iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
1. 11. 2019
18:28 na ČT24

1 2 3 4 5

5 hlasů
4911
zhlédnutí

Interview ČT24

Kateřina Valachová /ČSSD/, poslankyně, místopředsedkyně poslaneckého klubu

27 min | další Publicistika »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Interview ČT24

  • 00:00:08 Školské odbory představily
    stávkovou pohotovost ohlášením
  • 00:00:11 termínem stávky.
  • 00:00:15 Vláda se brání,
  • 00:00:16 že platy rostou a podle
    ministra je stávka absurdní.
  • 00:00:22 Kam mizí kvalitní pedagogové?
  • 00:00:25 Interview ČT 24 s bývalou
    ministryní školství Valachovou.
  • 00:00:29 Hezký podvečer.
  • 00:00:30 Hezký podvečer vám i divákům
    ČT z Brna.
  • 00:00:37 Vstřícný krok tady byl.
  • 00:00:38 Ostatně pan premiér říkal,
    že další setkání nebude,
  • 00:00:40 pokud bude v tomto směru.
  • 00:00:44 Osm % tarifního navýšení,
    další prostředky nikde nemizí.
  • 00:00:49 Jde to na školy.
  • 00:00:50 To nenaplnilo dohodu.
  • 00:00:53 Nejsou to jen naše požadavky,
    to požadovali také ředitelé.
  • 00:00:58 Bude na rozhodnutí vlády, jestli
    chce mít sociální neklid.
  • 00:01:02 Nebo zohlední, to co celou
    dobu říkáme.
  • 00:01:07 Vy jste se současným ministrem
    pracovně v kontaktu.
  • 00:01:11 Souhlasíte s tím, jak argumentuje?
  • 00:01:16 Já v tomto souhlasit nemohu
    s ministrem školství Plagou.
  • 00:01:21 Jako místopředsedkyně školského
    výboru se s ostatními kolegy
  • 00:01:25 snažíme už od poloviny roku
    sledovat vyjednávání o zvýšení
  • 00:01:29 učitelských platů.
  • 00:01:31 Myslím si, že situace
    je teď opravdu mimořádná,
  • 00:01:34 já stojím za učiteli a učitelkami.
  • 00:01:39 Slýchám to od nich každý týden,
    když jsem někde ve školách.
  • 00:01:43 Pan ministr školství říká,
  • 00:01:45 že stojí také za učiteli a školami
    a vzděláním jako takovým.
  • 00:01:50 Máte pocit, nebo jste přesvědčená,
  • 00:01:53 že se ministerstvo školství
    nechová v těch jednáních férově?
  • 00:01:57 Že ta očekávání mohla být vyšší?
  • 00:01:59 Vláda se brání,
  • 00:02:00 že peníze a finance do školství
    jako takového neustále rostou.
  • 00:02:05 Víte, určitě musím hájit vládu.
  • 00:02:08 Je to asi přirozená věc.
  • 00:02:10 V posledních letech opravdu
    rostou rozpočty škol.
  • 00:02:14 Rozpočty ministerstva školství.
  • 00:02:15 Rekordně.
  • 00:02:16 Ale tady jsme v jiné situaci.
  • 00:02:19 Řešíme úplně něco jiného.
  • 00:02:21 Máme nějaký minimální závazek.
  • 00:02:23 K tomu směřujeme jako vláda.
  • 00:02:25 Momentálně jsme spíše svědky
    zpackaného vyjednávání s učiteli
  • 00:02:30 a učitelkami.
  • 00:02:31 Situace je podle mě mimořádná
    v tom,
  • 00:02:33 že nejenže nesouhlasí
    školské odbory,
  • 00:02:35 ale ani ředitelské asociace.
  • 00:02:38 Tedy zaměstnavatelé.
  • 00:02:40 Ředitelé škol.
  • 00:02:42 Také nesouhlasí
    zaměstnavatelské svazy.
  • 00:02:44 To jsou paradoxně ještě více
    radikální směry než školské odbory.
  • 00:02:49 Žádají 15 %.
  • 00:02:50 Toto je opravdu mimořádná situace.
  • 00:02:53 Je to zpackané vyjednávání
    ze strany ministerstva školství.
