iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
29. 11. 2013
20:25 na ČT art

1 2 3 4 5

1 hlas
2435
zhlédnutí

Film 2017

Rozkoš — Nejlepší krátké filmy Evropy — Popelčin komplex — Přijde letos Ježíšek?

25 min | další Magazíny »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Film 2013

  • 00:00:16 Dobrý den, přátelé,
  • 00:00:18 v dnešním Filmu
    vás pozveme do kina
  • 00:00:21 i ke sledování programu
    Čt Art.
  • 00:00:24 Konkrétně na dokumentární film
    Popelčin komplex.
  • 00:00:27 Uvádí ČT Art ve čtvrtek
    5. prosince v 20.25.
  • 00:00:30 Pozvání dostaneme od režisérky
    Olgy Sommerové.
  • 00:00:34 Do kin se chystá snímek
    s vánoční atmosférou
  • 00:00:37 Přijde letos Ježíšek?
  • 00:00:39 Naším hostem bude scenáristka
    a režisérka filmu Lenka Kny.
  • 00:00:43 Do českých kin míří také
    nový snímek Rozkoš
  • 00:00:47 režisérky Jitky Rudolfové.
  • 00:00:50 Film vznikl ve spolupráci
    s Českou televizí.
  • 00:00:52 Vypráví příběh filmové
    střihačky Mileny,
  • 00:00:56 která má vztah se třemi muži.
    Ale úplně šťastná není.
  • 00:00:59 Nechme se uvést
    do atmosféry filmu.
  • 00:01:11 Hezká sebeprezentace.
  • 00:01:15 Děkujeme.
  • 00:01:18 Já bych ještě rád představil
    poslední členku komise,
  • 00:01:22 Milena Jánská, moje
    dlouhodobá spolupracovnice,
  • 00:01:25 a ona je tady proto,
  • 00:01:28 že mi tak nějak pomůže
    s názorem na vás.
  • 00:01:31 Pomůže to hlavně mně.
  • 00:01:33 Poprosíme tedy dalšího uchazeče.
  • 00:01:48 Milenko, jak se máš?
  • 00:01:55 Jsem nějaká utahaná.
  • 00:01:59 -Jak se máš ty?
    -Já se mám dobře. Moc dobře.
  • 00:02:04 Jsem šťastný. Nejšťastnější.
  • 00:02:10 Jo, ta už má břicho.
  • 00:02:13 Hosty Filmu jsou režisérka
    Jitka Rudolfová
  • 00:02:16 a herec Martin Myšička,
    dobrý den.
  • 00:02:19 Začnu těmi moderními způsoby
    komunikace,
  • 00:02:22 oba jsem vás našla na Facebooku,
    takže i vám je to vlastní,
  • 00:02:25 mobily, facebook, jedete v tom?
  • 00:02:28 -Já teda Facebook nemám.
    -Já jsem vás tam našla.
  • 00:02:30 -Moji stránku?
    -Vaši stránku.
  • 00:02:33 -To musel založit někdo
    bez mého vědomí.-Nějaký fanoušek.
  • 00:02:36 Mně plně stačí telefon a e-mail,
    víc nedokážu vnímat.
  • 00:02:39 Vy jste činná hodně
    na Facebooku?
  • 00:02:41 Hodně ne, ale vím,
    že jsem se tam tehdy přihlásila
  • 00:02:44 na popud Michala Kerna,
    který hrál v Zoufalcích
  • 00:02:46 a dával tam nějaké fotky
    z natáčení.
  • 00:02:49 Tehdy jsem vlastně nevěděla,
    o co jde,
  • 00:02:51 tak jsem se tam přihlásila.
    Občas tomu člověk propadne,
  • 00:02:54 ale je to takový, že když pak
    jdete po ulici,
  • 00:02:57 a potkáte člověka, kterého máte
    na Facebooku mezi přáteli,
  • 00:03:00 tak on vás skoro
    ani nepozdraví,
  • 00:03:02 a přitom vy víte,
    co měl včera ráno k snídani.
  • 00:03:05 Tak je to takový zvláštní.
  • 00:03:08 Začneme tím, že píšete
    ke svým filmům i scénáře.
  • 00:03:11 Ten důvod je v čem?
