iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
16. 2. 2021
17:28 na ČT24

1 2 3 4 5

17 hlasů
11342
zhlédnutí

Interview ČT24

Rastislav Maďar, epidemiolog, děkan Lékařské fakulty Ostravské univerzity

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Interview ČT24

  • 00:00:08 Ministerstvo vnitra oslovilo
    dodavatele šesti typů testů
  • 00:00:11 s žádostí o nabídky pro testování
    ve školách.
  • 00:00:14 Ministerstvo zdravotnictví
    má zase připravit návrh
  • 00:00:16 na očkování učitelů.
  • 00:00:18 Vláda se mezitím sešla s opozicí
    aby se shodli na podobě pandemické
  • 00:00:22 ho zákona.
  • 00:00:23 Přestože pozitivně testovaných
    lidí v Česku neubývá,
  • 00:00:25 uvažuje ministr průmyslu
    o postupném otevírání obchodů.
  • 00:00:29 Kudy vede cesta ven z epidemie?
  • 00:00:31 Je očkování proti koronaviru
    jedinou záchranou?
  • 00:00:37 Zeptáme se Rastislava Maďara,
    který je hostem Interview 24.
  • 00:00:40 Dobrý večer.
  • 00:00:46 Jaká epidemiologická
    situace v Česku?
  • 00:00:50 Všichni vidíme, že příznivá není.
  • 00:00:53 Těch důvodů je několik.
  • 00:00:54 V podstatě ty zásadní jsou
    mutace, ale nejen ta britská,
  • 00:00:58 ale také československá,
    že si vystačíme sami.
  • 00:01:04 Ten přenos viru v rámci populace
    je vysoký a dochází k tomu,
  • 00:01:08 že čím více se nakazí lidí,
    tím více lidí bude mít vliv na to,
  • 00:01:12 jak se to bude dále vyvíjet.
  • 00:01:15 Ve smyslu, že čím více
    hostitelů, nebo nakažených,
  • 00:01:19 tím větší pravděpodobnost,
  • 00:01:21 že ten virus se bude
    evolučně vyvíjet.
  • 00:01:23 Co by tedy byla nejlepší
    cesta ven z epidemie?
  • 00:01:29 My bychom všichni rádi uvolňovaly.
  • 00:01:31 Ale to zatím nejde.
  • 00:01:33 Zatím jsme stále vysoko a máme
    vysoké reprodukční číslo vysoké
  • 00:01:37 denní počty nakažených.
  • 00:01:39 Vysokou pozitivitu testů.
  • 00:01:42 Bohužel musíme stále vydržet.
  • 00:01:43 Už teď se plánu, co bude
    do budoucna.
  • 00:01:46 Ale my stále nemáme
    jistotu, co bude za týden.
  • 00:01:51 Ministr Havlíček plánuje,
    že 22. by otevřel obchody.
  • 00:01:56 Je na to vhodná doba?
  • 00:01:58 Když se na to podíváme
    čistě epidemiologicky,
  • 00:02:01 tak určitě na to není vhodná doba.
  • 00:02:03 Stále nám chybí masivní testovací
    kapacity a stále nestíhá trasování.
  • 00:02:10 Počty nakažených jsou vysoké.
  • 00:02:12 Stále nejsou vyřešená taková
    jednoduchá dostupnost testů.
  • 00:02:17 Když jsem byl naposledy na testu,
  • 00:02:19 tak jsem měl termín 14 hodin
    a 30 minut a čekali tam lidé
  • 00:02:22 od půl 10. v té řadě.
  • 00:02:26 To bylo v Ostravě ve Fakultní
    nemocnici.
  • 00:02:29 To samozřejmě spoustu lidí
    odradí a na testy nejdou,
  • 00:02:32 nebo se snaží tomu vyhnout.
  • 00:02:34 Víme dobře, že lidé se vyhýbají
    záchytu karanténnímu.
  • 00:02:41 Když se testuje dva nebo
    tři dny zpětně od pozitivity testu,
  • 00:02:44 tak je tam méně kontaktů.
  • 00:02:47 Myslíte si, že 22. obchody
    neotevřou?
  • 00:02:51 Nebo otevřou a bude problém?
  • 00:02:53 Když se to otevře z důvodů
    jiných, než to,
  • 00:02:56 že tam bude tlak
    politické nebo komerční,
  • 00:03:00 tak se stávající situace
    nám to ten virus škaredě vrátí.
  • 00:03:09 Bude to velká příležitost pro to,
  • 00:03:11 aby získal větší
    počet vnímavých osob,
  • 00:03:13 které ještě nemají protilátky.
  • 00:03:15 Nelze to nastavit tak,
    aby to bylo bezpečné?
