iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
20. 12. 2006
20:00 na ČT1

1 2 3 4 5

30 hlasů
33065
zhlédnutí

Všechnopárty

Miloš Štědroň — Zdeněk Merta — Lucie Bílá

28 min | další Zábava »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Všechnopárty

  • 00:00:22 Dobrý večer, dobrý večer.
  • 00:00:27 Dobrý večer, zdravím
    přítomné diváky,
  • 00:00:29 kteří se opět, jak vidím sešli,
    v hojném počtu
  • 00:00:32 v pražském divadle Semafor,
    zdravím i diváky televizní.
  • 00:00:35 Jistě vás zajímá, jaké téma
    jsme si zvolili na dnešek.
  • 00:00:39 Kdybych měl to téma zformulovat
    do 1 otázky, asi by zněla:
  • 00:00:43 Jak vlastně vzniká takový muzikál?
  • 00:00:46 Čili víte, že naším tématem
    je muzikál,
  • 00:00:48 tedy věc, která má v Česku
    poslední dobou velkou konjunkturu.
  • 00:00:53 Prakticky v každým 2. divadle
    se hraje nějakej muzikál.
  • 00:00:56 Zaregistroval jsem 1 takovou
    vyloženě laickou definici muzikálu.
  • 00:01:00 Ta definice zní:
  • 00:01:02 Muzikál je divadelní představení,
  • 00:01:04 kde herci neuměj zpívat
    a zpěváci neuměj hrát.
  • 00:01:07 Je to jistě
    zjednodušenej pohled na věc.
  • 00:01:10 My tady určitě uslyšíme
    mnohem fundovanější
  • 00:01:12 a odbornější posudky na téma
    muzikál.
  • 00:01:16 Do našeho expertního křesla
    přijal pozvání člověk,
  • 00:01:21 řekl bych opravdu fundovaný
    v oboru muzikál.
  • 00:01:23 Je to hudební skladatel a muzikolog
    dr. Miloš Štědroň!
  • 00:01:33 Dobrý večer. Posaďte se.
  • 00:01:39 Pane dr., já jsem tady říkal
    takovej citát, lidovej, laickej.
  • 00:01:44 Zaregistroval jsem ovšem i váš
  • 00:01:47 1 takovej citát na téma muzikál,
    kterej zněl:
  • 00:01:53 Vy jste prý údajně
    při mnoha příležitostech řekl,
  • 00:01:55 že muzikál je taková instantní
    opera pro chudé.
  • 00:01:59 Tím jste myslel co?
    Že na operu jsou dražší lístky?
  • 00:02:04 Tak instantní opera ano,
    ale asi ne pro chudé.
  • 00:02:08 Tak si to někdo vylepšil už.
  • 00:02:10 Instantní opera, to asi u nás 100 %
    neplatí.
  • 00:02:13 Já to používám dost často.
  • 00:02:14 Protože skutečně si myslím,
  • 00:02:16 že do muzikálu se rozpustilo
    to z opery,
  • 00:02:18 co se tam vlastně nějak vejde.
  • 00:02:21 Co se tam může rozpustit.
  • 00:02:22 Čili to, co je méně složité,
    co je méně komplikované.
  • 00:02:26 Kde se to tady vzalo?
  • 00:02:27 Tradici to tady přece žádnou nemá,
    pane dr.
  • 00:02:29 Ne. To je vysloveně import,
    který přišel.
  • 00:02:32 A přicházel v 60. letech.
  • 00:02:34 Vy říkáte v 60. letech,
  • 00:02:36 ale přece jenom až v těch 90.
    se to rozjelo.
  • 00:02:39 Tady je muzikálů,
    já je ani nemám spočítaný!
  • 00:02:41 -Ale proč?
    -To já nevím.
  • 00:02:45 Ten boom taky je mně záhadný.
  • 00:02:47 Já myslel, že vy víte,
    kde se to tady vzalo.
  • 00:02:49 Ne. Vím, že se to vzalo po r. 89,
    to samozřejmě víme všichni.
  • 00:02:53 Ale např. to, když budu upřímný,
    tak nevím, jak to je možné,
  • 00:02:58 že ten boom pořád drží.
  • 00:03:01 To je mi záhadou.
  • 00:03:02 Viděl jste všecky původní
    české muzikály?
  • 00:03:04 Všecky ne,
    ale dost jsem jich viděl.
  • 00:03:06 Proto se divíte,
    že to tak drží ještě?
  • 00:03:18 Prosím o snadnější otázku.
  • 00:03:21 Vy jste mimo jiné sám autorem
    řekl bych, dneska už legendárního
  • 00:03:26 a velice slavného muzikálu.
  • 00:03:28 Nejsem si jistej,
    Balada pro banditu,
  • 00:03:30 kterou jste napsal,
    mimochodem, nádherný písničky.
  • 00:03:33 A vy hlavně děláte opery a tak.
  • 00:03:35 Já jsem byl překvapenej,
    že vůbec písničky.
  • 00:03:37 Nebyl jste překvapenej, že takovej
    jednoduchej žánr, jako je písnička,
  • 00:03:41 že jste dal dohromady,
    a že to mělo takovej ohlas?
  • 00:03:43 Nezaskočilo vás to?