  • 00:02:56 Říkáte, že chcete hájit
    vládu, ale také říkáte,
  • 00:02:59 že vláda to zpackala.
  • 00:03:10 To tedy vládu moc nehájíte.
  • 00:03:11 Za vás se nestávkovalo.
  • 00:03:15 Nebo myslíte, že prostě tady
    jsou finančně kapacity,
  • 00:03:18 ale není vstřícnost?
  • 00:03:21 Vláda v těch posledních
    letech dělá to,
  • 00:03:23 co práci pravicových
    vlád nenaplňovalo.
  • 00:03:34 Ale co teď vidíte na obrazovkách,
    co mnoho občanů asi nechápe,
  • 00:03:39 myslí si, že lidé se tahají o %,
    to je opravdu zpackané vyjednávání.
  • 00:03:45 Je unikátní,
  • 00:03:46 že učitelé a učitelky a školském
    výboru nesouhlasí s postupem svého
  • 00:03:51 ministra školství.
  • 00:03:52 Necítí, že za nimi absolutně stojí.
  • 00:03:55 Naopak například vstřícně
    jedná ministryně financí
  • 00:03:59 a předseda vlády.
  • 00:04:00 Toto je skutečně velice
    zvláštní situace.
  • 00:04:03 Znovu zdůrazňuji.
  • 00:04:07 Myslíte,
  • 00:04:08 že se vláda nesnaží prosadit
    co nejvyšší možné navýšení?
  • 00:04:12 To zaznívá.
  • 00:04:15 Není tam snaha o maximální
    navýšení.
  • 00:04:18 Nejen učitelského ohodnocení,
  • 00:04:20 ale také mezd
    nepedagogických pracovníků.
  • 00:04:23 Nebo rozpočtů škol.
  • 00:04:24 Ačkoliv zvyšujeme rozpočty škol,
  • 00:04:27 tak pořád naše rozpočty jsou
    v Ministerstvu školství jedny
  • 00:04:32 z nejméně bohatých na celé planetě.
  • 00:04:40 Spíše vracíme školám
    dluhy z minulosti.
  • 00:04:42 Narovnáváme učitelské platy.
  • 00:04:44 Proč hovořím o ministryni
    financí, že je vstřícná?
  • 00:04:48 Školské odbory nerozporují
    desetiprocentní navýšení
  • 00:04:53 finančních prostředků.
  • 00:04:54 Toho objemu.
  • 00:04:55 Navíc.
  • 00:04:56 Meziročně.
  • 00:04:58 To jsou spokojeni.
  • 00:04:59 Jen se nedokáží dohodnout
    s ministrem školství,
  • 00:05:03 jak ty peníze mají být rozdělené.
  • 00:05:05 Musím říci důležitou věc.
  • 00:05:06 Bývá to zkresleně v těch minulých
    měsících interpretováno a vykládáno
  • 00:05:11 směrem k učitelům.
  • 00:05:13 Školské odbory žádají
    desetiprocentní navýšení tarifů.
  • 00:05:18 A říkají,
  • 00:05:19 že dvouprocentní možnost
    je pro další růst
  • 00:05:23 na nadtarifní složky.
  • 00:05:28 Na všechno toto je v rozpočtu
    dost peněz.
  • 00:05:31 Podle návrhu ministryně financí.
  • 00:05:32 Podle toho, co schválila vláda.
  • 00:05:34 Proto vláda vůči učitelům
    a učitelkám dělá maximum.
  • 00:05:38 Toto je zpackané vyjednávání
    ze strany Ministerstva školství.
  • 00:05:42 Je namístě tedy teď stávkovat?
  • 00:05:47 No, to mě samozřejmě nedělá vůbec
    žádnou radost, byla bych ráda,
  • 00:05:51 kdyby do té středy se podařilo
    stávku učitelů a učitelek odvrátit.
  • 00:05:58 Vyjednat, nebo vyjít
    vstříc učitelům.
  • 00:06:01 Nejde o to, že by šlo o prostředky
    navíc.
  • 00:06:04 Tam jsou paradoxně
    mnohem radikálnější
  • 00:06:06 zaměstnavatelské svazy.
  • 00:06:08 Žádají o dalších pět % více
    v rozpočtu.
