iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
3. 4. 2013
00:30 na ČT24

1 2 3 4 5

0 hlasů
1864
zhlédnutí

Před půlnocí

Radomír Bárta, umělecký kovář: Čarování s kovem

25 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Před půlnocí

  • 00:00:00 PŘED PŮLNOCÍ
  • 00:00:11 Hezký večer.
  • 00:00:13 Kouzlí s kovem.
  • 00:00:14 Kombinuje nerez se sklem,
    polodrahokamy, zlatem,
  • 00:00:17 nerosty nebo se dřevem.
  • 00:00:20 Tvoří pozoruhodné plastiky,
    šperky i módní doplňky.
  • 00:00:23 Jeden z nejstarších oborů,
    tajuplné řemeslo plné ohně,
  • 00:00:27 žáru a chlapské síly
    si doslova užívá.
  • 00:00:31 Umělecké kovářství
    je pro něj prací,
  • 00:00:33 ale především koníčkem.
  • 00:00:35 Svoje díla vystavoval nejen u nás,
    ale i na zahraničních veletrzích.
  • 00:00:40 Velkou výzvou pro něj byla
    práce pro dubajského šejka.
  • 00:00:43 Umělecký kovář Radomír Bárta,
    příjemný večer.
  • 00:00:46 Dobrý večer.
  • 00:00:48 Pane Bárto, vy jste se
    uměleckým kovářem vyučil v Praze.
  • 00:00:52 Praxi jste však získával v Brně.
  • 00:00:54 Co Vás na tom spojení
    dřiny a umění natolik přitahovalo,
  • 00:00:58 že jste zvolil
    tento prastarý obor?
  • 00:01:02 Vždycky na tom je
    zajímavý začátek a konec,
  • 00:01:07 průběh započetí celé práce,
    než si člověk sežene
  • 00:01:13 veškerý materiál,
    i když dělá s polodrahokamem,
  • 00:01:18 tak titanový materiál
    dříve nebyl k sehnání,
  • 00:01:23 potom perla,
    než se udělá prstýnek,
  • 00:01:27 třeba zásnubní.
  • 00:01:31 Tohle všechno - ty pochody,
    jsou docela složité.
  • 00:01:36 Výsledek je drobná věcička
    v ruce.
  • 00:01:40 To je kolikrát lepší
    než celé finanční ohodnocení.
  • 00:01:47 Takže jste si vybral sám,
    že půjdete
  • 00:01:50 na uměleckého řemeslníka?
  • 00:01:52 Ano.
  • 00:01:54 Vy jste vyučený.
  • 00:01:56 Neměl jste další ambice
    se vzdělávat v oboru?
  • 00:01:59 Spíš jste chtěl zamířit
    do praxe?
  • 00:02:04 Ze začátku jsem se bál,
    že bych to nezvládl,
  • 00:02:08 třeba tu šperkařskou školu.
  • 00:02:12 Potom mě trápilo,
    že neumím italštinu.
  • 00:02:22 Chtěl jsem se dostat
    k panu Benettonovi.
  • 00:02:26 Tehdy bylo složité
    se dostat ven.
  • 00:02:30 Nyní si to vynahrazuji.
  • 00:02:34 Když se řekne umělecký kovář,
    tak se mi vybaví brány,
  • 00:02:38 železné ploty, krbové náčiní,
    stoly a židle, takové to užitné.
  • 00:02:45 Ovšem my jsme se nyní bavili
    spíše o umění.
  • 00:02:50 Věnujete se oběma těm oborům
    nějak paralelně,
  • 00:02:54 nebo jednomu více
    a druhému méně?
  • 00:03:01 Základem mojí dílny
    je práce pro lidi,
  • 00:03:07 pro zákazníky,
    co potřebují ploty, brány, nábytek.
  • 00:03:16 V sobotu, v neděli,
    někdo odpočívá,
  • 00:03:20 já dělám umělecké věci.
  • 00:03:24 S čím jste začínal,
    co se týká většího umění?
  • 00:03:30 Šperky, plastiky, sochy?
  • 00:03:34 Proč jste se rozhodl,
    že půjdete tímto směrem?
  • 00:03:40 Úplně ze začátku jsem začal
    se šperky.