  • 00:03:45 Tak já si myslím,
  • 00:03:46 1 velký muzikolog
    řekl, že je daleko těžší
  • 00:03:51 napsat dobrou písničku,
    než špatnou symfonii.
  • 00:03:54 To jste řekl kdy, tohle?
  • 00:03:57 Ne, to jsem já neřekl.
    To je z velké adresy, tady tohleto.
  • 00:04:01 Ale především musím říct,
  • 00:04:04 že když jsme psali
    Baladu pro banditu,
  • 00:04:06 a já jsem to psal s Milanem Uhdem
    a netušil jsem,
  • 00:04:09 že on je autorem libreta,
    protože on byl tehdy hluboce
  • 00:04:13 v podstatě v ilegalitě.
  • 00:04:15 Vy jste to psal s někým
    a nevěděl jste s kým to píšete?
  • 00:04:17 No jistě. Přinesl to režisér
    a všichni jsme se domnívali,
  • 00:04:20 že autorem je Zdeněk Pospíšil.
  • 00:04:23 A teprve až někdy v r. 1980
    na zájezdu jsme se dozvěděli,
  • 00:04:27 že to napsal Milan Uhde.
  • 00:04:28 A to už se s tím nedalo nic dělat,
    že jo?
  • 00:04:32 Mezitím už byl 2., Pohádka máje,
    atd.
  • 00:04:34 Ale já to říkám z toho důvodu,
    že já si myslím,
  • 00:04:37 že my jsme to vůbec nepsali
    jako muzikál.
  • 00:04:39 My jsme nevěděli co to bude.
    My jsme prostě psali písničky.
  • 00:04:43 A taky si nemyslím, že to má
    nějakou aspiraci na muzikál.
  • 00:04:46 Muzikál je trošku víc.
  • 00:04:48 Čili, Balada pro Banditu
    asi není muzikál.
  • 00:04:50 To je prostě hra, ve které má
    mimořádnou funkci,
  • 00:04:54 nebo slušnou funkci hudba,
    která to spojuje, stmeluje.
  • 00:04:58 Je tam řada písniček, které,
    řekněme, jdou do ucha.
  • 00:05:01 Což teda pro mě není moc dobře,
    protože tím pádem poznávám,
  • 00:05:05 že jsem se trefil do obecné noty,
    do kramářské písničky.
  • 00:05:08 To je podle vás špatně?
  • 00:05:10 Tak, z hlediska tzv. uměleckého
    asi by bylo lépe,
  • 00:05:14 kdyby to bylo nějak kultivovanější.
  • 00:05:18 Vy se trošku i stydíte,
    že se to zpívá u táboráku.
  • 00:05:21 Ne, to se nestydím. Ale já vím,
    že se nezpívám já,
  • 00:05:24 že se prostě zpívá obecná nota.
  • 00:05:26 Zpívá se to, co by se zpívalo,
    kdybych tam nebyl já.
  • 00:05:29 Kdyby tam byl kdokoliv jiný.
  • 00:05:30 A vy píšete opery, to já vím.
  • 00:05:32 Vy byste byl radši,
    kdyby se u táboráku
  • 00:05:34 jelo něco z vaší opery?
  • 00:05:37 To by se určitě nejelo.
    To víme.
  • 00:05:42 A když jsme dělali
    Baladu pro banditu,
  • 00:05:44 když se k tomu tedy vracím,
  • 00:05:45 tak v podstatě to vznikalo
    tzv. na place,
  • 00:05:48 jak se říká v divadle.
  • 00:05:49 A vznikalo to od Vánoc 1974
    do dubna 1975.
  • 00:05:54 Čili to letělo. A prakticky
    každý den písnička.
  • 00:05:58 Písniček bylo asi 40 nebo 38,
    pak se něco vyhodilo.
  • 00:06:02 Byl jste ovlivněnej?
    Čerpal jste z něčeho?
  • 00:06:05 Byl jsem hodně pod vlivem jazzu,
    to je pravda.
  • 00:06:07 Protože jsem vyrůstal v prostředí
    samozřejmě vážné hudby,
  • 00:06:11 ale miloval jsem Broma.
  • 00:06:13 A dokonce jsem psal tak od r. 1974
    pro Bromův orchestr.
  • 00:06:18 Sice 3. proud, ne pravý jazz,
    ale takový ten intelektuální jazz.
  • 00:06:25 Ale tady jste musel
    hodně zjednodušeně
  • 00:06:27 u těch písniček, když to zpívali.
  • 00:06:29 Donutil třeba to zpíval. Co?
  • 00:06:33 Počkejte, vy jste věděl dopředu,
    kdo to bude zpívat?
  • 00:06:35 Ano, jistě.
    Dyť Donutil si to vynucoval.
  • 00:06:38 Donutil si to vynucoval, no!
  • 00:06:47 Když jste se dotkl Mirka,
  • 00:06:49 tak Mirek v té době velmi
    neustále v šatně pěl.
  • 00:06:54 A on teda krásně zpíval.
    Ale on zpíval swingově.
  • 00:06:56 A já nejsem swingman
    povahou a založením.
  • 00:07:00 A on se vám snažil naznačit,
    jak by to mělo vypadat?
  • 00:07:02 On mi neustále zpíval:
    Ani tak nehoří...
