iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 6. 2020
19:28 na ČT24

1 2 3 4 5

1 hlas
3200
zhlédnutí

Interview ČT24

Robert Plaga /ANO/, ministr školství, mládeže a tělovýchovy

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Interview ČT24

  • 00:00:09 Dobrý podvečer.
  • 00:00:10 Dnešním dnem začaly
    státní maturity.
  • 00:00:23 Jak krize koronaviru mění školství?
  • 00:00:26 Dostanou učitelé přidáno,
    jakým vláda slíbila?
  • 00:00:30 Hostem dnešního Interview
    ČT 24 ministr školství mládeže
  • 00:00:34 a tělovýchovy Robert Plaga.
  • 00:00:35 Dobrý podvečer.
  • 00:00:42 Všímáme si toho od rána.
  • 00:00:44 Dnes začali o měsíc
    později maturity.
  • 00:00:46 Nebylo vám dětí a studentů líto?
  • 00:00:50 Já jsem hlavně rád,
    že maturity začaly.
  • 00:00:53 Ta situace tady prožíváme
    od 11. března je těžká nejen
  • 00:00:58 pro maturanty ale těžká pro všechny
    děti a žáky a studenty.
  • 00:01:02 Ale také pro jejich rodiče.
  • 00:01:05 Pokud se ptáte na pocity tak spíše
    v tuto chvíli to je úleva
  • 00:01:08 že maturity probíhají.
  • 00:01:10 A probíhají dobře.
  • 00:01:11 Čekáte horší výsledky
    vzhledem k tomu,
  • 00:01:13 že nebyly slohové práce
    jsou tedy nějaké změny?
  • 00:01:17 Co se týče těch slohových prací
    respektive písemných prací
  • 00:01:21 z češtiny a cizího jazyka
    tak tam naopak by mělo dojít
  • 00:01:25 ke zlepšení těch výsledků.
  • 00:01:26 Je zapotřebí si na rovinu říci,
  • 00:01:28 že letos k maturitě mohou jít také
    ti kteří by nebyli v minulých
  • 00:01:33 letech připuštění.
  • 00:01:35 Takže to může svým způsobem
    ty výsledky nějak ovlivnit.
  • 00:01:39 Počkejme na tvrdá čísla CERMATu.
  • 00:01:43 Různé podmínky budou
    také ústních částí.
  • 00:01:47 Někdy budou roušky a někde
    budou různé zástěny.
  • 00:01:50 Samozřejmě přísná
    hygienická opatření.
  • 00:01:53 Nebude to studenty moc stresovat?
  • 00:01:56 Nebudete stěžovat jejich
    pozici a výsledky?
  • 00:02:00 Situace rozhodně není standardní.
  • 00:02:02 To si nezastírejme.
  • 00:02:04 Na druhou stranu co se týče
    podmínek maturitních zkoušek
  • 00:02:07 tak jsme dali školám doporučení
    které jsme připravili s hygieniky.
  • 00:02:16 Pokud je možné
    zachovat ten rozestup,
  • 00:02:18 tak tam už být nemusí roušky.
  • 00:02:24 Pokuty ale možné hygienické
    standardy naplnit ty školy
  • 00:02:30 by se měli maximálně snažit
    vyjít studentům vstříc.
  • 00:02:32 Proč neprošla kontumační maturita?
  • 00:02:34 Slováci se učí na české přijímací
    zkoušky na vysoké školy a českým
  • 00:02:38 studentům to vadí.
  • 00:02:41 V březnu jsme připravovali nouzový
    zákon pro regionální školství
  • 00:02:46 a měli jsme tam dva scénáře.
  • 00:02:48 Jeden scénář se zaplať pánbůh
    naplnila ten počítal s tím,
  • 00:02:51 že studenti si budou moci vrátit
    zpět do škol připraveno maturitu.
  • 00:02:56 Nejdříve 21 dní po tomto návratu
    studentů do škol se bude konat
  • 00:03:00 státní didaktický test.
  • 00:03:04 Druhá varianta si hru jsme
    počítali, tak to byla maturita.
  • 00:03:11 Náš zákon českých říkal,
  • 00:03:13 že pokud by se studenti nevrátili
    díky špatné situaci do 1. 6. zpět
  • 00:03:18 do škol, tak by byla
    udělena úřední maturita.
