybych chtěl vylepšit guláš
  • 00:19:13 a dal na něj jahodový protlak.
  • 00:19:16 Na guláš se nehodí jahody.
  • 00:19:19 Do tohoto prostoru
    se nehodí moderní dílo.
  • 00:19:25 -V zadávací dokumentaci soutěže
    je kladen velký důraz
  • 00:19:28 na historičnost toho místa,
    na to, že je to místo,
  • 00:19:33 kde pumpa byla.
  • 00:19:35 Fotka pumpy je součástí
    zadávací dokumentace.
  • 00:19:39 A podotýkám,
    nikde se nehovoří o tom,
  • 00:19:42 že by to mělo být moderní.
  • 00:19:46 -Tou soutěží může Praha 3
    a její obyvatelé
  • 00:19:50 získat daleko úžasnější věc,
    než je běžná litinová pumpa,
  • 00:19:54 výlisek z továrny.
  • 00:19:56 Ale může získat
    i přidanou hodnotu,
  • 00:19:59 že může získat dílo,
    které bude naopak
  • 00:20:02 podtrhovat atmosféru.
  • 00:20:04 -Zástupci staromilského proudu
    jsou přesvědčeni, že míst,
  • 00:20:07 která lze na Žižkově kultivovat
    novým uměleckým dílem, je mnoho.
  • 00:20:11 Schody v Rokycanově
    k nim ale nepatří.
  • 00:20:15 -Kdybychom to navrhovali
    na Chmelnici,
  • 00:20:17 tak se budou ti umělci
    nebo architekti chovat jinak.
  • 00:20:21 Tady my se snažíme,
    aby v zadání soutěže
  • 00:20:24 bylo jasně napsané,
    co je to za místo,
  • 00:20:26 jaký má význam
    a jak by sem měli vstupovat.
  • 00:20:29 -Památkový charakter Žižkova
    seskládá z urbanismu,
  • 00:20:32 z detailů,
    tzn. vevnitř zábradlí domů,
  • 00:20:35 dlažba, okna, věžičky,
    náměstí s prostory.
  • 00:20:40 A samozřejmě do všech
    těchto prostorů patřily pumpy.
  • 00:20:44 Čili je to
    jasný charakter Žižkova,
  • 00:20:48 stejně jako má charakter
    Malá Strana nebo Staré Město.
  • 00:20:52 -Já si myslím, že jejich aktivita
    vedla, musím přiznat, k tomu,
  • 00:20:57 že jsme to zadání
    psali mnohem pozorněji,
  • 00:21:00 že jejich námitky jsou tam
    podle mě zohledněné.
  • 00:21:03 My jsme si touto debatou
    všichni na radnici prošli
  • 00:21:06 a někteří z nás
    budou sedět v porotě,
  • 00:21:09 která pak bude vybírat ty umělce,
    což znamená,
  • 00:21:12 že tam budeme tato témata
    hodně tlumočit,
  • 00:21:15 abychom si dali pozor,
    abychom nepřišli s něčím,
  • 00:21:18 co by tady pak způsobilo
    povstání na vsi.
  • 00:21:21 -Boj o pumpu přiměl její zástupce
    k myšlence návratu
  • 00:21:24 starého artefaktu na místo
    radikálním způsobem.
  • 00:21:27 -Pokud by někdo měl takovou
    vhodnou pumpu, nebo stejnou,
  • 00:21:30 tak by bylo výborné,
    a byl-li by ochoten
  • 00:21:34 ji Praze 3, Žižkovu ji věnovat,
    tak to by bylo perfektní řešení.
  • 00:21:39 -Oživilo by se moje mládí
    a docela nostalgicky
  • 00:21:42 bych si na to rád zavzpomínal.
  • 00:21:44 Ve schematismu města Žižkova
    z roku 1910 se uvádí
  • 00:21:48 osm veřejných studní
    přímo na ulici.
  • 00:21:52 Je tady psáno, že studna
    před domem číslo popisné 912/4
  • 00:21:57 v Chelčického ulici,
    v domě U Zlaté váhy,
  • 00:22:01 tak studna byla.
  • 00:22:03 -Z historických žižkovských pump
    ve veřejném prostoru
  • 00:22:06 zůstala dosud jediná.
  • 00:22:08 Ta na Tachovském náměstí.
  • 00:22:10 V roce 2011 se o její záchranu
    zasloužil Michal Vronský.
  • 00:22:14 -Pumpa se začala rozpadat,
    tam vznikla prasklina.
  • 00:22:18 A já jsem požadoval
    po městské části, aby to opravila.
  • 00:22:22 Tady se plánuje
    celková revitalizace náměstí
  • 00:22:26 a pumpa samozřejmě
    má být zachována.
  • 00:22:30 -Na starém Žižkově je mnoho pump
    a studní ve dvorech.
