iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
4. 9. 2007
21:00 na ČT1

1 2 3 4 5

62 hlasů
55588
zhlédnutí

Všechnopárty

Jana Hlaváčová — Helena Suková — Josef Alois Náhlovský

41 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Všechnopárty

  • 00:00:24 Dobrý večer.
  • 00:00:28 Dobrý večer, děkuji.
  • 00:00:33 Dobrý večer, dámy a pánové.
  • 00:00:34 Zdravím samozřejmě také
    naše televizní diváky.
  • 00:00:38 Jsme na začátku září.
  • 00:00:40 Divadelníci třeba říkají,
    že jsou na začátku sezóny.
  • 00:00:43 Jenomže my jsme na začátku září
    taky na začátku školního roku.
  • 00:00:46 A tak jsme se rozhodli,
    že ten dnešní večer,
  • 00:00:50 ten náš dnešní program,
    věnujeme právě školství.
  • 00:00:52 Čili všemu, co k tomu patří.
    Pedagogům a jejich žákům.
  • 00:00:57 Já jsem přemýšlel, jestli bych
    na začátku neměl dát
  • 00:01:00 veselou příhodu ze svejch
    školních let.
  • 00:01:04 Já jsem si opravdu
    na nic nevzpomněl.
  • 00:01:06 Protože, pozor!
  • 00:01:07 Je třeba si uvědomit, že já,
    když jsem šel do školy,
  • 00:01:09 tedy jako ten prvňáček,
    tak to byly tuhý 50. roky,
  • 00:01:13 což se projevovalo
    i v tom školství.
  • 00:01:15 Já jsem se např. narodil
    jako levák,
  • 00:01:17 ale to se tenkrát netolerovalo,
    psát levou rukou.
  • 00:01:20 Mně opravdu, já si na to pamatuju
    dodneška,
  • 00:01:22 můj třídní učitel levou ruku
    přivazoval k tělu.
  • 00:01:25 Umíte si představit chudáka Káju
    s přivázanou levou ručičkou?
  • 00:01:30 A psát jenom pravou!
  • 00:01:32 To jsem se potom dočet,
    že předělaný leváci
  • 00:01:36 mohli mít třeba taky problémy.
  • 00:01:37 Některý prej začli koktat.
  • 00:01:38 Nebo jsem moh bejt
    celej debil.
  • 00:01:43 Psychicky, že mě to
    mohlo poznamenat.
  • 00:01:45 Nebo jsem si třeba taky vzpomněl,
    že v 1. třídě, si představte,
  • 00:01:48 přišel třídní učitel a nařídil nám,
    prvňáčkům,
  • 00:01:51 nalistovat v učebnici
    nějakou stránku, nevím, 32
  • 00:01:55 a tu stránku vytrhnout!
  • 00:01:57 Jenom proto, že tam byla fotografie
    2 lidí,
  • 00:02:01 my jsme je tenkrát jako prvňáčci
    ani neznali,
  • 00:02:04 1 byl hodnej, 1 zlej.
  • 00:02:05 To byl na 1 fotografii v nějakým
    přátelským objetí
  • 00:02:08 Klement Gottwald a Rudolf Slánský.
  • 00:02:10 Doteďka nevím, kterej z nich
    byl ten hodnej a kterej zlej.
  • 00:02:13 To jsme museli vytrhnout.
  • 00:02:15 Takže víte, já ze školy,
    jako prvňáček,
  • 00:02:18 nemám celkem
    žádnou veselou příhodu.
  • 00:02:20 Ale na štěstí existuje
    spousta vtipů z prostředí školství.
  • 00:02:25 Tak abychom se tak odpíchli
    tak jako s úsměvem.
  • 00:02:29 1 takovej nevinnej jsem pro dnešek
    vybral.
  • 00:02:33 Ve 3 hod. ráno
  • 00:02:34 vysokoškolskýmu profesorovi
    zazvoní u hlavy telefon.
  • 00:02:38 Rozespalej to veme:
    Co je?
  • 00:02:40 Tam se ozve temnej hlas.
  • 00:02:42 -Probudil jsem tě?
    -Říká, no ano, probudil.
  • 00:02:46 Říká: To je dobře.
  • 00:02:48 Protože já se ještě učím,
    ty hajzle!
  • 00:02:58 Já teď pozvu na jeviště
    svého 1. hosta
  • 00:03:01 a možná některé z vás překvapí,
  • 00:03:03 že vám ji představím
    jako pedagožku.
  • 00:03:06 Možná ani nevíte,
    že je to pedagožka,
  • 00:03:08 protože ji určitě všichni znáte
    především jako výbornou herečku,
  • 00:03:13 ale ona skutečně pedagožkou je.
  • 00:03:15 Docentka Jana Hlaváčová!
  • 00:03:22 Dobrý den.
  • 00:03:34 Děkuju.
  • 00:03:40 Vy to nějak moc
    ten akademickej titul nepoužíváte.
  • 00:03:43 -Já už jsem profesorka.
    -Vy jste profesorka?
  • 00:03:46 No, už letos.
  • 00:03:47 -A profesorka je víc než docentka?
    -Určitě.
  • 00:03:49 -Opravdu?
    -No, říkají to.
  • 00:03:51 Hlavně výhoda profesůry je větší
    pro školu než pro toho dotyčnýho,
  • 00:03:56 protože, jsem se dozvěděla,
    když jsme seděli v tom Karolinu,
  • 00:04:00 od jednoho pana dr.,
    kterej seděl vedle mě.
  • 00:04:03 Povídá, to není kvůli vám,
    že by vám chtěli dát titul.
  • 00:04:06 To je kvůli škole, protože
    profesor drží obor.
  • 00:04:09 A oni jsou taky takový,
    který přemejšlej,
  • 00:04:11 že by zrušili hereckou katedru,
    takže tím, že je tam profesor,
  • 00:04:14 tak ji nemůžou zrušit.
  • 00:04:16 Aha!
  • 00:04:18 Já musím říct, že vy
    už víc než 20 let učíte na DAMU.
  • 00:04:23 Jak vypadá taková vaše
    běžná hodina?
  • 00:04:25 To jako přijdete? Co vlastně
    konkrétně učíte?
  • 00:04:28 Všecko?
    Anebo jenom mluvu jevištní?
  • 00:04:32 Víte, mně je strašně žinantní
    říct: Učíte herectví. Jo?
  • 00:04:36 To v podstatě nejde.
    Každej ročník je o něčem jiným.
  • 00:04:42 1. ročník, tam se
    ty základní krůčky
  • 00:04:45 a všecko o tý profesi.
  • 00:04:47 Pak jsou větší nároky
    a taky těžší třeba autoři.
  • 00:04:50 Jako Shakespeare, ten je tak
    ve 3. ročníku, ve 4. atd.
  • 00:04:55 Ale 1. předpoklad je ten talent.
  • 00:04:58 Poznáte při přijímačkách?
    Jste při přijímačkách?
  • 00:05:00 Při přijímačkách jo.
  • 00:05:01 No, někdy evidentně
    na 1. pohled.
  • 00:05:04 -Teda na 1. ukázku.
    -Vy to poznáte?
  • 00:05:07 To se pozná! No ne,
    protože nedělají jen 1 monolog!
  • 00:05:10 To se zkouší, proklepávají se,
    dělají se etudy a společný...
  • 00:05:14 To jsou předepsaný ty etudy
  • 00:05:16 nebo si každej může dělat
    etudu jakou chce?
  • 00:05:18 To se improvizuje.
  • 00:05:20 -A vy dáte dopředu téma?
    -My dáme téma.
  • 00:05:23 Tak třeba: Kolektivní etuda.
  • 00:05:26 Abyste poznal taky
    každej co je zač,
  • 00:05:28 jak se chová když je v partě,
    protože sólista dneska u divadla?