  • 00:07:06 Ale samozřejmě,
    já to cítím jinak, že?
  • 00:07:09 Ale tehdy byl pochopitelně...
  • 00:07:10 On to tak zpívá dodneška,
    jestli si dobře pamatuju.
  • 00:07:12 To vás musí dost iritovat,
    když to od něj slyšíte.
  • 00:07:14 Ale ne, tak já to slyším,
    beru to.
  • 00:07:17 A od vás to mělo bejt jak?
    Tenhle řádek: Ani tak nehoří...
  • 00:07:19 Teď je nová inscenace,
    Morávkova inscenace Na provázku
  • 00:07:23 a ten mladý muž to zpívá úplně,
    tak bych řekl, až jazzrockově.
  • 00:07:27 Jo? A jak jako?
  • 00:07:29 -Ani tak ne...
    -Takhle?
  • 00:07:33 A Mirek: Ani tak ne...
  • 00:07:36 -Nehoří...
    -A to se vám nelíbilo.
  • 00:07:39 Řek jste mu to?
    Tenkrat Mirek zdaleka nebyl...
  • 00:07:41 -Dneska byste si to asi nedovolil.
    -To bych si, samozřejmě, nedovolil.
  • 00:07:45 Ale taky to zpívala Iva Bittová,
    ty vaše písničky.
  • 00:07:48 Iva zpívala.
  • 00:07:49 Tý jste asi moc nemusel říkat
    jak to má zpívat.
  • 00:07:51 Ne, Ivuška je, jednak tehdy byla
    17tiletá dívenka.
  • 00:07:55 -Co tím chcete říct?
    -Z konzervatoře.
  • 00:07:58 Chci tím říct asi to,
    že já jsem byl v divadle
  • 00:08:01 jediná persona, která měla
    důvěru Ivuščiny maminky.
  • 00:08:05 Takže, když jsme jeli na zájezd,
    tak mně byla svěřena.
  • 00:08:10 -Maminka vám byla svěřena?
    -Ne, maminkou mně byla svěřena.
  • 00:08:12 Jo takhle!
  • 00:08:13 S tím, že ji dopravím potom
    taxíkem,
  • 00:08:17 po skončení zájezdu na sídliště.
  • 00:08:20 A bylo to obtížné, protože okolo
    byli Polívkové a Donutilové atd.
  • 00:08:26 -Nebezpečné prostředí, chcete říct.
    -Ano, velmi nebezpečné prostředí.
  • 00:08:28 Jen na chvíli. Já jsem říkal, ne,
    na žádnou chvíli. Iva je se mnou.
  • 00:08:33 Oni si ji chtěli půjčit
    jen na chvíli, jo? Na zájezdě.
  • 00:08:39 Prasata. Ale o tom nechceme mluvit!
  • 00:08:42 Tady mluvíme...
    (potlesk)
  • 00:08:49 To bude e-mailů z Olšan co dostanu.
  • 00:08:53 Ale tady mluvíme o muzikálu.
  • 00:08:55 Je něco, co byste
    z tý český produkce,
  • 00:08:58 a je toho strašná spousta,
    postavil nejvejš?
  • 00:09:02 Že byste řek, no tohle, možná,
    kdyby se naštudovalo anglicky,
  • 00:09:05 tak by se to možná mohlo hrát
    i v cizině?
  • 00:09:07 Anebo si myslíte,
  • 00:09:08 že tyhle český produkce nedosahujou
    zatím toho zájmu,
  • 00:09:12 že by o to projevil někdo zájem
    i mimo naši republiku?
  • 00:09:16 Bezesporu Karel Svoboda
    je hitmaker.
  • 00:09:18 Když napíše píseň, tak ta píseň
    skutečně je osová v tom muzikálu.
  • 00:09:23 Hitmaker má to obrovský nadání,
    že dovede určit co bude hitem.
  • 00:09:29 A to skutečně každej nedovede.
  • 00:09:30 Takže tam toho Karla stavíte
    hodně vysoko.
  • 00:09:33 Samozřejmě.
  • 00:09:34 -Když mluvím o českých muzikálech.
    -To je hitmaker.
  • 00:09:36 Nečekám konkrétní odpověď,
    ale nicméně se zeptám.
  • 00:09:38 Kdybyste se na ten houf
    těch muzikálů podíval z 2. strany.
  • 00:09:44 -Nejhorší říkat nebudete.
    -Já vám rozumím.
  • 00:09:47 Taky se všecko nepovede
    autorům.
  • 00:09:50 Je 1 kniha, kde se píše o tom,
    že je high fidelity
  • 00:09:52 a je taky to low fidelity.
  • 00:09:57 High fidelity, vysoký...
  • 00:09:59 Hifi a lowfi.
  • 00:10:02 -Lowfi je co, pane dr?
    -No to nejhorší.
  • 00:10:08 A máte v hlavě takový lowfíčka
    takovýho pěknýho?
  • 00:10:11 Já nevím, to... Nechci jmenovat.
  • 00:10:14 Říkal jste, že jste toho
    viděl hodně.
  • 00:10:15 Nechci jmenovat.
  • 00:10:17 Miloš Štědroň!
  • 00:10:25 Já bych teď rád pozval na jeviště
    dalšího hosta.
