iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 10. 2018
18:28 na ČT24

1 2 3 4 5

0 hlasů
686
zhlédnutí

Politické spektrum

Doprava a bydlení

I malé politické strany řeší velké politické problémy

26 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Politické spektrum

  • 00:00:01 POLITICKÉ SPEKTRUM
  • 00:00:12 -Dobrý den.
  • 00:00:14 Taková lidská potřeba
    odnepaměti je mít své doupě
  • 00:00:18 a nějak se k tomu doupěti dostat,
    to ostatní už si nějak zařídíme.
  • 00:00:22 Čili ubytování, bydlení a doprava.
  • 00:00:25 To jsou dnešní témata
    Politického spektra.
  • 00:00:29 Dobrý den.
  • 00:00:36 Z Ostravy Martin Polášek.
    -Dobrý den.
  • 00:00:39 -Zdeněk Kubec.
    -Dobrý den.
  • 00:00:42 -A Dušan Kučera.
    -Dobrý den.
  • 00:00:45 -Pánové, tak začněme tou dopravou.
  • 00:00:49 Já o dopravě slyším,
    co vlastně se změnil režim tady.
  • 00:00:54 Protože přibyla auta,
    každá rodina má dvě, zdali ne tři.
  • 00:00:59 A to je neustále,
    obchvaty kolem měst nejsou,
  • 00:01:03 o D1 se říká, že to je
    největší parkoviště v Evropě,
  • 00:01:08 protože se tam nejezdí, ale stojí.
  • 00:01:10 Na druhou stranu se říká,
    že velká města, zejména Praha,
  • 00:01:14 nemají odstavná parkoviště,
  • 00:01:16 čili ta doprava
    se tady v podstatě nedá řešit.
  • 00:01:20 Že ty zóny parkovací,
    že jsou vlastně nanic,
  • 00:01:23 protože nezajišťují to parkování
    lidem, kteří tam bydlí,
  • 00:01:27 ale vlastně každému
    a je v tom samý zmatek.
  • 00:01:31 Pánové, co si vy myslíte
    o dopravě v Čechách?
  • 00:01:35 Pane Polášku?
  • 00:01:39 -Tak doprava tady u nás
    na Ostravsku
  • 00:01:43 je relativně velmi dobrá,
  • 00:01:45 protože tady ta města
    jsou postavena nově,
  • 00:01:48 mají tady relativně široké třídy,
    místo pro nějaké parkování,
  • 00:01:52 ale problém je určitě
    v těch starých městech,
  • 00:01:55 kde to je skutečně katastrofa.
  • 00:01:57 Nicméně důležité je to,
  • 00:01:59 že nějaké ty nové silnice
    se stavějí.
  • 00:02:01 Stavějí se sice pomalu,
  • 00:02:03 ale konečně se to dalo
    trošičku do pohybu.
  • 00:02:06 A skutečně to tempo
    je třeba zvýšit,
  • 00:02:08 protože minulý čtvrtek jsem jel
    z Prahy
  • 00:02:11 a skutečně ta D1 je fakt
    jedno velké parkoviště.
  • 00:02:14 A pokud nezrychlíme
    výstavbu komunikací, bude problém.
  • 00:02:17 My stejný problém řešíme
    třeba u nás v Těrlicku,
  • 00:02:20 obchvat Těrlicka, čili propoj
    mezi Ostravou a Slovenskem,
  • 00:02:24 kdy nám tam teď velmi narůstá
    doprava díky automobilce Hyundai
  • 00:02:28 a průmyslovým zónám.
  • 00:02:30 A třeba ministerstvo
    8 let prostě nic pro to nedělá,
  • 00:02:34 Ministerstvo dopravy,
    snaží se ten problém oddalovat
  • 00:02:37 a ví, že i když se na tom
    dneska začne pracovat,
  • 00:02:41 tak minimálně 10 let to trvá,
    než se kopne do země.
  • 00:02:44 A toto mě nejvíce znepokojuje,
    že ta příprava se pořád oddaluje.
  • 00:02:49 To vidím
    jako největší problém současnosti.
  • 00:02:52 -Co vy si myslíte, pánové,
    o rozvoji české dopravy?
  • 00:02:55 -V zásadě v první řadě jde o to,
  • 00:02:59 že jsou špatně formulované
    nebo psané smlouvy
  • 00:03:03 ohledně té dopravy nebo servisu,
    opravy těch komunikací.
  • 00:03:10 Tady když vidíte,
    tak kolikrát jedete
  • 00:03:13 a je půl čtvrté
    a jako trouba se dívám na to,
  • 00:03:18 že tam dělníci nejsou.
  • 00:03:20 Proč u těch
    frekventovaných silnic...