  • 00:05:33 To je dobrý,
    když spolu lidi to...
  • 00:05:35 Tak se vyhlásí třeba např. etuda:
    zoologická zahrada nebo safari.
  • 00:05:40 Jaký zvíře si vybereš?
  • 00:05:42 Tam bych byl za vola určitě.
  • 00:05:50 I když ty v zoologický nejsou.
    Ale to je teda těžký.
  • 00:05:53 A oni dělaj to zvíře.
  • 00:05:54 A pak je třeba zajímavý říct,
    to zvíře, co si vybral,
  • 00:05:58 tak třeba si vzít kousek textu
    z toho svýho monologu,
  • 00:06:00 kterej měl připravenej
  • 00:06:02 a říct ten monolog tak,
    jak by to asi řeklo to zvíře.
  • 00:06:07 Takže slepice třeba, rozumíte,
    taky jede zase tohleto!
  • 00:06:11 Lenochod zase jinak atd.
  • 00:06:13 Na tom poznáte kreativitu
    a fantazii.
  • 00:06:15 Od Shakespeara ten monolg
    trošku kvoká?
  • 00:06:18 Může i kvokat.
  • 00:06:19 A k čemu jí to potom je?
    Že umí říct monolog jako slepice!
  • 00:06:23 To mně řekněte!
  • 00:06:26 Nebo že to někdo vybučí.
    Co vy na tom poznáte?
  • 00:06:30 Ne, to poznáte kreativitu,
    odvaz, fantazii i míru talentu.
  • 00:06:37 Jo?
  • 00:06:38 To jsou různý. Ne, že by všichni
    tam dělali zvěřinec!
  • 00:06:41 Pěstujete v nich taky
    smysl pro srandu v těch hercích?
  • 00:06:43 Anebo to je vážný od začátku
    to studium až do konce?
  • 00:06:46 To není vážný furt.
  • 00:06:47 Ne? A je to nějak věkově omezený,
    kdo se může hlásit na DAMU?
  • 00:06:53 Obvykle se hlásí 18tiletý,
    19tiletý po maturitě.
  • 00:06:58 Obvykle. Máte limit jako škola?
    Jestli máte limit?
  • 00:07:01 U dívek je limit kvůli nim.
  • 00:07:03 Protože, když přijde starší dívka
    a je talentovaná velice,
  • 00:07:07 tak jí doporučím ať to zkusí,
    dneska už to jde, rovnou k divadlu.
  • 00:07:10 Protože, když by vyšla školu,
    já nevím, v 25,
  • 00:07:14 tak má strašnej handicap,
    že už ji nikdo nebude chtít koupit,
  • 00:07:17 protože každej hledá naivky,
    mladý holky.
  • 00:07:20 Takže u těch děvčat bych řekla
    je to trošku časově omezený.
  • 00:07:26 Mě nezajímaly starší dívky,
    vy jste mi špatně rozuměla.
  • 00:07:30 Kluci, jo!
  • 00:07:31 Jestli je nějakej věkovej limit,
    jestli kdokoliv může?
  • 00:07:35 Když prokáže u těch zkoušek, ne?
  • 00:07:37 Myslím si, že může kdokoliv
    studovat dálkově režii, si myslím.
  • 00:07:41 Ale to herectví asi ne.
  • 00:07:42 -Starší dědky neberete?
    -150tiletej adept, to už ne.
  • 00:07:46 Já jsem nemyslel až takhle mladý.
  • 00:07:50 Taky se může někdo
    na školu přihlásit,
  • 00:07:52 jen aby si ověřil určitý věci!
  • 00:07:55 Jestli to funguje takhle
    nebo takhle.
  • 00:07:57 Bez toho, že by se pak hlásil
    do nějakýho divadla.
  • 00:07:59 Vystudovat dneska přeci,
    bych teoreticky moh...
  • 00:08:01 Cokoliv! Jistě!
  • 00:08:03 A vy byste mě vyrazili,
    že jsem starej?
  • 00:08:05 -No tak to jo.
    -Jo?!
  • 00:08:08 Ne, my bysme vás nevyrazili.
  • 00:08:09 My bysme vám doporučili
    ať se vůbec nehlásíte.
  • 00:08:20 Hlavně proto,
    že to vůbec nepotřebujete.
  • 00:08:29 Řekla jste to za mě.
  • 00:08:32 Já jsem myslel, že trochu bych
    možná měl u vás tlačenku.
  • 00:08:37 Žádná tlačenka není.
  • 00:08:39 -Choděj rodiče takhle a snažej se?
    -Ne.
  • 00:08:41 Ne? Před těma přijímačkama?
  • 00:08:42 A musím říct, že za všechna ta léta
    co tam jsem, celou tu dobu
  • 00:08:45 neexistovala protekce
    u přijímacích zkoušek.
  • 00:08:48 Protože je komise,
    kde je hodně členů,
  • 00:08:50 každej píše svoje známky
    a pak se to dá dohromady.
  • 00:08:53 A i v těch neblahých dobách,
  • 00:08:56 kdy třeba by se někdo
    o tlačenku i pokoušel, neuspěl.
  • 00:09:00 -Ne?
    -Ne!
  • 00:09:01 Bylo to vždycky korektní.
  • 00:09:03 Musím říct, že u všeho,
    co jsem byla,
  • 00:09:04 všecky ty roky byly korektní.
  • 00:09:06 A pokud přišla tlačenka
    z vyšších míst,
  • 00:09:09 tak to bylo mimo tu kvótu,
    takovej, že dosazenej,
  • 00:09:11 všichni to věděli a on chudák
    dost trpěl.
  • 00:09:14 Tohohle musíte vzít,
    tu musíte vzít!
  • 00:09:16 To se stalo 2 x co si pamatuju.
    A dost ten člověk trpěl.
  • 00:09:20 Protože jednak nic neuměl
    a za 2. ho všichni nenáviděli.
  • 00:09:25 Kde hraje dneska?
  • 00:09:33 -Musím říct, že nikde.
    -Nikde. Neuchytil se.
  • 00:09:37 Máte taky takovej recept,
    učíte na škole třeba
  • 00:09:40 jak se zbavit trémy?
  • 00:09:42 Já nevím, jak jste na tom vy
    s trémou?
  • 00:09:44 -No hrozně.
    -Hrozně?
  • 00:09:46 Aha. Tak vy to těžko můžete
    odnaučovat někoho.
  • 00:09:49 Čím jsem starší, tím je to horší,
    protože narůstá pocit odpovědnosti.
  • 00:09:54 Odpovědnosti, ani ne tak,
    že já budu trapná,
  • 00:09:56 ale že jim to zvořu, všem těm,
    kteří tak dlouho poctivě zkoušeli.
  • 00:10:00 Je to čím dál tím horší.
  • 00:10:02 -Jste trémistka, opravdu?
    -No každej.
  • 00:10:05 Můj muž tvrdil vždycky,
    že trému nemá.
  • 00:10:07 Já jsem mu to nikdy nevěřila.
    Teda vypadal na to, že nemá.
  • 00:10:11 On říkal: Hele, 2 měsíce jsem dřel
    jako blbec. Víc neumím.
  • 00:10:16 Tak co budu mít trému?
  • 00:10:17 A máte nějakou metodu svoji?
    Určitě máte.
  • 00:10:20 Jak se trémy zbavujete?
    Třeba rituály před premiérou?
  • 00:10:23 Dýchá se, zhluboka. Nádech, výdech,
    nádech, výdech, no.
  • 00:10:28 To pomůže na chvíli,
    mně ne.
  • 00:10:30 To prostě vlezete a jak začnete
    a nezvořete to hned na začátku,
  • 00:10:35 tak se tzv. chytíte a za chvíli
    na to zapomenete.