  • 00:03:45 Od malých kovaných šperků
    pro módní návrhářku,
  • 00:03:51 dělali jsme módní přehlídky,
    tam jsem dělal kovanou podprsenku
  • 00:03:56 a takové nějaké šperky,
    spíše kované.
  • 00:04:03 Do toho jsem začal
    přidávat kameny, sklo,
  • 00:04:06 začalo mě to zajímat jinak.
  • 00:04:10 Ze šperků jsem postupně
    přešel na větší sochy.
  • 00:04:17 Bylo to tedy tím,
    že Vás zcela nenaplňovalo
  • 00:04:21 dělat pouze ty užitné předměty?
  • 00:04:25 Určitě ano.
  • 00:04:27 Chtěl jsem a i nyní
    se snažím posunout
  • 00:04:31 vývoj kovářství dopředu.
  • 00:04:35 Snažím se nezůstávat
    v základních řadách.
  • 00:04:41 Snažím se pro kovařinu
    vymýšlet nové možnosti.
  • 00:04:46 Vy také hodně pracujete s nerezem.
  • 00:04:49 Opustil jste klasické železo?
  • 00:04:52 Ne, to ne,
    všechny ploty a brány
  • 00:04:55 jsou dělané většinou ze železa.
  • 00:04:57 A v tom umění - v plastikách,
    ve špercích?
  • 00:05:01 Tam převládá spíše nerez.
  • 00:05:03 To, co nyní vytváříte,
    módní doplňky, sochy - má to
  • 00:05:09 stále svůj vývoj?
  • 00:05:11 Snažíte se jít dál a dál,
    vymýšlet nové postupy?
  • 00:05:16 Určitě.
  • 00:05:19 Po každém dodělání
    nějaké plastiky,
  • 00:05:25 když u toho člověk sedí,
    shrne si to, řekne si:
  • 00:05:28 "Tohle bych příště udělal jinak.?
  • 00:05:33 Technický vývoj jde dopředu,
    v tomto také.
  • 00:05:42 Rozhlížíte se okolo,
    jak to kdo dělá,
  • 00:05:45 nebo spíše čerpáte
    z vlastních zkušeností?
  • 00:05:49 Snažím se vymyslet si
    vlastní postup,
  • 00:05:52 vlastní vyjádření pro materiál,
    aby každý poznal,
  • 00:05:59 že je to práce ode mě.
  • 00:06:02 Proč jste začal pracovat s nerezem,
    co se Vám na něm líbí?
  • 00:06:06 Je to zvláštní materiál,
    nemusí se natírat,
  • 00:06:10 není třeba složitých
    povrchových úprav,
  • 00:06:13 stačí vyleštit, vybrousit.
  • 00:06:15 Zůstane stejný venku,
    každý dotek materiálu tam zůstává.
  • 00:06:22 Když se to natře,
    jako normální železo,
  • 00:06:25 tak všechna ta zajímavá místa
    jsou utlumena.
  • 00:06:30 To je na tom nerezu všechno
    krásně vidět.
  • 00:06:34 Vaší doménou je kombinace kovů,
    resp. nerezu se sklem,
  • 00:06:38 polodrahokamem, zlatem,
    nerosty a se dřevem.
  • 00:06:41 V tomto oboru máte
    opravdu zajímavá díla,
  • 00:06:43 skvělé výsledky.
  • 00:06:45 Vy jste před malou chvílí říkal,
    že potřebujete hledat
  • 00:06:49 a že někdy je to také o tom,
    že byste to příště udělal jinak.
  • 00:06:54 Dovede Vás k výslednému produktu
    nejen poctivá práce,
  • 00:06:59 ale někdy také náhoda?
  • 00:07:05 No, určitě ano,
    jsou to takové obrazy z přírody,
  • 00:07:15 ať je to tekoucí voda,
    vyhlodané skály,
  • 00:07:21 to jsou nádherné povrchy.
  • 00:07:24 Z toho čerpám nové věci.
  • 00:07:29 Rád navštěvuji Chorvatsko,
    protože u moře
  • 00:07:34 je vedle sebe několik
    druhů kamenů
  • 00:07:38 a moře si s nimi pohrává.
  • 00:07:42 Každý je opracovaný jinak.