  • 00:10:28 Jenom vám dopředu prozradím,
    že je to dáma,
  • 00:10:32 která s muzikálem,
    resp. s muzikálovým divadlem
  • 00:10:36 spojila nejen svůj profesní život,
  • 00:10:39 ale poslední dobou vlastně
    i svůj osobní život.
  • 00:10:42 Lucie Bílá!
  • 00:10:46 Dobrý den! Ahoj. Dobrý den.
  • 00:10:57 Lucko, nemám moc jasno v tom,
    protože se o to 2 x nezajímám,
  • 00:11:00 ty jseš v divadle, mluvíme
    o divadle Ta Fantastica.
  • 00:11:04 Ty jseš ředitelka nebo jen
    majitelka obyčejná?
  • 00:11:11 Nebo spolumajitelka?
  • 00:11:12 Já jsem spolumajitelka,
    jsme 2 na to s Péťou Kratochvílem.
  • 00:11:15 Jsme společníci a máme samozřejmě
    divadelního ředitele.
  • 00:11:19 Ten nás vede.
    My jen nosíme myšlenky.
  • 00:11:22 A dáváme dohromady projekty.
  • 00:11:24 -Ale nějaký pravomoce tam máš, ne?
    -Ale tak mám.
  • 00:11:26 Můžu si třeba dělat co chci.
  • 00:11:28 -Jo?
    -No, no.
  • 00:11:30 Je pravda, že se to netýká
    stolečku,
  • 00:11:32 který mám už 13 let
    pořád stejnej v šatně.
  • 00:11:35 V šatně mezi holkama a klukama
    jsem normální pěšák.
  • 00:11:40 -Nemáš svoji sólistickou šatničku?
    -Ne, to ne. To by mě ani nebavilo.
  • 00:11:43 Protože pak se potkávat
    s těma lidma až na jevišti,
  • 00:11:45 to by nebylo dobře.
  • 00:11:48 Ale jinak jsem tam za člověka,
  • 00:11:50 kterej, když má nějakej sen
    nebo plán, tak ho realizuje.
  • 00:11:55 Já jsem se původně chtěl zeptat,
    když ty víš,
  • 00:11:57 že vzniká muzikál pro tebe,
    třeba Johanka.
  • 00:12:01 Máš ty takovou tu možnost,
    že když to vzniká, třeba uprostřed,
  • 00:12:06 už víš, že mají půlku hotovou,
    jít se podívat, poslechnout si
  • 00:12:09 a třeba to i ovlivňovat?
  • 00:12:10 Ukaž, dej mi to, zazpívám tohleto.
    No nevím člověče.
  • 00:12:14 A třeba říct,
    aby to bylo trošku jinak?
  • 00:12:16 Anebo přinesou ti hotový dílo
    a teď je to daný?
  • 00:12:20 Já mám strašně ráda tvůrčí práci.
    takže do toho mluvím.
  • 00:12:23 Ale hlavně jsem už obklopená
    za těch pár let lidma,
  • 00:12:26 který vědí, co mi sluší,
    jak to má vypadat, v čem jsem dobrá
  • 00:12:30 a čemu by bylo lepší vyhnout se.
  • 00:12:32 Třeba pohybu na jevišti.
  • 00:12:34 Jak jsi tady říkal, že muzikály
    jsou o pohybu,
  • 00:12:35 režiséři zkusili se mnou pohyb,
    ale pak zjistili,
  • 00:12:38 že ten vítr do vlasů je nejlepší.
  • 00:12:42 Jedinej pohyb,
    kterýho jsem schopná.
  • 00:12:43 -Jedinej pohyb?
    -Není to zas tak.
  • 00:12:46 Pouštěj ventilátor?
    Děláš dojem, že tančíš.
  • 00:12:49 I když je pravda, že když jsem
    kdysi dávno vystupovala
  • 00:12:52 se skupinou Arakain, na kterou
    hrozně ráda vzpomínám...
  • 00:12:55 To už jsi od muzikálu hodně daleko.
  • 00:12:57 -To nevadí! To nevadí!
    -Nevadí, ano.
  • 00:12:59 Byla jsem metalová zpěvačka,
    jsem na to pyšná,
  • 00:13:01 tak mě nech...
  • 00:13:02 Cos byla? Metalová.
  • 00:13:04 Kouřila jsem v metru, ale pš.
    Neříkej to nikomu.
  • 00:13:06 A teď jednou, my jsme měli
    takovej krásnej koncert
  • 00:13:08 na letní scéně a hlavní zpěvák
    z Arakainu Aleš Brichta
  • 00:13:13 se chytil na letní scéně zábradlí,
    pak toho stojanu a ono pršelo
  • 00:13:19 a ono vám to začlo probíjet
  • 00:13:20 a lidi si fakt mysleli,
    že tancoval.
  • 00:13:30 A úplně nejlepší byl kamarád
    Martin Kraus,
  • 00:13:33 který měl krásnou scénu na jevišti,
    že plival oheň.
  • 00:13:38 A teď mu chytly fousy a lidi řvali:
    Zapal se celej!
  • 00:13:47 Lidi to maj rádi.
  • 00:13:51 Stane se hodně
    nepředvídatelnejch věcí, co?
  • 00:13:54 Tolik let v muzikálu.