  • 00:03:18 Obchodní centra
    chtějí testovat lidi.
  • 00:03:26 Je možné spočítat,
    kolik lidí na 15 m2.
  • 00:03:32 Respirátory pro prodavače.
  • 00:03:34 Ve službách kadeřnictví
    a holičství,
  • 00:03:36 tam to jde jeden na jednoho
    s respirátorem.
  • 00:03:39 To nejde?
  • 00:03:41 Určitě to jde.
  • 00:03:42 Ale není na to úplně
    vhodná doba teď.
  • 00:03:47 Ta situace skutečně není příznivá.
  • 00:03:50 Jde to naplánovat za lepších
    údajů a lepších parametrů.
  • 00:03:56 Za jakých parametrů
    byste rozvolňoval vy?
  • 00:03:58 Byl jste členem skupiny pracovní
    na Ministerstvu zdravotnictví.
  • 00:04:02 V té úplně první vlně epidemie,
    kde jste rozvolňoval.
  • 00:04:06 Co by se muselo stát, aby také
    byste byl klidný a řekl si ano,
  • 00:04:09 teď je vhodná doba.
  • 00:04:12 Všichni víme, za jaké situace
    se uvolňovalo před Vánoci.
  • 00:04:15 Také se mělo sedm až 10 dní počkat,
    až se situace zmírní.
  • 00:04:20 Uvolňovalo se do vysokých čísel
    a potom vlastně se odehrálo to,
  • 00:04:24 co se odehrálo.
  • 00:04:25 Také s tím vysokým počtem mrtvých.
  • 00:04:29 Spousta lidí se nechalo otestovat
    jaksi s falešným zdáním toho,
  • 00:04:33 že jsou negativní po negativním
    antigenní testu,
  • 00:04:36 tak navštívit své příbuzné.
  • 00:04:41 To také hrálo roli.
  • 00:04:47 Mám pocit, že lidé už to nechtějí
    moc dodržovat.
  • 00:04:50 Dnes jsem jel z Ostravy vlakem
    do Prahy a dva lidé mě požádali,
  • 00:04:53 zdali si na několik hodin
    mohou sundat roušku.
  • 00:05:00 Lidi to otravuje.
  • 00:05:01 Všude kam se podíváte, pokud
    se člověk pohybuje v populaci,
  • 00:05:04 tak vidíte nějaké
    nedodržování opatření.
  • 00:05:06 Divíte se?
  • 00:05:07 Nedivím.
  • 00:05:12 Já si umím představit,
    když počet nakažených,
  • 00:05:14 abych odpověděl na tu otázku,
    kdyby se dostal pod 5000.
  • 00:05:22 Školy by se měly
    otevírat ještě později.
  • 00:05:25 Všichni chceme děti ve školách,
  • 00:05:27 ale to je ještě
    daleko větší riziko.
  • 00:05:29 Tam musíme počkat.
  • 00:05:30 Určité provozovny
    by se daly otevřít,
  • 00:05:33 kdyby počet nakažených
    byl na poloviční úrovni
  • 00:05:36 dnešních dní.
  • 00:05:39 Samozřejmě se to liší, zdali
    to je pondělí, úterý anebo víkend.
  • 00:05:44 Za těch okolností by se to dalo
    dělat tak,
  • 00:05:46 aby ty obchody byly bezpečné
    aby si někde antigenně testovalo.
  • 00:05:54 Ale lidé jsou z toho rozčarování
    a tu prevenci nedodržovali pečlivě,
  • 00:05:57 tak nám to vlastně
    rozjelo celou tu situaci.
  • 00:06:00 Na konci jsou bohužel mrtví.
  • 00:06:02 Ještě před nimi naprosto vyčerpaly
    a vyhořelý kolegové z první linie
  • 00:06:06 u ventilátorů.
  • 00:06:08 Potom jsou ti mrtví.
  • 00:06:09 Říkal jste, že školy
    by se měl otevírat později.
  • 00:06:13 Děti už jsou doma skoro rok.
  • 00:06:15 Prioritou pro opozici a vládu
    je otevření škol od prvního března,
  • 00:06:20 aby se postupně mohly
    otevírat školy s tím,
  • 00:06:22 že ministerstvo školství
    a zdravotnictví plánuje
  • 00:06:25 testování žáků.
  • 00:06:27 Když tedy bude povinný
    test pro děti,
  • 00:06:30 proč se nemohou vrátit
    všechny najednou?
  • 00:06:34 V zásadě nám asi stejně
    nezbyde nic jiného.
  • 00:06:38 Ten zájem koaliční a opoziční
    je, tak to zkusí.
