Z metropole
- 00:00:01 Z METROPOLE
-
00:00:17
-65 na scéně.
Legendární časopis ABC. -
00:00:21
Portrét jeho zakladatele
a emeritního šéfredaktora - 00:00:24 Vlastislava Tomana.
-
00:00:26
Nevzhledný prostor
přestupní stanice Vltavská - 00:00:29 se brzy změní.
- 00:00:30 Teď ho oživuje pouliční výstava.
-
00:00:33
Žižkov a jeho historické
pumpy a studny. -
00:00:35
Začíná další vydání
pražských zpráv a zajímavostí. -
00:00:38
Začíná pravidelný reportážní
magazín Z METROPOLE. - 00:00:41 Vítejte při jeho sledování.
- 00:00:46 ZAKLEPÁNÍ NA DVEŘE
-
00:00:49
-Dobrý den.
-Dobrý den. -
00:00:53
-My vám přejeme
za všechny čtenáře... -
00:00:56
-A taky čtenářky...
-Přejeme hodně čtenářů a čtenářek. -
00:01:01
-Takhle přišli blahopřát
šéfredaktorovi -
00:01:04
Vlastislavu Tomanovi
k dvacetinám časopisu ABC - 00:01:07 v roce 1976 jeho čtenáři.
-
00:01:10
To už se původní náklad
50 000 výtisků - 00:01:13 vyšplhal na trojnásobek.
-
00:01:15
-V roce 1956
se redakce dávala dohromady. -
00:01:20
Sešli jsme se 1. října,
bylo nás pět. -
00:01:23
Měli jsme dělat barevný měsíčník
o 32 stranách. -
00:01:27
Tak jsem tam nastoupil
jako redaktor techniky, - 00:01:32 což mi bylo samozřejmě nejblíž.
-
00:01:34
-Vlastislav Toman
se ale už po třech letech -
00:01:37
stal šéfredaktorem
a časopis dál posunul. -
00:01:39
-Zaprvé jsem z toho udělal
čtrnáctideník přes tři různé fáze. -
00:01:46
A obsahově to zůstalo věrné
svému názvu, - 00:01:50 příroda, věda, technika.
-
00:01:54
Jenomže jsme přišli
s řadou nových věcí včetně příloh, - 00:01:58 našich vystřihovánek.
-
00:02:00
Papírové modelářství,
to byl obor, který tehdy existoval - 00:02:04 jen tak podomácku.
-
00:02:06
-Tohle je pracovní model budovy,
ve které ábíčko sídlí. -
00:02:12
Je v těchto prostorách,
a vyjde to jako vystřihovánka. -
00:02:17
-Vlastislav Toman se narodil
17. července 1929 v Plzni, -
00:02:21
tady prožil celé dětství
a vystudoval - 00:02:24 střední elektrotechnickou školu.
-
00:02:27
Brzy ho to ale táhlo k psaní,
a tak hned po maturitě -
00:02:30
zaklepal ne dveře
redakce časopisu Vpřed -
00:02:33
vedené samotným
Jaroslavem Foglarem. -
00:02:35
A když pak o 15 let později
zaklepal Foglar na dveře -
00:02:39
redakce ABC s nabídkou spolupráce,
Vlastislav Toman - 00:02:42 mu vstřícnost oplatil.
-
00:02:44
-Náhodou jsem takové ty
diplomatické triky ovládl, -
00:02:48
takže se mi podařilo ho uvolnit,
že jsme nedostali žádný průšvih. -
00:02:54
Tehdy ale začít s Rychlými šípy,
to by bývala byla sebevražda. -
00:02:59
A pak jsme přišli s tím,
že by mohl psát komiks. -
00:03:02
Ovšem že by to měl být komiks,
který by odpovídal - 00:03:05 našemu programu.
-
00:03:07
Bude to pionýrská družina,
která bude mít své příhody. -
00:03:11
A pojmenoval to, on potom sám
přišel s návrhem Kulišáci. -
00:03:14
-Kulišáci vycházeli v ABC tři roky
a některé jejich příběhy -
00:03:18
později Foglar
se souhlasem redakce ABC - 00:03:20 přepsal pro Rychlé šípy.