  • 00:03:14 Že si myslíte, že byste
    neuměla točit jiný scénář,
  • 00:03:17 nebo naopak byste nechtěla
    psát pro nikoho jiného?
  • 00:03:19 Ten důvod je spíš v tom,
  • 00:03:22 že já si najdu vždycky
    nějaké téma,
  • 00:03:25 a nějak mám tendenci
    ho zpracovat po svém,
  • 00:03:27 ale jsem velmi ráda,
  • 00:03:30 když mi s tím potom
    někdo pomůže.
  • 00:03:32 V tomto případě
    to byl Bruno Hájek,
  • 00:03:35 který na scénáři
    spolupracoval,
  • 00:03:38 že jsme poslední verze
    spolu konzultovali,
  • 00:03:40 vždycky mi k tomu řekl
    nějaké podněty
  • 00:03:43 a napadlo nás na základě
    rozhovorů něco nového,
  • 00:03:46 takže to mi vyhovovalo velmi,
  • 00:03:48 ale já se nebráním točit
    třeba cizí scénáře,
  • 00:03:51 ale je pravda,
    že psát pro někoho jiného,
  • 00:03:54 to se mi jednou taky stalo,
    to byla spíš komerční věc,
  • 00:03:57 a pak mi hrozně vadilo,
    jak to ten režisér zpracoval.
  • 00:04:00 I dobrý scénář se dá zkazit,
    tak jste to chtěla říct?
  • 00:04:02 TO byla propagace DVD
    pro kapelu Chinaskki hodně dávno.
  • 00:04:06 Martine, ve filmu hrajete
    Vladimíra,
  • 00:04:09 milence hlavní hrdinky,
    jednoho ze tří milenců.
  • 00:04:12 Charakterizujte Vladimíra,
    co to je za člověka?
  • 00:04:18 To je těžký trošku pro mě.
  • 00:04:22 Vladimír je člověk, který se zabývá
    hodně sám sebou,
  • 00:04:25 hlavně co se týká vztahu
    k hlavní hrdince,
  • 00:04:28 tak v tom vztahu je a není s tím,
  • 00:04:31 že mu na jednu stranu vyhovuje,
    jak to je,
  • 00:04:34 že spolu zažijí pěknou chvilku,
    ale pak zase zmizí,
  • 00:04:37 a především díky SMS udržuje
    ten vztah jakoby na dálku,
  • 00:04:40 tak je takový rozostřený,
    nechce se vázat,
  • 00:04:45 má rád ten svůj klid,
    je trochu oblomovský typ.
  • 00:04:50 -Jenom dvou milenců, ne tří.
    -Aha, tak pardon.
  • 00:04:57 A ona je to vlastně taková
    nevděčná role,
  • 00:05:00 protože postava Vladimíra
    je tam velmi zásadní,
  • 00:05:03 ale na plátně ve filmu
    se ten hlavní příběh odehrává
  • 00:05:07 mezi nimi pomocí SMS,
    které jsou v obraze,
  • 00:05:11 takže Vladimír tam víceméně
    skoro pořád jen chodí.
  • 00:05:16 Já jsem v tomhle filmu
    obzvlášť plnil zadání Jitky,
  • 00:05:21 velmi jsem jí v tom důvěřoval,
  • 00:05:25 že jsem hrál jako kontrapunkt
    k tomu, co se děje.
  • 00:05:28 To hlavní, co se dělo v tom vztahu
    mezi nimi dvěma
  • 00:05:31 právě proběhlo v SMS
  • 00:05:34 a jako kontrapunkt tam byla
    třeba zásadní scéna hádky,
  • 00:05:37 nebudu říkat o čem,
  • 00:05:40 tak se odehrává tak,
    že já si sedím v kavárničce.
  • 00:05:43 Jak jste dostal nabídku
    na tuto roli?
  • 00:05:46 Přímo vám Jitka zavolala,
  • 00:05:48 nebo jste musel absolvovat
    nějaký casting?
  • 00:05:51 Přímo mě Jitka oslovila.
    Sešli jsme se.
  • 00:05:53 Řekněte, vy jste to psala
    přímo pro Martina?
  • 00:05:56 To nemůžu říct.
  • 00:05:58 Já jsem nejdřív přesně neměla
    jasno o představiteli té role.