  • 00:06:11 V tomto ještě bude
    bitva ve sněmovně.
  • 00:06:14 Toto určitě ještě někdo zvedne.
  • 00:06:16 Nějaká z politických stran.
  • 00:06:17 Školské odbory chtějí 10 % navýšení
    platů tarifů na učitele.
  • 00:06:23 A dvouprocentní možnost
    nadtarifních složek.
  • 00:06:26 Pokud máme dost peněz v rozpočtu.
  • 00:06:30 Myslíte, že teď je na místě
    stávkovat,
  • 00:06:32 nebo to z principu nepovažujete
    za podpásovku ze strany odborů?
  • 00:06:38 To nemohu pokládat za podpásovku.
  • 00:06:40 V žádném případě.
  • 00:06:42 Je pravda,
  • 00:06:43 nejen učitelé a učitelky ve školách
    a školské odbory to zasahuje,
  • 00:06:47 ale i my jako členové školského
    výboru jsme se dozvěděli asi šest
  • 00:06:53 variant za poslední měsíce
    ze strany ministra školství.
  • 00:06:57 Jeden den dá na školském výboru
    nějaký návrh na učitelské platy.
  • 00:07:02 Druhý den jsme se z televize
    dozvěděli,
  • 00:07:05 že pan ministr Plaga má inspiraci.
  • 00:07:08 Nápad.
  • 00:07:09 A bude to růst o pevnou částku.
  • 00:07:12 Můj osobní názor je, že toto
    byl moment, který učitelé rozzuřil.
  • 00:07:17 Úředníci ministerstva vedle
    toho mají dostat 1500 korun.
  • 00:07:23 250 korun hrubého
    není žádné bohatství.
  • 00:07:30 Podle vás peníze vláda má,
    ale ministerstvo neusiluje o to,
  • 00:07:34 aby učitelům dala co nejvíce.
  • 00:07:37 Co s tím?
  • 00:07:42 My jako ČSSD z hlediska zvyšování
    učitelských platů jsme byli
  • 00:07:47 spokojeni s programem vlády.
  • 00:07:48 Proto jsme také
    podpořili tuto vládu.
  • 00:07:51 Já osobně jsem si vedla
    velmi pečlivě,
  • 00:07:53 než jsem zvedla ruku
    pro podporu této vlády.
  • 00:08:00 Je nám vytýkáno hodně,
  • 00:08:02 že jsme podpořili vznik
    této vlády s hnutím ANO.
  • 00:08:11 Důvodem, proč jsem podpořila, bylo
    právě růst těch platů ve školách.
  • 00:08:16 Spočítala jsem si,
  • 00:08:17 že těch 150 % navýšení z roku
    2017 je zhruba 130 % průměrné mzdy.
  • 00:08:23 To byl náš cíl.
  • 00:08:24 Brala jsem to jako pokračování
    v té práci započaté.
  • 00:08:28 Za to stojí jít do vlády.
  • 00:08:30 Problém je, že jak ekonomika
    má větší a větší tempo.
  • 00:08:33 Jsme bohatší a bohatší,
  • 00:08:36 tak samozřejmě 130 % průměrné
    mzdy už je daleko více.
  • 00:08:43 Učitelé sledují, jestli plníme
    své sliby, nebo jen to minimum.
  • 00:08:50 A vy máte pocit, že plníte minimum?
  • 00:08:53 To není pocit.
  • 00:08:54 To je realita.
  • 00:08:55 Máte tedy nějaké reálné páky
    ve vládě, jak to změnit?
  • 00:09:01 Jako místopředsedkyně školského
    výboru budu na tu situaci reagovat
  • 00:09:04 tak, že mám zájem na dobrém
    jménu vlády.
  • 00:09:08 Budu reagovat na to tak,
  • 00:09:09 že budu chtít svolat mimořádné
    jednání školského výboru.
  • 00:09:12 Abychom se s kolegy
    poradili, co budeme dělat.
  • 00:09:15 Tak s opozicí.
  • 00:09:17 Je tady řada usnesení sněmovny,
  • 00:09:19 které dokonce doporučují ještě
    větší růst učitelských platů.
  • 00:09:25 Nebudu čekat, až to zvedne opozice.