-
00:03:22
Vlastislav Toman
se do Prahy přestěhoval -
00:03:25
v roce 1953 a začátky v redakcích
vojenských periodik nebyly lehké. -
00:03:30
-Praha pro mě ze začátku
byla takovým mořem, -
00:03:34
ve kterém jsem byl trosečníkem,
který hledal nějakého partnera - 00:03:39 jako Pátka.
-
00:03:41
Ale potom, když už jsem se
dostal do ábíčka zejména, - 00:03:45 tak už to byla jiná parta.
-
00:03:48
Ta vojenská parta
byla trošku jiná. -
00:03:51
Mně to ábíčko hrozně pomohlo,
že jsem tam šel. -
00:03:54
Tam jsem dostal konečně
trošku jiné kamarády a kamarádky, -
00:03:57
i jiné prostředí
z ostatních redakcí. -
00:04:00
-ABC se pod vedením
Vlastislava Tomana -
00:04:02
stalo fenomenálním časopisem
s neuvěřitelným nákladem -
00:04:06
300 000 výtisků, který se stával
i sběratelským artiklem. -
00:04:10
-Jak jsem byl předplatitel,
tak jsem měl své jedno číslo, - 00:04:14 to putovalo rovnou do archivu.
-
00:04:17
-Do vašeho archivu?
-Do mého archivu. -
00:04:19
A toho ne, že bych se nedotýkal,
to zase takový obřad nebyl, -
00:04:23
ale potřeboval jsem
ještě druhé číslo, -
00:04:26
abych si mohl třeba
vystřihovánku vyrobit, -
00:04:30
abych to ABC mohl nějak zhodnotit,
protože vystřihovánka je od toho, - 00:04:34 aby se vystříhala.
-
00:04:35
-Mohou se tu pochlubit něčím,
co se nenajde -
00:04:38
v žádném jiném dětském časopise
na světě, - 00:04:41 tímhle přírodovědným atlasem.
-
00:04:43
-My jsme si vymysleli
sraz čtenářů. -
00:04:46
První turistický sraz
se konal v roce 1959 - 00:04:50 na hradě Radyně u Plzně.
- 00:04:53 Tam tehdy přišlo 250 dětí.
-
00:04:55
-Čtenářské srazy si okamžitě
získaly velkou popularitu, -
00:04:58
ale právě pro ten úspěch
od nich redakce ABC - 00:05:01 musela brzy ustoupit.
- 00:05:03 Účastníci by se nikam nevešli.
-
00:05:05
Vlastislav Toman
nepopírá inspiraci -
00:05:08
foglarovskými Vpředy
včetně mnoha komiksových seriálů. -
00:05:11
Ty už ale nesly jednoznačně
Tomanův rukopis, -
00:05:14
odehrávaly se
v originálních prostředích - 00:05:17 a v jiných zápletkách.
-
00:05:19
-Bezesporu nejúspěšnější
jsou dvě trilogie. -
00:05:23
Příhody malého Boha, Příchod Bohů,
Kruanovo dobrodružství - 00:05:28 a další tři díly.
-
00:05:30
-Šéfredaktorem ABC
byl Vlastislav Toman - 00:05:34 až do roku 1992, tedy 33 let.
-
00:05:36
A přestože sám sebe
označuje za Plzeňáka -
00:05:39
žijícího v Praze,
v hlavním městě si našel - 00:05:42 mnoho oblíbených míst.
-
00:05:44
-Od té doby, co bydlíme
tady v Ďáblicích na sídlišti, -
00:05:48
tak máme za chalupou,
jak se říká, lesopark. -
00:05:53
A jinak v dávných dobách
to byla Stromovka, Letná, Petřín. - 00:06:00 -A Tomanovo ábíčko?
-
00:06:03
Vychází dosud,
a přestože pravověrní čtenáři -
00:06:06
z tomanovských časů se s ním
často nedokážou identifikovat, -
00:06:10
emeritní šéfredaktor
práci svých následovníků hájí. -
00:06:13
-Děti jsou také zase už trošku
jinde, než byli naši čtenáři. -
00:06:17
Ábíčko si zachovalo
základní charakter časopisu, - 00:06:21 to je důležité.
-
00:06:23
Takových časopisů, jako je ABC,
ve světě nebylo - 00:06:26 a pravděpodobně není moc.