  • 00:06:01 Věděla jsem, že to musí být
    zajímavý a charismatický člověk
  • 00:06:04 a Martinovi jsem potom
    poslala scénář
  • 00:06:08 a hrozně mě potěšilo,
    že pochopil i jemné detaily,
  • 00:06:12 které v tom scénáři
    nějak filmově byly napsány.
  • 00:06:16 Takovou filmovost jazyka.
  • 00:06:18 Ještě mě zajímá,
    když vy píšete scénář,
  • 00:06:21 potom si ho i sama režírujete,
  • 00:06:24 jak hodně se dá odhadnout,
    co bude fungovat?
  • 00:06:27 Co vám ve scénáři funguje,
    potom to na place nefunguje.
  • 00:06:30 Dá se to už nějak dopředu
  • 00:06:32 nebo překvapí vás to,
    že najednou něco nefunguje?
  • 00:06:36 Čím víc člověk točí,
    tak je v tom větší jistota.
  • 00:06:42 Ale samozřejmě je to vždycky
    krok do nejistoty,
  • 00:06:45 protože třeba něco,
    co je ve scénáři,
  • 00:06:49 tak si říkám,
    to bude fungovat,
  • 00:06:51 to bude zábavné, vtipné,
    bude to mít tu pointu,
  • 00:06:55 to, co potřebuji, tak to
    třeba nemusí vůbec fungovat,
  • 00:06:58 vystřihne se to,
    není to použito,
  • 00:07:01 takže potom asi
    nejzákkladnější je střižna.
  • 00:07:04 Martine, vy jste kromě DAMU
    vystudoval také
  • 00:07:07 Matematicko-fyzikální fakultu.
  • 00:07:10 V Americe existují dokonce
  • 00:07:12 přesně vypočítané
    na minuty a vteřiny
  • 00:07:14 scenáristické postupy,
    jak zaujmout diváka.
  • 00:07:17 Jak vy na to pohlížíte,
    na toto prolnutí umění s fakty
  • 00:07:20 a s matematickými vzorci?
  • 00:07:23 Když se kouknu
    na některé americké filmy,
  • 00:07:27 tak přesně za tím cítím
    tyhle kalkuly
  • 00:07:29 a vlastně jsou ve mně
    dva diváci.
  • 00:07:32 Jeden, který cítí,
    že teď bych se měl bát,
  • 00:07:35 teď bych se měl dojmout
    a tak dále,
  • 00:07:37 a už se mi nechce.
  • 00:07:40 Takže někdy to z toho trčí,
    a nelíbí se mi to,
  • 00:07:43 na druhou stranu si myslím,
  • 00:07:45 že racionální uchopení filmu
    je důležité,
  • 00:07:48 nějaký rozmysl předem,
    kam se to cílí, nějaký oblouk,
  • 00:07:51 jak se to propojuje,
  • 00:07:54 ale aby to byly vyloženě vzorce,
    které převálcují ten obsah,
  • 00:07:57 to pak není ono.
  • 00:07:59 Můžu k tomu jenom dodat.
  • 00:08:02 Ono v dnešní době je trošku
    jednodušší to,
  • 00:08:05 že se už netočí na materiál...,
    třeba u Zoufalců,
  • 00:08:07 tam se to muselo hlídat,
  • 00:08:10 ale jak už se točí na digitál,
    tak je to jednodušší,
  • 00:08:13 ale já jsem strašný
    odpůrce toho,
  • 00:08:16 že se počítá stránka scénáře,
    že to je minuta filmu,
  • 00:08:19 což v mých scénářích
    nikdy nefunguje,
  • 00:08:22 protože někdy mám
    scény rozepsané,
  • 00:08:25 někdy naopak ve třech větách,
    a přitom je to dlouhá scéna.
  • 00:08:28 Jak silnou inspirací
    pro prostředí filmové,
  • 00:08:31 které ve filmu Rozkoš popisujete,
    bylo z vlastní zkušenosti?
  • 00:08:34 To bylo asi hodně silné.
  • 00:08:37 Myslím, že jsem se v tomto filmu
    tímto tématem vyčerpala,
  • 00:08:41 už bych se na něj nikdy
    v budoucnu nechtěla soustředit,
  • 00:08:44 i když si myslím, že je to
    docela inspirativní prostředí,
  • 00:08:48 ale jo, bylo to hodně spojeno
    se Zoufalci
  • 00:08:52 nebo s tím, co se dělalo
    po premiéře tohoto filmu.