  • 00:06:42 Nemyslím si, že nějaká jiná země
    světa, by na té úrovni co teď jsme,
  • 00:06:45 nebo budeme za dva týdny,
    riskovala otevření škol.
  • 00:06:49 Některé země mají otevřené
    školy celou dobu.
  • 00:06:52 Za nějakých podmínek.
  • 00:06:54 Ale ty země se nedostali s těmi
    parametry tak vysoko.
  • 00:07:01 Doteď jsem přesvědčený,
    že ten prapočátek je v srpnu.
  • 00:07:04 Kdyby se uplatnil
    marginalita ční strategie,
  • 00:07:06 tak bychom byli asi na stejné
    křivce,
  • 00:07:09 ale na daleko jiných číslech.
  • 00:07:11 Tam bychom se mohli bavit o tom,
    k čemu tady došlo v Rakousku,
  • 00:07:15 kdy vlastně pustily děti do škol
    s nějakými antigenními testy.
  • 00:07:19 Ani tam to úplně nepohlídali,
  • 00:07:21 protože ty antigenní testy podle
    všeho nefungovaly moc dobře.
  • 00:07:26 Měli si udělat vlastní testování
    a vlastní analýzu toho.
  • 00:07:30 Ty dokumenty, které k tomu
    poskytují výrobci,
  • 00:07:32 tak vždy vypadají úžasně.
  • 00:07:34 Třeba Zdravotní ústav v Ostravě
    porovnává jednotlivé antigenní
  • 00:07:37 testy a má poměrně přesná
    data, které ukazují,
  • 00:07:40 jaké testy fungují hůře.
  • 00:07:46 Dá se to nastavit.
  • 00:07:47 Ale do té situace,
  • 00:07:49 kterou máme teď a která tady
    bude ještě příští týden asi také
  • 00:07:53 za dva týdny, tak to je stále
    velké riziko.
  • 00:07:56 Tady čelíme tomu,
  • 00:07:58 že teď je to skutečně
    velký tlak z obou stran.
  • 00:08:01 Když se to udělá, tak vlastně
    ta křivka půjde nahoru.
  • 00:08:07 Za následek to bude mít to,
    že se bude znovu brzdit.
  • 00:08:10 A znovu ty děti
    půjdou ze školy pryč.
  • 00:08:12 A bude se to brzdit
    ještě daleko delší dobu.
  • 00:08:16 Kdyby se teď vydrželo.
  • 00:08:17 Analogie s tím, co bylo.
  • 00:08:19 Nevydrželo se dost dlouho
    a v podstatě tam každý týden
  • 00:08:22 může pomoci.
  • 00:08:23 Když se to otevřelo,
  • 00:08:25 tak to letělo do výšin a potom
    se to brzdí až doteď.
  • 00:08:27 To jsou jasná a konkrétní
    data o tom,
  • 00:08:29 že opravdu školy jsou tím místem,
    kde se koronavirus šíří rychleji,
  • 00:08:33 než jinde?
  • 00:08:35 Máme nějaká data, kde jsme
    sledovali ty prvňáky a druháky,
  • 00:08:38 kteří jsou ve škole, že opravdu
    najednou, když přišli do školy,
  • 00:08:42 tak děti musí do karantény?
  • 00:08:45 Že se tam šíří nákaza?
  • 00:08:47 Nebo mateřské školy, které
    jsou otevřené bez přerušení.
  • 00:08:50 Tam se také šíří koronavirus
    a nikdo to neřeší?
  • 00:08:54 Možná normální lidé tomu nerozumí.,
  • 00:08:56 že prvňáci a druháci
    mohou chodit do školy.
  • 00:08:59 Nikde se nepíše o tom,
  • 00:09:00 že by byly zavřené všechny
    první a druhé třídy,
  • 00:09:02 protože se koronavirus rozšířil.
  • 00:09:04 Školky fungují.
  • 00:09:06 Otevření škol zvyšuje
    mobilitu celé populace.
  • 00:09:09 De facto každý ročník významně
    zvyšuje mobilitu populace.
  • 00:09:14 Dokonce, když to je školství
    jako takové,
  • 00:09:17 tak to jsou přes 2 miliony lidí,
    kteří se dají každý den do pohybu.
  • 00:09:21 Potom je to otázka
    naplněnosti například v MHD.
  • 00:09:26 Umím si představit,
    že by se posílila frekvence spojů,
  • 00:09:29 byly tam povinné respirátory FFP2.
  • 00:09:36 Ale stále to je o tom, že se musí
    dodržovat pravidla.
  • 00:09:38 Když ti lidé pod nějakou
    záminkou nebudou mít na zastávce
  • 00:09:41 respirátory,
  • 00:09:43 tak statisticky při té velké
    promořenosti populace se to bude
  • 00:09:48 šířit dále.