  • 00:03:21 Jsem přesvědčen,
  • 00:03:23 že ve chvíli kdy skutečně
    od 17. května se mohou připravovat
  • 00:03:26 nejen zprávy z terénu že skutečně
    toho studenti hodně využívají
  • 00:03:31 někteří ředitelé říkají,
  • 00:03:32 že díky té pauzy a on-line přípravě
    jsou připraveni stát možná lépe
  • 00:03:37 než v minulosti.
  • 00:03:39 Tak jsem rád, že se konají
    standardní maturity.
  • 00:03:42 Ta otázka mířila nikoliv k tomu
    zdůvodnění jak jste přemýšleli,
  • 00:03:48 ale zdali jste to nechtěli
    přehodnotit když jste zjistili,
  • 00:03:51 že Slováci budou mít kontumační
    maturitu.
  • 00:03:56 Jejich zájem na co se přihlásit
    na české vysoké školy tím nabývá
  • 00:04:00 na velikosti.
  • 00:04:03 Celkový počet slovenských studentů
    na českých školách je kolem
  • 00:04:09 sedmi %.
  • 00:04:11 Jsou vysoké školy jsou obory
    kde se slovenští studenti hlásí
  • 00:04:15 vyšší mírou.
  • 00:04:21 Ale není
    to o tom že se na tu přijímací
  • 00:04:23 zkoušku připravujete
    týden nebo 14 dní dopředu
  • 00:04:26 ale že to je dlouhodobé úsilí
    a dlouhodobá práce abyste
  • 00:04:30 se na školu dostali.
  • 00:04:31 Tam nevidím tu nevýhodu.
  • 00:04:33 To opravdu záležitost několikaleté
    přípravy abyste se na tyto
  • 00:04:36 prestižní obory dostali.
  • 00:04:37 Zároveň jsme udělali v době
    koronavirové krize zákon,
  • 00:04:41 který umožnil vysokým školám
    posunu přijímací řízení.
  • 00:04:45 V tuto chvíli mám informace,
  • 00:04:46 že se podmínky a termíny na řadě
    fakult posouvají a to znamená,
  • 00:04:50 že se vytváří prostor pro přípravu
    našich maturantů.
  • 00:04:54 Pokud si to uvědomíme,
    tak dnes začaly maturity.
  • 00:04:57 Zároveň týden kdy musí
    střední školy připravovat
  • 00:05:00 přijímací zkoušky.
  • 00:05:01 Zároveň maturanti
    se chystají na VŠ.
  • 00:05:04 Některým se to stále kryje.
  • 00:05:06 Vím, že se odsouvají termíny
    přijímacích zkoušek.
  • 00:05:08 Přesto jsou případy
    kdy se to kryje.
  • 00:05:10 Nešlo se lépe domluvit?
  • 00:05:12 Šlo by se domluvit v případě,
  • 00:05:14 že by státní přijímací zkoušky
    byly i na vysokých školách.
  • 00:05:18 My máme autonomní vysoké školy
    a nemůžeme zasahovat do jejich
  • 00:05:22 přijímacích řízení.
  • 00:05:23 Respektive tím zákonem jsme zasáhli
    tak, že jsme jim rozvolnili ruce.
  • 00:05:27 Aby maximálně možně vyšli vstříc.
  • 00:05:31 Tam se to kryje předpokládám,
  • 00:05:33 že ta vysoká škola pokud student
    doloží tam došlo ke konfliktu
  • 00:05:37 v ústní části maturity,
  • 00:05:39 protože to je asi nejčastější
    problém ke kterému dochází,
  • 00:05:43 takže dostane náhradní
    termín přijímací zkoušky.
  • 00:05:46 Přijímací zkoušky na střední školy
    jsou pouze v jednom termínu.
  • 00:05:50 Jsou to možná ojedinělé případy
    ale je to potom ovlivní
  • 00:05:53 na celý život.
  • 00:05:54 To dítě je jiný den v lepší pohodě
    a sedne mu trochu jiný test
  • 00:05:59 a na vysněnou střední
    školu se dostane.
  • 00:06:01 Teď se to třeba nepovede.
  • 00:06:02 Uvědomoval jste si to?
  • 00:06:04 Samozřejmě při tom rozhodování
    o tom nouzovém režimu,
  • 00:06:07 který v letošním roce plánuje,
  • 00:06:09 tak jsme vycházeli z toho abychom
    dostali do balanc u zájem dětí,
  • 00:06:14 zájem rodičů, proveditelnou zkoušek
    a také Primy riziko epidemie.
  • 00:06:23 Myslím si, že se to podařilo.