-
00:06:34
-Sáňkování zakázáno,
sáňkování povoleno. -
00:06:37
Tak by se dalo shrnout
dění tohoto týdne na Petříně. -
00:06:40
Zatímco ještě v úterý
strážníci děti ze svahu vyhnali, -
00:06:44
druhý den už na místě
jen dohlíželi. -
00:06:46
V úterý radost téhle školky
netrvala ani 10 minut. -
00:06:50
-Policista nás vyhnal ze svahu,
že nemůžeme, protože ničíme zeleň, -
00:06:55
je to veliká škoda, protože je to
jediné vyžití pro děti, - 00:06:59 málokdy je sníh v Praze.
-
00:07:15
-Petřín při podobné záplavě sněhu
láká malé sportovce odjakživa. - 00:07:19 -Dolů to jelo samo.
-
00:07:21
Tam, kde už nohy odmítaly
poslušnost, pomohla máma. -
00:07:24
Nebo malé sportovce na kopec
dopravila lanová dráha. - 00:07:27 -Děti těchto dětí ale mají smůlu.
-
00:07:29
Ještě v pondělí to byla
jediná lanovka, - 00:07:31 která v Česku lyžaře vozila.
-
00:07:33
V úterý už směli nastoupit
jen pěší. -
00:07:36
Už ve středu odpoledne
ale magistrát slíbil - 00:07:38 rychlou nápravu.
-
00:07:40
20 let stará vyhláška
totiž neumožňuje sáňkování - 00:07:43 skoro na žádném pražském kopci.
-
00:07:46
-My jsme ani nevěděli,
že se tady nesmí, -
00:07:49
ale už se teda asi smí
podle téhle cedule. -
00:07:51
-Cedule, které sáňkování
na části Petřína povolují, -
00:07:54
se objevily na kopci
ve středu večer. -
00:07:56
Tabule, která to zakazovala,
je o poznání starší. -
00:07:59
Než vyhlášku politici změní,
měli by podle nich - 00:08:01 strážníci přimhouřit oči.
-
00:08:04
Běžkařský závod Jizerská 50
jedou letos kvůli epidemii - 00:08:07 pouze profesionálové.
-
00:08:09
Tisíce nadšenců bílé stopy
si ale klání můžou užít - 00:08:12 po celý únor alespoň na dálku.
-
00:08:15
Organizátoři jim připravili trasy
třeba v Praze -
00:08:18
na Václavském náměstí,
ve Stromovce - 00:08:20 nebo na Karlově mostě.
-
00:08:22
Podrobnosti najdou zájemci
na webu tradičního závodu. -
00:08:34
Eduard Ondič hraje na ulici
poblíž stanice Vltavská osm let. - 00:08:38 Bezdomovec to ale není.
-
00:08:40
Profesionální muzikant
jezdí do Prahy každý všední den -
00:08:44
ze svého bytu
v Kralupech nad Vltavou. - 00:08:46 -Lidé mě tady znají.
-
00:08:51
Hlavně malé děti,
co jsou v kočárcích, -
00:08:54
potom dva tři roky, šest, osm,
dospělí, studenti, staré ženy. - 00:08:58 Každému vím, co mám zahrát.
-
00:09:00
Mají rádi Francii,
takže jim hraji Francii. -
00:09:05
-Kevin V. Ton
je na ulici se svým fotoaparátem -
00:09:08
dokonce víc než 30 let,
bezdomovec to ale není. -
00:09:12
Profesionální fotograf
se specializuje na lidi, - 00:09:15 jak říká, na okraji společnosti.
-
00:09:18
Za tu dobu nasbíral
velké množství příběhů. -
00:09:21
-Jsou to lidé jako všude jinde,
se svými problémy. -
00:09:25
Jediné, co je odděluje,
je život ze dne na den, -
00:09:29
že jsou postaveni
před úplně jiné existenční - 00:09:32 nebo existencionální výzvy.
-
00:09:34
Já si osobně myslím,
že z velké většiny -
00:09:37
si za to vůbec nemůžou,
důvody jsou samozřejmě různé, -
00:09:41
ale často to bývá,
pokud jsou to mladí lidé, -
00:09:45
kteří vypadnou z domu,
tak kvůli tomu, -
00:09:48
že nefunguje rodina,
že je nějaký problém. -
00:09:52
A potom je klasický model,
dluhy, exekuce, -
00:09:55
vyhození manžela, co nemá práci,
a nahrazení jiným pánem. -
00:09:59
-Několik jeho fotografií
je od Vánoc vystaveno -
00:10:02
v podivné betonové změti
přestupů metra a tramvají - 00:10:05 na Vltavské.