  • 00:09:49 Jedna věc je to, co nastává
    mimo prostor školy.
  • 00:09:51 Druhá věc je ta, já se k těm datům
    ještě vrátím.
  • 00:09:55 Ale když si bez dat vezmeme
    rizikové faktory,
  • 00:09:58 které to s sebou nese.
  • 00:09:59 Tak a my dlouhá doba expozice.
  • 00:10:02 Svačí se tam bez roušky.
  • 00:10:05 Děti nosí často pod nosem.
  • 00:10:07 Učitelé je omluví,
  • 00:10:08 protože se tam těžko dá udýchat
    celá ta doba.
  • 00:10:12 K těm přínosům v docházelo
    ve velkém.
  • 00:10:15 Čísla jsou?
  • 00:10:19 Čísla má Ministerstva zdravotnictví
    a centrální řídící tým.
  • 00:10:22 Vy jste viděl?
  • 00:10:26 Já teď aktuální čísla nemám,.
  • 00:10:27 Jde o to, zdali veřejnost
    může věřit tomu,
  • 00:10:30 že ve školách se virus
    šíří více než kde jinde.
  • 00:10:33 Já jsem četla, že nejvíce
    se šíří v zaměstnání.
  • 00:10:36 V práci, kde lidé chodí do práce.
  • 00:10:40 Ale továrny fungují, lidé pracují,
    chodí normálně do zaměstnání tam,
  • 00:10:44 kde to jde.
  • 00:10:46 Pořád přemýšlím o to, proč
    to mají odnést ty děti.
  • 00:10:48 Protože ten rok jim bude
    určitě chybět.
  • 00:10:53 To nepochybně.
  • 00:10:54 Já bych hrozně rád, aby školy
    byly otevřené.
  • 00:10:58 Teď se bavíme o té objektivní
    skutečnosti.
  • 00:11:00 Ani s těmi testy to nepůjde?
  • 00:11:03 Ty testy se musí nastavit.
  • 00:11:07 Ministr školství to řeší.
  • 00:11:09 Ty testy nesmí být invazivní.
  • 00:11:12 Nesmí být nepříjemné a bolestivé,
    by se děti nechali testovat.
  • 00:11:15 Vyčlení se na to první hodina.
  • 00:11:17 Musí se to zařídit tak,
  • 00:11:18 aby tam nemusel být přítomen
    zdravotník.
  • 00:11:20 Je to vůbec možné to takto udělat?
  • 00:11:24 Dnes seznam zprávy
    vydali informaci,
  • 00:11:27 že Ministerstvo
    školství vybralo testy.
  • 00:11:29 Ty, kde si děti budou dělat,
  • 00:11:32 tak nevím zdali si mají
    děti dělat sami.
  • 00:11:34 Že se budou šťourat v nose.
  • 00:11:41 Není lepší ty děti nechat
    testovat doma tím,
  • 00:11:43 že si budou plivat do skleničky?
  • 00:11:54 Když se podráždí nosní sliznice,
    tak může dojít k tomu,
  • 00:11:57 že někdo kýchne, byť s menší
    pravděpodobností,
  • 00:12:00 než když se to dělá v zadní
    části dutiny.
  • 00:12:03 Nicméně se budou zkoušet
    také jiné testy.
  • 00:12:10 Ale nejdříve se musí udělat
    analýza všech těch testů,
  • 00:12:13 aby to bylo věrohodné,
    že to produkuje výsledky.
  • 00:12:16 Když si přestavíte to testování.
  • 00:12:19 Antigenní testy nemusí
    zachytit moc pozitivních.
  • 00:12:22 Vidíme to v Rakousku,
    že pozitivita je nízká.
  • 00:12:24 U těch bezpříznakových
    nejsou úplně senzitivní.
  • 00:12:29 Když se, že antigen
    test je pozitivní,
  • 00:12:31 tak je zapotřebí stanovit
    algoritmus, co se bude dít dále.
  • 00:12:34 To dítě půjde do karantény,
    zavolají se rodiče.
  • 00:12:38 Potom půjdou na pcr,
    nebo zůstane doma?
  • 00:12:45 Co se potom stane se spolužáky.
  • 00:12:47 Půjdou do karantény ti nejbližší,
  • 00:12:50 nebo když tam bude
    více pozitivních?
  • 00:12:52 Nebo zůstanete tedy tak, jak je,
    ale bude v omezeném režimu?
  • 00:13:01 Panu Ministerstva školství
    je třeba u středoškoláků,
  • 00:13:04 že když bude jeden
    nakažený ve třídě,
  • 00:13:06 tak celá třída mají do karantény.