  • 00:06:29 Prodloužili jsme
    ten čas o 10 a 15 minut déle.
  • 00:06:34 To by mohlo také
    pomoci těm výsledkům.
  • 00:06:38 Ptám se také proto, že vlastně
    jsou školy,
  • 00:06:42 které si vystačí s těmi
    testy CERMATu.
  • 00:06:45 Potom jsou školy které mají
    navíc školní část maturity.
  • 00:06:49 Když máte dítě,
  • 00:06:50 které prioritně se přihlásí
    na školu kde je pouze CERMAT a jako
  • 00:06:54 druhou mátu kde je školní maturita
    kdy stejně dvakrát a bude dělat
  • 00:06:57 angličtinu třeba na jiné gymnázium.
  • 00:06:59 To máte pravdu.
  • 00:07:01 Takže kdy na dva termíny
    přijímacích zkoušek.
  • 00:07:03 Ano.
  • 00:07:04 Ale jak jste sama řekla,
  • 00:07:05 tak ta školní část
    není na většině škol.
  • 00:07:09 Ten pohyb dětí na tu školní část
    není tím organizovaný proud
  • 00:07:13 kdy ten jeden den se ten obrovský
    počet dětí potká na těch školách.
  • 00:07:17 Tam je ten zásadní rozdíl.
  • 00:07:20 Ta školní část je přibližně
    20 % školek.
  • 00:07:28 Šlo o ty proudy dětí v MHD.
  • 00:07:30 Vždyť by to šlo zorganizovat když
    lze zorganizovat jeden termín.
  • 00:07:42 Bavíte se o tom,
  • 00:07:43 že tam je velká expozice těch
    dětí v několika hodinách.
  • 00:07:50 Setkání.
  • 00:07:52 Venku se můžete potkat
    třeba ve 300 l.
  • 00:07:59 Ale tady jste v několika
    hodinovém intervalu v kolektivu.
  • 00:08:04 Je tam vyšší expozice.
  • 00:08:09 Na základních školách se mohly
    děti připravovat na přijímačky
  • 00:08:13 a na středních školách by proudily
    pouze ty v uvozovkách dary těch
  • 00:08:17 dětí co se tam chtějí dostat.
  • 00:08:20 Co se týče přijímacích zkoušek,
  • 00:08:22 tak to je jedno z těch
    rozhodujících opatření.
  • 00:08:26 Umožnili jsme účast
    žáků devátých tříd.
  • 00:08:29 Právě proto aby se mohli připravit
    jednotnou přijímací zkoušku.
  • 00:08:32 Samozřejmě ta tíha toho okamžiku
    v případě devátých tříd kryt
  • 00:08:39 na čtyřleté obory také ještě
    významně vyšší než těch osm nebo
  • 00:08:42 šestiletých gymnázií
    co jsou výběrová.
  • 00:08:45 Jste připraveni na to,
  • 00:08:46 že to budou někteří rodiče
    reklamovat a budou si chtít soudit
  • 00:08:50 a budou jiným způsobem chtít
    dostat své dítě na školu,
  • 00:08:53 kde třeba neuspěly?
  • 00:08:55 Ani třeba potom po odvolání.
  • 00:09:02 To jsou ty běžné starosti
    které se vždy řeší na školách.
  • 00:09:04 Ale tady je to znevýhodnění.
  • 00:09:09 Má to dvě roviny.
  • 00:09:10 Jedna rovina je rovina toho
    odvolání co všichni známe.
  • 00:09:14 To znamená že ředitel
    přijímá studenty pod čarou.
  • 00:09:18 To je zachováno také
    v letošním roce.
  • 00:09:23 Ten ředitel k tomu
    přistoupí a to nemizí.
  • 00:09:25 Pokud máte na mysli klasické
    odvolání a rozporování podmínek
  • 00:09:29 třeba té zkoušky tak samozřejmě
    by byly minimální počty těchto
  • 00:09:34 případů tak se diskutovaly
    také v minulosti.
  • 00:09:37 Nemohu vyloučit,
  • 00:09:38 že někdo z rodičů nepřistoupí
    zvlášť v této emotivní době k tomu
  • 00:09:43 že by třeba přistoupil
    k soudnímu sporu.
  • 00:09:45 Přesto jsem přesvědčen
    a data CERMAT ukazují,
  • 00:09:48 že při využití těch dvou
    termínů dochází často k posunu
  • 00:09:55 v tom pořadí.