  • 00:08:57 Martine, je složité ve filmovém,
    divadelním prostředí
  • 00:09:00 si udržovat osobní vztahy?
  • 00:09:03 Je a není.
  • 00:09:06 Já rodinu a ženu mám mimo branži
    a jsem za to rád
  • 00:09:10 a jestli myslíte vztahy pracovní,
  • 00:09:13 tak díky tomu,
    že jsem v Dejvickém divadle,
  • 00:09:17 kde myslím, že ty vztahy
    máme dobré, tak je to fajn.
  • 00:09:22 Myslím, když dva dělají totéž,
    není to totéž.
  • 00:09:26 Může to být velmi komplikované,
    velmi jednoduché.
  • 00:09:29 Čím víc je člověk sám sebou
    a nehraje si na něco
  • 00:09:31 a nejedná účelově,
  • 00:09:34 naopak buď je spojuje
    kvalita spolupráce, nebo lidská,
  • 00:09:38 tak myslím, že to je
    jako v každém jiném prostředí.
  • 00:09:41 Jak jsem se dočetla, francouzský
    filozof Jean Baudrillard
  • 00:09:46 byl inspiračním zdrojem
    pro některé myšlenky.
  • 00:09:49 Utkvělo vám něco v paměti
    více než jiné promluvy tam?
  • 00:09:54 To teď nevím, teď jste mě dostala.
  • 00:09:57 Jitko, vy jo? Tak řekněte.
  • 00:10:00 Nechcete to prozradit?
  • 00:10:03 Mně se líbí pasáž
    s tou realitou, s těmi hvězdami,
  • 00:10:07 která tam je na konci filmu,
  • 00:10:10 ale asi bych to takhle
    neprezentovala.
  • 00:10:13 Film Rozkoš od 5. prosince
    v českých kinech.
  • 00:10:16 Ať přijde hodně diváků,
  • 00:10:19 ať zažijí opravdu rozkoš
    s vaším filmem.
  • 00:10:21 -Díky, že jste si udělali čas.
    -Na shledanou, děkujeme.
  • 00:10:24 Příští týden bude udělena
    už pošestadvacáté
  • 00:10:27 Cena za nejlepší
    Evropský film
  • 00:10:30 a čeští diváci budou mít
    poprvé možnost vidět ceremoniál
  • 00:10:33 na velkém plátně
    v přímém přenosu.
  • 00:10:36 Slavnostní předávání cen bude
    přenášeno v sobotu 7.prosince večer
  • 00:10:40 do pražského kina Oko
    přímo z berlínského ceremoniálu.
  • 00:10:43 Už předtím ale budou mít diváci
    šanci vidět všechny krátké snímky,
  • 00:10:47 které byly na evropského
    Oscara nominovány.
  • 00:10:50 Je to poprvé v České republice,
  • 00:10:53 diváci uvidí všech
    15 krátkých filmů
  • 00:10:56 nominovaných
    na evropské filmové ceny.
  • 00:10:58 Jsou to filmy, které nominovalo
    15 významných evropských
  • 00:11:01 filmových festivalů, které se
    specializují buď na krátké filmy,
  • 00:11:06 nebo mají krátké filmy v soutěži.
  • 00:11:09 Jsou to například Berlín,
    Locarno, Rotterdam, Tampere,
  • 00:11:13 CLairmont Ferrand, Bristol.
  • 00:11:18 Uvedení nominovaných filmů bude
    rozděleno do tří projekcí.
  • 00:11:22 Dvě ve středu 4. prosince večer
    a jednu ve čtvrtek 5. prosince,
  • 00:11:25 obě v pražském kině Oko.
  • 00:11:28 Další týden vyrazí výběr těch
    nejlepších evropských filmů
  • 00:11:31 do dalších sedmi měst České
    a Slovenské republiky,
  • 00:11:34 například Brna, Olomouce,
    Hradce Králové nebo Bratislavy.
  • 00:11:38 Další pozvání je na dokumentární
    film Popelčin komplex.
  • 00:11:42 Uvádí ČT Art ve čtvrtek
    5. prosince v 20.25.