  • 00:03:23 -To mě občas překvapí
    třeba v Německu,
  • 00:03:25 když si tam v noci nasvítí
    a pracují.
  • 00:03:28 -Přesně tak.
    A jedete, že jo, a tam ani noha.
  • 00:03:31 Nepotkáte živou duši,
    možná nějakého strážného,
  • 00:03:35 aby jim neukradl ty stroje,
    které už tam půl roku stojí.
  • 00:03:40 To je zásada,
    zásadní jsou smluvní podmínky,
  • 00:03:44 které sepisují kraje,
    ministerstva, obce.
  • 00:03:48 A další,
    další problém je v tom,
  • 00:03:53 že tady není soulad
    mezi opravami,
  • 00:03:56 krajskými silnicemi,
    okresními silnicemi,
  • 00:04:00 obecními silnicemi.
  • 00:04:02 A tam neexistuje žádná harmonie,
    žádná dohoda, domluva.
  • 00:04:09 A najednou, jak třeba teď vidíme,
  • 00:04:12 tak byla spousta peněz
    na ty opravy
  • 00:04:16 a město se rozhodlo, byly volby,
    město se rozhodlo,
  • 00:04:21 protože jako jediné...
  • 00:04:24 Třeba Brandýs se rozhodl
    investovat peníze
  • 00:04:28 a vzít peníze z těch dotací,
  • 00:04:31 protože nikdo kvůli volbám
    je nechtěl,
  • 00:04:34 aby volby nedopadly špatně.
  • 00:04:37 Tak začali opravovat silnice
  • 00:04:39 a ve své podstatě
    do toho zasahoval potom kraj,
  • 00:04:44 který vlastně nekontrolovatelně
    otevřel další opravy
  • 00:04:48 a vznikaly zácpy.
  • 00:04:50 Je celkem dost velký problém
    ta nekomunikace
  • 00:04:53 mezi dopravními odbory
    obecními i krajskými.
  • 00:04:58 -To my jsme si tady v Praze
    teď zažili.
  • 00:05:00 Třeba na Praze 3
    to bylo něco neuvěřitelného,
  • 00:05:03 když se vlastně
    jedna hlavní silnice uzavřela,
  • 00:05:06 teda vozovka uzavřela vůbec,
    druhá napůl, ze tří,
  • 00:05:10 to nebyla žádná legrace.
  • 00:05:13 Co vy tomu říkáte?
  • 00:05:15 -Pane redaktore, vy jste to pojal
    hodně všeobjímající, tu dopravu.
  • 00:05:19 Já si myslím,
    že tady můžeme kritizovat stát,
  • 00:05:24 můžeme kritizovat špatné plánování
    a já nevím co všechno.
  • 00:05:27 Já jsem ze severu a my jsme tam
    deset patnáct let umírali,
  • 00:05:30 myslím naprosto, naprosto reálně,
    na trojce,
  • 00:05:33 kde každý týden byla
    jedna smrtelná nehoda
  • 00:05:36 díky aktivitám ekoteroristů,
  • 00:05:39 kteří prostě blokovali
    výstavbu D8.
  • 00:05:42 Takže k tomu sumáři
    těch negativních parametrů
  • 00:05:46 bych přidal
    ekologické aktivisty,
  • 00:05:49 kteří mě absolutně iritují,
  • 00:05:52 zejména proto, že D8 se nemohla
    stavět kvůli pár kopcům.
  • 00:05:57 A vybrali si tu trasu,
    kterou ta D8 má jít,
  • 00:06:02 Českým středohořím,
  • 00:06:04 a naprosto jim nevadí to,
  • 00:06:07 že asi čtyři kopce
    počínaje Kubačkou,
  • 00:06:09 nevím jakým dalším kopcem,
    je úplně zrušená kamenolomy apod.
  • 00:06:14 Prostě to je taková disproporce.
  • 00:06:17 Ale to jenom přidávám
    do toho spektra problémů.
  • 00:06:20 -Čili těch vlivů na to,
  • 00:06:22 že ta doprava je taková, jaká je,
    je hodně.
  • 00:06:25 -Je jich tam hodně a v podstatě
    my teď jsme začali diskutovat
  • 00:06:30 téma spojení mezi Ostravou, Ústím,
    Brandýsem a velkými městy.
  • 00:06:35 Pak je ještě druhé téma,
    a to je doprava ve městech,
  • 00:06:39 kde ta situace,
    teď pokud vezmu to,
  • 00:06:43 že ta D1 je totální
    kolapsová záležitost,
  • 00:06:46 ale pánbu zaplať,
    že to stát začal řešit.
  • 00:06:49 Vždyť už se nedalo do té Jihlavy
    dojet v podstatě bez toho,
  • 00:06:53 že jste si zničil auto.