  • 00:13:56 Ale většinou jste vždycky
    všecko dohráli.
  • 00:13:58 A co takhle alkohol v souboru?
    Jsou na to třeba nějaký tarify?
  • 00:14:04 Ty pokuty lítaj tam?
  • 00:14:05 U nás se nikdy
    nic takovýho nestalo.
  • 00:14:07 Třeba jsou vysoký pokuty
    a nikdo si to nedovolí. Jsou?
  • 00:14:11 On by někdo nejdřív musel
    tu chybu udělat,
  • 00:14:13 aby my jsme měli důvod
    dávat ty pokuty.
  • 00:14:15 Zatím se opravdu nestalo,
    že by na představení někdo,
  • 00:14:18 ale je pravda,
    že já se furt hihňám, jo,
  • 00:14:22 ale já si umím zjednat pořádek.
  • 00:14:25 Takže u mě se nikdy nestalo,
    že by za těch 13 let se něco...
  • 00:14:30 Nebylo to tak vždycky, samozřejmě.
  • 00:14:32 Já jsem nechala na sobě
    dříví štípat.
  • 00:14:34 Ale z toho už jsem vyrostla.
    Jo.
  • 00:14:37 Ale já jsem říkal na začátku,
    že jsi spojila s muzikálem,
  • 00:14:40 s muzikálovým divadlem
    svůj profesní, ale i osobní život.
  • 00:14:46 Našla jsi vlastně v souboru
    manžela svého současného?
  • 00:14:50 Ano.
  • 00:14:51 -A to jako proběhlo jak?
    -A to má něco s muzikálem?
  • 00:14:58 Já ti to klidně budu vyprávět.
  • 00:15:03 Ne, aby taky měl normální člověk
    představu, že ty vztahy jako...
  • 00:15:08 Přišel nějakej casting, jo?
    A ty jsi říkala:
  • 00:15:11 Ten je dobrej, toho vememe?
  • 00:15:13 Ne, tak to vůbec nebylo.
    Já jsem zrovna měla...
  • 00:15:16 Po Johance z Arku opravdu
    začít dělat něco jinýho
  • 00:15:18 se mi moc nechtělo.
  • 00:15:19 Protože to hodně nasadilo
    vysoko laťku,
  • 00:15:21 u mě vůbec, v hodnotách a tak.
  • 00:15:23 A nějak se mi nechtělo.
  • 00:15:25 A já jsem vlastně šla
    do Excaliburu,
  • 00:15:27 což je dílo Michala Pavlíčka.
  • 00:15:29 A šla jsem, až když měli 20 min.
    už nazkoušenejch.
  • 00:15:32 A teď jsem tam přišla do toho sálu
    s tím, že to odmítnu s díky,
  • 00:15:37 že úspěch jakýhokoliv představení,
    v kterým i nehraju,
  • 00:15:40 je i mým úspěchem,
    protože mě to živí.
  • 00:15:44 Ale přišla jsem tam
    a teď vám tam na to jeviště
  • 00:15:46 vletěl kluk, hrál tam krále Utra,
    to bylo takový dílo!
  • 00:15:53 Mně spadla brada.
  • 00:15:54 V tu chvilku nevím, od tý doby,
  • 00:15:56 kdo tam byl na jevišti jinej,
    kdo seděl v sálu!
  • 00:15:58 -A jenom jsem prostě...
    -Voči pro něj. Jo?
  • 00:16:01 -To bylo tolik energie.
    -To se ti stalo prvně v životě?
  • 00:16:03 Poprvně. Tolik energie a síly
    v tom chlapovi.
  • 00:16:06 A já jak jsem byla tak opuštěná...
  • 00:16:08 -Co? Pokračuj!
    -Mně se strašně líbil, no! Hrozně!
  • 00:16:13 Teď oni mu řekli, to je šéfová.
    On řek, znám odněkud.
  • 00:16:17 Samozřejmě,
    že jsem si hned zakázala!
  • 00:16:19 Co sis zakázala?
  • 00:16:20 Já jsem si zakázala,
    že mu nic neřeknu,
  • 00:16:22 ale samozřejmě jsem to nevydržela
    a v šatně jsem šla za ním a říkám:
  • 00:16:26 Jseš fakt dobrej.
    A on: Jé, dobrý den.
  • 00:16:29 Protože, on mě měl rád,
    aspoň jeho tatínek říká, že...
  • 00:16:34 Jako zpěvačku tě měl rád.
  • 00:16:36 Že se do mě zamiloval,
    když mu bylo 15.
  • 00:16:38 Když mu bylo 15,
    už byl tvým ctitelem?
  • 00:16:40 -Ano.
    -To ho tenkrát asi nenapadlo.
  • 00:16:42 Zatímco mně, když bylo 15,
    jemu byl 1.
  • 00:16:46 To bysme se minuli.
    To by mi neprošlo tenkrát.
  • 00:16:50 -Takže na 1. pohled?
    -No naprosto.
  • 00:16:53 Ale já jsem opravdu nechtěla,
    ale i kdybych kličkovala jak zajíc,
  • 00:16:55 my jsme spolu museli prostě...
  • 00:16:57 Ale chci říct,
    co jsem hlavně v divadle,
  • 00:16:59 ať se vrátím k divadlu,
    co jsem hlavně tam získala.