  • 00:11:46 Pět zajímavých žen podstoupilo
    nezvyklou skupinovou terapii
  • 00:11:49 pod vedením spisovatelky
    a pedagožky Alexandry Berkové.
  • 00:11:53 Režie Olga Sommerová.
  • 00:11:56 Teď bych ráda dala
    do placu otázku,
  • 00:11:59 abyste zkusili definovat prince,
    ale pro sebe.
  • 00:12:03 Já jsem Popelka a jaký je princ?
  • 00:12:16 Inteligentní, pracovitý,
    komunikativní, humorný,
  • 00:12:20 milující potichu, přírodu,
    jemný, pohotový, naslouchající,
  • 00:12:26 mající svůj názor.
  • 00:12:29 -Hlavně přečti to velké slovo
    pod tím. -Neexistuje.
  • 00:12:36 Hele, nechci být ošklivá,
    ale chci jenom,
  • 00:12:39 a smysl tohoto byl,
    aby z mlhy toho ideálu,
  • 00:12:44 který verbálně tady nadávkujeme
    každá beze zbytku,
  • 00:12:48 se vyloupl konkrétní člověk,
    a ono najednou se zjistí,
  • 00:12:52 že jedna postava to neunese.
  • 00:12:56 Hostem Filmu je režisérka
    Olga Sommerová.
  • 00:12:59 Proč Popelčin komplex?
    Co vám všem Popelka udělala?
  • 00:13:04 Popelčin komplex, to je
    psychologická diagnóza,
  • 00:13:10 a vychází z toho,
    že po staletí bylo dáno to,
  • 00:13:14 že žena neboli Popelka
    sedí doma v koutě,
  • 00:13:17 hlavně hodně dře,
    a čeká, čeká, až přijde princ
  • 00:13:21 a učiní ji šťastnou.
    Princ ji zachrání,
  • 00:13:24 to znamená, muž, který přijde,
    ale to není pravda.
  • 00:13:27 To se nikdy nestane.
  • 00:13:30 To znamená, Popelka byla naučená
    k tomu, že se nemusí snažit,
  • 00:13:34 nemusí růst, nemusí
    se vzdělávat,
  • 00:13:37 nemusí na sobě pracovat,
  • 00:13:40 ale jenom čeká,
    až ji zachrání muž.
  • 00:13:43 To je takový podvod, který byl
    činěn na nás všech holčičkách,
  • 00:13:46 co jsme tu pohádku milovaly,
    já jsem ji milovala velmi,
  • 00:13:50 a vlastně Popelčin komplex
    je tato diagnóza.
  • 00:13:55 Ženy v tom byly vychovávány
  • 00:13:58 a bohužel děje se to,
    že dodnes toto trvá,
  • 00:14:03 že některé ženy,
    i když už velmi málo,
  • 00:14:06 ale pořád jsou v zajetí
    tohoto mýtu.
  • 00:14:09 Jaký byl klíč k výběru
    těch žen,
  • 00:14:12 s kterými jste se sešly
    na chalupě
  • 00:14:15 a tam řešily i svoje
    osobní traumata?
  • 00:14:18 Mě oslovila Saša Berková
    a myslela to naprosto soukromě,
  • 00:14:22 pojď, najdi nějaké ženy,
    sejdeme se na chalupě
  • 00:14:25 a uděláme takový
    psychoterapeutický seminář,
  • 00:14:29 který vycházel z její výuky
    tvůrčího psaní
  • 00:14:33 na Literární akademii,
    já jsem řekla, ano, ano,
  • 00:14:37 ale budu to natáčet.
    Bylo nás pět.
  • 00:14:42 Já, Saša, moje přítelkyně,
    malířka, my jedné generace,
  • 00:14:47 a pak jsem si vybrala ještě
    dvě přítelkyně,
  • 00:14:50 které byly o generaci mladší,
    takže tu skupinu tvořilo pět žen.
  • 00:14:57 Já jsem byla hrozně zvědavá,
  • 00:14:59 jak se to v tom generačním
    rozložení, na co přijdeme.
  • 00:15:05 Bylo to hrozně pěkné,
  • 00:15:10 bylo to velmi namáhavé natáčení,
  • 00:15:15 protože tam docházelo
    k hádkám. k pláči,
  • 00:15:20 protože Saša nás vedla tak,
    abychom šly do svého nitra,
  • 00:15:26 to znamená, tam byla naše
    naprosto zásadní životní témata.