  • 00:13:08 Není to příliš přísné, když
    ani ve firmách to takto nefunguje?
  • 00:13:16 Na děti máme tendenci
    být hyperprotektivní.
  • 00:13:21 Ani děti nemusí být z obliga, pokud
    jde o těžší průběh koronaviru.
  • 00:13:28 Tady je další faktor.
  • 00:13:29 Ten virus nám mutuje.
  • 00:13:31 Je ta britská varianta,
    která už někde dominuje.
  • 00:13:33 Je více infekční může
    způsobovat vyšší úmrtnost.
  • 00:13:37 To ještě všechno ukáží
    budoucí robustnější data.
  • 00:13:43 Ta infekční varianta poměrně
    dost mění pravidla hry.
  • 00:13:47 Ve smyslu prevence.
  • 00:13:49 Měli bychom se začít
    chránit více a jinak?
  • 00:13:52 Když tady máme britskou mutaci,
    říkáte že přijde jihoafrická.
  • 00:13:56 Máme tady středoevropskou.
  • 00:14:02 Mění to hlavně pravidlo
    o délce expozice.
  • 00:14:08 Současně se mohou
    měnit další pravidla.
  • 00:14:12 Třeba vzdálenost apod.
  • 00:14:14 To všechno ukáže až čas.
  • 00:14:16 V zásadě bych rád poukázal
    na poměrně novou věc,
  • 00:14:20 že už ta britská varianta získala
    mutaci v tomto hrotovém proteinu.
  • 00:14:32 Tu způsobuje to,
  • 00:14:33 že se přibližuje těm jihoafrickým
    a brazilským variantám.
  • 00:14:39 Ta britská varianta.
  • 00:14:40 Je více infekční a současně
    je vlastně odolná,
  • 00:14:45 když to nazvu tímto termínem,
  • 00:14:47 tak více schopná odhalovat
    protilátkám po prodělané nemoci
  • 00:14:52 anebo očkování.
  • 00:14:53 Proč to tak je?
  • 00:14:59 Ty koronavirus, čím více
    se šíří v populaci,
  • 00:15:01 tím více hledá své mutace.
  • 00:15:07 Třeba ta mutace je na úrovni
    jedné a aminokyseliny.
  • 00:15:20 Čím více ten virus putuje
    populací, tu lidskou,
  • 00:15:25 tak je větší pravděpodobnost,
    že se vytvoří nová mutace.
  • 00:15:30 Tak to chodí.
  • 00:15:33 To viry toto obecně dělají.
  • 00:15:34 Je to jejich přirozená vlastnost.
  • 00:15:36 Mluvili jsme o školách.
  • 00:15:37 Mluvil jste o těch
    neinvazivních testech.
  • 00:15:40 Jak dlouho jsou na trhu
    ty neinvazivní testy?
  • 00:15:42 Ptám se na to proto,
  • 00:15:43 že třeba lékařka v Sedlčanech
    začala testovat děti po dohodě
  • 00:15:47 s panem ředitelem a rodiči.
  • 00:15:49 Ty prvňáky a druháky.
  • 00:15:51 Zajímá mě to, proč když
    to dovede jedna zubařka,
  • 00:15:55 tak proč ten dokáže stát zařídit
    a zorganizovat, zjistit možnosti.
  • 00:16:00 Těch testů je evidentně spousta.
  • 00:16:02 Ale všude nás šťourají
    až někam do hlavy.
  • 00:16:05 Jak to je dlouho k dispozici
    na trhu?
  • 00:16:10 Já myslím, že to je otázka
    posledních týdnů.
  • 00:16:12 Alespoň pokud vím já.
  • 00:16:14 Je to věc, která se rychle vyvíjí.
  • 00:16:16 Také stát se snaží.
  • 00:16:19 Proč tomu tak je, k tomu
    se těžko vyjadřuje.
  • 00:16:21 Občas to konzultují
    ministři a různí lidé,
  • 00:16:24 kteří mají politický vliv.
  • 00:16:34 Ministerstvo zdravotnictví to není.
  • 00:16:36 Můj náhled na ministerstvo,
    tak do ministerstva zdravotnictví,
  • 00:16:39 momentálně není.
  • 00:16:40 Když sledujete to co se děje
    a jak vláda reaguje a co chystá.
  • 00:16:46 Má boj s koronavirem pod kontrolou?
  • 00:16:48 Podle vás.
  • 00:16:50 Asi tušíme, že úplně ne.
  • 00:16:52 Já neříkám, že se nesnaží.
  • 00:16:54 Snaží se.
  • 00:16:55 Ale když se nakupí
    kardinální chyby,
  • 00:16:58 tak se potom ten požár hasí
    strašně těžce a komplikovaně.