  • 00:10:38 Je to v pohodě. Ale než vejdete,
    ale mluvím o premiérách.
  • 00:10:42 Potom samozřejmě při představeních
    už je to spíš o soustředění.
  • 00:10:47 Já jsem taková stará škola.
  • 00:10:49 Já se potřebuju ještě zklidnit,
    soustředit.
  • 00:10:51 Chodím do divadla brzo,
  • 00:10:53 abych už přemejšlela o tom,
    co mě čeká atd.
  • 00:10:56 Ale zhluboka dejchat,
    je to ta metoda, která vychází?
  • 00:10:58 Zhluboka dejchat, no.
    Zhluboka dejchat, no.
  • 00:11:09 Jestli se třeba pak nemůže stát
    velkýmu trémistovi,
  • 00:11:11 že přijde na jeviště a furt ještě
    zhluboka dejchá?
  • 00:11:14 Takže má nějakou roli
  • 00:11:15 a vypadá jak cyklista
    na Tour de France.
  • 00:11:17 Já mám pocit,
    že než vtrhne na to jeviště,
  • 00:11:19 tak úplně dejchat přestane.
  • 00:11:22 Velkej trémista.
  • 00:11:25 Vašima rukama na DAMU prošla
    spousta,
  • 00:11:27 dnes už určitě renomovaných
    herců a hereček.
  • 00:11:31 Na který ty svý žáky jste tak
    nejvíc pyšná?
  • 00:11:33 Kdybyste měla říct
    z koho máte radost,
  • 00:11:35 kdo se opravdu ujal?
  • 00:11:38 Víte, já to nemůžu říct
    jednoznačně.
  • 00:11:42 Můžu pár jmen vyjmenovat.
  • 00:11:43 Ale já jsem nikdy jako,
    nemůžu jmenovat proto,
  • 00:11:49 abych neublížila těm ostatním,
    protože u toho divadla
  • 00:11:53 hraje strašně důležitou věc
    štěstí a náhoda a příležitost.
  • 00:12:00 A já znám spoustu
    vynikajících herců,
  • 00:12:03 který tu šanci nedostali,
    nikdo o nich neví.
  • 00:12:05 Jsou třeba v malým divadle
    mimo Prahu.
  • 00:12:08 A byli výborný a byli lepší mnohdy
    třeba než ty suprhvězdy atd.
  • 00:12:14 Čili, já bych si netroufla jmenovat
    někoho, protože by to bylo nefér.
  • 00:12:18 Dobře, tak ne!
  • 00:12:19 Ale mám třeba partu, velká parta,
    která odešla do Pardubic.
  • 00:12:24 1 hoch, kterej studoval herectví
    je dneska ředitelem v Pardubicích.
  • 00:12:28 A je jich tam asi 5 nebo 6
    a na ty jsem pyšná,
  • 00:12:31 protože dali tvář tomu divadlu
    a do toho divadla se chodí.
  • 00:12:35 My tam jezdíme taky na zájezdy
    občas.
  • 00:12:37 Publikum je divadelní, úžasný.
  • 00:12:39 Co si tak řeknete, když vidíte
    výraznej talent?
  • 00:12:42 No, když si řeknu výraznej talent
    tak o něj začnu trnout a bát se.
  • 00:12:48 Protože teď jsem měla ročník
    a to byl tak úžasnej ročník,
  • 00:12:51 tak dělnejch, pracovitejch,
    skromnejch lidí,
  • 00:12:54 mezi sebou tak korektních,
    názory na divadlo
  • 00:12:58 a teď já trnu hrůzou,
    kam oni se dostanou,
  • 00:13:01 pokud vůbec dostanou angažmá,
    protože budou třeba za blbce.
  • 00:13:07 V tom divadle kam přijdou.
  • 00:13:08 Protože oni byli vedený k tomu
    a celý leta dělali poctivě.
  • 00:13:13 Protože ono říct na jevišti,
    Dorotko, já tě mám rád,
  • 00:13:17 ve Strakonickým dudákovi,
  • 00:13:19 aby se lidem třeba zamlžily oči
    dojetím nějakým,
  • 00:13:23 no to teda chce setsakra něco umět!
  • 00:13:26 Ale šklebit se a dělat tohle,
    no promiňte, to umí každej 2.
  • 00:13:30 Koho jste teď napodobovala?
  • 00:13:39 A je zvláštní,
    já mám z toho velkou radost,
  • 00:13:41 že většina těch studentů
    bere ten můj názor
  • 00:13:45 a teď leta pracujem, poctivě,
  • 00:13:48 oni v tom Disku hrajou
    úžasným způsobem,
  • 00:13:52 herectví, který já si myslím,
    že je herectví
  • 00:13:57 a přijdou a ono se to nenosí,
    není to módní.
  • 00:14:00 Takže já jsem právě přemejšlela,
    že s tou školou skončím,
  • 00:14:03 že nebudu vyrábět další
    nešťastný lidi.
  • 00:14:07 Ne!
  • 00:14:08 Protože můj vkus je úplně jinej,
    než je v současným trendu hlavním.
  • 00:14:12 Já si myslím, že teď už máte
    takovou tu praxi v tom,
  • 00:14:15 že byste neměla
    ty mladý talenty...
  • 00:14:17 Ale já je nemůžu učit...
  • 00:14:22 -Můžu si to zkusit?
    -No.
  • 00:14:27 Dorotko, já tě mám rád.
    To je blbý, že jo? To je blbý.
  • 00:14:31 -Je to nahraný.
    -Je to nahraný?
  • 00:14:33 -Není to upřímný, myslíte?
    -Je to hraný.
  • 00:14:36 To není v tý jedný větě,
  • 00:14:37 to je v tom, co bylo předtím
    a co je potom.
  • 00:14:39 Jana Hlaváčová!
  • 00:14:55 Neřeknu nic novýho,
    když vám teďka řeknu,
  • 00:14:57 že studovat je možný začít
    v jakýmkoliv věku.
  • 00:15:00 I když na DAMU ne, jak jsme
    se dověděli.
  • 00:15:03 Ale spoustu jiných oborů
    samozřejmě ano.
  • 00:15:06 A proto jsem rád, že teď pozvu
    jednu slavnou sportovkyni,
  • 00:15:11 která se, a mě to, musím říct,
    trošku překvapilo,
  • 00:15:15 nebudu říkat na starý kolena,
    ale poměrně už jaksi v trošku
  • 00:15:18 pokročilejším věku se rozhodla
    věnovat studiu.
  • 00:15:22 Je to slavná česká tenistka
    Helena Suková!
  • 00:15:37 Čili, Heleno, co vás to napadlo?
  • 00:15:39 Vy jste pověsila raketu na hřebík,
    já nevím, jak je to dlouho. 3, 4?
  • 00:15:43 -V 98. Takže už je to pár let.
    -Už je to pár let.
  • 00:15:47 A od tý doby jste nedělala nic?
  • 00:15:50 Já jsem tak jako hledala,
    co bych dělala.
  • 00:15:53 -Takže jste se trošku i nudila?
    -Chvílema jsem se i nudila.
  • 00:15:57 Chvílema jsem si užívala toho
    že nemusím trénovat.
  • 00:16:00 A co vás to napadlo,
    že jste se rozhodla studovat?
  • 00:16:02 -Vy studujete psychologii?
    -Studuju psychologii.
  • 00:16:06 Na univerzitě?
  • 00:16:07 Na Univerzitě Palackého
    v Olomouci.
  • 00:16:10 Takže dojíždím vlakem.
  • 00:16:12 To studujete při zaměstnání?
  • 00:16:16 Studuji dálkově.
    Já bych to dál nerozváděla.
  • 00:16:19 Ne, to rozvádějte!
  • 00:16:20 Já říkám, že jsem vlastně už
    ve sportovním důchodu.