  • 00:07:45 To je pro mě zajímavá zkušenost.
  • 00:07:50 Ty kameny hledáte tak,
    že máte představu o tom,
  • 00:07:53 jaký kámen chcete najít
    a už máte v hlavě,
  • 00:07:56 co z něj uděláte?
  • 00:07:58 Nebo Vás kámen, který tam leží,
    musí nějak oslovit a zaujmout
  • 00:08:04 a pak přemýšlíte, co s ním?
  • 00:08:09 Většinou jedu už najisto.
  • 00:08:12 Zhruba vím, kde které kameny
    se hledají.
  • 00:08:16 Když objevím kamen,
    který mě nějakým způsobem upoutá,
  • 00:08:20 beru si ho domů.
  • 00:08:23 To vyloženě jezdíte
    do Chorvatska si hledat kameny?
  • 00:08:26 Ano, tam jsou krásné růžové
    a bílé mramory,
  • 00:08:30 některé přechází do pískovce.
  • 00:08:35 Co se týká spojení kov a kámen,
    to jsou nepoddajné tvrdé materiály.
  • 00:08:41 Vyzývá Vás to,
    že je chcete pokořit z té tvrdosti,
  • 00:08:48 z toho neopracovaného materiálu
    vytvořit něco krásného?
  • 00:08:56 Tahle práce je výzva.
  • 00:09:00 Když má člověk surový kámen,
    prohlíží si ho a přemýšlí,
  • 00:09:05 jak ho přeříznout,
    přebrousit.
  • 00:09:11 Člověk ztrácí pojem o čase,
    najednou je noc
  • 00:09:16 a stále sedí v dílně.
  • 00:09:22 Je to opravdu výzva.
  • 00:09:27 Vám jakožto umělci
    tyto materiály kladou velký odpor.
  • 00:09:32 Musel jste se naučit
    nějak těm materiálům naslouchat,
  • 00:09:36 rozumět jim?
  • 00:09:42 Nevím, jak bych to řekl,
    to jsou ta léta praxe.
  • 00:09:45 Pomalu se dostáváte
    do těch materiálů.
  • 00:09:48 Ze dne na den do kamene
    nemůžete dělat.
  • 00:09:52 To stejné se sklem.
  • 00:09:54 Sklo je naprosto odlišný materiál
    než mramor.
  • 00:09:58 Na všechno musíte mít
    speciální nářadí.
  • 00:10:06 Přemýšlíte v té prvotní fázi,
    když máte v hlavě,
  • 00:10:09 co byste vytvořil,
    máte na mysli to,
  • 00:10:14 jak se to bude líbit?
  • 00:10:18 Přemýšlíte i nad tím,
    jak se to prodá?
  • 00:10:27 Ne, to je až ta druhotná věc.
  • 00:10:30 Když začínám dělat práci
    a je to celé můj nápad,
  • 00:10:37 dělám ho od začátku do konce tak,
    jak to cítím.
  • 00:10:50 Až potom si říkám,
    třeba ho časem někdo koupí.
  • 00:10:57 Jedním z těch nápadů,
    pro mě velmi zajímavých,
  • 00:11:01 byla kytice lotosů,
    kombinace kovu, kamene a skla.
  • 00:11:07 Stonky květiny byly z kovu,
    květy z kamene nebo ze skla.
  • 00:11:15 Z toho celého byla
    vytvořena kytice,
  • 00:11:18 zajímavě naaranžovaná.
  • 00:11:20 Jak jste přišel na tento nápad?
  • 00:11:24 Já nevím, někdy člověka
    osvítí nějaký nápad
  • 00:11:30 a začne si to překreslovat,
    všelijak otáčet.
  • 00:11:43 Říkal jsem si, že to tam naskládám,
    a co ten zákazník s tím
  • 00:11:47 pak bude dělat?
  • 00:11:50 Takže ta kytice se dá rozebrat,
    zákazník si to může poskládat
  • 00:11:54 podle svých nápadů, pocitů.
  • 00:12:00 Stává se Vám někdy,
    že si něco vymyslíte,
  • 00:12:04 máte pocit,
    že to bude vyžadovat
  • 00:12:06 určitý postup
    a zabere to tolik času,
  • 00:12:09 a ono to v průběhu tvoření
    je zcela jinak?