  • 00:06:55 Pak druhým tématem je ještě
    situace ve městech,
  • 00:06:58 kdy jakoby jednoduchá situace
    s parkováním, s veřejnou dopravou,
  • 00:07:03 se záchytnými parkovišti,
    s obchvaty,
  • 00:07:06 to je možná téma ještě důležitější
    než dálnice.
  • 00:07:11 -Ty obchvaty,
    to je velmi podstatné téma.
  • 00:07:14 Zejména u velkých měst.
    Jak to řešíte vy tam na Ostravsku?
  • 00:07:18 -No, tak jak jsem řekl,
    snaha toto řešit je.
  • 00:07:22 Ty obchvaty jsou naplánovány.
  • 00:07:24 -Ale ty jsou všude
    v celé republice naplánovány.
  • 00:07:28 -No, ale to je právě to,
    jak jste řekl.
  • 00:07:31 My třeba teď v rámci města
    Havířova a dotčených obcí -
  • 00:07:35 už 10 existuje Sdružení
    pro přeložku silnice 1/11.
  • 00:07:39 Obce ze svých peněz investují
    do průzkumů,
  • 00:07:45 do zpracování studií EIA.
  • 00:07:48 A Ministerstvo dopravy,
    když se tam zajede,
  • 00:07:51 ať nám s tím trošičku pomůže,
    tak člověk vyloženě na nich vidí,
  • 00:07:54 že oni to nechtějí,
    oni prostě nemají zájem,
  • 00:07:57 ti úředníci na to prostě kašlou.
  • 00:08:00 A když už se podává ta ruka
    z toho regionu
  • 00:08:03 a oni mají jenom vyjít
    jemně vstříc, ani to nechtějí.
  • 00:08:07 Já z toho jsem skutečně zoufalý
    a nevím, jak to dopadne,
  • 00:08:11 protože v danou chvíli začínám být
    velmi pesimistický,
  • 00:08:15 že to chce někdo
    někam posunout dále, k lepšímu.
  • 00:08:18 -Pánové, vy?
  • 00:08:20 -Tak jestli já můžu,
    tak obchvaty třeba v Brandýse,
  • 00:08:25 tam už jsou projekty hotové taky
    deset patnáct let.
  • 00:08:32 Zatím se ještě nerealizovaly,
    ale musím zaklepat,
  • 00:08:35 že vlastně už poslední dobou,
  • 00:08:38 kdy vlastně ve vedení není
    politická strana,
  • 00:08:43 ale dejme tomu
    jsou to spolky lidí,
  • 00:08:47 kteří rozumí tomu městu,
  • 00:08:49 tak se ty věci posouvají.
  • 00:08:53 A získaly se peníze na to,
    získal se čas.
  • 00:08:58 A je jenom otázka
    roku dvou,
  • 00:09:03 než se započnou ty práce.
  • 00:09:08 A tam je jediný velký problém,
  • 00:09:11 vlastně rozhodování těch úředníků
    jako takových,
  • 00:09:16 kdy vlastně tyhle projekty,
    vlastně realizaci,
  • 00:09:20 začátek té realizace oddalují
    svými nevstřícnými přístupy
  • 00:09:26 až třeba devět měsíců, deset.
  • 00:09:29 To je problém velký.
  • 00:09:31 -Vy máte ve značce své strany
    slovo zdraví.
  • 00:09:35 Ty obchvaty velmi souvisí
    se zdravím, zejména u těch měst,
  • 00:09:38 protože jestliže odkloníme
    dopravu z města,
  • 00:09:42 tak na zdraví to bude mít
    jistě velký vliv.
  • 00:09:45 Ale je tady jeden problém.
    Vy jste si, vy jste...
  • 00:09:48 Vás iritují, jak jste se vyjádřil,
  • 00:09:51 ti ekoteroristé,
    ti ekologičtí aktivisté.
  • 00:09:54 -To jsem se dočetl,
    že jsou to ekoteroristé.
  • 00:09:56 -No, ale ne, nic proti názoru.
  • 00:10:00 Jenomže tady u těch obchvatů
    je jeden problém.
  • 00:10:03 Třeba jedna vesnice,
    jedna obec se vzbouří
  • 00:10:06 a trpí tím vlastně celý kraj,
    celý okrsek,
  • 00:10:10 protože ona to tam nechce,
    sepíšou petice, protestují,
  • 00:10:15 zase se to odkládá.
  • 00:10:17 Čili taky je to potom vliv
    výrazné menšiny
  • 00:10:20 vůči zájmům většiny.
  • 00:10:24 Jak tohle řešit? Oni na to mají
    právo do jisté míry.
  • 00:10:28 Když jim tam najednou vedete kolem
    dálnici, to není nic příjemného.