  • 00:09:56 Myslím si, že význam těch
    dvou termínů je přeceňován.
  • 00:09:59 Nakolik chápu že v porovnání
    s minulým rokem je to chápáno
  • 00:10:03 rodiči jako určitá újma.
  • 00:10:04 Ale ty podmínky letos jsou stejné
    pro všechny ty děti přestože
  • 00:10:08 ani já nejsem rád ženy jsou
    dva termíny ale pouze jeden.
  • 00:10:11 Když se přesuneme na první
    stupeň základních škol.
  • 00:10:15 Už máte nějaká další data
    a potvrzuje se můžete hlídací
  • 00:10:19 služba anebo ne?
  • 00:10:21 Já bych to nenazval
    hlídací službou.
  • 00:10:26 Je to potvrzení toho co jsme
    říkali dlouho dobu dopředu.
  • 00:10:29 Ta situace je různá v jednotlivých
    typech škol.
  • 00:10:34 Víte zdali nastoupil paní učitelky
    třídní Fico žáky učí anebo
  • 00:10:39 je učí z domova což vyplývá
    z takové nereprezentativní ankety
  • 00:10:44 že třeba učitelky na prvních
    stupních zůstali doma a učí on-line
  • 00:10:48 loučí on-line také děti co sedí
    ve škole a někdo je tam hlídá
  • 00:10:51 a mají své počítače a mobily.
  • 00:10:55 Že bychom měli plné šetření jsme
    realizovali s Českou školní
  • 00:10:57 inspekcí zhruba po čtyřech týdnech
    té vzdálené výuky takto v tuto
  • 00:11:01 chvíli nemáme.
  • 00:11:02 Zatěžovat ředitele dalším sběrem
    dat v tuto chvíli tím plným sběrem
  • 00:11:07 dat není namístě.
  • 00:11:08 Mají toho docela dost
    v té běžné agendě.
  • 00:11:11 Ale použiji vaše slova.
  • 00:11:13 Ne reprezentativním průzkumem
    na několika desítkách škol jsme
  • 00:11:17 to s kolegy realizovali.
  • 00:11:20 Skutečně každá škola k tomu
    přistupuje jinak.
  • 00:11:22 Jak vypadá
    ten váš nereprezentativní vzorek?
  • 00:11:25 Ten můj vypadá takže zůstali doma
  • 00:11:28 Není to tak ve všech případech.
  • 00:11:39 Jsou školy,
  • 00:11:40 kde jsou zapojené přímo učitelky
    a samozřejmě je tam ten konflikt
  • 00:11:44 tam vrátilo přes 20 dětí z 26,
    v tom případě o kterém mluvím.
  • 00:11:50 V jedné třídě je tam asistentka
    pedagoga a ve druhém případě
  • 00:11:53 je to jejich třídní.
  • 00:11:55 Platí povinná školní docházka?
  • 00:11:57 V tuto chvíli to není režim
    povinné školní docházky.
  • 00:12:01 Ten režim je dobrovolný.
  • 00:12:10 Jsou děti, se kterými se škola
    ještě nesplnila a neplní ty úkoly.
  • 00:12:19 Tyto děti byly také
    před 11. březnem.
  • 00:12:21 A ta krize pouze ukázala
    ty problémy co jsou
  • 00:12:23 v těch rodinách.
  • 00:12:26 Myslím si, že na koronavir dvou
    krizi se nikdo nemohl připravit.
  • 00:12:29 Že s tím nepočítal zákony pravda.
  • 00:12:33 Ale když to vezmu a ten režim těch
    školních skupin a vy jste zmiňoval
  • 00:12:38 to hlídání.
  • 00:12:39 Já bych chtěl říci,
    že to není hlídání.
  • 00:12:41 Ale kombinuje to tu dopolední část
    která je vzdělávací s tou odpolední
  • 00:12:45 kterou známe jako družina.
  • 00:12:46 Někdo tomu říká hlídání a já tomu
    říkám kombinaci vzdělávání a drženy
  • 00:12:53 anebo neformálního
    vzdělávání odpoledne.
  • 00:12:56 Kolik se tam děti naučí?
  • 00:13:00 Jsme zase u toho.
  • 00:13:01 Jsem k tomu vybídl opakovaně.
  • 00:13:04 Že by to nemělo být aby školy
    netlačili tolik na plyn co se týče
  • 00:13:12 toho probrání té látky na dálku.
  • 00:13:15 Já se ptám na tu školu.
