Místo, kde jsou filmy doma

Události ze světa filmu, úspěchy a ocenění

3 sezony v pekle, nový koprodukční film ČT

19. 5. 2008

Projekt nového filmu režiséra Tomáše Mašína 3 sezony v pekle, koprodukčního snímku České televize, byl představen na MFF v Cannes v neděli 18. května 2008. Tvůrci Režie: Tomáš Mašín Scénář: Lubomír Drozd, Tomáš Mašín Producent: Monika Kristl Producenti: Dawson Productions, Babelsberg Film, Trigon Production Koproducenti: Česká televize, UPP, Soundsquare Zvuk: Pavel Rejholec Výtvarník: Martin Kurel Střih: Petr Turyna Kostýmy : Katarina Hollá Hudba: Filip Jelínek a Illustratosphere Vizuální efekty: Viktor Müller, Vít Komrzý - UPP Hrají: Ivan Heinz – Kryštof Hádek Jana – Karolina Gruszka Ivanův otec – Martin Huba Viktor Lukas – Jan Kraus Hanes – Tomas Tyndyk Karel - Luboš Kostelný Hana – Táňa Pauhofová Skokan – Matěj Ruppert Příběh Píše se rok 1947 a doba přeje smyslnosti, extravaganci, humoru a nekonečnému očekávání. Ivanu Heinzovi, pohlednému dandymu a vtipnému provokatérovi je právě devatenáct. Utíká z domova, aby se vydal na nekonvenční pouť oslavující svobodu a umělecké ideály. Žije přítomným okamžikem, obdivem k surrealismu a krásným ženám. Život se zdá být báječný, pokud ho vychutnáváte v cigaretovém kouři, lehkém opojení likérem a po boku fascinující, krásné a zkušené ženy. Ivan píše básně a vrhá se nadšeně do zničující romance s nezávislou a bisexuální Janou. Akční život plný inspirujících erotických her, hádek, výbuchů smíchu, dobové taneční hudby, ale i dramatických politických změn, prožívají čerství milenci naplno. Komunistický režim však začíná ukazovat svou represivní tvář. Ivan a Jana jsou jako lehkonozí tanečníci na ostří žiletky. Není důležité, co bude zítra. Důležité je, co je teď a jak silně mne dokážeš milovat! Vyhýbají se povinnosti pracovat, spřádají fantastické plány do budoucnosti, živí se drobnými krádežemi a plánují útěk do Paříže. Střet s mocí však přichází tvrdě a nečekaně… O projektu Vývoj filmového projektu 3 sezony v pekle začal zhruba před 4 lety, kdy producentku Moniku Kristl oslovil autor námětu, Lubomír Drozd s příběhem extravagantního mladého muže, který v dobách sílícího komunistického režimu prožívá mládí plné vášně a vzpoury. Příběh byl inspirován osudy jedné z neznámějších postav československé literární scény Egona Bondyho (20. 1 . 1930 - 9. 4 . 2007). Proto producentská společnost zakoupila i práva na Bondyho autobiografii Prvních deset let. Scénář, na němž spolupracovali Lubomír Drozd a režisér Tomáš Mašín, ale prošel řadou proměn, zahraniční dramaturgií a postupně postavy začaly žít vlastním životem a odchylovaly se od svých reálných předobrazů. „Příběh je velmi volně inspirován zápisky z mládí Egona Bondyho,“ říká režisér Tomáš Mašín. „Nechce být dokumentem o něm a v mnoha bodech je čistou fabulaci. Nicméně vzdor, rebelství a energie reflektuje energii a náladu komunity mladých nonkonformních umělců v poválečné republice. Postava hlavního hrdiny se v mnoha bodech protíná s filosofickým a životním postojem Bondyho, linie příběhu je však nová a jedinečná.“ Přestože film se odehrává v dobových reáliích, kdy kouzlo kafkovsky magické Prahy postupně začala nahrazovat dusná atmosféra nastupujícího totalitního režimu, režisér v hlavní příběhové linii vidí nadčasové sdělení. „Film je o střetu bytostného individualisty se systémem,“ říká Tomáš Mašín. „ Hlavní hrdina zosobňuje tradici estetických a filozofických buřičů, kteří se odmítají nechat spoutat systémem, ať už je jakýkoliv. Film klade otázku, do jaké míry se má člověk nechat válcovat státní mocí a to v jakékoliv formě. A to je téma žhavé zejména dnes, kdy jsme neustále konfrontováni s mocí bank, médií, kdy politici