  • 00:10:33 -Já bych začal u toho,
    co jsem kritizoval na začátku,
  • 00:10:38 tuhle skupinu,
    která vypouští žáby,
  • 00:10:40 dneska sledují netopýry a tak dál.
  • 00:10:43 Já jsem nedávno komunikoval
    tuto situaci se svým kolegou,
  • 00:10:46 který uváděl příklad
    z první republiky.
  • 00:10:49 Tam se mohlo protestovat,
    ale pokud se ukáže,
  • 00:10:53 že jste protestoval neprávem,
    tak máte ještě dva pokusy.
  • 00:10:58 A pokud ukážete,
    že jste kverulant,
  • 00:11:00 tak už nikdy nesmíte protestovat
    a váš názor nebude...
  • 00:11:03 -Třikrát a dost.
    -Ano.
  • 00:11:05 Tohle je jedna z variant,
    která by mohla pomoct,
  • 00:11:08 ale to jsem v podstatě jenom
    zjednodušil situaci.
  • 00:11:11 -Ale já teď opravdu...
  • 00:11:13 Já třeba vnímám,
    byť vím, že to je třeba špatně,
  • 00:11:17 kdyby se stavěl obchvat
    kolem Ostravy,
  • 00:11:20 byl by nutný pro celé město,
    nebo u vás kolem Ústí,
  • 00:11:24 a dvě vesnice řeknou,
    my to tady ale nechceme.
  • 00:11:27 A oni mají,
  • 00:11:29 oni na to mají morální
    do jisté míry právo, že jo.
  • 00:11:32 -Tomuhle naprosto rozumím,
  • 00:11:35 to je jiný příběh
    než těch věčných Dětí Země,
  • 00:11:38 kteří vždycky přijdou
    a vždycky mají důvod
  • 00:11:41 a pan doktor, teď mi vypadlo
    jméno, se omlouvá, že prostě musí,
  • 00:11:45 protože vidí,
    že je tam zákonná chyba.
  • 00:11:47 Tady na to asi samozřejmě,
    na ten klid, právo mají.
  • 00:11:51 Tomu rozumím, pak musí být rovnou
    rozpracovaná varianta A, B, C
  • 00:11:55 a měl by s tím ten,
    kdo to zpracovává, už pracovat,
  • 00:11:59 že může tohle nastat.
  • 00:12:01 Ale my jsme teď řešili jednu
    petici v Českých Budějovicích
  • 00:12:05 právě kvůli dopravní obslužnosti,
    kdy České Budějovice jsou
  • 00:12:09 druhé nejhůře, po Praze,
    druhé nejhůře průjezdné město.
  • 00:12:13 Tam je situace,
    že v 16 hodin prostě neprojedete.
  • 00:12:16 A vypadá to, že za pět let
    se tam nic nevyřeší.
  • 00:12:20 A navíc situace mezi Budějkama
    a Prahou končí u Mirošovic
  • 00:12:25 a pak si musíte nechat 4 hodiny
    na 90 kilometrů.
  • 00:12:28 -Strašná cesta.
  • 00:12:30 -Takže to je přesně to,
    o čem mluvíte,
  • 00:12:33 vždycky někdo zastaví nějakou
    výstavbu páteřní komunikace
  • 00:12:36 a čeká se, čeká se a čeká se.
  • 00:12:38 A nebudu se bavit o Hradci,
    na paní majitelku pozemků.
  • 00:12:42 -Pánové, jak vidíte
    perspektivu dopravy,
  • 00:12:45 jak budeme jezdit v budoucnu?
  • 00:12:49 -Tak jestli do toho můžu vstoupit,
    já si myslím,
  • 00:12:53 že musíme s tím skutečně
    něco dělat, nemůžeme to vzdávat,
  • 00:12:57 protože třeba jak říkáte,
  • 00:12:59 že některé obce protestují,
    že nechtějí mít ten obchvat,
  • 00:13:02 třeba tady v našem regionu
    všechny obce to chtějí,
  • 00:13:05 protože dneska jim to jezdí
    vyloženě centry obcí
  • 00:13:08 a všichni to chtějí vytěsnit
    na ty okraje.
  • 00:13:11 Takže tady jsou všichni vstřícní,
    a přesto se pro to nic nedělá.
  • 00:13:14 Takže já chápu, že někde
    se někdo postaví na zadní.
  • 00:13:16 A v tom případě řekněme, dobře,
    vy tu nemáte zájem,
  • 00:13:19 tak pojďme dělat tam,
    kde o to zájem mají.
  • 00:13:21 A u nás zájem je
    a prostě zbytečně se odkládá.
  • 00:13:24 My třeba máme tady problémy
  • 00:13:26 s dokončením rychlostní komunikace
    1/11 na to Slovensko.