  • 00:16:22 Vlastně v důchodu, takže studuju.
  • 00:16:24 -Vy nemáte žádný zaměstnání?
    -No, nemám.
  • 00:16:27 Vy jste nikdy neměla
    žádný zaměstnání?
  • 00:16:30 No, vlastně neměla.
  • 00:16:31 Já jsem byla nějaký
    sportovní instruktor.
  • 00:16:35 A to bylo tenkrát jako
    na neplacené dovolené.
  • 00:16:38 Takže, jak bych to řek?
    Máte naspořeno, jo?
  • 00:16:42 -Co?
    -No doufám!
  • 00:16:45 To se přeci nemusíte stydět,
    že máte našušníno!
  • 00:16:47 Já bych se s tím vychloubal!
  • 00:16:49 Já už bych dávno nic nedělal
    jako vy, kdybych měl našušníno!
  • 00:16:53 -Já už vlastně dávno nic nedělám.
    -Už dávno nic neděláte!
  • 00:16:56 Takže už jste se trošku nudila?
  • 00:16:59 Tak jsem, potřebuje člověk
    najít nějakou náplň.
  • 00:17:01 Přece jenom ten sport vám naplňuje
    život hodně.
  • 00:17:04 Vy jste s tím sekla definitivně
    s tou raketou!
  • 00:17:06 Vy ani jste, jsem zaregistroval,
    ani nechtěla trénovat nikoho, nic.
  • 00:17:10 Ten tenis úplně pro vás,
    jste udělala čáru a šmytec!
  • 00:17:13 Já jsem v 98. v létě,
    jsem s tím opravdu sekla,
  • 00:17:17 že jsem 2 r. raketu
    vůbec neviděla.
  • 00:17:19 Jsem na to tak znevřela,
    jsem si myslela,
  • 00:17:21 že toho dosáhnu víc
    a to se mi nepodařilo.
  • 00:17:25 Co je ta meta,
    po který jste toužila? Wimbledon?
  • 00:17:28 Wimbledon, bejt 1. na světě,
  • 00:17:30 vyhrát ty grand slamový,
    teda ve dvouhře, bylo toho víc.
  • 00:17:35 Člověk tak ty cíle si dává
    a nepotřebuje je říkat veřejnosti,
  • 00:17:38 ale v sobě je má
    a když je pak nesplní,
  • 00:17:41 je to náročný se s tím smířit.
  • 00:17:44 -Na sport jste zanevřela prostě?
    -Já jsem na něj zanevřela.
  • 00:17:47 Zanevřela jste na něj.
    To ne každej tenista, že jo?
  • 00:17:50 Já nevím, jak to kdo má.
  • 00:17:53 Co mě pak donutilo se vrátit bylo,
  • 00:17:55 že ve Wimbledonu vždycky
    po 35. r. věku
  • 00:17:59 zvou ty bejvalý šampiony
    hrát čtyřhry.
  • 00:18:03 A když nastala ta 35,
    tak mě pozvali.
  • 00:18:06 Tak jsem se slušně omluvila,
  • 00:18:08 na něco jsem se vymlouvala,
    aby to bylo diplomaticky správně.
  • 00:18:12 Jenže rok na to zase mě pozvali.
  • 00:18:14 A mně bylo blbý
    se znova omlouvat.
  • 00:18:17 Tak jsem řekla,
    že hrozně moc děkuju
  • 00:18:19 za to pozvání a začla jsem trošku,
  • 00:18:21 našla jsem zase raketu,
    kam jsem ji schovala.
  • 00:18:26 A začala jste trénovat?
    A jela jste tam?
  • 00:18:28 Šla jsem si 1 x za týden zahrát
    a jela jsem tam.
  • 00:18:31 1 x za tejden stačilo?
  • 00:18:34 Ono ten tenis nezapomenete.
  • 00:18:37 Tam je důležitější,
    že tělo se rozpadá.
  • 00:18:39 Tak je potřeba trošku naposilovat,
    abysem tam ty zápasy mohla přežít.
  • 00:18:44 -A jenom čtyřhru jste tam hrála?
    -Tam se hraje jen čtyřhra.
  • 00:18:46 Takže vám nalosovali
    nějakou babku, s kterou jste hrála.
  • 00:18:50 -Anebo jste si sama vybrala?
    -Ne, tam si nevyberete.
  • 00:18:53 Tam jste uctivě rád,
    že vás pozvali.
  • 00:18:56 Poděkujete a oni vám někoho
    přidělelej.
  • 00:18:58 -A to je od 35 do nekonečna, jo?
    -Dřív to tak bylo.
  • 00:19:01 A oni, se jim to nějak už přestalo
    líbit, takže od letoška
  • 00:19:05 hodně těch hráček starších
    už nepozvali.
  • 00:19:07 Takže bylo tam víc těch hráček,
    co jsou blíž mezi 35, 40.
  • 00:19:14 Ten Wimbledon to je asi
    specifická atmosféra,
  • 00:19:17 že člověk tam jezdí rád asi, ne?
  • 00:19:19 Je to taková nostalgie,
    takže člověk se tam rád vrací.
  • 00:19:22 Takže každej ten rok
    mám v pamatováčku.
  • 00:19:24 Říkám si, zase musím začít
    trošku trénovat,
  • 00:19:27 aby tam nebyla ostuda.
  • 00:19:28 Nicméně, studujete psychologii.
    Jak dlouho už?
  • 00:19:31 -Už mám za sebou 2 r.
    -A proč zrovna tu psychologii?
  • 00:19:34 Vím, že jsem se bavila
    s několika známýma
  • 00:19:37 a oni říkali, možná ta psychologie
    by byla zajímavá.
  • 00:19:39 Já jsem do tý doby měla, řeknu,
    dlouhý roky jednou za čas zlý sny,
  • 00:19:47 že ještě nemám dokončenou maturitu.
  • 00:19:50 -Vy jste ani neodmaturovala.
    -Já jsem odmaturovala.
  • 00:19:54 Ale ty zlý sny se vracely
    10 let po maturitě.
  • 00:19:57 Najednou jsem neměla dokončenej
    4. ročník gymnázia.
  • 00:20:01 A teď mě čekalo,
    nějaký předměty tam nebyly.
  • 00:20:03 Vy jste tu maturitu dostala
    tak jako, že jste hrála tenis, jo?
  • 00:20:06 -Ne, ta byla hrozně přísná.
    -Přísná?
  • 00:20:09 -A proč jste z toho měla zlý sny?
    -No to nevím.
  • 00:20:11 Ale od tý doby, co studuju
    tu psychologii, tak už je nemám.
  • 00:20:14 Teď už se mi zdá o těch zkouškách,
    který přijdou.
  • 00:20:17 A proč? To jste mně ještě neřekla.
    Proč ta psychologie?
  • 00:20:20 Ono je to u toho sportu
    a vůbec asi u všeho,
  • 00:20:23 myslím, že ta psychika
    je to nejdůležitější.
  • 00:20:26 Že člověk pořád sám nad sebou
    bloumal, proč mi to nejde
  • 00:20:31 a proč zrovna ty důležitý míče
    nezahraju?
  • 00:20:33 A co bych měla dělat?
    Jak bych to měla dělat?
  • 00:20:36 A vlastně zjišťujete, že nevíte.
  • 00:20:38 A když jste aktivně hrála,
  • 00:20:40 byla jste v kontaktu
    s nějakým cvokařem?
  • 00:20:44 Nebo psychologem nebo psychiatrem?
  • 00:20:45 Já jsem měla trenéra lékaře
    a ten byl takovým psychologem.
  • 00:20:49 Ten byl zároveň
    i vaším psychologem. Aha.
  • 00:20:51 Vy děláte psychlogii specielně
    sportovce?
