26. 5. 2016
55 let uplynulo od doby, kdy se film Baron Prášil režiséra Karla Zemana poprvé promítal v českých kinech. Fantastický příběh o lásce nyní opět ožil díky projektu Čistíme svět fantazie, aby potěšil a inspiroval diváky po celém světě. Kmotrem digitálně restaurovaného snímku se stal legendární americký režisér Terry Gilliam, který již v dokumentu Filmový dobrodruh Karel Zeman prozradil, že Zemanův film byl prvotní inspirací vlastní verze slavného příběhu.
„Moc rád budu kmotrem nově uvedeného Barona Prášila, protože jsem vlastně i jeho kmotřencem. Baron Prášil mne stále oslovuje nejvíc, jelikož využívá dokreslovačky
a staví je do mnohovrstvých záběrů,“ reagoval na prvotní nabídku Terry Gilliam.
„Ve skutečnosti měl na mě Zemanův Baron Prášil takový vliv, že když jsem točil Imaginarium Doktora Parnasse, mám tam scénu, kde jedna postava projde zrcadlem a ocitne se ve světě dvourozměrných věcí ve 3D prostoru. Vlastně jsem napsal celý film tak, aby byl založen na tomto procesu. A to celé je vliv Zemana. Jeho vliv na mě je nepřetržitý… To je vše, co mohu říci,“ vypráví uznale Gilliam.
„Jsem hrdý na to, jak Terryho dílo Karla Zemana ovlivnilo a jsem rád, že je kmotrem digitálně restaurované verze. Věřím, že film Baron Prášil znovu osloví nové generace
a přinese jim radost tak, jako dětem a dospělým, které každý den vidíme v Muzeu Karla Zemana,“ dodává nadšeně Ondřej Beránek, producent a spoluzakladatel Muzea Karla Zemana.
Na digitálním restaurování filmu pracoval tým restaurátorů z UPP bezmála rok. Baron Prášil je barevný film, ale většinou byl natočen na černobílý negativní materiál, do kterého se barva doplňovala až dodatečně. „V otázce barevnosti a kontrastu jsme se drželi toho, jak vypadala referenční distribuční kopie filmu vyrobená ještě za Karla Zemana,“ upřesňuje postup barvení filmu Ivo Marák, hlavní restaurátor filmu.
„Mám radost, že film opět ožívá. Musím se přiznat, že Barona Prášila mám ještě raději než Vynález zkázy, který byl objevný ve stylu starých rytin a po všech stránkách dokonalý. Když ale teď opět vidím digitálně restaurovaného Barona Prášila, který je výjimečný v barvě, v hereckém obsazení, ve fantazii a vtipném dialogu, tak mám pocit, že se dívám na film, který je moderní, právě natočený,“ popisuje zážitek
ze zhlédnutí digitálně restaurovaného filmu Ludmila Zemanová, filmařka, výtvarnice, ilustrátorka a dcera Karla Zemana.
Film byl digitálně restaurován díky projektu Čistíme svět fantazie partnerů Nadace české bijáky, Muzeum Karla Zemana a Česká televize ve spolupráci s Universal Production Partners, a. s. (UPP) a za podpory Ministerstva kultury a Státního fondu kinematografie České republiky. Na začátky projektu vzpomíná Petr Šikoš, spoluzakladatel Nadace české bijáky: „Ne vždy se podaří z prvotního nápadu realizovat projekt takového rozměru jakým je digitální restaurování hned tří filmů Karla Zemana. Vše začalo krátkým mailem zástupců Muzea Karla Zemana s prosbou o finanční příspěvek. Shodou okolností právě v době, kdy Nadace jednala s Českou televizí o podpoře digitálního restaurování starých českých filmů pro děti a mládež. Zemanovy filmy milují snad všechny děti, bez ohledu na věk, a tak netrvalo dlouho a projekt Čistíme svět fantazie byl na světě. Nyní vidíme, že naše úsilí, čas i finanční prostředky byly vynaloženy na správnou věc. Díky skvělé práci odborníků z UPP se podařilo vrátit do kin, a tím i dalším generacím diváků, již dva ze tří výjimečných filmů Karla Zemana.“
„Zemanovo dílo je výjimečné. Je výjimečné silou jeho fantazie, řemeslným zpracováním i příběhy, které vypráví. V podmínkách zcela odlišných od dokonale vybavených velkých zahraničních studií dokázal Karel Zeman vytvořit filmy, které dokážou dodnes, i v prostředí moderních technologických možností, oslovovat současné světové publikum. A to včetně dětí, které jsou tradičně nejpřísnějšími diváky. Těší mě, že Česká televize stojí u projektu, který snímky Karla Zemana vrací tam, kam patří – na festivaly, do kin a mezi filmové fanoušky,“ uvádí Petr Dvořák, generální ředitel ČT.