  • 00:13:30 A tady skutečně vstřícnost je,
    všechny obce chtějí,
  • 00:13:34 ale to ministerstvo nechce,
  • 00:13:36 takže jsme
    přesně v obrácené pozici.
  • 00:13:39 -Prostě byrokracie,
    u vás je to v byrokracii.
  • 00:13:42 A jak vy to vidíte, pánové?
  • 00:13:44 Velmi stručně,
    abychom se dostali k tomu doupěti,
  • 00:13:47 k tomu bydlení,
    abychom tam dojeli.
  • 00:13:50 -Pokud nedojde k nějakému
    konsensu komunikace
  • 00:13:53 mezi ministerstvem, kraji a obcemi
    a harmonie v jejich rozhodování,
  • 00:14:00 bude to i nadále zoufalé.
  • 00:14:04 Určitě ta situace se nezlepší
    do té doby,
  • 00:14:07 než tyhle odbory dopravy
  • 00:14:12 se nezačnou mezi sebou bavit
    a plánovat.
  • 00:14:18 -Pane redaktore,
    já ještě si myslím,
  • 00:14:21 že nějak k tomu doupěti dojedete,
  • 00:14:23 ale pak nebudeme mít
    kde zaparkovat.
  • 00:14:26 To je téma, které jste otevíral.
  • 00:14:28 Tady prostě opravdu taháme
    totálně kočku za ocas,
  • 00:14:31 kdy se neplánovalo
    na víc než 15 let.
  • 00:14:34 A v podstatě dneska
    se znovu plánuje
  • 00:14:37 jenom na počet aut, která jsou.
  • 00:14:39 -Ne s válkou, ale s mírem.
    -Nerespektuje se trendový vývoj.
  • 00:14:43 A myslím, že i současný trend,
    který my dneska prosazujeme,
  • 00:14:47 tak v určitém okamžiku
    nebude stačit.
  • 00:14:50 Stačilo mezi těmi paneláky
    vyhrnout díru,
  • 00:14:53 udělat tam dvoupatrové parkoviště.
  • 00:14:55 Dneska všechna velká města musí
    stavět patrové budovy,
  • 00:14:59 ničí to charakter krajiny,
    a tady je další z problémů.
  • 00:15:03 A to se nebavím
    o nějakých parametrech
  • 00:15:05 městské hromadné dopravy,
  • 00:15:08 intence k tomu,
    že se bude někdy jezdit zadarmo.
  • 00:15:11 -Čili máte takový smutný pohled.
  • 00:15:13 -Mám smutný pohled
    s tím svým barákem.
  • 00:15:16 -Pánové, druhé dnešní téma
    je dostupnost bydlení.
  • 00:15:20 Ono to spolu velmi souvisí.
  • 00:15:22 Pro mladého člověka
    v současné době
  • 00:15:25 sehnat si ubytování,
    sehnat si bydlení perspektivně,
  • 00:15:30 včetně tedy problémů
    s hypotékami,
  • 00:15:33 je v mnoha případech nemožné.
  • 00:15:36 Já to procentuálně nevím,
    ale umím si představit,
  • 00:15:40 že je to velmi vysoké
    procento lidí,
  • 00:15:43 kteří prostě
    na svůj byt nedosáhnou.
  • 00:15:46 A nájemné je
    zejména ve velkých městech,
  • 00:15:48 a hlavně v Praze strašlivé,
    co si budeme povídat.
  • 00:15:52 Ono se mluví hodně o důchodcích,
    ale ti to nějak překlepou,
  • 00:15:57 ti už jsou...
    my staří už jsme zvyklí na leccos.
  • 00:16:00 -Pane doktore, opatrně s námi.
  • 00:16:03 -Ale ti mladí lidé
    ještě potřebují další,
  • 00:16:07 další věci pro život,
  • 00:16:10 potřebují studovat,
    potřebují se rozvíjet,
  • 00:16:13 čili mají ty řekl bych potřeby
    a náklady daleko vyšší.
  • 00:16:17 Co vy si myslíte
    o perspektivě bydlení v Čechách,
  • 00:16:21 nejenom v té Praze,
    kde je to tedy katastrofální,
  • 00:16:25 ale vůbec v Čechách.
  • 00:16:27 -Tak tady je důležité,
  • 00:16:29 aby byl vyrovnaný
    prostě nějaký poměr
  • 00:16:32 mezi nabídkou soukromých bytů,
    nájemního bydlení.
  • 00:16:35 Já třeba tady vidím
    v našem regionu Ostravska,
  • 00:16:38 kdy většina bytů byla velkých,
    byly 1+3, 1+4,
  • 00:16:41 a ty byty byly velmi levné
    v době, kdy tu bylo hornictví.
  • 00:16:45 Dneska samozřejmě začínají
    tržní nájmy, ty byty se opouštějí,
  • 00:16:49 protože ten, kdo má peníze,
    ten si postaví domeček.