  • 00:20:54 Ne, já dělám psychologii
    jako takovou.
  • 00:20:56 Jako takovou. Ani žádný zaměření
    pak nebude na tu sportovní?
  • 00:21:00 To se teprve ukáže.
  • 00:21:02 Ono je potřeba nejdřív se naučit
    všechno to okolo.
  • 00:21:04 Takže my jsem dělali třeba
    i zkoušku z anatomie.
  • 00:21:06 Z anatomie?
  • 00:21:07 Musím se přiznat, já jsem předtím
  • 00:21:09 neměla ani odvahu
    otevřít anatomickej atlas.
  • 00:21:13 I když jsem ho měla doma,
    takovej hezkej.
  • 00:21:14 Fotografie přímo, teda mrtvol.
  • 00:21:17 -Odvahu jste neměla?
    -Neměla.
  • 00:21:19 -Proč?
    -Já jsem takový jemný stvoření.
  • 00:21:23 Vám přijde anatomickej atlas
    nějak brutální?
  • 00:21:26 Předtím mi přišel.
  • 00:21:27 Ale od té doby,
    co jsem tu zkoušku dělala,
  • 00:21:29 tak teď jsem byla se synovcem
    na výstavě "Bodies"
  • 00:21:33 a hrozně to bylo zajímavý
    a ráda jsem se na to podívala
  • 00:21:35 a i na pitvě jsem se byla podívat.
  • 00:21:38 A úplně jsem na to získala
    úplně jinej náhled.
  • 00:21:41 A už vás to začalo bavit,
    tyhlety věci?
  • 00:21:43 Už jsem se toho přestala bát.
  • 00:21:45 Takže už klidně otevřu
    ten atlas
  • 00:21:47 a kouknu se kde jak co vede.
  • 00:21:49 A po obědě si zajdete do pitevny.
  • 00:21:53 -Proto je tak štíhlá.
    -Štíhlounká, ano.
  • 00:21:55 Hned po obědě letí do pitevny.
  • 00:21:59 A vy jako studentka
    jste si se zájmem prohlížela?
  • 00:22:02 Nožička! Tady ty nervy jdou,
    jak jsem se učila v atlase.
  • 00:22:06 My jsme pak z toho dělali zkoušku.
    To bylo pak dobrý to vidět názorně.
  • 00:22:09 Rovnou v tý pitevně
    jste byla zkoušená?
  • 00:22:10 Já ne.
  • 00:22:11 A k čemu vám to, máte nějakej plán
    k čemu vám to bude?
  • 00:22:15 Nebo to studujete jen tak,
    abyste něco vystudovala?
  • 00:22:18 -Že máte zlý sny z tý maturity?
    -Ne, ty už přestaly.
  • 00:22:22 Ne, je to hrozně zajímavý.
  • 00:22:23 Člověk se dovídá
    hrozně novejch věcí.
  • 00:22:25 Plno věcí, o kterých nevěděl,
    najednou zjistí,
  • 00:22:28 že už jsou dávno napsaný v knihách.
  • 00:22:29 Že vlastně najednou vím,
    proč tamten člověk se chová tak,
  • 00:22:33 protože už je to jakoby,
    hodně toho je probádanýho,
  • 00:22:37 ale zase hodně toho
    člověk objevuje,
  • 00:22:40 že toho plno je neprobádanýho.
  • 00:22:41 Ale třeba, kdybyste začala bejt
    trenérkou tenisovou,
  • 00:22:44 což doteď jste nikdy neudělala,
  • 00:22:45 tak ta psychologie
    by vám byla užitečná.
  • 00:22:48 Tak já jsem, 3 roky jsem jezdila
    s mladou nadějnou žákyní.
  • 00:22:52 Trochu jsem si
    tý trenérský práce zkusila.
  • 00:22:55 Ale ta psychologie určitě by mi
    bejvala pomohla víc,
  • 00:22:58 než co jsem věděla předtím.
  • 00:23:00 Když si to zpětně vybavíte,
    tu svoji hráčskou kariéru,
  • 00:23:03 co je na tenistku,
    nemluvím o chlapech, tenistku,
  • 00:23:06 teďka s tím co víte,
    největší nápor na psychiku?
  • 00:23:09 Stres nějakej z těch turnajů?
    To asi ne.
  • 00:23:12 Nejhorší je
    udělat ten poslední míč.
  • 00:23:14 Máte, že jste ve finále
    a máte match ball.
  • 00:23:16 Nebo jste ve finále
    nebo v semifinále,
  • 00:23:19 máte vyhranej set a najednou
    se z toho rozklepete
  • 00:23:22 a už nevyhrajete ten zápas,
    i když jste lepší hráčka nebo hráč.
  • 00:23:27 Nějaký wimbledonský míče
    se vám vracej?
  • 00:23:29 Nevracej, ale já si třeba pamatuju
    ze svých zápasů minimum.
  • 00:23:35 Ale třeba match ball ve čtvrtfinále
    Wimbledonu si pamatuju
  • 00:23:38 a už je to 20 let.
  • 00:23:40 A vlastně jsem byla 5 x
    ve čtvrtfinále Wimbledonu
  • 00:23:42 a ani 1 x jsem...
  • 00:23:43 Máte to na videu, tenhle zápas?
  • 00:23:45 -Nemám.
    -Nemáte?
  • 00:23:46 A myslíte si teď,
    jako vystudovaná psycholožka,
  • 00:23:48 že byste už třeba věděla
    jak se k tomu postavit
  • 00:23:51 nebo jak se psychicky srovnat?
  • 00:23:53 To mě zajímá!
  • 00:23:54 Jestli teďka probádáváte
    nějaký nový věci a říkáte si:
  • 00:23:57 Jo, to kdybych já věděla,
    když ta Shriwer mi dala míč
  • 00:24:00 a já to dala do sítě,
    tak teď...
  • 00:24:02 Teď už to všechno vím.
    Ale teď je pozdě už.
  • 00:24:04 Ale je to o tom, že,
    když já jsem byla mladá,
  • 00:24:08 hodně vám lidí radí,
  • 00:24:10 nebo máte i lidi,
    kterým věříte a oni vám radí.
  • 00:24:12 A vy si říkáte, ano, ano.
  • 00:24:15 Ale stejně si ten mladej člověk
    udělá ty chyby.
  • 00:24:18 Projde si těma chybama,
    i když ho ti dospělí varovali
  • 00:24:22 nebo ti starší varovali.
  • 00:24:24 Takže těžko říct.
  • 00:24:26 Bere to ta hlava tak jako hůř,
    máte pocit?
  • 00:24:30 Ten 1. ročník byl, ten byl úděsnej.
    Já jsem z toho byla tak nervózní.
  • 00:24:34 Já jsem před tou 1. zkouškou,
    jsem byla asi 20 x na záchodě.
  • 00:24:38 To jsem nikdy před zápasem nebyla.
  • 00:24:41 A teď jsem si říkala,
    co já tady dělám?
  • 00:24:43 Proč jsem takovej masochista?
    Co já se tady chci mučit?
  • 00:24:49 Absolvoval člověk ty přednášky,
    to bylo hrozně zajímavý.
  • 00:24:51 Vždycky ráno jsem jela vlakem tam,
  • 00:24:53 brzo ráno jsem musela vstávat,
    třeba ve 3.
  • 00:24:55 -Dojíždíte do Olomouce.
    -Dojíždím do Olomouce.
  • 00:24:57 A musela jsem vyvenčit psy,
    stihnout vlak,
  • 00:24:59 odjet tam včas a tak.
  • 00:25:02 Přednášky úžasný a přišla
    ta 1. zkouška a nervy šílený!
  • 00:25:06 20 x na záchodě?
    Vás chodili zkoušet na záchod!
  • 00:25:11 Protože to jste byla furt pryč!