  • 00:12:15 Najednou zjistíte,
    že tam jsou nějaké problémy,
  • 00:12:19 nebo že je to těžší,
    než jste čekal?
  • 00:12:23 To se stává málokdy.
  • 00:12:25 Když se něco takového objeví,
    tak to odložím bokem
  • 00:12:29 a dělám na něčem úplně jiném.
  • 00:12:32 Třeba za 14 dní
    se na to jdu zase podívat,
  • 00:12:35 buď pokračuji,
    nebo to nechám až třeba za měsíc.
  • 00:12:41 Většinou při jiné práci
    to člověku sepne a uvědomí si,
  • 00:12:47 co ho předtím nenapadlo.
  • 00:12:52 To je jako, když někteří lidé
    staví dům a pak si řeknou:
  • 00:12:56 "Tohle jsme měli dělat jinak.?
  • 00:12:58 To tam také máte občas?
  • 00:13:03 To je to, čím se učíte?
  • 00:13:06 Jasně, chyby posunou člověka
    vždy někam jinam.
  • 00:13:11 Jak vzniká Vaše plastika?
  • 00:13:14 Každý umělecký kovář
    má jiné postupy.
  • 00:13:19 Někdo si dělá náčrtky,
    pak malé modely,
  • 00:13:22 někdo jedno a pak druhé.
  • 00:13:24 Máte postup v hlavě a pak?
  • 00:13:28 Pak si dělám sádrové modely.
  • 00:13:31 Náčrtky ne?
  • 00:13:32 Náčrtky ne.
  • 00:13:34 Náčrtky jenom na papír,
    abych na ten nápad nezapomněl,
  • 00:13:38 jenom tak zhruba,
    jak by to mělo vypadat.
  • 00:13:42 Více ale pracuji s modely,
    z včelího vosku nebo ze sádry.
  • 00:13:55 Používáte nějaké materiály
    tématicky?
  • 00:14:00 Všimla jsem si,
    že u krucifixů často používáte
  • 00:14:06 kombinaci kov a dřevo.
  • 00:14:08 Má to nějaký význam?
  • 00:14:13 Nemá, tam je to většinou
    o nějakém pocitu,
  • 00:14:17 co by pro daný kříž bylo vhodné.
  • 00:14:23 Také jsem dělal kříž
    do dětské nemocnice,
  • 00:14:31 v tom je kámen.
  • 00:14:33 Vypadá jako srdce.
  • 00:14:39 Je to z dvou půlek,
    jedna půlka aorta, žíly.
  • 00:14:46 Propojil jsem to celé do kostry,
    přidal jsem tam nějaké trubičky.
  • 00:14:57 Bylo to zajímavé dílo.
  • 00:15:01 U šperků si rád hrajete
    s polodrahokamy, se zlatem
  • 00:15:06 a vzácnými nerosty.
  • 00:15:08 Nakolik rozdílná je práce
    nerez a vzácné kovy
  • 00:15:15 vs. nerez a dřevo?
  • 00:15:20 Je něco těžší?
  • 00:15:24 Tak možná akorát fyzicky
    je to jiné.
  • 00:15:27 Jinak ty hodiny u toho
    odpracujete ty stejné.
  • 00:15:31 Je to titěrná práce.
  • 00:15:33 Nyní je to horší se zrakem,
    tak to dá více práce.
  • 00:15:37 Šperky dělám většinou nyní
    jen na objednávku.
  • 00:15:44 Upřednostňujete jedno nebo druhé,
    když odhlédneme
  • 00:15:50 od té zdravotní stránky?
  • 00:15:53 Děláte raději větší předměty
    nebo ty drobné?
  • 00:16:00 Radši ty větší sochy,
    které se dají dát třeba do zahrady.
  • 00:16:06 Je vidět, jak se mění od jara
    do podzimu,
  • 00:16:11 pokaždé je jinak nasvícená,
    má jiné pozadí.
  • 00:16:16 Toto mě více baví.
  • 00:16:19 Co se týká těch soch,
    to jsou konkrétní věci, krucifixy.
  • 00:16:26 Ovšem šperky - to je
    trochu abstraktnější.
  • 00:16:31 Kde hledáte inspiraci tam?