  • 00:16:52 A ten, kdo ty peníze nemá,
  • 00:16:54 tak chce naopak nějaký byt
    1+1, 1+2 maximálně.
  • 00:16:57 A jediná šance je skutečně
    přizpůsobit velikosti těch bytů.
  • 00:17:01 Některá města už to takhle dělají,
  • 00:17:04 že ty velké byty
    prostě předělávají na menší.
  • 00:17:07 A skutečně tady ta nejohroženější
    kategorie jsou ti mladí.
  • 00:17:11 Já to vidím taky u sebe,
    u svojí dcery,
  • 00:17:13 taky hledala těžce byt 1+1
    anebo 1+2.
  • 00:17:16 A samozřejmě když se vyřeší
    tato kategorie,
  • 00:17:19 tak to seniorské bydlení
    je taky problém,
  • 00:17:22 ale přeci jenom je
    už to trošičku menší,
  • 00:17:25 tam už většinou ti lidi
    jsou nějakým způsobem...
  • 00:17:28 Mají nějaké úspory ze svého života
  • 00:17:30 a jsou schopni
    nějak dále fungovat.
  • 00:17:33 Takže největším problémem jsou
    skutečně ty malé byty 1+1, 1+2.
  • 00:17:37 A to by se asi fakt mělo řešit
    tím nájemním bydlením.
  • 00:17:40 Možná ještě by se tím
    měla zabývat města,
  • 00:17:42 ale asi to bude spíš úkol
    pro nějaké developery.
  • 00:17:45 -Budou ochotní ti developeři
    na tohle přistoupit?
  • 00:17:48 -Tak tam vidím asi velký problém,
  • 00:17:51 protože samozřejmě
    pokud někdo udělá byznys,
  • 00:17:53 že postaví nový barák, tak chce
    z toho vydělat velké peníze.
  • 00:17:57 Ale spíše se jedná o to
  • 00:17:59 jít tou cestou
    těch jak se říká brownfieldů,
  • 00:18:01 čili staré domy, které nějakým
    způsobem vyžadují rekonstrukce,
  • 00:18:05 tak tam prostě ty rekonstrukce
    udělat, zmenšit ty byty.
  • 00:18:08 A tam by ty nájmy mohly být
    rozumnější, mohly by být menší.
  • 00:18:11 -Pane redaktore,
    já jsem se teď nedávno
  • 00:18:13 před volbami neskutečně bavil
    diskuzí v Praze,
  • 00:18:16 kdy téměř všechny politické strany
    mluvily o tom,
  • 00:18:19 jak město Praha mělo stavět byty.
  • 00:18:21 -To říkají ale pořád,
    to je takový evergreen.
  • 00:18:24 -Já jsem se opravdu bavil,
  • 00:18:26 protože všechna města
    v České republice po roce 1990
  • 00:18:30 se zbavila
    veškerého fondu bytového,
  • 00:18:32 a dneska se mluví o tom,
    že bychom měli stavět.
  • 00:18:35 A nejvtipnější mi na tom
    připadalo to, v té Praze,
  • 00:18:38 že by developeři to měli udělat
    za poloviční peníze.
  • 00:18:41 To mi opravdu připadalo...
    -To je tržní hospodářství.
  • 00:18:45 -... naprosto vtipné a reálné
    a fakt jsem těmhle tleskal
  • 00:18:49 a říkal jsem si,
    vy byste se tam měli dostat.
  • 00:18:52 Ale pokud to vezmu trochu vážně,
  • 00:18:54 tak samozřejmě města by měla
    vlastnit nějaký bytový fond,
  • 00:18:58 i když ho rozprodala,
    tak by měla vlastnit bytový fond
  • 00:19:01 na nějaké nejdůležitější
    sociální problémy,
  • 00:19:04 které nastanou někomu neočekávaně.
  • 00:19:06 Ne pro partu
    cestujících Vihorlatu,
  • 00:19:09 kteří doplní
    třicetičlennou rodinu,
  • 00:19:12 ale pokud někdo se dostane
    do vážné situace,
  • 00:19:14 tak to město nebo ta obec
    by mu měla umět pomoct.
  • 00:19:18 Pak by ta obec měla mít
    nebo mohla mít bytový fond
  • 00:19:21 pro benefitní občany,
    spíš benefitní zaměstnání,
  • 00:19:26 která v tom městě chybí,
    to znamená třeba pro lékaře,
  • 00:19:30 pro učitele,
    pro někoho úplně jiného.