-
00:10:09
-Je to výsledek spolupráce
s dopravním podnikem -
00:10:11
a hlavní architektkou metra
Annou Schwarz, -
00:10:14
s kterou jsme už loni uvažovali,
že bychom podobný projekt -
00:10:17
spustili na stanici metra
Holešovice. -
00:10:19
To je zatím rozpracováno, to čeká,
ale podařilo se nám najít plochu - 00:10:23 na stanici Vltavská.
-
00:10:25
-Jméno Kevin Ton bylo
pro první výstavu jasnou volbou. -
00:10:28
Právě tento muž zná
i místní bezdomoveckou komunitu -
00:10:31
a vybrané fotografie
jsou jí šité na míru. -
00:10:34
-Fakt je,
že když jsem se tu bavil, -
00:10:37
když se to nainstalovalo,
s chlapci, co tu posedávali, -
00:10:40
tak o tom nemluvili
jako o fotkách, ale o obrazech. - 00:10:43 Vnímají to asi jako jinak.
-
00:10:45
-Oni si to vzali za své,
protože mnozí z nich -
00:10:48
se tam poznávají,
někteří se najdou. -
00:10:51
Případně své příbuzné, známé,
takže je to jejich výstava. -
00:10:56
-Aniž bychom to chtěli zakřiknout,
říká dál Marie Foltýnová -
00:10:59
z Galerie hlavního města Prahy,
ale možná právě proto -
00:11:02
zatím nikdo fotografie
nijak neporušil. -
00:11:05
Galerie teď vyzývá další autory,
aby přihlásili -
00:11:08
svoje umělecké kolekce,
které by tu od dubna - 00:11:11 fotografie Kevina Tona vystřídaly.
-
00:11:14
Celý dosud nevzhledný prostor
čeká v následujících letech - 00:11:17 proměna.
-
00:11:19
Blízko vyroste nová velká
obytná část Bubny-Zátory -
00:11:23
a stanice metra Vltavská
se tak dočká nových výstupů -
00:11:26
a i stávající výstup
bude zakomponován - 00:11:28 do nové výstavby.
-
00:11:30
Zachováno by mělo být sousoší
Fauna a flora u výstupu z metra, -
00:11:34
které nedávno
restaurátoři opravili. -
00:11:37
Směrem k nábřeží pak Praha plánuje
výstavbu nové budovy filharmonie, -
00:11:41
se kterou by se mohlo začít
za šest let. -
00:11:44
Do té doby bude
do zdejších syrových míst -
00:11:46
docházet fotograf Kevin Ton,
zrovna tak jako harmonikář -
00:11:50
Eduard Ondič,
kterému podivný prostor - 00:11:52 plně vyhovuje.
-
00:11:54
-Tady mě mají rádi a nechtějí,
abych šel jinam. - 00:11:58 Vždycky chtějí, abych hrál tady.
-
00:12:01
Teď jsem měl přestávku
přes dva měsíce. -
00:12:05
Telefonáty, návštěvy,
jak to, že nehraji. -
00:12:09
-Na jedné z vystavených fotografií
na Vltavské zaznamenal Kevin Ton -
00:12:13
právě usměvavého muzikanta
původně ze Staré Ĺubovně. -
00:12:25
Z Holešovic se dnes
ještě přesuneme sem, na Žižkov. -
00:12:28
Procházku po zdejších
studnách a pumpách -
00:12:31
zahájíme i zakončíme tady,
pod ikonickými schody, - 00:12:35 kde stará pumpa kdysi také bývala.
- 00:12:38 Už za chvíli v METROPOLI.