  • 00:17:02 Ono, zpívat je krásný. Přijdeš,
    koncertní sály, moc mě to baví.
  • 00:17:06 Ale to divadlo je opravdu 2. domov.
    Tam si můžeš dělat cokoliv.
  • 00:17:09 A já i kdybych už nezpívala,
    neměla jedinou Lucernu
  • 00:17:12 a jedinou vyprodanou
    sportovní halu,
  • 00:17:14 tak mám divadlo,
    kde si můžu hrát a blbnout.
  • 00:17:18 Ale to jsme v Česku.
  • 00:17:20 Ale přece jenom, napadlo tě někdy
  • 00:17:22 a vím, že Johanka už k tomu
    jednu dobu měla blízko,
  • 00:17:26 proniknout za hranice?
  • 00:17:28 Ukázat jak se dělaj muzikály
    v Česku?
  • 00:17:31 Ukázat to v Londýně, v New Yorku.
  • 00:17:33 Já nesmírně držím palce
    Ondrovi Soukupovi.
  • 00:17:36 Třeba teď měl velkej úspěch
    ve Španělsku s Johankou.
  • 00:17:40 Ale pro mě?
    Já jsem jak Petřín.
  • 00:17:43 Já se nedám nějak přesadit.
    Já to mám ráda tady.
  • 00:17:47 Já mám ráda náš humor
    a já jsem tady zvyklá.
  • 00:17:50 A že bysem se chtěla pokoušet
    o něco...
  • 00:17:53 -Nebavilo by tě to?
    -Nikdy mě to nelákalo.
  • 00:17:57 Já ani, nerada cestuju.
  • 00:17:58 A přitom mi pořád vychází
    v kartách, že mám.
  • 00:18:01 Ale mně se nechce.
  • 00:18:02 -Co že máš? Že máš cestovat?
    -Že mám cestovat.
  • 00:18:03 A že mám před sebou nějaký
    možnosti, který bych měla využít.
  • 00:18:07 Ale mně se nechce.
    Já mám ráda český publikum.
  • 00:18:11 A mám ráda naši povahu.
  • 00:18:13 I když je pravda, že ta naše
    česká povaha,
  • 00:18:16 to je jak český jídlo.
  • 00:18:17 Po tom je ti někdy těžko,
    ale nemůžeš bez toho bejt!
  • 00:18:21 Já třeba bez knedlíků, nikdy.
    Nikdy, nikdy.
  • 00:18:24 Lucie Bílá!
  • 00:18:33 Hovoříme-li o muzikálech,
    tak samozřejmě se sluší
  • 00:18:37 pohovořit s někým,
    kdo ty muzikály píše.
  • 00:18:41 Hudební skladatel
    Zdeněk Merta!
  • 00:18:53 -Já musím říct, posaď se u nás.
    -Děkuji.
  • 00:18:57 -Jéžiš, tady se mi líbí.
    -Sem se mi dívej!
  • 00:19:01 Zdeněk Merta, přestože je Pražák,
    tak musím říct,
  • 00:19:05 že jeho teritorium jako autora,
    je převážně Brno.
  • 00:19:08 Ty zatím, co jsi napsal, všecko se
    víceméně odehrálo v Brně.
  • 00:19:13 Máš k tomu nejspíš svý důvody.
    Já to vím.
  • 00:19:14 Je tam divadlo, je tam ředitelem
    v divadle
  • 00:19:16 tvůj kamarád Stanislav Moša.
  • 00:19:19 Ale nenapadlo tě někdy ukázat Praze
    co v tobě je?
  • 00:19:24 To brněnský divadlo má
    tolik výhod, že nestrádám.
  • 00:19:29 To není jen otázka realizace
    těch věcí.
  • 00:19:31 Ale to divadlo je prostě dobré,
    má dobrou náladu, má dobré herce.
  • 00:19:35 Má kvalitní zázemí i lidské.
  • 00:19:37 Dvorní skladatel jseš
    brněnského divadla.
  • 00:19:41 Já nejsem z Brna, mě to nezajímá
    z toho hlediska.
  • 00:19:44 Mě to zajímá jen z toho,
    když se bude hrát dobrý divadlo
  • 00:19:47 třeba, já nevím, v Budějovicích,
    tak proč ne?
  • 00:19:51 A co se týče Prahy, samozřejmě,
    že člověk chce se prezentovat
  • 00:19:57 ve velkém městě
    a jsou i větší města, než Praha.
  • 00:20:01 -Otvovice!
    -Otvovice. Víme.
  • 00:20:07 Taky zajedem, Lucie, stoprocentně.
  • 00:20:11 Ale my jsme v Praze hráli
    některé představení.
  • 00:20:13 Já vím. Sám jsem taky něco viděl.
  • 00:20:16 Byli jsme 7 let
    na Křižíkově fontáně.
  • 00:20:19 Byli jsme 3 roky v ND v Praze.
  • 00:20:22 Je to sice už historie,
    ale nedávná.
  • 00:20:26 Ale ta Křižíkova fontána
    spíš trošku Matějská pouť, ne?
  • 00:20:30 Jo. Je tam ten kolotoč.
  • 00:20:36 Tak tam stříkají hadice
    a kousek dál je lochneska.