  • 00:19:33 A potom,
    a to je model třeba Vídně,
  • 00:19:36 která začíná lákat obyvatelstvo
    do svého města tím,
  • 00:19:40 že staví normální komerční byty,
  • 00:19:43 ve kterých se nájemné nastaví
    na 20 až 30 let,
  • 00:19:48 aby se za 20 let zaplatilo,
    a není to v žádném extrému.
  • 00:19:52 Tohle jsou tři modely,
    které já bych si uměl představit,
  • 00:19:55 ale nutit developery,
    aby na tom prodělávali...
  • 00:19:58 -Já si taky neumím představit,
    že by mi nějaký developer řekl,
  • 00:20:02 já udělám nájem 5000,
    pojďte ke mně bydlet.
  • 00:20:05 -Neznám.
    -Asi by byl blázen.
  • 00:20:08 Anebo svatý František.
  • 00:20:13 -Nicméně stavět byty
    je pro ty developery byznys.
  • 00:20:22 Města jim to
    celkem dost usnadňují,
  • 00:20:25 a to teďka narážím
    na garážovaná místa.
  • 00:20:28 Já bych v tomto případě
  • 00:20:31 smlouvy s developery
    prostě zpřísnil s tím:
  • 00:20:36 chcete stavět,
    ale budou podzemní garáže.
  • 00:20:40 Nám se ulehčí i v té dopravě,
    v tom parkování v těch městech.
  • 00:20:45 A nejenom ty garáže,
  • 00:20:48 ale i celou infrastrukturu
    sociálních potřeb těch lidí...
  • 00:20:51 -Ale teď jde o ty byty.
  • 00:20:53 Když si vezme dvacetiletý
    nebo pětadvacetiletý dvacetiletou,
  • 00:20:58 mají i po vysoké škole třeba,
    neřkuli po středních školách,
  • 00:21:03 tak aby měli dvě děti
    a zvládli byt,
  • 00:21:06 já si to nějak neumím,
  • 00:21:08 já si to prostě
    ani neumím spočítat,
  • 00:21:11 jak ti lidi mají žít.
  • 00:21:13 Já si neumím představit
    jejich rozpočet,
  • 00:21:15 pokud nemají bohaté rodiče
  • 00:21:17 a pokud nemají
    nějaké zvláštní vedlejší příjmy.
  • 00:21:22 -Pane redaktore, dcera je lékařka,
    zeť je lékař,
  • 00:21:26 ještě chytli hypotéku
    tu klasickou.
  • 00:21:29 A dovolím si říct,
  • 00:21:31 že šli na dlouhou
    třicetiletou platbu.
  • 00:21:34 A mám takový dojem, že je to
    zatěžuje nějakým 12 000 Kč,
  • 00:21:38 a mají nový byt, nový barák.
  • 00:21:40 Řekl bych,
    je to realizovatelné podle mého.
  • 00:21:43 A navíc ještě ta klasická hypotéka
    byla o tom,
  • 00:21:47 že téměř dva roky nic neplatí,
    než se...
  • 00:21:49 -Ano, to byla.-Takže prostě
    z tohohle bych neměl strach.
  • 00:21:54 A kdo to zaměstnání má a vydělává
    aspoň těch 25 000 jeden,
  • 00:21:58 tak si myslím, že i ti mladí
    to odstartovat můžou,
  • 00:22:02 to je můj názor,
    nevím, jestli je správný.
  • 00:22:04 -Já tady souhlasím,
  • 00:22:07 že bydlení zatím je
    do své míry přístupné těm mladým.
  • 00:22:13 Pokud chtějí.
  • 00:22:14 Není teda přístupné vlastně
    samobydlícímu studentu nebo...
  • 00:22:20 -Jo, oni teď všichni jsou single.
  • 00:22:23 -Který prostě to nezvládne.
  • 00:22:26 Těch 10 000 až 11 000
    dneska na to bydlení,
  • 00:22:30 to je tak na garsonku,
    1+1, garsonka.
  • 00:22:33 Shodou okolností moje dcera taky
    v něčem podobném bydlí.
  • 00:22:38 No ale ve své podstatě tady...
  • 00:22:41 tady kolapsuje vlastně stát,
  • 00:22:44 ten by měl podporovat
    toto bydlení pro ty mladé
  • 00:22:48 a motivovat je, aby samozřejmě
    dosahovali vzdělání,
  • 00:22:53 ze vzdělání určité výše platu
  • 00:22:56 a z toho aby mohli
    si financovat...
  • 00:23:00 -Ale někdo na to vzdělání
    prostě dosáhnout nemůže,
  • 00:23:03 prostě není mu dáno.
  • 00:23:06 -Tady já se přikláním...
  • 00:23:08 -Přece ty lidi nemůžu vyloučit
    ze společnosti.
  • 00:23:11 -... že i to město by mělo mít
    své nějaké funkční,
  • 00:23:14 kde bohužel sociálně slabší lidé
    by mohli i taktéž žít.