  • 00:09:27 Budu tak dělat sama.
  • 00:09:28 Program vlády zní jasně.
  • 00:09:31 Chci, aby se ukázalo,
  • 00:09:33 že splníme také další sliby
    vůči učitelům a učitelkám.
  • 00:09:39 Zvýšení příplatků pro metodiky
    školní prevence.
  • 00:09:41 Nechci šikanu ve školách.
  • 00:09:43 Chci, aby byly děti v bezpečí.
  • 00:09:45 Chci peníze pro uvádějící učitele.
  • 00:09:48 To jsou částky navíc.
  • 00:09:51 Jak jste si všimla, o tom už také
    nikdo nemluví.
  • 00:09:53 To také učitelé a učitelky
    hodně štve.
  • 00:09:56 Vláda říká, že je pro ně školství
    priorita.
  • 00:09:58 Navyšování platů je toho důkazem.
  • 00:10:06 Ale upřímně.
  • 00:10:08 Je skutečně i pro současnou vládu
    podle vás vzdělání priorita?
  • 00:10:12 Když se podíváme na debaty o slevy
    na jízdném a mandatorní výdaje?
  • 00:10:18 Kde je vzdělání?
  • 00:10:21 Já oceňuji, že vláda
    sestavuje rozpočty tak,
  • 00:10:25 že rostou učitelské platy.
  • 00:10:27 Rostou také platy nepedagogických
    pracovníků ve školách.
  • 00:10:35 Je to o změně
    financování mateřských,
  • 00:10:38 základních a středních škol.
  • 00:10:39 Snad se přestanou peníze
    ztrácet jako doposud.
  • 00:10:43 Učitelé budou mít jistotu,
    že najdou platy ve své peněžence.
  • 00:10:46 To je zásluha této vlády.
  • 00:10:49 Nebudu si sypat popel na hlavu.
  • 00:10:52 Ale v rámci vyjednávání ze strany
    ministerstva školství a ministra
  • 00:10:55 školství se neudělalo maximum.
  • 00:10:57 Také ten výsledek.
  • 00:10:59 Školské odbory a ředitelé škol
    a zaměstnavatelské svazy jsou
  • 00:11:02 proti výsledku.
  • 00:11:04 To mluví za vše.
  • 00:11:05 Není to normální.
  • 00:11:06 Je zvláštní, za posledních
    10 let minimálně.
  • 00:11:15 Dnes jsem si uvědomila, proč
    jsou tak učitelé naštvaní.
  • 00:11:20 Máme teď nejbohatší ekonomiku,
    kterou jsme kdy měli.
  • 00:11:26 Výsledek je ten, že jsme
    se vrátili v tom,
  • 00:11:28 co narovnáváme učitelům na platech.
  • 00:11:32 Na jejich spravedlivých platech.
  • 00:11:34 To je výsledek jednání, které jsem
    vyjednala já poprvé v roce 2016.
  • 00:11:40 Jedná se zhruba o stejnou částku.
  • 00:11:45 Takže je dost směšné se tvářit,
    že děláme maximum.
  • 00:11:48 Když jsme se vrátili do roku 2016.
  • 00:11:51 Do výsledku,
  • 00:11:52 který jsme poprvé vyjednali
    já jako ministryně školství.
  • 00:11:55 Dohodli jsme se nakonec
    na tom s tehdejším ministrem
  • 00:11:58 financí Babišem.
  • 00:12:00 Mluvíte o narovnávání.
  • 00:12:01 Když se podíváte na současné platy
    a odměny vůči průměrnému platu
  • 00:12:07 v ČR, je to tak, že pozice
    učitelů už není tak nedůstojná?
  • 00:12:13 Na druhou stranu, alespoň tak?
  • 00:12:15 Určitě se situace v ohodnocení
    učitelů zlepšila.
  • 00:12:19 To vidíte jasně na grafech.
  • 00:12:21 Jak říkám, nemá smysl, aby si vláda
    sypala popel na hlavu.
  • 00:12:27 Ale musíme se zamyslet,
    jak poslanci hnutí ANO, ČSSD,
  • 00:12:32 že v situaci,
  • 00:12:33 když máme dost financí v rozpočtu
    pro spokojenost učitelů a učitelek
  • 00:12:39 a ředitelů škol, tak proč
    jim ty peníze zkrátka nedáme?