-
00:12:43
Kulturní instituce
zůstávají zavřené, -
00:12:45
přesto i teď lidé mohou poznávat
architekturu svého města. -
00:12:49
Projekt MAPAmátky,
který připravili studenti -
00:12:51
arts managementu
Vysoké školy ekonomické, -
00:12:54
nabízí několik
vycházkových okruhů. -
00:12:57
Stačí si na webových stránkách
zvolit trasu a vyrazit. -
00:13:00
My jsme si vybrali procházku
po brutalistních stavbách. -
00:13:03
Ta začíná tady,
u hotelu Intercontinental. -
00:13:06
-Karel Filsak vypracoval hotel
opravdu špičkové -
00:13:11
nadnárodní kvality
a mělo to souvislost i s tím, -
00:13:16
že to byla investice
americké společnosti -
00:13:20
Tower International,
která zainvestovala jistý kapitál -
00:13:24
po domluvě
se socialistickým Československem. -
00:13:27
-Brutalismus si zakládal
na pravdivé podobě - 00:13:30 stavebního materiálu.
-
00:13:32
Typickým znakem je odhalený beton.
Viditelný je i na druhé zastávce. -
00:13:36
Obchodní dům Kotva
vznikl v 70. letech -
00:13:39
podle návrhu
manželů Machoninových. -
00:13:41
-Oni zvolili plástvovitý půdorys,
který se skládá -
00:13:46
z jednotlivých
šestiúhelných struktur -
00:13:50
a tato prostorová kompozice
jim umožnila rozdrobení -
00:13:54
obrovského objemu do hmoty,
která sem do toho prostředí -
00:13:59
mezi historickými stavbami
velmi dobře zapadá. -
00:14:03
-Brutalistní tvář Prahy
výrazně utvářel také architekt - 00:14:07 Karel Prager.
-
00:14:08
Podle jeho návrhu
vzniklo například -
00:14:11
Federální shromáždění,
dnes Nová budova Národního muzea. -
00:14:14
-Budovy jsou monumentální,
jsou na první pohled vidět. -
00:14:19
Mnohdy lidé kolem nich chodí
a ani nevědí, - 00:14:22 že jde o architektonický unikát.
-
00:14:24
-Takzvané Pragerovy kostky
jsou komplexem -
00:14:27
tří kancelářských budov
u emauzského kláštera. -
00:14:30
Sloužily a stále slouží
architektuře, -
00:14:32
sídlí v nich Institut plánování
a rozvoje hlavního města Prahy. -
00:14:36
A do třetice Prager,
Nová scéna Národního divadla. -
00:14:39
Tu brzy čeká rekonstrukce
a je také jednou -
00:14:42
z brutalistních staveb,
které teď usilují - 00:14:44 o památkovou ochranu.
-
00:14:46
-Karel Prager byl nesmírně
výtvarně nadaný člověk -
00:14:50
a jednak velice statečný
stavební manažer, -
00:14:54
abych tak řekla,
nebál se netradičních řešení. -
00:14:57
-Ze 12 zastávek
na brutalistní trase -
00:15:00
mají status kulturní památky
zatím jen dvě. -
00:15:07
Plavecký areál v Podolí
se stal kulturní památkou. -
00:15:10
To by mělo v budoucnu zaručit,
že nedojde k necitlivým úpravám. -
00:15:14
Stavba navazuje na odkaz
světové výstavy Expo 58, -
00:15:19
po níž čeští architekti
a designéři dostali chuť -
00:15:23
a volnou ruku tvořit svobodněji,
než tomu bylo v 50. letech. - 00:15:27 Poblíž Podolí se plavalo vždycky.
-
00:15:30
Přímo v areálu současného stadionu
se ale ještě -
00:15:33
před plaveckými rekordy
lámal vápenec. - 00:15:39 Po cementárně zbyl vylámaný lom.
-
00:15:41
Autor projektu Richard Podzemný
do něj navrhl budovu, -
00:15:45
jejíž křivky reagují
na okolní prostor. -
00:15:47
-Když se podíváte na to,
že ta vlna, co je za námi, -
00:15:52
kopíruje, zrcadlí svah
na druhé straně, -
00:15:55
kdy to vytváří nějaký amfiteátr
a v tom se potom objevuje -
00:15:58
od Vladimíra Janouška za námi
ta nádherná abstraktní plastika, - 00:16:01 která je třešničkou na dortu.
-
00:16:04
-Podolská vlna
jako by smetla vše staré, -
00:16:06
i díky ní se definitivně zavřela
voda za érou - 00:16:09 socialistického realismu.
-
00:16:11
Budova projektanta Podzemného
působí i po 55 letech - 00:16:14 moderně a svěže.