  • 00:16:37 To ani nevím,
    prostě když mám nějaký úkol,
  • 00:16:42 tak mám materiál perlu.
  • 00:16:47 K perle si něco přikreslím.
  • 00:16:52 Buď je to z titanu nebo z nerezu
    ten prstýnek, nebo brož.
  • 00:16:59 Hlavně se vždy snažím
    to dělat jednoduše.
  • 00:17:07 Nemám rád
    přeumělkované zdobené věci.
  • 00:17:14 V jednoduchosti je krása.
  • 00:17:17 Vy jste zabrousil
    i do jiných vod.
  • 00:17:21 Na jednu módní přehlídku
    jste vytvořil kovovou podprsenku
  • 00:17:25 i kovové korzety.
  • 00:17:27 Jak jste se k této práci dostal?
  • 00:17:30 Jak se modelky cítily
    v kovových korzetech
  • 00:17:33 a v kovové podprsence?
  • 00:17:38 Podle ohlasu byly příjemné
    na nošení.
  • 00:17:41 To jste dělal na konkrétní modelku?
  • 00:17:45 Ano, přesně, bylo měření.
  • 00:17:49 Dělalo se na jednu modelku.
  • 00:17:53 Celý korzet nebo podprsenka
    byla vystlána kůží,
  • 00:18:00 takže je to nestudilo,
    bylo to příjemné.
  • 00:18:04 Vy vystavujete nejen u nás,
    ale i v zahraničí.
  • 00:18:07 Zúčastnil jste se
    několika ročníků
  • 00:18:10 Veletrhu umění a řemesel
    v Mnichově.
  • 00:18:12 Vystavoval jste i v Japonsku,
    v Monaku, v Paříži.
  • 00:18:16 Na kterou výstavu
    vzpomínáte nejraději?
  • 00:18:20 Která byla pro Vás nejúspěšnější?
  • 00:18:29 Bylo to, když jsem měl výstavu
    v Bruselu, v Parlamentu.
  • 00:18:38 Sešlo se nás tam 6 sochařů.
  • 00:18:41 Byla to zajímavá díla.
  • 00:18:44 Bylo tam železo, nerez
    a každý to jinak zpracoval.
  • 00:18:50 To bylo hezké.
  • 00:18:54 Vy jste se se svými plastikami
    dostal v roce 2009
  • 00:18:59 na Veletrh bytových doplňků
    a uměleckých předmětů v Dubaji.
  • 00:19:04 Z toho Vám vzešla
    velmi zajímavá práce,
  • 00:19:09 vy jste se jí uchopil.
  • 00:19:11 Byly to plastiky
    pro dubajského šejka.
  • 00:19:14 Jaká to byla práce?
  • 00:19:17 Co jste tvořil? Povídejte.
  • 00:19:22 To bylo na objednávku
    jeho hlavního architekta.
  • 00:19:26 Byl to Francouz.
  • 00:19:28 Toho jste zaujal?
  • 00:19:30 Ano, na tom veletrhu,
    tomu se to líbilo.
  • 00:19:33 Pro šejka jsem dělal
    obrovskou hlavu nosorožce.
  • 00:19:38 Vážilo to asi 350 kg.
  • 00:19:43 Roh měl kolem 1 metru.
  • 00:19:46 Byla to docela pohodová práce.
  • 00:19:51 Jaké jste měl u toho pocity,
    měl jste z toho radost?
  • 00:19:55 Byla to práce jako každá jiná?
  • 00:19:58 Samozřejmě, že to člověka povzbudí,
    má z toho radost.
  • 00:20:07 Musel jsem k tomu přistupovat,
    jako ke každému jinému dílu.
  • 00:20:13 To jste tvořil u nás v ČR?
  • 00:20:15 Ano, tam se to potom převáželo.
  • 00:20:18 Dozvěděl jste se zpětnou reakci?
  • 00:20:20 Jak se to líbilo
    dubajskému šejkovi?
  • 00:20:24 Tam takové zpětné vazby
    neexistují.
  • 00:20:30 Doufám, že letos,
    pokud se tam dostanu,
  • 00:20:33 budu mluvit s panem architektem
    a dozvím se něco bližšího.
  • 00:20:38 Jakým stylem pracujete?