manipulují s veřejným míněním a svobodně myslící jedinec je jim vysloveně překážkou,“ dodává režisér. Hlavní osou filmu je milostný vztah dvou silných individualit - rebela a básníka Ivana a o několik let starší, vyzývavé, životem protřelé Jany (postava inspirovaná Bondyho láskou Janou Krejcarovou). Jana a Ivan tvoří svým způsobem tragikomický pár, žijící v šíleném tempu, bez odpovědnosti a myšlenek na zítřek. Ivanovo peklo představuje nejen jeho zjitřená básnická představivost a tvůrčí hyperaktivita, ale právě Jana, jejíž inteligence a hédonistický styl života zažehnou v Ivanovi plamen skutečné vášně. „Právě to, že si v kontrastu k existenčním nesnázím dokáží hrdinové uchovat černý a ironický humor a naději beznaděje, je pro mne činí tak sympatickými,“ říká režisér. Producentka Monika Kristl získala pro výpravný projekt zahraniční koproducenty. „Podle mého názoru jde o téma, které má schopnost překročit české hranice. Ve filmu proti sobě stojí kontrast stereotypu konce 40.let a humor, vášnivost, touha po vzpouře a možná i jistá lehkomyslnost hlavních hrdinů a vyjádření tohoto životního pocitu je dostatečně srozumitelné i pro zahraničního diváka,“ popisuje producentka úvahy, které vedly k oslovení zahraničních subjektů. Film vznikne v česko – německo – slovenské koprodukci, na jeho výrobě se kromě společnosti Dawson Productions podílí i německý Babelsberg Film a slovenská společnost Trigon Production. Film podpořil 12 milionovým grantem český Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie, od MK SR získal snímek grant ve výši 2,3 milionu (v přepočtu na české koruny), film dále podpořil evropský fond Eurimage (12 milionů Kč) a získal podporu i z programu Media Plus Development. Koproducentem snímku se stala Česká televize. Zbývající část osmdesátimilionového rozpočtu získala producentka ze soukromých zdrojů. Hlavní část natáčení filmu začne v srpnu 2008 v Praze i na dalších místech republiky, část, která se odehrává ve Vídni, natočí štáb pravděpodobně v Budapešti nebo Drážďanech. Premiéru plánuje distributor snímku – společnost Falcon na říjen 2009. V hlavních rolích se představí domácí filmová hvězda Kryštof Hádek a polská herečka Karolina Gruszka, představitelka jedné z hlavních rolí filmu Davida Lynche Inland Empire. Také obsazení dalších rolí je mezinárodní – Ivanova protihráče Karla, který tvoří jakýsi názorový protipól volnomyšlenkářského hlavního hrdiny, hraje slovenský herec Luboš Kostelný (dobře známý z filmů O rodičích a dětech a Taková normální rodinka), Ivanova otce, bývalého legionáře přísných zásad vytvoří další slovenský herec Martin Huba. V úloze Ivanova nejlepšího přítele Hanese uvidíme polského herce Tomase Tyndyka, postavu Ivanova mentora, který mu pomáhá při literární cestě vzhůru, si zahraje Jan Kraus. Tomáš Mašín patří k nejuznávanějším domácím režisérům reklamní tvorby. Vystudoval AVU, obor grafika, malba a konceptuální umění. V roce 1995 spoluzaložil Dawson Production. V tomto období pracoval na multimediálních projektech, pro hudební televize (vytvořil znělky pro hudební televizní show „Point“ a pro MTV) a začal režírovat reklamní zakázky, jichž do dnešní doby natočil více než 50 a dalších 15 hudebních videoklipů, za něž získal řadu ocenění na mezinárodních reklamních festivalech a festivalech hudebních videoklipů jako např. Cresta Awards, Epica Awards, Grammy, cena na festivalu v New Yorku. MTV oslovila Tomáše Mašína k natočení sociální reklamy pro Nadaci boje proti AIDS. Za tuto zakázku byl oceněn na Cresta Awards v New Yorku. Tomáš Mašín je spoluautorem scénáře filmu Šeptej (r. David Ondříček). Snímek 3 sezony v pekle je jeho režijním debutem v oblasti celovečerního hraného filmu. Tiskový útvar ČT