  • 00:17:03 Myslím si, že teď jsme v jedné
    z nejhorších situací,
  • 00:17:06 jaké jsme kdy byli.
  • 00:17:07 Mluvili jsme o tom, že lidé
    už nemají ochotu.
  • 00:17:10 Velká část populace
    to nechce dodržovat.
  • 00:17:12 Data ze studie WHO, které
    byly zveřejněny minulý týden,
  • 00:17:16 tak byly šokující.
  • 00:17:18 Pro mě to bylo zklamání.
  • 00:17:22 Hned jsem psal řediteli kanceláře
    WHO, že bych chtěl vidět metodiku.
  • 00:17:26 Pokud je to tak skutečně
    to odpovídá.
  • 00:17:29 O té ochotě lidí zůstávat
    doma s příznaky?
  • 00:17:31 Přesně tak.
  • 00:17:32 To bylo pro mě šokující.
  • 00:17:37 To, že až třetinu lidí nedodržuje
    to 3R, to se dá pochopit.
  • 00:17:42 Ale to, že 46 % lidí
    nedodrží to klíčové.
  • 00:17:47 Lidé, co mají příznaky,
    že nepůjdou do práce.
  • 00:17:51 Objevují se informace,
  • 00:17:53 že někteří zaměstnavatelé nechtějí
    hlásit své zaměstnance do karantény
  • 00:17:56 a nutí je s příznaky do práce.
  • 00:17:57 Doufám, že takových
    je extrémní minimum.
  • 00:18:00 Protože ta hatí všechny
    ty základní principy.
  • 00:18:03 Lidé mají strach o svoji budoucnost
    a o to, aby měli dost peněz.
  • 00:18:08 To všechno souvisí.
  • 00:18:09 O tom se hodně mluví.
  • 00:18:11 To jsou zase ekonomické
    záležitosti.
  • 00:18:13 Je nařízena karanténa, tak musí
    dostat vyšší kompenzace.
  • 00:18:15 Pokud za normálních okolností
    celý svůj plat dám na výdaje,
  • 00:18:20 + na stravu, tak si asi nemohu
    dovolit jít s platem na 60 %.
  • 00:18:26 Potom se dostala do dluhové
    spirály.
  • 00:18:29 Mluvil jste o tom hašení požáru.
  • 00:18:31 Vláda před pár dny omezila
    pohyb ve třech okresech.
  • 00:18:35 Jinak to řešit nešlo?
  • 00:18:36 Je to poslední možný, jak hasit
    ten požár, který je?
  • 00:18:43 Je nutno říci, že ten požár
    tam byl skutečně velice intenzivní.
  • 00:18:50 Když se podíváme na mapu
    světa, globálně,
  • 00:18:52 tak ty okresy jsou na tom skutečně
    v nejhorším možném stupni,
  • 00:18:55 který se ještě definuje v rámci
    celé naší planety.
  • 00:19:01 Je to opatření, které má své + a -.
  • 00:19:06 Je to ale legitimní opatření.
  • 00:19:09 Je to snaha také nějaké
    parciální řešení,
  • 00:19:12 že to není zavření celého kraje.
  • 00:19:15 Ale každé to řešení v této situaci
    bude mít některá pozitiva,
  • 00:19:22 ale současně mnoho negativ.
  • 00:19:24 Je otázka, co převáží.
  • 00:19:25 Zasáhnout se muselo a zvolilo
    se toto řešení.
  • 00:19:29 I proto jsem moc nechtěl komentovat
    minulosti ty kroky vlády.
  • 00:19:34 Důležitá je ta důvěra.
  • 00:19:35 V momentě, kdy si něco
    zpochybňuje, tak to je špatně.
  • 00:19:39 Dopadne to tak, jak to dopadlo.
  • 00:19:42 Když si něco stanoví,
    tak ten člověk,
  • 00:19:44 který má za to zodpovědnost,
  • 00:19:45 tak by měl mít zodpovědnost
    a zbytek odborné veřejnosti
  • 00:19:48 by to neměl zpochybňovat.
  • 00:19:50 Tu běžnou populaci to má potom
    takový ten vliv, že to není dobré,
  • 00:19:57 kašlete na to.
  • 00:19:58 To není správné.
  • 00:19:59 Na jak dlouho to v těch
    zavřených okresech vidíte,
  • 00:20:02 aby to přineslo kýžený efekt?
  • 00:20:05 To ukáže situace.
  • 00:20:06 Zase podle toho, jak se to bude
    dodržovat.
  • 00:20:12 Může to být celé týdny.