  • 00:12:43 Jak si toto vysvětlujete?
  • 00:12:46 Já musím použít znovu to slovo.
  • 00:12:48 Zpackané vyjednávání.
  • 00:12:51 Nebo má vláda právě jiné priority?
  • 00:12:53 Proto jsem se ptala.
  • 00:12:55 Z mého pohledu a na základě mých
    zkušeností o vyjednávání rozpočtu,
  • 00:12:59 tak v tomto roce žádný boj ministra
    školství a ministerstva školství
  • 00:13:04 za co nejvyšší rozpočet
    škol neprobíhal.
  • 00:13:07 A to musím říci, bohužel, také
    na základě vlastní zkušenosti.
  • 00:13:11 Vyjednává se bohužel
    rozpočet jinak.
  • 00:13:14 Pokud Sněmovna celý Senát a učitelé
    a zaměstnavatelé a zaměstnavatelské
  • 00:13:19 svazy všichni jsou na straně
    ministra školství a ministerstva
  • 00:13:22 školství, tak proč se tedy
    nevyjednává maximálně?
  • 00:13:27 Je to prohraná šance.
  • 00:13:29 To mě vůbec netěší.
  • 00:13:31 Vláda se snaží dělat více.
  • 00:13:34 Rozhodně více než předchozí vlády.
  • 00:13:37 Souhlasím s předsedou vlády.
  • 00:13:39 Dnes to zmiňoval a vzpomínal
    na ty ostudné platy.
  • 00:13:46 Tady jsem ve shodě.
  • 00:13:48 Ale je to zpackané vyjednávání.
  • 00:13:51 Zbytečný podraz na učitele
    a učitelky.
  • 00:13:54 Vůbec tomu nerozumím.
  • 00:13:55 Co chtějí školské odbory čekat
    nemůžeme jako vláda udělat
  • 00:13:59 hned zítra.
  • 00:14:00 Zkrátka 10 % zvýšení tarifu
    a další dvě procentní složky
  • 00:14:04 na nadtarifní části.
  • 00:14:13 To tam prostě je.
  • 00:14:15 Nějaká dohoda s odbory je možná?
  • 00:14:16 Jedná se už o politický nátlak?
  • 00:14:19 Vy se smějete, ale jaksi to budou
    vykládat vaši koaliční partneři?
  • 00:14:25 Já jsem jasně řekla na sněmovně,
  • 00:14:28 proč rozpočet je nastaven férově
    z hlediska objemu prostředků.
  • 00:14:34 Pochválila jsem ministryni financí.
  • 00:14:37 Také předseda vlády více jak měsíc
    sám říká svůj osobní názor.
  • 00:14:42 75 % do tarifů.
  • 00:14:43 25 % do příplatků.
  • 00:14:46 Každý, kdo umí matematiku,
    tak je to zhruba to, co se chce.
  • 00:14:53 Proč se nedokážeme domluvit?
  • 00:14:55 To se mě prosím nepleťte.
  • 00:14:57 To žádný komplot není.
  • 00:15:04 Já bych chtěla být tak mocná,
    ale nejde to.
  • 00:15:07 Nemůže ten tlak na finance jako
    takové se nakonec obrátit proti
  • 00:15:14 učitelům samotným?
  • 00:15:17 Rozumíte tomu?
  • 00:15:20 Já tomu rozumím.
  • 00:15:22 Ale nepřijde mi to od pana ministra
    školství vůči učitelkám a učitelům
  • 00:15:25 fér, když takto argumentuje.
  • 00:15:28 Učitelé a učitelky dlouho
    nešli do ostré stávky.
  • 00:15:32 Že by skutečně zavřely školy.
  • 00:15:34 Dělali to proto, že nechtěli
    poškodit děti.
  • 00:15:37 Ano, může se to proti nim otočit.
  • 00:15:40 Někteří rodiče mohou být naštvaní
    na učitele nebo učitelku.
  • 00:15:43 Ale je to nefér.
  • 00:15:45 Zrovna ta poznámka z úst ministra
    školství je neudržitelná.