  • 00:13:20 Nenaučí se toho moc takže
    ta hlídací služba?
  • 00:13:23 Není to hlídací služba.
  • 00:13:27 Že si někdo upevňuje učivo které
    bylo probíráno vzdáleným přístupem
  • 00:13:32 tak není žádná rezignace
    na vzdělávání.
  • 00:13:35 Vzdělávání skutečně není honba
    za tím že se odpřednáší něco
  • 00:13:39 co je ve školním
    vzdělávacím programu.
  • 00:13:42 Já tím chci přinést druhému stupni.
  • 00:13:45 Školy vám dali najevo
    že moc nechápou to tam mají dělat
  • 00:13:50 žáci třeba druhého stupně anebo
    žáci na středních školách.
  • 00:13:54 Dali jste tu metodiku
    a oni povětšinou to využijí k tomu
  • 00:13:57 že se vrátí do lavic.
  • 00:14:01 Neboli třídnické hodiny jsou dobré
    k tomu aby se děti promovali?
  • 00:14:11 Je to nesmírně důležitý faktor.
  • 00:14:17 Já slýchám že se mohou
    potkat odpoledne na hřišti.
  • 00:14:20 Ano.
  • 00:14:21 Ale já jsem reálně viděl děti
    co šli do školy toho prvního stupně
  • 00:14:26 a také ty děti se mohou
    potkat odpoledne.
  • 00:14:28 Ale ten dojem,
  • 00:14:30 že mohl jít do školy a byla
    to organizovaná aktivita v tomto
  • 00:14:33 případě, takto nechává
    pozitivní efekt.
  • 00:14:38 Ty velké se mohou potkat.
  • 00:14:40 To mohou.
  • 00:14:43 Přesto jsem přesvědčen,
  • 00:14:45 že třeba v případě devátých ročníků
    to formální rozloučení se ZŠ,
  • 00:14:49 které ta škola uspořádá, přestože
    tam má vzdělávací charakter,
  • 00:14:52 ale socializační, tak je nesmírně
    důležité.
  • 00:14:56 My jsme umožnili,
  • 00:14:57 aby to udělal i když to chtějí
    udělat když na to mají kapacitu
  • 00:15:00 a myslím si, že té správné.
  • 00:15:02 Co jste poradili pokud
    jde o vysvědčení?
  • 00:15:05 Mají je předávat nebo to mají
    udělat průběhu posledního týdne
  • 00:15:09 aby se nesešly všechny
    děti zase ve škole protože
  • 00:15:12 to asi žádoucí není.
  • 00:15:21 Jeden den.
  • 00:15:22 Ta situace se vyvíjí.
  • 00:15:23 Já jsem nesmírně rád, že jsem
    mohl přijít se scénářem,
  • 00:15:26 který jsme probírali.
  • 00:15:31 Budou se předávat
    vysvědčení byl bych rád,
  • 00:15:33 kdyby ta epidemiologická situace
    nezhoršovala a kdyby se ta situace
  • 00:15:39 ekonomická ke konci června
    co nejvíce blížil tomu co jsme
  • 00:15:42 znali před 11. březnem.
  • 00:15:44 To je mé přání,
  • 00:15:45 31. června si půjdou děti
    do škol pro vysvědčení?
  • 00:15:50 Je to organizační
    zabezpečení tohoto aktu.
  • 00:15:55 Pane ministře.
  • 00:15:56 Teď vás poslouchají rodiče
    a děti a ředitelé a nevědí
  • 00:16:00 co jim mají říci.
  • 00:16:01 Co bude?
  • 00:16:03 Kdy bychom věděli co bude,
  • 00:16:05 tak bychom to měli
    dopředu naplánované.
  • 00:16:08 27., protože většina škol zkrátit
    školní rok ředitelským volnem.
  • 00:16:15 Děti půjdou pravděpodobně
    pro vysvědčení.
  • 00:16:17 Ten režim za jakého půjdou
    zdali to bude akce venku,
  • 00:16:21 nebo ty podmínky budou rozvolněné
    tak aby ta akce mohla proběhnout
  • 00:16:25 tělocvičně nebo jakkoliv jinak,
    tak to bude ještě upřesněno.
  • 00:16:29 Máme před sebou celý červen.
  • 00:16:30 To je tedy vámi doporučené
    datum, nebo to je datum,
  • 00:16:34 kterého se všechny
    školy budou držet?
  • 00:16:38 Ptali jste se jak to probíhá
    v terénu.