  • 00:23:18 -Čili by města nebo stát mohly být
    vlastně svými developery
  • 00:23:22 do jisté míry, v něčem.
  • 00:23:25 -U státu si to
    moc neumím představit,
  • 00:23:28 ale u toho města určitě,
    pane redaktore.
  • 00:23:31 Já jsem teď převedl...
  • 00:23:32 prezentoval reálný příklad
    spíš ze severu.
  • 00:23:35 Vy jste s těmi těžkými podmínkami
    měl na mysli
  • 00:23:38 s největší pravděpodobností
    Prahu, Brno nebo Plzeň.-Ano.
  • 00:23:42 -Tato města,
    kde je totální vakuum v bytech.
  • 00:23:45 Tam je ta situace
    asi daleko složitější,
  • 00:23:48 postavit si byt... barák, který se
    na severu postaví za 3 miliony,
  • 00:23:52 tady nikdo
    kvůli pozemku nepostaví.
  • 00:23:55 Takže tady násobíme dvěma,
  • 00:23:57 možná ještě nějakým
    mírně vyšším koeficientem,
  • 00:24:00 a tady to musí být problém.
  • 00:24:03 -Co myslíte vy?
  • 00:24:04 -Tak problém je u nás ten,
  • 00:24:07 že obce by třeba i měly zájem
    postavit nějaké ty byty
  • 00:24:10 pro ty mladé, ale zase ty podmínky
    těch dotačních titulů
  • 00:24:14 jsou tak svázané nesmyslně,
    že ty obce do toho nejdou.
  • 00:24:18 Protože teď to bylo tak,
  • 00:24:20 že obec mohla dostat dotaci
    na výstavbu nových bytů
  • 00:24:24 a měla tam takzvaně
    pět let udržitelnost.
  • 00:24:26 To znamená, že každý rok musí
    poslat nějaké výkaznictví
  • 00:24:30 a prostě papírovat,
    může jim přijít kontrola,
  • 00:24:33 můžou dostat nějakou pokutu,
    sankci, můžou vracet dotaci.
  • 00:24:36 Už to období pěti let
    je celkem krizové,
  • 00:24:39 když víme, že po čtyřech letech
    se může vyměnit vedení obcí
  • 00:24:42 a ztratí to kontinuitu.
  • 00:24:44 A teď to Ministerstvo
    pro místní rozvoj vylepšilo,
  • 00:24:47 že tu udržitelnost zvedlo
    na 25 let.
  • 00:24:49 Takže jako dneska obec,
    která půjde do takovéto dotace,
  • 00:24:53 tak prakticky jde
    do sebevražedného projektu,
  • 00:24:55 protože ti lidi, kteří dneska
    ty projekty připravují,
  • 00:24:58 za deset patnáct let na těch
    obcích nebudou, nebo i dříve.
  • 00:25:02 A nedovedu si představit,
  • 00:25:04 kdo bude vypracovávat
    ty zprávy o udržitelnosti,
  • 00:25:07 pořád posílat výkaznictví.
  • 00:25:09 A klidně se může stát,
  • 00:25:11 že po 20 letech tam přijde
    kontrolor z ministerstva a řekne,
  • 00:25:14 no, pánové, ale tady vy jste
    nedodrželi nějakou jednu podmínku,
  • 00:25:17 že tu někdo bydlel třeba
    místo roku, bydlel tu 18 měsíců,
  • 00:25:20 a v tom případě vraťte nám
    třeba 5 % z dotace.
  • 00:25:23 Takže pokud se nenastaví tyto
    rozumnější parametry těch dotací,
  • 00:25:26 tak si myslím,
    že do toho ty obce nepůjdou.
  • 00:25:29 Ale pokud se to nastaví rozumně,
  • 00:25:31 tak třeba si dovedu představit
    i v rámci naší obce,
  • 00:25:34 třeba Těrlicka, že bychom
    do takovéto výstavby šli.
  • 00:25:37 Takže hlavně trošku
    selského rozumu,
  • 00:25:39 aby to bylo udržitelné.
  • 00:25:41 -Pánové, já vám moc děkuju,
  • 00:25:43 mohli bychom si povídat ještě
    dlouho, protože to je problém,
  • 00:25:47 jak jsme si na začátku řekli,
  • 00:25:49 pravděpodobně těžko řešitelný,
    zdali vůbec.
  • 00:25:52 Ale bohužel čas nám uplynul,
    takže já vám děkuji, děkuji moc.
  • 00:25:56 Na shledanou
    a příště v Politickém spektru.
  • 00:25:59 Na shledanou.
  • 00:26:01 A vám, divákům,
    také na shledanou.
  • 00:26:05 Skryté titulky: Alena Kardová,
    Česká televize 2018

Související