  • 00:20:14 Doufám,
  • 00:20:15 že v horizontu nějaké inkubační
    doby se ukáže efekt toho řešení.
  • 00:20:21 O uzavření těch okresů informoval
    ministr zdravotnictví Jan Blatný.
  • 00:20:24 Jaksi z vašeho pohledu
    vede v té funkci?
  • 00:20:28 Je to šlo, se kterým byste
    byl schopen spolupracovat?
  • 00:20:31 Kdyby měl někdo za,
    vy jste radil vládě.
  • 00:20:35 Tak jako jste radil v první vlně.
  • 00:20:39 Já se přiznám, že jsem si zatím
    příliš nepředstavoval.
  • 00:20:43 Taková iniciativa,
  • 00:20:45 nebo snaha ze strany Ministerstva
    zdravotnictví nebyla.
  • 00:20:48 Já jsem relativně nově zvolený
    děkan Lékařské fakulty.
  • 00:20:52 V podstatě jsem přešel na jinou
    formu krizového řízení.
  • 00:20:57 Naše lékařská fakulta potřebovala
    co nejrychleji akreditační řízení
  • 00:21:00 pro všeobecné lékařství.
  • 00:21:07 A to a má 1500 stran.
  • 00:21:12 Měl jsem toho strašně moc i tak.
  • 00:21:16 Moc jsem se nad tím nezamýšlel.
  • 00:21:20 Samozřejmě mám informace od lidí,
    kteří tam zůstali.
  • 00:21:24 Jaké jsou?
  • 00:21:28 Pan ministr je extrémně pracovitý.
  • 00:21:30 Ale prostě se zúžil
    ten tým na tak málo lidí,
  • 00:21:33 že se odehrávají hokejovou
    terminologií snad v jedné pětce.
  • 00:21:40 Prostě jich je na to strašně málo.
  • 00:21:41 Dá se to zvládnout?
  • 00:21:45 Určitě by se to mělo řešit.
  • 00:21:46 Předpokládám, že se řešení plánuje.
  • 00:21:50 Detailně do toho nevidím.
  • 00:21:52 Pokud to nestíhají řešit tuto
    věc, tak to je k zbláznění.
  • 00:21:56 Já vím, že iniciativa
    Sníh nabízela spolupráci.
  • 00:21:59 Každý člověk racionálního
    smýšlení by to využil.
  • 00:22:07 Nechci radit, ale pan ministr
    by jim mohl naslouchat.
  • 00:22:11 Této skupině odborníků.
  • 00:22:12 Je to krizový manažer?
  • 00:22:14 Je to lékař.
  • 00:22:16 Může obstát v roli krizového
    manažera v takové situaci,
  • 00:22:19 která je momentálně v Česku?
  • 00:22:23 To těžko říci.
  • 00:22:24 Já myslím,
  • 00:22:25 že on nastoupil jako velice šikovný
    ambiciózní člověk do situace,
  • 00:22:29 kdy neviděl celou tu hloubku
    té situace.
  • 00:22:34 Myslím si, že kdyby to viděl,
    tak by do toho nešel.
  • 00:22:37 Ale to je můj čistě
    subjektivní názor.
  • 00:22:39 Světlem na konci tunelu
    má být očkování.
  • 00:22:41 Je to jediná cesta, která vede
    ven z epidemie koronaviru?
  • 00:22:46 Teď to vypadá, že je.
  • 00:22:48 Sice se naše populace
    zjevně promořuje,
  • 00:22:51 ale zapotřebí ještě
    vnímavou část naočkovat.
  • 00:23:06 Je správně nastavený očkovací plán,
    když dodávky vakcín jsou takové,
  • 00:23:10 lidé jsou vystaveni nákaze v práci.
  • 00:23:18 Je ten plán správně nastavený?
  • 00:23:20 Neměl by se předělat
    systém, vzhledem k tomu,
  • 00:23:22 že ty vakcíny nechodí v objemu,
    jak vláda čekala?
  • 00:23:30 Myslím si, že by se mohlo
    zvážit přestavení těch priorit.
  • 00:23:37 Teď ses, že se budou
    očkovat učitelé.
  • 00:23:39 To je správné.
  • 00:23:42 Aby děti mohly jít do školy
    v co nejkratším termínu.
  • 00:23:46 Žádný konkrétní termín
    si teď asi nikdo neumí představit.
  • 00:23:51 Koho byste naočkoval nejdříve?
  • 00:23:54 Když víte, že část
    populace 80 + už očkovaná.
  • 00:23:59 Část o to ani nestojí.
  • 00:24:01 Kdo měl být tím, kdo bude očkován?
  • 00:24:05 Člověk by si měl říci,
    každý naočkovaný dobrý.