-
00:16:19
V hale je vnitřní 50metrový bazén
se skokanskou věží. -
00:16:22
-Když jsem tam nedávno byl,
tak si tam člověk připadal - 00:16:27 jako v chrámu, je to úžasné.
-
00:16:29
Ta konstrukce, tvar nosníků
je velice působivý, -
00:16:33
přitom ten design
je velice uměřený. -
00:16:37
-Po koulovaní se můžete osvěžit
a zaplavat si pod širým nebem -
00:16:41
a nemusíte se obávat ledové vody,
je ohřívána na 26 stupňů. -
00:16:45
-Pozoruhodná symbióza
vznikla s Českou televizí, -
00:16:47
zbytkové teplo
z klimatizace studií -
00:16:50
používá podolský stadion
k ohřívání vody v bazénech. -
00:16:53
-O tom, že je venkovní bazén
skutečně využíván i v zimě, - 00:16:56 svědčí i tyto záběry.
-
00:16:58
-Praha kdysi snila,
že tu uspořádá plavecké soutěže - 00:17:01 v rámci olympijských her.
- 00:17:03 Ty se nakonec konaly v Moskvě.
-
00:17:06
Ze snu, který se rozplynul,
ale Pražané těží dodnes. -
00:17:09
Na plaveckém stadionu se nešetřilo
a dodnes je to na něm vidět. -
00:17:17
Jedinečný prostor starého Žižkova,
historické schody, -
00:17:20
zabírající celou šíři ulice,
spojující - 00:17:23 Chelčického s Táboritskou.
-
00:17:25
Ilustrátor Foglarových
Rychlých šípů právě sem zasadil -
00:17:28
jednu ze scén příběhu
o brutálním mučiteli psů. -
00:17:31
Odtud současný neoficiální název
Schody Rychlých šípů. -
00:17:35
Místo, které si zahrálo
i v mnoha filmech. -
00:17:38
Tady je vidíme
ve známém snímku Fešák Hubert. -
00:17:41
A pokud děj dramatické scény
právě teď zastavíme, -
00:17:44
zaznamenáme vedle trafiky
další součást -
00:17:47
neopakovatelného místa,
starou pumpu. - 00:17:50 Tu už tady nenajdeme.
-
00:17:52
Odstraněna byla
někdy na konci 80. let. -
00:17:55
-Městská část se snažila
shodou okolností -
00:18:00
asi před půl rokem
dohledat tu pumpu -
00:18:03
na různých dvorech, skladech
Technické správy komunikací, - 00:18:06 že by ji tam vrátila.
- 00:18:08 Pumpu se dohledat nepodařilo.
-
00:18:10
A jsem přesvědčen,
že kdyby ta pumpa -
00:18:13
byla třeba i v nějakém rozpadlém
stavu někde k dispozici, -
00:18:16
tak že by městská část
měla jako první snahu - 00:18:19 tu pumpu tam vrátit, opravit.
-
00:18:21
-Po tomto neúspěchu
se radnice Prahy 3 -
00:18:24
rozhodla vybudovat na místě pumpy
nový vodní prvek. - 00:18:27 To se nelíbí mnoha starousedlíkům.
-
00:18:29
-Pro mě to zní dost děsivě,
protože zkušenost s tím, -
00:18:34
jak postupně mizí
autenticita Žižkova, -
00:18:38
tak právě ta pumpa
k tomuto celému místu patřila. -
00:18:42
Já jsem dokonce v roce 1981
zde natočil Jaroslava Foglara, - 00:18:48 jak po těchto schodech kráčí dolů.
-
00:18:52
-Snaha do toho pro mě ikonického
žižkovského místa -
00:18:57
umístit nějaký nový prvek,
se mi prostě nelíbí. -
00:19:00
Nejen mně, ale i spoustě žižkováků,
s kterými se o tom bavím. -
00:19:04
A velice rád bych,
aby se tam pumpa vrátila zpátky. -
00:19:08
-To je asi tak,
jako kdybych chtěl vylepšit guláš - 00:19:13 a dal na něj jahodový protlak.
- 00:19:16 Na guláš se nehodí jahody.
-
00:19:19
Do tohoto prostoru
se nehodí moderní dílo. -
00:19:25
-V zadávací dokumentaci soutěže
je kladen velký důraz -
00:19:28
na historičnost toho místa,
na to, že je to místo, - 00:19:33 kde pumpa byla.