  • 00:25:13 Ne, já jsem přijela 2 hod. předem,
    takže jsem na to měla ten čas.
  • 00:25:18 Když to konečně přišlo,
    tak to bylo vysvobození.
  • 00:25:21 -Takže vy budete Mgr.
    -No ještě ne. Nejdřív jsem bakalář.
  • 00:25:25 No nejdřív! Ona nechce to říct!
  • 00:25:28 Protože, když to tady řeknu,
    všichni spolužáci říkají:
  • 00:25:30 No jo, ty už tam říkáš,
    že budeš Mgr. To nemůžu takhle.
  • 00:25:34 Ta škola končí někde.
    Tak budete napřed bakalář.
  • 00:25:36 Nadechnete se hezky,
    dojdete si párkrát na záchod.
  • 00:25:48 Už budete taková ostřílenější
    studentka a třeba skončíte
  • 00:25:52 a budete Mgr. a řeknete si,
    půjdu ještě dál.
  • 00:25:54 Dá se dál ještě něco studovat?
    Dá!
  • 00:25:57 Jsou tam nějaký doktorandi.
    To se taky dá.
  • 00:26:01 Že byste byla
    dr. Helena Suková?
  • 00:26:05 To by se líbilo našemu tátovi.
  • 00:26:08 Kdybyste byla dr.? Ale to vy
    takhle daleko neplánujete.
  • 00:26:13 Ne, já to pořád beru od 1 zkoušky
    k 2. zkoušce.
  • 00:26:16 Takže já teď začnu ten 3. ročník,
    musím napsat bakalářskou práci.
  • 00:26:21 To bylo takový zajímavý,
  • 00:26:22 protože mám takové téma,
    že jsem potřebovala,
  • 00:26:25 aby mi bývalí sportovci
    vyplnili dotazník.
  • 00:26:29 -Tak jste je oběhla?
    -Tak jsem je obíhala.
  • 00:26:31 Naštěstí v tom Wimbledonu
    nejvíc jsem jich získala tam.
  • 00:26:34 Dotazník?
  • 00:26:36 K tý práci, který pak musím
    vypracovat
  • 00:26:38 a podle toho můžu napsat tu práci.
  • 00:26:40 -A to jste i těm zahraničním?
    -No.
  • 00:26:42 Já jsem ho měla i v angličtině,
    takže to bylo výhodný.
  • 00:26:45 To museli koukat!
  • 00:26:47 Co ta Suková dělá?
    Ona najednou tady s dotazníkem!
  • 00:26:51 No, koukali na mě!
  • 00:26:51 Protože já jsem vždycky na úvod
    řekla, víš, já teď studuju.
  • 00:26:55 Koukali na mě.
  • 00:26:57 To jste říkala anglicky ale.
  • 00:26:59 Kdybyste hypoteticky třeba byla
    1 den ministryní školství,
  • 00:27:04 je něco, co by konkrétně
    vaše studium ulehčilo?
  • 00:27:07 Co vám ztěžuje?
    Kromě toho dojíždění.
  • 00:27:09 To žádný ministr nevyřeší.
  • 00:27:11 Sednete ráno do Pendolina
    nebo do čeho?
  • 00:27:14 Jezdíte Pendolínkem?
  • 00:27:16 Já podle toho. Když tam musím bejt
    na 9. tak nemusím jet Pendolinem.
  • 00:27:20 A když musím tam bejt dřív,
    tak musím Pendolinem.
  • 00:27:22 Něčím jiným jedete?
  • 00:27:23 Já bych potřebovala,
  • 00:27:24 aby to Pendolino jedno
    jezdilo o trošku pozdějc.
  • 00:27:27 To kdybysem se mohla přimluvit.
    Potřebovala bych 1 z Prahy.
  • 00:27:30 Když, tak
    normálním rychlíkem jedete?
  • 00:27:32 No, tím Icéčkem.
    Rychlík jede moc dlouho.
  • 00:27:36 -Co je to Icéčko?
    -To je Intercity.
  • 00:27:38 Já jsem ve vlaku neseděl 20 let,
    takže já nevím.
  • 00:27:41 Já předtím taky ne!
  • 00:27:42 Teďko jsem už normálně
    sběhlej železničář.
  • 00:27:44 Takže táta zase je spokojenej,
    protože táta dělá do železnice.
  • 00:27:48 Je něco, co by vám usnadnilo
    to vysokoškolský studium?
  • 00:27:54 Kdybych byla mladší.
  • 00:28:04 Helena Suková!
  • 00:28:18 V případě dalšího hosta
    budete možná překvapeni ještě víc
  • 00:28:22 než u Jany Hlaváčové
    a ještě víc než u Heleny Sukové.
  • 00:28:26 Protože, jestliže naším tématem
    je školství,
  • 00:28:30 tak si určitě řeknete,
    co ten tady pohledává?
  • 00:28:33 Ale věřte tomu, že je tady správně.
    Josef Náhlovský!
  • 00:28:49 Dobrý večer, paní profesorko,
    dobrý večer, slečno Suková,
  • 00:28:53 nazdar, Karle.
  • 00:28:55 Tak, měli bysme říct těm,
    kteří to třeba nevědí,
  • 00:28:59 že ty jsi skutečně, někdy v mládí
    učil.
  • 00:29:02 No, v mládí.
  • 00:29:03 Že jsi vystudoval co?
    Pedagogickou školu?
  • 00:29:05 -Omylem jsem vystudoval fakultu.
    -Fakultu pedagogickou.
  • 00:29:09 To by mě zajímalo.
    To jsem se tě nikdy ani neptal.
  • 00:29:11 Co tě to vůbec napadlo?
    Rodiče chtěli, abys byl učitelem?
  • 00:29:14 -Děda byl.
    -S touhle vizáží!
  • 00:29:16 Tebe napadlo jít učit?
    Takhle to položím tu otázku.
  • 00:29:20 Ano. Položils to správně.
    Můj děda byl učitel.
  • 00:29:23 Ředitel školy na Slovensku,
    ale já jsem to nikdy nechtěl dělat.
  • 00:29:27 Já jsem na tu školu šel,
  • 00:29:28 protože já jsem chtěl dělat
    archeologa,
  • 00:29:31 poněvadž mě zajímala historie,
    ale tam brali v tý době 3, 4 kusy.
  • 00:29:34 Takže jsem byl bez šancí.
  • 00:29:36 Takže jsem šel dělat omylem
    do školství. Velkým omylem.
  • 00:29:41 Celej školskej systém je samozřejmě
    u nás už leta nesmyslnej!
  • 00:29:47 -Ty to nevíš!
    -K tomu se možná dostaneme.
  • 00:29:49 -Ale mě zajímá teďka to...
    -Nesmyslnej!
  • 00:29:55 Já vám to řeknu hned proč!
  • 00:29:57 Protože střední škola, jako taková,
    je naprostá blbost!
  • 00:30:00 Představte si 18tiletej
    dospělej člověk
  • 00:30:03 sedí jako žáček v tý lavici
  • 00:30:05 a musí prostě, ano,
    povstává, sedá si,
  • 00:30:08 blázinec normálně.
  • 00:30:10 Proč? V 18 letech už dávno
    má bejt na vysoký škole!
  • 00:30:15 Proč střední škola?
    Kdo to vymyslel? Blbost!
  • 00:30:24 -Ale teďka, proč ty jsi studoval?
    -Pro blbost!
  • 00:30:30 Poněvadž jsem to netušil, tohleto!
  • 00:30:31 Šel jsi teda po škole
    a šel jsi učit. A to mě zajímá.
  • 00:30:35 To jsi opravdu učil?
    Nebo jsi tam...
  • 00:30:36 -Ne, já jsem opravdu 1 rok učil.
    -A cos učil?
  • 00:30:38 Já jsem učil český jazyk a dějepis.