Ředitel studia UPP Vít Komrzý bere digitální restaurování filmů Karla Zemana jako poslání: „Jako kluk jsem miloval filmy Karla Zemana a prožíval všechna neuvěřitelná dobrodružství alespoň ve svých představách. Když mám teď možnost být tak blízko, je to pro mě a pro celé UPP veliká radost a čest. Jsme opravdu rádi, že naše studio restaurovalo už Vynález zkázy, teď i Barona Prášila a v plánu je i Cesta do pravěku.“
Ve světové premiéře se divákům digitálně restaurovaný snímek Baron Prášil představí v pátek 27. května 2016.
31. 5. 2016
Film Jana Němce v hlavní soutěži karlovarského festivalu
26. 5. 2016
55 let uplynulo od doby, kdy se film Baron Prášil režiséra Karla Zemana poprvé promítal v českých kinech. Fantastický příběh o lásce nyní opět ožil díky projektu Čistíme svět fantazie, aby potěšil a inspiroval diváky po celém světě. Kmotrem digitálně restaurovaného snímku se stal legendární americký režisér Terry Gilliam, který již v dokumentu Filmový dobrodruh Karel Zeman prozradil, že Zemanův film byl prvotní inspirací vlastní verze slavného příběhu.
25. 4. 2016
Z letošního festivalu Finále Plzeň si ČT odnesla celkem 8 cen: 5 statutárních a 3 studentské. Obě hlavní ceny - Zlaté ledňáčky – si odvezly koprodukční filmy ČT.
13. 4. 2016
Tři tituly podporované Českou televizí se úspěšně uplatňují v zámoří.
6. 4. 2016
Na 40. mezinárodním filmovém festivalu v Hong Kongu se v úterý 4. 4. 2016 rozdělovaly ceny. V dokumentární sekci získal Cenu poroty dokument V paprscích slunce režiséra Vitalije Manského. Jeho miniaturnímu štábu se podařil husarský kousek – jako jedni z mála získali severokorejské povolení natáčet.
6. 4. 2016
Praha, 6. dubna 2016 – Celkem 109 filmových scénářů od 120 žadatelů se letos uchází o podporu FILMOVÉ NADACE v kategorii literární příprava celovečerních filmů – dosud nerealizovaný scénář. Mezi přijatými pracemi jsou v největší míře zastoupena dramata (51), následovaná komediemi (25) a pohádkami společně s rodinnými filmy (23). Scenáristé, jejichž díla v soutěži uspějí, si mezi sebou rozdělí částku 800 tisíc korun.
9. 3. 2016
V rámci festivalu srdečně zveme také na projekce osmi dokumentárních filmů, které vznikly v koprodukci s Českou televizí:
7. 3. 2016
Tajemství Divadla Sklep aneb Manuál na záchranu světa je název nového českého dokumentu, který v květnu zamíří do českých a moravských kin. Je tomu již neskutečných 45 let, kdy se zrodil fenomén české divadelní a kulturní scény Divadlo Sklep.
7. 3. 2016
Z výsledků 23. ročníku cen Českých lvů lze spočítat, že koprodukční filmy České televize získaly celkem 9 Českých lvů, další dva obdržela ČT za televizní projekty. (Paradoxem je, že dokument Filmová lázeň vidělo první publikum nikoli v televizi, ale na filmovém festivalu v Karlových Varech).
7. 3. 2016
V tomto týdnu skončila hlavní část natáčení volného pokračování jedné z nejúspěšnějších českých pohádek Anděl Páně s Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem v hlavních rolích.