-
00:19:35
Fotka pumpy je součástí
zadávací dokumentace. -
00:19:39
A podotýkám,
nikde se nehovoří o tom, - 00:19:42 že by to mělo být moderní.
-
00:19:46
-Tou soutěží může Praha 3
a její obyvatelé -
00:19:50
získat daleko úžasnější věc,
než je běžná litinová pumpa, - 00:19:54 výlisek z továrny.
-
00:19:56
Ale může získat
i přidanou hodnotu, -
00:19:59
že může získat dílo,
které bude naopak - 00:20:02 podtrhovat atmosféru.
-
00:20:04
-Zástupci staromilského proudu
jsou přesvědčeni, že míst, -
00:20:07
která lze na Žižkově kultivovat
novým uměleckým dílem, je mnoho. -
00:20:11
Schody v Rokycanově
k nim ale nepatří. -
00:20:15
-Kdybychom to navrhovali
na Chmelnici, -
00:20:17
tak se budou ti umělci
nebo architekti chovat jinak. -
00:20:21
Tady my se snažíme,
aby v zadání soutěže -
00:20:24
bylo jasně napsané,
co je to za místo, -
00:20:26
jaký má význam
a jak by sem měli vstupovat. -
00:20:29
-Památkový charakter Žižkova
seskládá z urbanismu, -
00:20:32
z detailů,
tzn. vevnitř zábradlí domů, -
00:20:35
dlažba, okna, věžičky,
náměstí s prostory. -
00:20:40
A samozřejmě do všech
těchto prostorů patřily pumpy. -
00:20:44
Čili je to
jasný charakter Žižkova, -
00:20:48
stejně jako má charakter
Malá Strana nebo Staré Město. -
00:20:52
-Já si myslím, že jejich aktivita
vedla, musím přiznat, k tomu, -
00:20:57
že jsme to zadání
psali mnohem pozorněji, -
00:21:00
že jejich námitky jsou tam
podle mě zohledněné. -
00:21:03
My jsme si touto debatou
všichni na radnici prošli -
00:21:06
a někteří z nás
budou sedět v porotě, -
00:21:09
která pak bude vybírat ty umělce,
což znamená, -
00:21:12
že tam budeme tato témata
hodně tlumočit, -
00:21:15
abychom si dali pozor,
abychom nepřišli s něčím, -
00:21:18
co by tady pak způsobilo
povstání na vsi. -
00:21:21
-Boj o pumpu přiměl její zástupce
k myšlence návratu -
00:21:24
starého artefaktu na místo
radikálním způsobem. -
00:21:27
-Pokud by někdo měl takovou
vhodnou pumpu, nebo stejnou, -
00:21:30
tak by bylo výborné,
a byl-li by ochoten -
00:21:34
ji Praze 3, Žižkovu ji věnovat,
tak to by bylo perfektní řešení. -
00:21:39
-Oživilo by se moje mládí
a docela nostalgicky - 00:21:42 bych si na to rád zavzpomínal.
-
00:21:44
Ve schematismu města Žižkova
z roku 1910 se uvádí -
00:21:48
osm veřejných studní
přímo na ulici. -
00:21:52
Je tady psáno, že studna
před domem číslo popisné 912/4 -
00:21:57
v Chelčického ulici,
v domě U Zlaté váhy, - 00:22:01 tak studna byla.
-
00:22:03
-Z historických žižkovských pump
ve veřejném prostoru - 00:22:06 zůstala dosud jediná.
- 00:22:08 Ta na Tachovském náměstí.
-
00:22:10
V roce 2011 se o její záchranu
zasloužil Michal Vronský. -
00:22:14
-Pumpa se začala rozpadat,
tam vznikla prasklina. -
00:22:18
A já jsem požadoval
po městské části, aby to opravila. -
00:22:22
Tady se plánuje
celková revitalizace náměstí -
00:22:26
a pumpa samozřejmě
má být zachována. -
00:22:30
-Na starém Žižkově je mnoho pump
a studní ve dvorech. -
00:22:34
Tady třeba v domě číslo 1
v ulici Pod Vítkovem, -
00:22:37
kde si před několika lety
nechali majitelé - 00:22:40 zjistit stav vody.