  • 00:30:42 A koho jsi to učil?
  • 00:30:43 Já jsem učil bohužel
    na učňovské škole hlavně.
  • 00:30:46 Tam jsem učil mladé prodavačky
    českému jazyku. Úspěšně.
  • 00:30:53 -Ty jsi měl ve třídě samý holky?
    -Samý holky a oni mě milovaly.
  • 00:30:58 Já jsem s nima měl
    velmi dobrý vztahy.
  • 00:31:01 Já jsem opravdu měl
    vynikající vztahy,
  • 00:31:03 takže oni se mě dokonce i učily!
  • 00:31:05 Já měl dokonce v jedný třídě průměr
    z českého jazyka 1,3.
  • 00:31:10 To tam neměl na tý škole
    nikdo nikdy! Žádnej pedagog.
  • 00:31:12 -Podle čeho jsi je známkoval?
    -No tak.
  • 00:31:16 Holky to s tebou určitě uměly,
    jak tě znám!
  • 00:31:19 Měly mě v lásce,
    takže se mně učily.
  • 00:31:22 -Ty jsi měl je v lásce!
    -Já jsem je měl v lásce taky!
  • 00:31:26 -Všem dával samý 1.
    -Jsme měli výborný vztahy.
  • 00:31:28 Já jsem třeba učil a v tý době
    chodily kontroly. Na hospitace.
  • 00:31:33 Z krajskýho Pedagogickýho ústavu
  • 00:31:34 na mě chodil 1,
    kterej mě neměl rád.
  • 00:31:37 -Inspektor?
    -Inspektor takovej.
  • 00:31:38 A já jsem to věděl. Jenže on měl
    sekretářku a ta mě taky milovala.
  • 00:31:44 Já jsem byl takovej hezkej!
    V tý době!
  • 00:31:47 Takže ona mi to vždycky zavolala.
    Takhle mi to jednou volala.
  • 00:31:50 Říkala, hele, přijde na češtinu
    do třídy.
  • 00:31:53 Tak já jsem říkal holkám
    den předtím,
  • 00:31:54 děvčata, zítra budu zkoušet,
    budu zkoušet Nerudu, jo?
  • 00:31:59 Všechny se naučíte Nerudu.
  • 00:32:00 Až přijde, já řeknu:
    Hlásí se někdo dobrovolně?
  • 00:32:03 A vy všechny zvednete ruku.
  • 00:32:05 Ten bude bude koukat!
    Ten bude koukat.
  • 00:32:08 Taky že jo! Začala výuka,
    dveře se rozlítly, vešel inspektor,
  • 00:32:13 sed si dozadu, já říkám:
  • 00:32:15 Děvčata, budu zkoušet!
    Hlásí se někdo?
  • 00:32:19 Celá třída zvedla ruku.
    Ten koukal.
  • 00:32:22 Jsem říkal, tak třeba pojď ty.
  • 00:32:24 A já jsem z pýchy, den předtím
    jsem šel do nálevny, do výčepu,
  • 00:32:30 abych se připravil na tu...
  • 00:32:34 Jsem trošku prohnal
    pár žejdlíků hlavou
  • 00:32:41 a ještě jsem byl ráno takovej
    veselejší týpek.
  • 00:32:47 A opravdu, říkám, tak pojď.
    Přišla 1.
  • 00:32:51 Jsem říkal, tak nám řekni,
    co víš o Hálkovi.
  • 00:33:01 Celá třída udělala...
  • 00:33:05 A ona: Prosím? Jsem říkal: Hálek!
  • 00:33:09 A ostatní na mě: Neruda. Neruda.
  • 00:33:14 Teď mi to došlo. Říkám:
    Á, Hálek! To je lehký, viď? Neruda!
  • 00:33:26 Z ní to spadlo, perfektně řekla
    toho Nerudu, dostala 1.
  • 00:33:29 A já, inspektor spokojenej,
    já spokojenej, žáci spokojený.
  • 00:33:33 Tak to má být!
  • 00:33:34 Ale ty když jsi studoval,
  • 00:33:36 pedagogická škola,
    to je asi lehký studium, ne?
  • 00:33:38 Jak kdy.
  • 00:33:40 Já jsem tam šel,
    protože tam není matematika.
  • 00:33:41 Tenhleten obor.
    Protože já jsem skončil u zlomků.
  • 00:33:46 To ti šlo snadno,
    tahleta škola, ne?
  • 00:33:48 To mi šlo, totiž základ,
    to se vám bude hodit, jo.
  • 00:33:52 Pár takových pouček,
    jak dobře vystudovat.
  • 00:33:55 Musíte vždycky toho profesora
    něčím ohromit.
  • 00:33:59 Třeba menší takovou
    pikantní znalostí.
  • 00:34:03 Nebo si něco vymyslet.
  • 00:34:04 Já jsem v tomhle byl přeborník.
  • 00:34:07 Já jsem třeba dostal,
    takovej příklad krátkej.
  • 00:34:10 Jednou jsem dostal
  • 00:34:11 z dějin světového filmu
    jsem dostal Ejzenštejna.
  • 00:34:14 Říkám, Ejznštejn, možná,
  • 00:34:15 jsem říkal tomu zkoušejícímu,
    možná to víte, ale ta příhoda,
  • 00:34:20 znáte to, jak si Stalin
    nechal zavolat Ejznštejna,
  • 00:34:24 Stalin ne, ale jeho podřízení,
    říkali mu: Soudruhu Sergeji,
  • 00:34:28 co jste to udělal
    v tom Křižníku Potěmkin?
  • 00:34:30 Vy jste tam z toho 1. důstojníka
    udělal hajzla a to byl náš člověk
  • 00:34:34 to byl bolševik,
    přímo nasazenej Kobou!
  • 00:34:38 To byl Stalin, Koba! Stalinem!
  • 00:34:42 Tak on to chudák Ejznštejn
    celý přestříhal, vystříhal
  • 00:34:46 a když to už měl hotový,
    říkali, přišli za ním znovu
  • 00:34:49 a říkali, nech to jak to bylo.
  • 00:34:51 Soudruh Stalin už nechal
    toho soudruha zase zastřelit.
  • 00:34:56 A říkám tomu vyučujícímu:
    Znáte ten příběh?
  • 00:34:58 A on, no jistě, že to znám.
    A já jsem si to celý vymyslel!
  • 00:35:04 Protože každej pedagog
    neví všechno.
  • 00:35:07 A takovouhle maličkostí,
    on si mě potom vážil.
  • 00:35:10 Protože viděl, že já mám
    zájem o věc.
  • 00:35:12 Že takovýhle maličkosti já vím.
  • 00:35:14 Lepší, když se vás vyučujíci,
    zkoušející trošku bojí.
  • 00:35:22 A toho docílím jak?
  • 00:35:24 Vy si právě musíte něco vymyslet.
    Takovýho pikantního.
  • 00:35:27 Nebo se naučit něco!
  • 00:35:28 Nebo se naučit nějakou pikantnost,
    nějakou zvláštnost,
  • 00:35:30 kterou on možná ani neví,
  • 00:35:32 aby viděl, že vy...
  • 00:35:34 -Aby znejistěl.
    -Aby znejistěl.
  • 00:35:37 Aby viděl, že v tý věci
    jste opravdu odborníkem.
  • 00:35:39 A to jsi častěji nějakýho pedagoga
    takhle znejistěl?
  • 00:35:41 Hlavně v dějepisu, člověče.
  • 00:35:44 V tom jsem byl
    mystifikátor skvělej.
  • 00:35:46 Si pamatuju jednou,
    jsem to někde říkal, možná,
  • 00:35:49 jak Napoleon, války napoleonský,
    vyučující říkal v r. 1897 nebo 8,
  • 00:35:57 se vracel Napoleon
    z nezdařené výpravy do Egypta
  • 00:36:01 a v husté mlze u ostrova Malty
    se potkal s loďstvem anglickým,
  • 00:36:05 se minuli, kterému velel
    admirál Horatio Nelson.