  • 00:15:50 Že učitelé a učitelky
    dbají na zájmy dětí,
  • 00:15:54 i když na to nemají
    nejlepší podmínky,
  • 00:15:58 tak když už konečně se jednou
    za 10 let po takových věcech
  • 00:16:03 opováží ke stávce, tak takové
    komentáře jsem hodně nemístné,
  • 00:16:08 pokud někdo chce stávku odvrátit.
  • 00:16:11 Teď bychom se měli snažit
    tu stávku odvrátit
  • 00:16:16 Vláda se rozhodla, že nechce
    povinnou matematiku z matematiky.
  • 00:16:20 Vy jste v době ministrování
    hájila jinou politiku.
  • 00:16:25 Jak vidíte tuto rozkolísanost?
  • 00:16:32 Už jsme mnohokrát slyšeli ano, ne.
  • 00:16:36 Moc díky za tu otázku.
  • 00:16:38 Možná si vzpomenete.
  • 00:16:39 Také někteří diváci.
  • 00:16:41 Když jsem nastoupila jako
    ministryně školství 2015,
  • 00:16:45 tak jsem se jako kandidátka
    na ministryni proslavila výrokem,
  • 00:16:48 že se mi zdá,
  • 00:16:49 že matematika by tam vůbec
    být povinná být nemusela.
  • 00:16:52 Spustil se obrovský bengál.
  • 00:16:55 Myslela jsem, že mě upálí.
  • 00:16:57 Nebo ukamenují.
  • 00:16:58 Nebo rovnou zastřelí.
  • 00:17:00 Měla jsem co dělat,
    abychom uhájili,
  • 00:17:03 že nebude ta matematika
    hned, ale odložili jsme to.
  • 00:17:11 Ve shodě se všemi asociacemi.
  • 00:17:15 Školskými odbory.
  • 00:17:17 Se všemi dalšími sdruženími,
  • 00:17:19 které tehdy byly v tzv. platformě
    Kommenius.
  • 00:17:38 A potom vláda řekla, co se všechno
    má odpracovat.
  • 00:17:41 Já jsem jen překvapená, že místo
    abychom si řekli,
  • 00:17:44 co jsme odpracovali a co ne,
    co nám v tom brání, kdy to bude,
  • 00:17:49 tak zazní,
  • 00:17:50 že možná
  • 00:17:51 za 10 let a bez připomínkového
    řízení.
  • 00:17:55 Debaty odborné bez řemeslného
    provedení.
  • 00:17:59 Naopak přistane najednou
    rozhodnutí, že to prostě nebude.
  • 00:18:07 Zarazilo mě jako dlouholetou
    tvůrčí legislativy,
  • 00:18:11 v tom oboru se pohybuji 20 let,
  • 00:18:13 že přijde vzkaz od pana
    ministra školství,
  • 00:18:16 že to máme zrychleně projednat.
  • 00:18:19 Dokonce jsem někde slyšela,
    že to má prosvištět sněmovnou.
  • 00:18:23 To jste slyšela kde?
  • 00:18:26 V médiích?
  • 00:18:27 Ne.
  • 00:18:28 Prosvištět sněmovnou každopádně.
  • 00:18:31 To jsem ještě nezažila.
  • 00:18:34 Za dobu, kdy jsem byla ministryně,
    za dobu, kdy jsem právnička,
  • 00:18:39 více jak 20 let se pohybuji
    v tomto oboru.
  • 00:18:44 V této chvíli je to na sněmovně.
  • 00:18:47 Poslance a poslankyně napříč
    politickým spektrem dávají najevo
  • 00:18:51 určité rozezlení.
  • 00:18:53 Že teď bude muset sněmovna
    znovu přemýšlet a zasednout.
  • 00:18:57 Znovu tedy nastavovat ty podmínky.
  • 00:19:00 Navíc bude pod tlakem
    studentů a studentek.
  • 00:19:02 Protože ten start je tak říkajíc
    za chvíli.
  • 00:19:04 Za rok.
  • 00:19:06 To není příjemná věc pro nikoho.
  • 00:19:08 Z PS.
  • 00:19:10 Přijde mi to ne úplně běžné.