-
00:22:42
-Je to jedna z 18 studen
na Žižkově, - 00:22:45 která byla studnou veřejnou.
-
00:22:49
Takže valná část Žižkova
sem chodila pro pitnou vodu. -
00:22:53
-Hladina je 7,7 m,
hloubka je 11,8 m. -
00:23:00
-Tato studna bývala
zásobárnou pitné vody - 00:23:03 pro velkou část dolního Žižkova.
-
00:23:05
A tady je pro změnu
studna na dvoře -
00:23:08
v Prokopově ulici číslo 4,
kde stojí známá Betlémská kaple. -
00:23:11
Dům do ulice se kdysi nazýval
U Veliké studny. -
00:23:15
-O studni se praví,
že když bylo sucho -
00:23:18
a nebyla na Žižkově voda,
tak v této studni pořád byla voda, -
00:23:24
tak mohli za zlatku prodávat
okov vody. -
00:23:27
-Radnice nechala v dalších částech
Prahy 3 nedávno pumpy odemknout, -
00:23:30
takže na mnoha místech
z nich znovu teče voda. -
00:23:37
-Některé pumpy reálně fungují
jako pumpy. -
00:23:40
Obzvláště v oblasti Jarova
jsou funkční, -
00:23:44
můžete si napumpovat vodu,
ovšem ta voda není pitná. -
00:23:48
Nikdo není schopen garantovat
v takto zastavěném prostoru, -
00:23:52
že voda bude kontinuálně pitná,
i kdyby v okamžiku testu byla. -
00:23:56
Trošku jsme váhali,
jestli pumpy nechat odemčené - 00:24:01 nebo zamčené.
-
00:24:03
Zpočátku byly zamčené,
pak, když jsem se stal starostou, - 00:24:07 tak jsem si říkal, že je to škoda.
-
00:24:13
-Ale zpátky k pumpě
pod ikonickými schody. -
00:24:16
Když jsme tu poprvé natáčeli
v listopadu, zjistili jsme, -
00:24:19
že poklop studny,
kde je pořád dost vody, - 00:24:22 není k rámu nijak připevněn.
-
00:24:24
Hrozilo tedy velké nebezpečí
zejména dětem, - 00:24:27 které by se dovnitř snadno vešly.
-
00:24:30
Po našem upozornění
reagovali radní velice rychle -
00:24:32
a teď už tu žádná tragédie
nehrozí. -
00:24:35
Podařilo se nám najít
jedinou fotografii pumpy - 00:24:38 z Roháčovy ulice.
-
00:24:40
Vyobrazena je ale také
na žižkovském betlému, - 00:24:43 i když trochu posunutá z osy.
-
00:24:45
-Moderní architekturu je potřeba
dělat s jistou pokorou -
00:24:49
a úctou k prostoru a ne to,
že nafoukaný pan architekt -
00:24:52
tam udělá nesmyslné
modernistické věci. -
00:24:56
A z tohoto důvodu
jsem konzervativní a domnívám se, -
00:25:01
že pokud tam bude pumpa,
tak bude připomínat - 00:25:05 historii Žižkova.
-
00:25:08
-Ta původní pumpa
byl běžný litinový výrobek - 00:25:12 s funkcí na distribuci vody.
-
00:25:16
Dnes už nikdo s vědrem
pro vodu chodit nebude. -
00:25:21
Takže ta pumpa zkrátka sloužila
a byl to běžný prvek ulic. -
00:25:26
-Jak bude vypadat malebný prostor
Žižkova, budeme dál sledovat. -
00:25:33
To je pro dnešek
Z METROPOLE všechno. -
00:25:35
Příště vás mimo jiné zavedeme sem,
k romantické grottě - 00:25:38 vinohradského parku Gröbovka.
-
00:25:40
To, že tu kdysi bývala
oblíbená restaurace, - 00:25:43 je všeobecně známé.
-
00:25:45
Že tu ale měli zázemí
ve svých začátcích -
00:25:47
čeští astronomové,
to už se tolik neví. -
00:25:50
Provizorní observatoř
tu vybudovali -
00:25:52
přesně před sto lety,
na jaře 1921. - 00:25:55 Na shledanou za týden.
-
00:25:57
Skryté titulky: Tomáš Seidl
Česká televize, 2021