  • 00:20:41 Je to zajímavý jako lunapark,
    ale nebral bych to
  • 00:20:46 jako typickou
    muzikálovou scénu, ne?
  • 00:20:48 Přijeli Japonci kupovat ty Sny,
    že se doslechli, že to je dobrý.
  • 00:20:51 A říkali potom, že výborný,
    senzační hudba, ale ta výprava.
  • 00:20:56 Oni mysleli, že jsme tu fontánu
    postavili kvůli tomu.
  • 00:21:02 U tvých muzikálů si i náhodný divák
    všimne 1 věci.
  • 00:21:05 Nikdy jsem se tě na to neptal.
    Ty mně to určitě vysvětlíš.
  • 00:21:08 Je to čirá shoda náhod,
    že prakticky v každém tvém muzikálu
  • 00:21:12 se vždycky najde role
    pro tvoji manželku,
  • 00:21:14 což je Zorka Jandová.
  • 00:21:16 Anebo už tak v kuchyni při snídani
    o tom mluvíte? Říkáš:
  • 00:21:20 Mám napsaný první 4 takty
    a Zorka řekne: Hele, tak jako...
  • 00:21:25 Přeruším tě.
  • 00:21:26 -To je čistá náhoda.
    -Náhoda je to!
  • 00:21:29 Není to tak, jako, že:
    Hele, nedělní oběd nebude.
  • 00:21:35 Nám to tady můžeš říct.
  • 00:21:38 V neděli já bývám většinou
    v Brně.
  • 00:21:43 Zorka je výborná zpěvačka
    i herečka.
  • 00:21:45 Zora je velmi disponovaná
    pro tento žánr,
  • 00:21:48 protože ta herecká výchova,
    přece jen hrála v ND velký role,
  • 00:21:54 je pro něco velmi důležitý.
  • 00:21:56 Protože ty muzikály, které dokáží
    použít tu schopnost herce
  • 00:22:01 nejen pěveckou, ale takovou
    tu duši, která se protkne
  • 00:22:07 do toho představení
    nebo na to jeviště, ty mě zajímaj.
  • 00:22:10 Vím o tobě,
    že máš poměrně velký přehled,
  • 00:22:14 nemyslím teď tu českou scénu,
    ale o těch světovejch muzikálech.
  • 00:22:17 A že jsi dokonce byl tady,
    měl poradní hlas,
  • 00:22:19 když se dělal 1. muzikál,
    což byli Bídníci,
  • 00:22:22 jestli se nepletu.
  • 00:22:23 Jak to, že zrovna ty?
  • 00:22:24 To už se o tobě vědělo,
    že máš ten přehled?
  • 00:22:26 Tam jsi dělal nějaký castingy
  • 00:22:28 a pomáhal jsi ten muzikál celej
    postavit na nohy.
  • 00:22:30 Tam hrála Lucka
    v těch 1. Bídnících.
  • 00:22:34 -A jak krásně.
    -Jak krásně.
  • 00:22:37 Tak já jsem v tom Londýně
    několikrát byl předtím.
  • 00:22:40 Já jsem tam byl několikrát
    na takovejch stážích.
  • 00:22:43 -Londýn tě do toho nominoval?
    -To bylo trošku komplikovanější.
  • 00:22:48 Ty Bídniky produkoval Adam Novák,
  • 00:22:50 který mě v Praze oslovil
    jako 1. člověka.
  • 00:22:55 Tam byl začátek
    mé profesní kariéry v tomhletom.
  • 00:23:00 Ale to pro mě byla spíš jen škola,
    to nebylo tak podstatný.
  • 00:23:03 Protože my jsme v ten samý rok
    hráli poprvý
  • 00:23:08 Sny svatojánských nocí.
  • 00:23:09 Takže já už jsem byl schizofrenicky
    rozdělený na 2 koleje.
  • 00:23:14 Ty jsi dělal současně to i to?
  • 00:23:16 A Sny jsem dělal jako producent.
  • 00:23:18 Spoluproducent.
    To bylo trošku komplikovaný.
  • 00:23:21 Ty klíčový muzikály
    jsi viděl všechny?
  • 00:23:23 Všechny rozhodně ne.
  • 00:23:25 Toho je, toho je příšerný množství.
    Jak smetí.
  • 00:23:29 Ale viděl jsem samozřejmě
    ty důležitý,
  • 00:23:31 nebo ty, který jsem si vybíral.
  • 00:23:33 I ty největší kraviny,
    které po světě běhají.
  • 00:23:37 -Mluvíš o světě teď, ano?
    -U nás taky jsem viděl tytéž.
  • 00:23:45 Ale, víš, já mám to divadlo rád.
  • 00:23:48 Samozřejmě, když je člověk obklopen
    příliš tou materií,
  • 00:23:52 to je jako když třeba
    módní fotograf je pořád
  • 00:23:55 mezi ženskejma krásnejma,
  • 00:23:58 tak já si myslím, že za chvilku
    už z toho musí bejt jako jelen.
  • 00:24:01 -A že se mu začnou líbit...
    -Chlapi.
  • 00:24:05 Chlapi nebo nějaký šeredný babice,
    který zase u nás ani nejsou,
  • 00:24:11 takže když je člověk Čech,
    tak je úplně v hajzlu s tímhletím.