  • 00:36:09 Já jsem zved ruku, říkám, pardon,
  • 00:36:13 v té době byl Horatio Nelson
    pouze korvetní kapitán.
  • 00:36:27 A flotile velel admirál Hyde,
  • 00:36:30 po kterém se jmenuje
    londýnský park Hyde park.
  • 00:36:34 On teda vyvalil oči.
  • 00:36:37 Říkal, pardon, já teda mám
    jiné informace.
  • 00:36:40 Byl to charakter, tak říkal,
    příště se podívám.
  • 00:36:43 Podíval se a přišel,
    zelenej přišel už takovej a říkal,
  • 00:36:46 kolega, už jsem byl kolega,
  • 00:36:50 kolega Náhlovský
    měl opravdu pravdu.
  • 00:36:52 Ale pak mně začalo peklo.
  • 00:36:53 Já jsem musel na ty přednášky
    chodit,
  • 00:36:55 protože on beze mě nedal ani ránu.
  • 00:36:58 On učil a furt na mě koukal,
    jestli souhlasím.
  • 00:37:09 Začal něco, vyhlášení nezávislosti
    v Americe bylo, já...
  • 00:37:14 Jako, že může.
  • 00:37:16 Všecko bylo v pořádku,
    až jsem si uvědomil,
  • 00:37:18 že půjdu na zkoušku k němu.
  • 00:37:21 Já, kterej jsem se vůbec neučil!
    Tak co teď?
  • 00:37:23 Jsem říkal,
    už nemá cenu se učit,
  • 00:37:24 tam to pochopí, že nic nevím!
  • 00:37:26 A všichni říkali,
    ten se na tebe připravuje!
  • 00:37:27 Ten už je na tebe nabuzenej!
    Už 3 vyhodil a teď jdeš ty!
  • 00:37:32 Já tam přišel,
    on tam chodil jako lev, říkal,
  • 00:37:34 já vím, otázky normální
    na vás nemám,
  • 00:37:37 ale já mám pro vás
    speciální otázku!
  • 00:37:40 Hele, Indonésie a holandské kolonie
    v 18. stol.
  • 00:37:45 a povstání Tankia Topiho
    na ostrově Celébes.
  • 00:37:53 Já nevěděl ani kdo to je,
    ani kde je Celébes.
  • 00:38:00 Tak jsem řek z posledních sil:
    Tankia Topi?
  • 00:38:05 On řek, promiňte,
    já vím, že to víte!
  • 00:38:09 To je ode mě trapné vás zkoušet!
    Index! Výborně!
  • 00:38:14 -Tak já jsem to prošel.
    -Ses zatvářil jako suverén.
  • 00:38:16 A v tom je právě ta síla vaše.
  • 00:38:19 Vy jste suverénní byla na tý síti
    vždycky,
  • 00:38:21 tak suverénní musíte být u zkoušek.
  • 00:38:22 Si řekněte:
    Náhlovský mi to poradil.
  • 00:38:26 Udělejte si uzlík na kapesníku.
  • 00:38:29 Ty jsi už tady říkal něco,
    že to školství je špatný.
  • 00:38:32 Ty máš nějaký nápady,
    čím to školství změnit?
  • 00:38:36 Nebo vylepšit?
  • 00:38:37 Já jsem futurolog. Víš co to je?
  • 00:38:40 To je člověk, který se zajímá
    o budoucnost.
  • 00:38:42 A obrodu v školství,
  • 00:38:43 já vím, jak to bude vypadat
    za 10, 15, 20 let.
  • 00:38:46 Školství je dneska
    neperspektivní obor. Jo?
  • 00:38:50 Protože školství
    jako takový, nebude.
  • 00:38:53 Žáci budou sedět doma u počítače,
    budou mít čip,
  • 00:38:57 tím se přihlásej v 8 hod.,
    že jsou připravený ve škole.
  • 00:39:01 Budou komunikovat přes internet.
  • 00:39:04 -To je smutný.
    -To je smutný.
  • 00:39:06 Ale víte co je zajímavý?
  • 00:39:07 Že spočítali, že děti se dokážou
    učit opravdu poctivě a bejt hodný,
  • 00:39:11 jen do 10 let.
  • 00:39:13 Do 10 let to dítě ve škole
    ještě může být.
  • 00:39:16 -Jsou i výjimky.
    -Jsou i výjimky.
  • 00:39:18 Jak mu je 11 roků, tak ta škola
    začne mít opačný efekt na to dítě.
  • 00:39:23 Dítě pochytí od party,
    od těch ostatních
  • 00:39:25 všecky negativní vlastnosti,
    začne kouřit, drogy, sex!
  • 00:39:32 Všecko možný.
  • 00:39:33 Po 10. roce života ta škola
  • 00:39:37 začne najednou mít na to dítě
    negativní vliv.
  • 00:39:39 Ten kolektiv.
    To je právě to špatný.
  • 00:39:41 Takže do 10 let se ty děti
    mají učit!
  • 00:39:43 V Japonsku už na to přišli!
  • 00:39:45 Tam mají třeba školství,
    už ty děti choděj do školy jakoby.
  • 00:39:49 Dyť jsme tam byli spolu!
  • 00:39:50 Já jsem ale
    ve škole japonský nebyl!
  • 00:39:52 -Ale v Tokiu jsi byl se mnou!
    -Samý sushi, sushi!
  • 00:39:53 Ty sushi, ale já škola, škola!
  • 00:39:57 Ty hamu hamu a já...
  • 00:40:00 Oni už od 2 let už učí ty děti.
    Ne hrou, ale učej normálně.
  • 00:40:05 3letý dítě se učí jazyky normálně,
    matiku, všecko.
  • 00:40:09 A v 10 končej?
  • 00:40:11 Jsme je potkávali, pamatuješ,
    v noci v 10 těma vláčkama jezdily
  • 00:40:14 ty děti v stejnokrojích
    z těch kurzů!
  • 00:40:17 Pořád se ty děti tam učej!
  • 00:40:18 Japonec říká, že jediné jeho jmění
    je vzdělání jeho dítěte!
  • 00:40:23 A to je správný!
  • 00:40:24 Že jo, paní profesorko?
    Říkám to dobře?
  • 00:40:26 -Kéž by si to mysleli i tady u nás.
    -Že jo? Bohužel.
  • 00:40:30 Všecko sem k nám z Japonska
    časem přijde.
  • 00:40:32 Asi přijde i tohleto.
  • 00:40:34 Škola bude v budoucnosti, bohužel,
    jak by řekla paní profesorka,
  • 00:40:38 že ty děti budou sedět,
    budou načipovaný,
  • 00:40:40 v 8 hod, se přihlásej, že jsou tam
    a budou se učit podle...
  • 00:40:44 Umíš si ještě teď představit,
  • 00:40:45 já nevím,
    co by se tak jako mohlo stát,
  • 00:40:49 že by tě povolali zpátky
    do školství?
  • 00:40:53 Snad jedině na ministerstvo!
    Jako poradce!
  • 00:41:00 Josef Náhlovský!
  • 00:41:23 Přátelé, to je pro dnešek všechno,
    já vám děkuju za vaši pozornost
  • 00:41:26 a už teď vás chci pozvat
    na naše setkání tady,
  • 00:41:30 v divadle Semafor,
    kde se setkáváme pravidelně,
  • 00:41:33 za týden, kdy pro vaši informaci
    budeme probírat
  • 00:41:36 feminismus a feministky.
  • 00:41:38 Na shledanou!
  • 00:41:42 Skryté titulky
    Eva Svobodová