  • 00:16:40 Informace z terénu co mám,
    tak do škol přistupuje k tomu,
  • 00:16:43 protože může přes ředitelské volno
    zkrátit roka nemusí dotáhnout
  • 00:16:46 do konce června.
  • 00:16:48 Takže většina škol,
  • 00:16:49 se kterými jsem hovořil
    tak se chystá ukončit školní
  • 00:16:52 rok letos 26. 6.
  • 00:16:54 Opakoval se ta doporučení.
  • 00:17:06 Žáci jsou známkováni.
  • 00:17:08 Nebo naopak žádná odezva není?
  • 00:17:10 Dokonce systémy školní,
  • 00:17:12 ten nejrozšířenější třeba Bc. vůbec
    nevykazuje žádné změny.
  • 00:17:15 Už několik měsíců rodič třeba
    ani nemají on-line třídní schůzky.
  • 00:17:20 Přitom by to technologicky
    docela šlo.
  • 00:17:22 Není to chyba?
  • 00:17:25 Není to dobře z pohledu té školy.
  • 00:17:28 Pokud se něco ukázalo a není
    to o tom velitel škola
  • 00:17:31 má platformu nějakou.
  • 00:17:38 Úspěšné školy rychle navázali
    kontakt s rodiči a nastavili
  • 00:17:42 mix těch nástrojů nejen
    podle toho co umí ta škola,
  • 00:17:46 ale jaká je ta odezva
    v těch rodinách.
  • 00:17:53 Mohly probíhat třeba on-line hodiny
    a škola zapůjčila počítači domů
  • 00:17:58 a probíhaly videohovory.
  • 00:18:05 Popsala jste případ škol,
    která nekomunikuje.
  • 00:18:09 Předpokládá, že nebyl
    problém pouze ve výuce.
  • 00:18:11 To hodnocení.
  • 00:18:12 Není ze strany ministerstva
    alibismus dát doporučení a nechat
  • 00:18:16 to na těch školách?
  • 00:18:18 Není to alibismus.
  • 00:18:20 Když vezmeme jak funguje
    náš systém,
  • 00:18:23 tak ministerstvo není
    zřizovatelem těchto škol.
  • 00:18:26 Ministerstvo,
  • 00:18:27 kdyby nechalo tu věc alibisticky
    by to chtělo nechat,
  • 00:18:30 tak jsme nechali tu původní
    vyhlášku nechali jsme ředitele
  • 00:18:33 škol, ať hodnotí
    tak jak se hodnotilo do 11. března.
  • 00:18:36 Ať si ty známky seženou kde chtějí.
  • 00:18:38 My jsme maximálně rozvolnili
    ruce ředitelů v tom,
  • 00:18:40 že mohou využít hodnocení
    s distanční výuky.
  • 00:18:46 Ale zároveň si uvědomme,
  • 00:18:48 že situace v těch rodinách nikoliv
    vinou těch dětí mohla být různá
  • 00:18:51 během těch dnů.
  • 00:18:53 Aniž bychom řekli dejte 40 % váhy
    nad seděla ve vzdálené výuce,
  • 00:18:58 tak jsme řekli zohledněte
    tu situaci individuální podmínky
  • 00:19:03 toho žáka v tom hodnocení.
  • 00:19:06 Ten kdo ho má ohodnotit
    i ředitel a učitel.
  • 00:19:09 Žádnou vyhláškou to nezměníte.
  • 00:19:21 Jsou tady extrémní případy.
  • 00:19:25 Daniel Hůle ukázal co mu psala
    jedna z učitelek.
  • 00:19:50 Já jsem to všechno přečetla.
  • 00:19:53 Ta odpověď byla.
  • 00:19:54 Nazdar mě nezajímá,
    úkol není splněn.
  • 00:19:56 Dokud není splněn tak jak má být.
  • 00:20:01 Vždy bude úkol zpracován
    kultivovaným způsobem,
  • 00:20:04 tedy žádné čmáranice.
  • 00:20:21 Co se týče toho co jste mi dala
    do ruky je selhání učitele.
  • 00:20:43 Vybavili jsme školy
    60 000 počítači.
  • 00:20:45 Přestože zřizovatelem
    škol jsou obce kraje.
  • 00:20:49 To je povinnost vybavení technikou.
  • 00:20:52 To vybavení té budově
    záležitostí zřizovatelů.