  • 00:24:16 To je těžký. Stejně tak to mám
    s tím divadlem.
  • 00:24:19 Když jsem těch představení
    viděl tolik,
  • 00:24:20 už jsem neuměl rozlišovat
    tu kvalitu.
  • 00:24:25 A líbí se mi třeba na tý Broadwayi,
  • 00:24:27 na tomhletom showbyznysovým
    řešení,
  • 00:24:31 že to je velmi demokratický.
  • 00:24:33 Protože tam se hraje něco,
    co je evidentně krásný,
  • 00:24:36 řekněme, zkušený, podložený něčím
    a vedle toho nějaká úplná blbost.
  • 00:24:42 Ti herci hrají 1 večer v tom,
    1 večer v tom.
  • 00:24:44 Nedělají si s tím moc starostí.
    Říkají, ano, ano, lidem se to líbí.
  • 00:24:48 Neřeší se příliš
    rozdíl té estetiky.
  • 00:24:53 A je to dobrý. Protože je fakt,
    že když člověk v divadle sedí,
  • 00:24:56 nebo, když ty lidi sedí v divadle,
  • 00:24:58 tak je v tý ulici
    menší kriminalita.
  • 00:25:01 Oni nemůžou rozbíjet
    budky telefonní
  • 00:25:03 nebo znásilňovat ženský
    nebo něco takovýho.
  • 00:25:06 To je poslání muzikálu,
    o kterým jsme ještě nemluvili!
  • 00:25:10 Kéž by se díval policejní prezident
    Husák,
  • 00:25:13 aby věděl, co má podporovat
    v Praze.
  • 00:25:15 On je ještě pořád
    policejním prezidentem?
  • 00:25:17 To já nevím,
    ale jiný jméno neznám.
  • 00:25:19 Tohle se dobře pamatuje.
  • 00:25:28 Já myslím, že posláním divadla
    je opravdu zlepšovat náš život.
  • 00:25:34 Zlepšovat nám náladu.
  • 00:25:37 A my, kteří to děláme,
  • 00:25:39 nebo máme to štěstí,
    že to dělat můžeme,
  • 00:25:42 tak jistým způsobem
    jsme na to pyšný.
  • 00:25:45 Nebo vážíme si toho.
  • 00:25:46 To je beze srandy nejpodstatnější.
  • 00:25:49 Tzn., že to, jestli to je kravina,
    nebo jestli to je dobrý,
  • 00:25:52 je sekundární záležitost, vedlejší.
  • 00:25:54 Co ty si myslíš, že obecně
    všem těm našim autorům
  • 00:25:58 a ty už nemusíš nikoho jmenovat,
  • 00:26:01 co tak chybí do tý, když řeknu,
    ne světovosti,
  • 00:26:05 ale aspoň evropskosti?
  • 00:26:07 Tam je tolik možností!
    To je tak široký ten žánr.
  • 00:26:11 Ty český myslím.
  • 00:26:13 Já si myslím, že obecně se u nás
    dělá muzikál tak,
  • 00:26:17 že to skoro není divadlo.
  • 00:26:19 Dělá se to způsobem, který je
    víceméně koncertní,
  • 00:26:23 dělá se to podobně
    jako showbyznys,
  • 00:26:27 což nemám na mysli,
    že by bylo něco špatně.
  • 00:26:30 Prostě to tak je.
  • 00:26:31 Mě zajímá mnohem víc muzikál
    buďto ten klasický,
  • 00:26:35 tzn. představení jako je Kabaret
    nebo West Side Story
  • 00:26:39 nebo Šumař na střeše...
  • 00:26:42 A tobě se zdá, že v těch českejch
    choděj zpěváci,
  • 00:26:44 oni mají nějaký kostýmy,
    ale moc ty figury nehrajou,
  • 00:26:47 odzpívají to jako na koncertě,
    akorát mají na sobě kostým?
  • 00:26:50 Já samozřejmě
    to nechci říkat takhle.
  • 00:26:52 No všecky ne!
  • 00:26:55 Mám rád, když ty věci dávají smysl,
    když na mě působí celistvě
  • 00:27:01 a když jsem tím zcela uchvácen.
  • 00:27:03 Jako některými obrazy,
    některými knihami, některými filmy.
  • 00:27:06 Což se ti
    na české muzikálové scéně...
  • 00:27:09 Ještě nestalo.
  • 00:27:12 Zdeněk Merta!
  • 00:27:21 Přátelé, to je dneska večer
    o muzikálu asi tak všechno.
  • 00:27:25 My jsme samozřejmě zdaleka
    nechtěli
  • 00:27:27 diváky od muzikálu odradit,
    jenom jsme se pokusili,
  • 00:27:31 aby se to neprojevilo nějak
    na klesající návštěvnosti.
  • 00:27:33 To se určitě neprojeví.
  • 00:27:35 Jenom nechat nahlédnout tak trošku
    do zákulisí nebo do těch kuchyní,
  • 00:27:39 jak se dneska muzikály
    specielně v Česku vaří.
  • 00:27:43 To je všechno, mějte se pěkně,
    na shledanou!
  • 00:27:47 Lucie Bílá, Zdeněk Merta,
    Miloš Štědroň!
  • 00:27:52 Skryté titulky
    Eva Svobodová

Související