  • 00:19:14 Když jste návrh hájila,
    hovořila jste o tom,
  • 00:19:16 že kvůli matematice se mají
    měnit vzdělávací plány.
  • 00:19:22 Má tedy smysl, aby se tlačila
    povinná matematika?
  • 00:19:28 Skutečně se nějaké vzdělávací plány
    předtím náběhem nějakým způsobem
  • 00:19:33 už měnili, nebo ne?
  • 00:19:38 Já jsem podpořila tuto vládu
    právě z tohoto důvodu.
  • 00:19:41 Byla jsem s programem
    této vlády spokojena.
  • 00:19:44 Při jejím vzniku.
  • 00:19:45 Tam máme napsáno ve vládním
    prohlášení,
  • 00:19:48 že tam budou změny rámcových
    vzdělávacích programů.
  • 00:19:50 Budou tam revize a změny v oborech
    středních odborných škol.
  • 00:19:55 Ani jednu z těchto
    věcí nemáme hotovou.
  • 00:19:57 Na posledních školských
    výborech nám bylo naznačeno,
  • 00:20:00 že v takové šíři se tyto úkoly
    už do konce funkčního období
  • 00:20:07 vlády nestihnou.
  • 00:20:09 A samozřejmě v tomto ohledu
    rozhodně musíme jako poslanci
  • 00:20:14 a poslankyně uvážit,
  • 00:20:15 jestli můžeme odstartovat povinnou
    maturitní zkoušku z matematiky,
  • 00:20:20 nebo ne.
  • 00:20:21 Rozhodně se budeme v PS ptát,
    kde se to zadrhlo.
  • 00:20:24 Proč to nebylo.
  • 00:20:26 Ministr školství
    tady nedávno říkal,
  • 00:20:30 že podle odhadů CERMATu by výsledky
    za současných okolností mohly
  • 00:20:35 být dost tristní.
  • 00:20:36 Obávat se toho, nebo ne?
  • 00:20:38 Vy jste se toho už obávala?
  • 00:20:51 Rozhodně jsem se toho obávala.
  • 00:20:53 Proto došlo k tomu odkladu.
  • 00:20:55 O pět až šest let.
  • 00:20:57 Toho startu povinné matematiky.
  • 00:21:02 Vládu byly uloženy
    Ministerstvu školství úvahy,
  • 00:21:04 co má všechno odpracovat.
  • 00:21:07 To se promítlo do programu vlády.
  • 00:21:10 Proč to není?
  • 00:21:11 To je asi otázka na ministerstvo
    školství.
  • 00:21:15 Ale rozhodně musím říci,
    že to nebylo nějaký výmysl.
  • 00:21:21 Konkrétní politické strany
    nebo průmyslové lobby.
  • 00:21:24 To je také někdy slyšet.
  • 00:21:27 V té době to bylo téma,
    které hodně rezonovalo.
  • 00:21:31 To je pravda.
  • 00:21:32 V rámci technického vzdělávání.
  • 00:21:34 Ale chci říct podstatnou věc.
  • 00:21:36 Doposud je to součástí platné
    strategie vzdělávací soustavy
  • 00:21:40 do roku 2020.
  • 00:21:46 Že matematika má být od roku
    2020 povinnou součástí
  • 00:21:49 maturitní zkoušky.
  • 00:21:52 Nebo ještě později.
  • 00:21:54 Že tam bylo tolik odkladů,
  • 00:21:55 to byl výsledek vyjednávání
    s tehdejšími zástupci
  • 00:21:57 středoškolské unie.
  • 00:21:59 Je potřeba říci,
  • 00:22:00 že středoškolská unie od počátku
    maturitu jako povinnou bez dalších
  • 00:22:04 opatření odmítala.
  • 00:22:06 To byl důvod, proč jsme
    chtěli udělat všechno proto,
  • 00:22:10 aby byli studenti úspěšní.
  • 00:22:12 Co se týká toho, co říká CERMAT
    že studenti nejsou úspěšní,
  • 00:22:16 mohli by pohořet,
  • 00:22:19 tak podobně se studenti zhoršují
    v českém jazyce nebo cizím jazyce.
  • 00:22:25 Byla bych nerada,
  • 00:22:26 abychom touto metodou nakonec
    zrušili úplně všechno.