  • 00:15:31 Otec, matka, já sama,
    muž neboli princ
  • 00:15:36 a nejsilnější scéna byla
    scéna odpuštění.
  • 00:15:43 A myslím, že tam došlo k tomu,
    že... Já jsem měla takový dojem,
  • 00:15:48 že ani nežádáme o odpuštění,
    jako že je to spíš obžaloba,
  • 00:15:52 ale fakt je ten,
  • 00:15:55 že dětství pro mě někdy
    nebyla procházka růžovou zahradou,
  • 00:15:59 nemyslím jenom na sebe,
    ale i na své přítelkyně,
  • 00:16:03 na ty, s kterými jsem o tom
    mluvila,
  • 00:16:07 protože v dětství je dítě
    bezbranný tvor
  • 00:16:10 a rodiče mají svoje problémy,
    různé závislosti,
  • 00:16:15 vztahové problémy, existenční,
  • 00:16:18 a to je něco, co nás může
    zasáhnout na celý život,
  • 00:16:23 a my se s tím chceme
    posléze vyrovnat.
  • 00:16:26 Kameramankou filmu Olinka Špátová,
    byla tam i zvukařka. žena.
  • 00:16:30 Myslíš, že byste mluvily jinak,
  • 00:16:33 kdyby tam byl muž za kamerou
    nebo muž zvukař?
  • 00:16:36 Myslím si,
    že by to nebylo ono,
  • 00:16:39 protože ženská společnost
    má úplně jiná kritéria,
  • 00:16:43 než když tam je
    jeden jediný muž.
  • 00:16:46 Já si myslím,
    že to všechno bylo dobré
  • 00:16:50 i pro kameramanku a zvukařku,
  • 00:16:54 protože ony jako mladé holky
    najednou se dozvídaly věci,
  • 00:16:59 o kterých nikdy třeba
    nepřemýšlely,
  • 00:17:02 a ten náš život byl takový
    soudržný, pěkný,
  • 00:17:06 bylo to docela namáhavé,
    byla zima, byl sníh.
  • 00:17:10 Ten film je naprosto zvláštní.
  • 00:17:14 Já když se na něj dívám,
    tak mám pocit,
  • 00:17:18 že to je hraný film,
    kde jsou rozdané role,
  • 00:17:21 napsaný scénář a ty ženy
    takhle komunikují,
  • 00:17:25 protože se to odehrává
    většinou v dialogu nebo diskusích.
  • 00:17:31 Ještě mě zajímá, jestli ten film
    může fungovat jako terapie?
  • 00:17:35 Já když jsem ho viděla,
    už jsem si chtěla vzít papír a psát.
  • 00:17:39 Myslíš, že to může mít
    i tuto funkci?
  • 00:17:42 Já si myslím, že ano,
    tak já to také vnímám.
  • 00:17:46 Proč bychom to jinak
    měly natočit,
  • 00:17:49 kdyby to mělo být jen pro nás,
  • 00:17:52 tak jsme tam nemusely mít
    kameru a zvuk.
  • 00:17:56 Takže já to mám jako poselství
    pro lidi, nejen pro ženy,
  • 00:18:00 protože to jsou témata obecná
    a lidská.
  • 00:18:04 Vztahy k otci a matce jsou často
    velmi traumatické
  • 00:18:09 nebo jsou krásné,
    a vztahy samy k sobě,
  • 00:18:13 naše sebevědomí,
    hledání identity,
  • 00:18:17 to byl vlastně důvod,
  • 00:18:20 proč jsem ten film dělala,
    proč ho vlastně dávám dál.
  • 00:18:24 Popelčin komplex, ČT Art,
    čtvrtek 5. prosince 20.25.
  • 00:18:28 -BUdu se dívat znovu.
    -Děkuji.
  • 00:18:39 Oscarová herečka Kate Winslet
    si zahrála v novém filmu
  • 00:18:43 Prodloužený víkend.
    Premiéra byla v Londýně.
  • 00:18:48 Jason Reitman,
    kanadský režisér a scenárista,
  • 00:18:52 natočil nový film.