  • 00:20:43 Jaké máte postupy?
  • 00:20:45 Dokončíte jednu věc
    a začnete druhou?
  • 00:20:55 Máte rozdělaných více věcí naráz?
  • 00:21:05 Mám více rozdělaných prací.
  • 00:21:11 I když člověk
    je z té práce unavený,
  • 00:21:15 přeskočí si na něco jiného,
    lehčího.
  • 00:21:20 Ten den je stejně celý v dílně,
    to, na čem dělá,
  • 00:21:24 není až tak důležité.
  • 00:21:28 Vaše dílna i Váš domov
    je v Sebranicích.
  • 00:21:32 Vy tam nejste dlouho.
  • 00:21:34 Vy jste byl předtím v Tišnově.
  • 00:21:36 Proč jste odešel do Sebranic?
  • 00:21:38 Co Vás tam nadchlo?
  • 00:21:45 Protože doma na starém bydlení
    jsem neměl možnost
  • 00:21:50 mít dobrou kovárnu
    s dobrým vybavením.
  • 00:21:57 Tady tento historický dům
    z roku 1726 mě natolik zaujal,
  • 00:22:05 že to nebylo dlouhé rozmýšlení.
  • 00:22:14 Byla možnost to koupit,
    tak jsem to udělal.
  • 00:22:19 Takže tam bydlíte
    a máte tam jednu dílnu?
  • 00:22:23 Mám tam vlastně 3 ateliéry
    na nerez, na sochy,
  • 00:22:27 montážní dílnu na železo
    a kovárnu.
  • 00:22:31 Promítá se Vám večer v hlavě,
    než jdete spát, co budete dělat?
  • 00:22:41 Nebo se chodíte projít?
  • 00:22:46 Sem tam se vydám někam se psem,
    abych poznal okolí.
  • 00:22:53 Jsem tam teprve asi půl roku.
  • 00:22:58 V hlavě je kolikrát
    naprostý nepořádek.
  • 00:23:02 To má asi každý,
    kdo něco vytváří,
  • 00:23:08 dělá nějaké věci,
    které jsou atypické.
  • 00:23:18 Jak si čistíte hlavu?
  • 00:23:22 Zase prací.
  • 00:23:25 Vy u té práce vypadáte
    trochu jako dělník nebo řemeslník.
  • 00:23:31 Rukavice, dlouhá zástěra,
    holínky.
  • 00:23:34 Kovařina je mnohdy těžká práce.
  • 00:23:38 Chodíte tedy do dílny
    pracovat nebo se tam i bavíte?
  • 00:23:43 Říkáte, že tam i odpočíváte?
  • 00:23:46 Jde to skloubit?
  • 00:23:49 Jde to skloubit.
  • 00:23:51 To, jak jste říkala,
    v holínkách - to je při broušení
  • 00:23:55 skla nebo kamenu.
  • 00:23:58 To se musí dělat pod vodou.
  • 00:24:04 Tím, že potom začnu dělat
    jinou práci,
  • 00:24:14 odpočinu si od vody
    a dělám zase něco jiného,
  • 00:24:25 co mě napadne.
  • 00:24:31 Uvidím kus materiálu,
    který tam leží, tak si řeknu,
  • 00:24:34 že by z toho mohlo něco být.
  • 00:24:40 Pak se jdete ohřát k ohni?
  • 00:24:43 No.
  • 00:24:46 Můžete říct,
    jestli jste si získal
  • 00:24:53 k nějakému uměleckému předmětu
    vztah takový, že byste ho neprodal?
  • 00:24:58 Je jich i více?
  • 00:25:06 Mám doma pořád ještě
    tu kytici lotosových květů.
  • 00:25:14 Nějak se mi nechce
    se jí vzdávat.
  • 00:25:23 Mým dnešním hostem
    byl Radomír Bárta.
  • 00:25:27 Děkuji Vám za návštěvu,
    na shledanou.
  • 00:25:30 Děkuji za pozvání,
    na shledanou.
  • 00:25:32 Vám, milí diváci, děkuji
    za pozornost a přeji dobrou noc.
  • 00:25:37 Skryté titulky: Petra Kinclová
    Česká televize, 2013
  • 00:25:42 .

Související