  • 00:22:34 Tady třeba v domě číslo 1
    v ulici Pod Vítkovem,
  • 00:22:37 kde si před několika lety
    nechali majitelé
  • 00:22:40 zjistit stav vody.
  • 00:22:42 -Je to jedna z 18 studen
    na Žižkově,
  • 00:22:45 která byla studnou veřejnou.
  • 00:22:49 Takže valná část Žižkova
    sem chodila pro pitnou vodu.
  • 00:22:53 -Hladina je 7,7 m,
    hloubka je 11,8 m.
  • 00:23:00 -Tato studna bývala
    zásobárnou pitné vody
  • 00:23:03 pro velkou část dolního Žižkova.
  • 00:23:05 A tady je pro změnu
    studna na dvoře
  • 00:23:08 v Prokopově ulici číslo 4,
    kde stojí známá Betlémská kaple.
  • 00:23:11 Dům do ulice se kdysi nazýval
    U Veliké studny.
  • 00:23:15 -O studni se praví,
    že když bylo sucho
  • 00:23:18 a nebyla na Žižkově voda,
    tak v této studni pořád byla voda,
  • 00:23:24 tak mohli za zlatku prodávat
    okov vody.
  • 00:23:27 -Radnice nechala v dalších částech
    Prahy 3 nedávno pumpy odemknout,
  • 00:23:30 takže na mnoha místech
    z nich znovu teče voda.
  • 00:23:37 -Některé pumpy reálně fungují
    jako pumpy.
  • 00:23:40 Obzvláště v oblasti Jarova
    jsou funkční,
  • 00:23:44 můžete si napumpovat vodu,
    ovšem ta voda není pitná.
  • 00:23:48 Nikdo není schopen garantovat
    v takto zastavěném prostoru,
  • 00:23:52 že voda bude kontinuálně pitná,
    i kdyby v okamžiku testu byla.
  • 00:23:56 Trošku jsme váhali,
    jestli pumpy nechat odemčené
  • 00:24:01 nebo zamčené.
  • 00:24:03 Zpočátku byly zamčené,
    pak, když jsem se stal starostou,
  • 00:24:07 tak jsem si říkal, že je to škoda.
  • 00:24:13 -Ale zpátky k pumpě
    pod ikonickými schody.
  • 00:24:16 Když jsme tu poprvé natáčeli
    v listopadu, zjistili jsme,
  • 00:24:19 že poklop studny,
    kde je pořád dost vody,
  • 00:24:22 není k rámu nijak připevněn.
  • 00:24:24 Hrozilo tedy velké nebezpečí
    zejména dětem,
  • 00:24:27 které by se dovnitř snadno vešly.
  • 00:24:30 Po našem upozornění
    reagovali radní velice rychle
  • 00:24:32 a teď už tu žádná tragédie
    nehrozí.
  • 00:24:35 Podařilo se nám najít
    jedinou fotografii pumpy
  • 00:24:38 z Roháčovy ulice.
  • 00:24:40 Vyobrazena je ale také
    na žižkovském betlému,
  • 00:24:43 i když trochu posunutá z osy.
  • 00:24:45 -Moderní architekturu je potřeba
    dělat s jistou pokorou
  • 00:24:49 a úctou k prostoru a ne to,
    že nafoukaný pan architekt
  • 00:24:52 tam udělá nesmyslné
    modernistické věci.
  • 00:24:56 A z tohoto důvodu
    jsem konzervativní a domnívám se,
  • 00:25:01 že pokud tam bude pumpa,
    tak bude připomínat
  • 00:25:05 historii Žižkova.
  • 00:25:08 -Ta původní pumpa
    byl běžný litinový výrobek
  • 00:25:12 s funkcí na distribuci vody.
  • 00:25:16 Dnes už nikdo s vědrem
    pro vodu chodit nebude.
  • 00:25:21 Takže ta pumpa zkrátka sloužila
    a byl to běžný prvek ulic.
  • 00:25:26 -Jak bude vypadat malebný prostor
    Žižkova, budeme dál sledovat.
  • 00:25:33 To je pro dnešek
    Z METROPOLE všechno.
  • 00:25:35 Příště vás mimo jiné zavedeme sem,
    k romantické grottě
  • 00:25:38 vinohradského parku Gröbovka.
  • 00:25:40 To, že tu kdysi bývala
    oblíbená restaurace,
  • 00:25:43 je všeobecně známé.
  • 00:25:45 Že tu ale měli zázemí
    ve svých začátcích
  • 00:25:47 čeští astronomové,
    to už se tolik neví.
  • 00:25:50 Provizorní observatoř
    tu vybudovali
  • 00:25:52 přesně před sto lety,
    na jaře 1921.
  • 00:25:55 Na shledanou za týden.
  • 00:25:57 Skryté titulky: Tomáš Seidl
    Česká televize, 2021