  • 00:22:29 A vlastně neprověřili vůbec nic.
  • 00:22:37 Měli bychom špatný výsledek,
  • 00:22:38 tak bychom museli
    asi zrušit všechno.
  • 00:22:44 PS měla jednat o rodičovském
    příspěvku.
  • 00:22:47 Poslanci to ale nestihli.
  • 00:22:49 Opozice prý kvůli ministryně
    práce a sociálních věcí.
  • 00:22:53 Tady musí jasně padnout,
  • 00:22:54 že ČSSD zablokovala dnes
    prohlasování zvýšení
  • 00:22:59 rodičovského příspěvku.
  • 00:23:01 Já jsem šel na schůzi s tím,
  • 00:23:03 že první bod je rodičovský
    příspěvek.
  • 00:23:07 Už jsem tady hodinu a čtvrt.
  • 00:23:08 Hodinu mluvila Maláčová schválně.
  • 00:23:16 Část ČSSD, a ostatní, tak zradili
    mladé rodiny.
  • 00:23:28 Já jsem zvyklý na hodně věcí.
  • 00:23:30 Ale prosím poslouchejte.
  • 00:23:34 Toto bude na vás.
  • 00:23:35 Toto už je moc.
  • 00:23:38 Paní poslankyně.
  • 00:23:39 Vy rozumíte tomu, co se odehrálo?
  • 00:23:42 Opozice vládě zdržuje
    projednání daňového balíčku.
  • 00:23:45 A teď opozice viní ministryni
    vlády, že také obstruuje.
  • 00:23:50 Že stále zdržuje jednání.
  • 00:23:52 Co se děje?
  • 00:23:53 To je odplata?
  • 00:23:56 My v televizi můžeme říci klidně,
    milé mladé rodiny, nebojte se.
  • 00:24:17 Hnutí ANO a sociální demokracie
    jako tato vláda si vzali toto
  • 00:24:21 za cíl.
  • 00:24:22 Získali jsme finanční prostředky.
  • 00:24:23 Všechno je připravené.
  • 00:24:25 Ve středu to prohlasujeme.
  • 00:24:27 Co se stalo dnes, tak podle
    vás není nic mimořádného?
  • 00:24:30 Mimořádné je to, že ministryně
    práce,
  • 00:24:34 která za vládu předkládá návrh
    vlády na zvýšení rodičovského
  • 00:24:37 příspěvku, tak se vyjádří
    ke množství pozměňovacích návrhů,
  • 00:24:42 která především opozice
    navrhla do návrhu.
  • 00:24:46 Ona se k tomu opováží vyjádřit.
  • 00:24:53 A i když je autorka toho návrhu,
    tak jí obviní z obstrukce.
  • 00:24:57 Něco tak směšného jsem za celou
    praxi neslyšela.
  • 00:25:03 Vidíte, jak vypadá projednávání
    právě daňových změn.
  • 00:25:07 Myslíte si,
  • 00:25:08 že PS nakonec dejme tomu do konce
    roku zvládne skutečně projednat
  • 00:25:13 právě tyto návrhy?
  • 00:25:16 Podívejte se paní
    redaktorko, vzhledem k tomu,
  • 00:25:18 že jsme se jako hnutí
    ANO a sociální demokracie dnes
  • 00:25:22 dozvěděli od opozice,
    co to je obstrukce,
  • 00:25:24 že to je příspěvek
    20 nebo 40 minut,
  • 00:25:28 opozice hovoří už takřka 30 hodin,
    ke vyjednání balíčku,
  • 00:25:32 tak jsme vyhlásili s klidným srdcem
    jsme připraveni na hlasování.
  • 00:25:38 Odhlasujeme ve středu zvýšení
    rodičovského příspěvku.
  • 00:25:51 Opozice říká, že obstrukce
    je 40 minut.
  • 00:25:54 Říká paní Valachová.
  • 00:25:58 Díky za návštěvu.
  • 00:25:59 Na shledanou.
  • 00:26:00 Hezký večer.
  • 00:26:01 V 19 hodin začínají události ČT.
  • 00:26:04 Tak se podívejte na ně také.
  • 00:26:05 Hezký večer vám všem.

Související