    Autor hořkých komedií,
  • 00:18:55 jako Juno, děkujeme, že kouříte
    nebo Lítám v tom
  • 00:18:58 tentokrát moc nevybízí k úsměvu.
  • 00:19:01 V novém filmu Prodloužený víkend
    zachycuje komplikovanost
  • 00:19:04 mezilidských vztahů.
  • 00:19:06 Do hlavních rolí obsadil
    KAte Winslet a Joshe Brolina.
  • 00:19:43 Jméno Reitman není neznámé.
  • 00:19:46 Jeho otec Ivan, původem
    z Československa,
  • 00:19:49 je v Americe uznávaný
    rodinný režisér.
  • 00:19:52 Proslavila ho zejména komedie
    Krotitelé duchů.
  • 00:19:55 Jason Reitman má za sebou
    teprve pár celovečerních filmů,
  • 00:19:58 ale všechny byly přijaty
    s nadšením.
  • 00:20:01 A jak to vypadá, ani jeho
    poslední dílo nebude výjimkou.
  • 00:20:04 Příběh je adaptací románu
    od Joyce Maynardové.
  • 00:20:07 V češtině kniha vyšla
    pod názvem Sváteční víkend.
  • 00:20:10 Vypráví o matce, která se
    po rozvodu uzavřela
  • 00:20:13 před okolním světem. Její život
    naruší uprchlý trestanec.
  • 00:20:49 Česká premiéra bude v únoru.
  • 00:20:52 A ještě jedno pozvání do kina.
  • 00:20:55 Tentokrát na příjemný snímek
    s vánoční atmosférou
  • 00:20:58 Přijde letos Ježíšek?
  • 00:21:00 Do kina nás pozve scenáristka
    a režisérka filmu Lenka Kny.
  • 00:21:03 Libuše Šafránková,
    Josef Abrhám v hlavních rolích,
  • 00:21:06 to už je samo o sobě
    dost silná pozvánka do kina,
  • 00:21:08 nicméně co můžeme prozradit
    z příběhu,
  • 00:21:11 abychom diváky pozvali?
  • 00:21:14 Ten, kdo má rád paní Šafránkovou
    a pana Abrháma
  • 00:21:19 to je to nejsilnější,
  • 00:21:22 ale mezi tuto dvojici
    se nám vloudila
  • 00:21:24 mexická dvojice krásných žen
    DOlores a Penelope,
  • 00:21:28 jedna hraje dceru pana Abrháma,
    jedna manželku.
  • 00:21:32 A tato mexická rodina přijede
    do Prahy na Vánoce
  • 00:21:36 řešit nějaké svoje problémy.
  • 00:21:39 A setká se zde díky
    Pražskému Jezulátku
  • 00:21:43 a díky dalším tajemným věcem,
  • 00:21:47 které se odehrávají
    v adventním čase v Praze,
  • 00:21:49 s českou rodinou,
  • 00:21:52 a propletená linka se rozmotá
    v konci filmu,
  • 00:21:57 takže doufám, že to nebude jenom
    o hercích, ale i o příběhu,
  • 00:22:01 který bude trošku tajemný,
    zábavný
  • 00:22:05 a doufejme, že snad všechno
    dobře dopadne.
  • 00:22:10 Také hodně poetický
    je ten snímek.
  • 00:22:13 V různých zemích můžeme najít
    různé kopie Pražského Jezulátka,
  • 00:22:16 kostely, které mu byly zasvěceny,
    vy jste točili také v Mexiku.
  • 00:22:20 Pátrala jste ještě třeba,
    když jste psala scénář,
  • 00:22:23 po historii Jezulátka
    v různých koutech světa?
  • 00:22:27 Jedna z nejznámějších
    historek je,
  • 00:22:30 že se k nám Jezulátko dostalo
    ze Španělska,
  • 00:22:34 potom bylo za třicetileté války
    ztraceno a zničeno,
  • 00:22:39 pak se zase objevilo,
  • 00:22:42 a po celém světě,
    latinskoamerických zemí,
  • 00:22:46 španělsky mluvících zemí...
  • 00:22:49 Na Filipínách.
  • 00:22:53 Všude mají Jezulátko,
  • 00:22:56 protože Jezulátko ochraňuje,
    přináší štěstí,
  • 00:22:59 a lidé hodně věří,
    že Jezulátko dokáže dělat zázraky.