  • 00:21:08 Kromě této pomoci v posledních dvou
    letech jsme se obrátili právě díky
  • 00:21:12 šetření České školní inspekce
    na 1200 škol kdy byl ten problém
  • 00:21:15 se s danou výuku největší
    začali jsme učit on-line.
  • 00:21:21 Máme dobrovolnické sdružení.
  • 00:21:22 Ale to není vůbec špatně.
  • 00:21:24 Začali jsme dávat dohromady
    cílenou pomoc těmto školám.
  • 00:21:27 Národní pedagogický institut
    je přímo řízená organizace
  • 00:21:31 ministerstva školství.
  • 00:21:33 Nabízí těm školám pro školní
    vzdělané výuce stejně jako jsme
  • 00:21:36 od začátku měli web který
    poskytlo tu podporu učitelům.
  • 00:21:44 Zároveň díky těm dobrovolníkům jsme
    schopni a také kvůli dalším dnem
  • 00:21:48 kteří působí na projektu tak jsme
    schopni nabídnout školám
  • 00:21:52 silnou podporu.
  • 00:21:53 S člověkem v tísni
    jsme se bavili o tom,
  • 00:21:56 že bychom mohli zacílit tu podporu
    také do těch rodin.
  • 00:22:00 Primárně tedy Ministerstvo školství
    není od toho aby vybavilo každou
  • 00:22:03 rodinu počítačem.
  • 00:22:11 Navážu na tu předchozí debatu.
  • 00:22:13 Vzhledem k tomu,
  • 00:22:14 že jste několikrát zmiňoval
    kdo jaké školy zřizuje a respektive
  • 00:22:18 že takto je ten systém
    u nás nastaven.
  • 00:22:20 Také vzhledem k tomu,
  • 00:22:21 že určitě se bude dále zjišťovat
    dalších školních letech jaký propad
  • 00:22:26 třeba i koronavirová krize
    udělala mezi kvalitou jak žáků
  • 00:22:30 tak jednotlivých škol.
  • 00:22:32 Tak se chci zeptat zda není
    namístě nějaká školská reforma
  • 00:22:35 ve smyslu centralizace.
  • 00:22:37 Třeba nějakého osekání té svobody
    v rámcových programech ale státem
  • 00:22:42 nastaveného hlídání úrovně
    v konkrétních předmětech.
  • 00:22:55 Ta krize,
  • 00:22:56 což myslím neoddiskutovatelné
    tak se propsala do všech těch
  • 00:23:00 zjištění co jsme měli v rámci
    strategie 20 30 +.
  • 00:23:04 Analytický materiál který popisoval
    kde český vzdělávací systém v tuto
  • 00:23:08 chvíli má nedostatky nebo nedorazy.
  • 00:23:12 Zmiňovala jste centralizaci.
  • 00:23:14 Nemyslím si, že to je na místě.
  • 00:23:16 To co tom dlouhodobě chybí celé
    té soustavě je nějaký střední
  • 00:23:19 článek řízení.
  • 00:23:20 Nějaká podpora soustředěná
    do toho regionu,
  • 00:23:23 která v podstatě těm školám
    poskytne podporu nejen myšleno
  • 00:23:28 v oblasti vzdělávací,
  • 00:23:30 ale keců týče právního zabezpečení
    a ekonomických záležitostí.
  • 00:23:34 Tím pádem by mělo
    toto přispět k tomu,
  • 00:23:36 že se srovnat a kvalita škol.
  • 00:23:38 Jestli si něco ukazuje
    z mezinárodního šetření,
  • 00:23:40 tak to není ten průměr
    ČR v šetření PISA,
  • 00:23:44 ale ta rozdílnost
    mezi kraji a školami.
  • 00:23:47 Takže změnou rámcových
    vzdělávacích programů se zabýváme.
  • 00:23:53 Zase jsem u toho kouzelného
    slovíčka podpora.
  • 00:23:56 Teď byly rámcové vzdělávací
    programy a každá škola byla
  • 00:23:59 ponechána aby si udělala školní
    vzdělávací program podle svého.
  • 00:24:03 To se tam chybí
    podpora pro učitele.
  • 00:24:05 Učební materiály.
  • 00:24:07 V rámci změny vzdělávacích programů
    toto připravujeme společně
  • 00:24:11 s národním pedagogickým sdružení.
  • 00:24:15 Dostanou učitelé o devět % více?
  • 00:24:19 Má být průměrný plat pedagogů
    v příštím roce kolem 47 000 korun?
  • 00:24:26 Ten vládní závazek byl 150 % výše
    v roce 2017.