  • 00:24:09 Neměla by se ta strategie změnit
    směrem k těm produktivním,
  • 00:24:14 kteří opravdu tady jednak vytvářejí
    hodnoty a chodí do práce,
  • 00:24:18 jsou vystaveni tomu riziku.
  • 00:24:20 Když bude naočkovaná tato část,
    tak nemůže nikoho dalšího ohrozit.
  • 00:24:23 Nebo ano?
  • 00:24:26 Má to různé aspekty.
  • 00:24:28 Jeden je, že ti lidé
    se na to přihlásili.
  • 00:24:31 Podle té původní strategie.
  • 00:24:33 Teď tam leží a cítí se ohrožení
    na životě.
  • 00:24:37 Očekávají, že se na ně dostane.
  • 00:24:39 Teď do toho zasahovat
    tím, řekněme si,
  • 00:24:41 vy tedy lišíte v domově
    pro seniory,
  • 00:24:43 tak se vám teď nebudeme věnovat,
  • 00:24:45 ale budeme očkovat lidi
    v produktivním věku v kategorii.
  • 00:24:50 To by bylo necitlivé
    vůči těm lidem.
  • 00:24:52 Kdybychom se na to dívat
    pragmaticky, tak ano,
  • 00:24:54 bylo by to v kontextu,
    jak říkáte vy.
  • 00:24:59 Ale má to více rovin.
  • 00:25:00 Premiér Andrej Babiš
    uvažoval o tom,
  • 00:25:02 že Česko předzásobí ruskou
    vakcínou sputnik V předtím,
  • 00:25:06 než získá registraci
    Evropské lékové agentury.
  • 00:25:09 Podle Ivana Bartoše prezident Miloš
    Zeman preferuje maďarskou cestu.
  • 00:25:14 Že bychom tu vakcíny nakoupili
    ještě před registrací.
  • 00:25:17 Kdyby se vás tito dva pánové
    zeptali, co si myslíte o tom plánu.
  • 00:25:19 Nakoupit předtím, než dostane
    tato vakcína registraci.
  • 00:25:23 Poradil byste jim, že to mají
    udělat, nebo ne?
  • 00:25:27 Jednoznačně ne.
  • 00:25:28 Neříkám, že sputnik je nezbytně
    špatné vakcína.
  • 00:25:33 Naopak podle studie,
    která vyšla nedávno,
  • 00:25:36 tak má velice dobré parametry.
  • 00:25:40 Nicméně tam jsou
    určité pochybnosti.
  • 00:25:43 Pokud by to neschválila
    EMA a následně český SÚKL,
  • 00:25:46 tak bych nechtěl být sám očkován
    tou vakcínou.
  • 00:25:50 Tím pádem bych to nechtěl
    používat na populaci.
  • 00:25:53 Máte důvěru ve schvalovací procesy
    a ve výrobní procesy v Rusku?
  • 00:25:59 V zásadě ano.
  • 00:26:01 Já si myslím, že oni nejsou
    tak hloupí, aby nevěděli,
  • 00:26:04 že pokud by se tam něco zanedbalo,
    tak se okamžitě projeví.
  • 00:26:08 Ani o tu registraci
    zatím nepožádaly.
  • 00:26:11 Možná nemají výrobní kapacity.
  • 00:26:15 Několik zemí je odbytištěm.
  • 00:26:18 Většinou země postsovětské.
  • 00:26:20 Taková nejvíce západní
    země je Maďarsko.
  • 00:26:23 Ale mají odbytiště.
  • 00:26:25 Možná chybí výrobní kapacity,
    aby se ucházely o další trh.
  • 00:26:29 Kdy odhadujete, že to všechno
    skončí?
  • 00:26:33 To je dobrá otázka.
  • 00:26:34 Možná o tom rozhodnou tyto týdny.
  • 00:26:35 Pokud se rozvolní moc brzy,
    tak zase vznikne vrchol,
  • 00:26:38 který se bude brzdit až do jara.
  • 00:26:40 Možná jinak od března a dubna
    bychom měli pokles,
  • 00:26:43 který by zůstal třeba do léta
    a od září bychom potom zase
  • 00:26:47 museli přitáhnout.
  • 00:26:50 Doufám, že už ne tolik.
  • 00:26:52 Děkuji za to, že jste byl naším
    hostem pan Maďare.
  • 00:26:54 Děkuji.
  • 00:26:56 Děkujeme vám vážení
    diváci za pozornost.
  • 00:26:58 Na řadě jsou Události.
  • 00:26:59 Hezký večer.
  • 00:27:01 Živé titulky ve spolupráci se ZČU
    Inovace podpořená TA ČR
    Stínový mluvčí: Pavel Petrle

Související