  • 00:23:03 V Mexiku je hodně kostelů
    zasvěcených Jezulátku
  • 00:23:08 a po celém světě taky.
  • 00:23:11 Film oplývá velmi krásnými
    vánočními zimními záběry Prahy.
  • 00:23:14 Kolik jste museli dodělávat
    bílého sněhu na střechy?
  • 00:23:19 My jsme vyslali prosbu
    k Pražskému Jezulátku,
  • 00:23:24 aby nám na natáčení sněžilo,
    což se nám podařilo,
  • 00:23:28 že střechy jsou zasněžené
    reálným sněhem.
  • 00:23:31 V některých dnech jsme museli
    přidávat sníh umělý,
  • 00:23:34 ale v Praze 1 se nesmí používat
    klasický filmový umělý sníh,
  • 00:23:37 takže jsme byli trošku ošizeni,
    takže to není tak načechrané
  • 00:23:40 a Praha tak zasněžená,
    jak bychom si představovali.
  • 00:23:44 -Bude film také v mexické
    kinodistribuci?-Ano.
  • 00:23:48 Jak došlo k té koprodukci?
  • 00:23:51 Tuším, že na karlovarském
    festivalu
  • 00:23:53 jste se potkala
    s producentem mexickým,
  • 00:23:56 aspoň jak jsem se o tom dočetla.
  • 00:23:59 Bylo to hrozně hezké,
    protože my jsme si původně mysleli
  • 00:24:02 na rodiště Pražského Jezulátka,
    na Španělsko,
  • 00:24:04 ale ve Španělsku
    byla velká krize,
  • 00:24:07 takže v Karlových Varech
    jsme si říkali,
  • 00:24:10 dobře, nebudeme mít koproducenta,
    jak to uděláme?
  • 00:24:13 Ale byli tam mexičtí producenti
    se svým filmem,
  • 00:24:16 takže jsme je oslovili,
    jim se hrozně líbil scénář,
  • 00:24:19 což bylo v červenci,
  • 00:24:21 a 28. listopadu byli tady
    už s mexickými herečkami,
  • 00:24:24 takže to bylo hrozně hezké,
  • 00:24:27 protože jim se líbil jak příběh,
    tak návaznost na Jezulátko.
  • 00:24:30 Ta mladší z mexických hereček
    se naučila české repliky
  • 00:24:34 i hovořila tam v češtině,
  • 00:24:36 velmi krásně se tvářila,
    že česky rozumí,
  • 00:24:38 jak to pro ni bylo náročné,
    co vám k tomu říkala?
  • 00:24:42 To byla jedna z věcí, že ona byla
    pravděpodobně i talentovaná,
  • 00:24:45 protože dostala předem scénář
    v češtině
  • 00:24:48 a měla kouče českého v Mexiku,
  • 00:24:51 ale pak před každým natáčením
    pan Abrhám s ní hezky probíral
  • 00:24:55 ty dialogy,
    co to opravdu znamená,
  • 00:24:58 a jakým způsobem
    by to člověk řekl,
  • 00:25:01 to znamená,
    že měla dvojí přípravu
  • 00:25:04 a věděla o tom, že její
    filmový tatínek je Čech,
  • 00:25:07 který jí odmalinka
    vypráví pohádky,
  • 00:25:10 takže už ten její pocit,
    že rozumí, dala do toho herectví,
  • 00:25:15 to znamená, že se jí dá věřit,
    že rozumí.
  • 00:25:18 Navíc ona věděla přesně, co říká.
  • 00:25:21 Poetický film
    Přijde letos Ježíšek?
  • 00:25:24 od 5. prosince
    v českých kinech.
  • 00:25:27 Přeju, ať přijde hodně diváků,
    ať se film líbí,
  • 00:25:30 ať máte radost z Pražského
    Jezulátka ve vašem filmu.
  • 00:25:32 Já bych popřála divákům,
  • 00:25:35 aby jim Ježíšek splnil všechno,
    co si přejí k Vánocům.
  • 00:25:38 Přátelé, to je vše,
    na shledanou přeji i vám.
  • 00:25:45 Skryté titulky Blažena Stráníková
    Česká televize 2013

Související