  • 00:24:31 To je někde pro pedagogické
    pracovníci na 45 000.
  • 00:24:35 Učitelské platy se pohybují
    mírně více v tom průměru.
  • 00:24:40 Závazek platí.
  • 00:24:42 Jak to zařídíte?
  • 00:24:45 Stačí se podívat na letošní objem
    prostředků, který šel do školství.
  • 00:24:50 A je smutné, že vlastně krize
    koronaviru zastřela to,
  • 00:24:55 že se nám v lednu letošního roku
    podařilo změnit rozpis rozpočtu
  • 00:25:00 a udělat reformu regionální
    školství a financování
  • 00:25:03 regionálního školství.
  • 00:25:04 Ohledně toho byl v posledních
    letech docela humbuk.
  • 00:25:08 Já jsem rád, že ty školy
    co říkali a byly strašné,
  • 00:25:11 že dostanou méně
    peněz, tak nedostali.
  • 00:25:13 Do těch platů ty prostředky jsou.
  • 00:25:15 Jak zabezpečit, na to vám odpovím.
  • 00:25:17 Předání prostředků
    také pro rok 2021.
  • 00:25:20 K dosažení té úrovni
    přes tu dynamiku,
  • 00:25:22 které se nám daří dosahovat
    posledních letech,
  • 00:25:24 tak dosažení vládního
    slibu ještě něco chybí.
  • 00:25:26 A to něco je přibližně devět
    % přidání na platech pedagogů.
  • 00:25:32 Jak to zařídíte?
  • 00:25:33 Musíte za ministryní financí.
  • 00:25:35 Máme schodek rozpočtu
    přes 157 miliard.
  • 00:25:40 Na příští rok je plánováno 300.
  • 00:25:42 Není to tak,
  • 00:25:43 že vy osobně anebo ministryně
    Šilerová nebo vůbec celá vláda
  • 00:25:47 nechcete před volbami učitelům
    říci, že ten závazek nebude?
  • 00:25:51 Prostě se potom omluvíte, krize
    je krize, musí se šetřit.
  • 00:25:58 Bude to probíhat jako každý rok.
  • 00:26:00 Musím na Ministerstvo
    financí a jednat o rozpočtu.
  • 00:26:02 To není žádné novum.
  • 00:26:04 Letos to bude zrychlené,
  • 00:26:06 protože se bude čekat
    na makroekonomickou predikci někdy
  • 00:26:10 v průběhu července, takže
    to bude na podzim kvapík.
  • 00:26:14 Vy tomu věříte?
  • 00:26:15 Můžete slíbit učitelům,
    že uděláte pro to vše?
  • 00:26:19 Ano.
  • 00:26:20 Zároveň mohu říci,
  • 00:26:21 že z jednání s panem premiérem
    a paní ministryní financí opakovaně
  • 00:26:24 mám přislíbeno dodržení závazku
    pro pedagogické pracovníky.
  • 00:26:28 Jedna poznámka, která
    je nesmírně důležitá.
  • 00:26:31 Je unikátní,
  • 00:26:32 že se nám podařilo v předchozích
    letech skutečně přidávat pedagogům.
  • 00:26:36 Všichni říkali,
  • 00:26:37 jak pedagogům přidávají i když
    se podíváte nereálné růsty,
  • 00:26:40 tak jsou až v posledních
    třech letech.
  • 00:26:42 Bylo by velice smutné a nešťastné
    pro budoucnost této země kdyby
  • 00:26:45 první oblastí škrtání
    by bylo vzdělávání.
  • 00:26:49 Já předpokládám, že si to uvědomíme
    všichni.
  • 00:26:52 Alespoň takový dojem jsem
    měl ve sněmovně posledních třech
  • 00:26:54 letech že to je téma nejen
    proklamované ale pevně věřím,
  • 00:26:57 že rozpočet pro rok 2020 nebude
    opět přidávat prostředky
  • 00:27:00 do školství.
  • 00:27:04 Robert Plaga, ministr školství
    mládeže a tělovýchovy.
  • 00:27:07 Mějte se krásně a ať to klapne
    a děti mají krásné vysvědčení.
  • 00:27:12 Děkuji za pozvání a maturantům
    když se teď bavíme jsou v poločase
  • 00:27:18 té státní části tak bych
    popřál hodně štěstí.
  • 00:27:21 Hodně štěstí všem vám.
  • 00:27:23 Děkujeme za pozornost
    a pěkný večer.

Související