Další zprávy:

  • Franz režisérky Agnieszky Holland míří na festival v San Sebastiánu

    29. 7. 2025

    Snímek Franz režisérky Agnieszky Holland bojuje v hlavní soutěži 73. ročníku Mezinárodního filmového festivalu ve španělském San Sebastiánu. Vznik česko-německo-polského filmu o jednom z nejvlivnějších spisovatelů dvacátého století, který podpořila také Česká televize, vstoupí do českých kin 25. září 2025.

  • Křišťálový glóbus pro dokument Raději zešílet v divočině

    14. 7. 2025

    Koprodukční snímky České televize zaznamenaly na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary několik úspěchů. Hlavní cenu Křišťálový glóbus si odnesl dokument Raději zešílet v divočině. Režisér Miro Remo v něm zachycuje dva neustále se hašteřící bratry-dvojčata žijící podivínským způsobem na zchátralém statku mimo civilizaci. Zvláštní uznání udělila porota Hlavní soutěže Kateřině Falbrové za subtilní herecký výkon ve filmu scenáristy a režiséra Ondřeje Provazníka Sbormistr. Tento film si odnesl i Cenu Europa Cinemas Label, která se uděluje na evropských festivalech.

  • Loutkový film Život k sežrání získal dvě ocenění na Anifilmu

    12. 5. 2025

    Loutkový film Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové byl po mnoha úspěších v zahraničí oceněn na tuzemském Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm, a to hned dvakrát.

  • Letní road movie Karavan míří na filmový festival v Cannes

    10. 4. 2025

    Po více než 30 letech byl vybrán na prestižní světový filmový festival v Cannes český hraný film. Celovečerní debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirscherové Karavan, na jehož vzniku se podílela Česká televize, bude mít světovou premiéru v soutěžní sekci Un Certain Regard.

  • Intimní dokument TA DRUHÁ je nejlepším dokumentem Festivalu Jeden svět v České soutěži

    21. 3. 2025

    Cenu poroty České soutěže za nejlepší film si z Mezinárodního festivalu o lidských právech Jeden svět odnesl distribuční dokument TA DRUHÁ, který vznikl za podpory České televize. Režisérka Marie-Magdalena Kochová skrze příběh osmnáctileté Johany citlivě přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců, tzv. skleněných dětí vyrůstajících v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami.

  • Nejlepším filmem roku je koprodukční snímek České televize Vlny

    10. 3. 2025

    Čtrnáct Českých lvů získaly filmy, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Česká filmová a televizní akademie nejvíce ocenila Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka má na kontě tři sošky. Dvě skleněné trofeje posbíraly dokument Ještě nejsem, kým chci být a animovaný snímek Život k sežrání, jednu pak Zahradníkův rok.

  • Pět cen od filmových kritiků si odnesly koprodukční snímky České televize

    4. 2. 2025

    Nejlepším filmem uplynulého roku je podle českých kritiků a kritiček Amerikánka. Snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral celkem tři sošky, za nejlepší fil, nejlepší režii a audiovizuální počin. Nejlepším dokumentem roku byl vyhlášen portrét fotografky Libuše Jarcovjákové v režii Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Jako nejlepší herec byl oceněn Oldřich Kaiser za roli nemluvného, novým sousedem i úřady zkoušeného protagonisty Zahradníkova roku, jehož režisérem je Jiří Havelka. Všechny tři snímky vznikly za podpora české televize. Celkem bylo oceněno sedm děl v deseti kategoriích.

  • Česká televize si odnesla pět Cen Trilobit

    23. 1. 2025

    Audiovizuální ceny Trilobit získalo 5 distribučních koprodukčních snímků České televize. Ocenění si odnesly dva filmy hrané - Amerikánka a Zahradníkův rok a tři dokumenty - Ještě nejsem, kým chci být, Štěstí a dobro všem a Velký finále PSO. Formálně originální dokumentární portrét fotografky Libuše Jarcovjákové získal cenu hlavní. Porota vybírala z celkového počtu 78 snímků.

  • Nominace na České lvy ovládly koprodukční snímky České televize

    13. 1. 2025

    V prvním kole hlasování akademici hodnotili 93 filmů, televizních seriálů a minisérií, které měly premiéru v minulém roce. O symbolické sošky Českého lva se v závěrečném klání v rámci 24 statutárních kategorií utká 29 titulů. V počtu nominací vedou filmy, které vznikly v koprodukci s Českou televizí - Vlny (14 nominací), Amerikánka (13 nominací) a Mord (10 nominací).

  • Nominace na Ceny české filmové kritiky vedou koprodukční filmy ČT Amerikánka a Ještě nejsem, kým chci být

    2. 1. 2025

    O hlavní cenu pro nejlepší film uplynulého roku se utkají tři snímky. Všechny vznikly v koprodukci s Českou televizí. Amerikánka Viktora Tauše a dokument Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být, oba s celkovými pěti nominacemi napříč kategoriemi, a historické drama Vlny Jiřího Mádla, které získalo od kritiků a kritiček tři nominace.

 [ 1 - 10 ]  [ 11 - 20 ]  [ 21 - 30 ]  [ 31 - 40 ]  [ 41 - 50 ]