10. 3. 2025
Čtrnáct Českých lvů získaly filmy, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Česká filmová a televizní akademie nejvíce ocenila Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka má na kontě tři sošky. Dvě skleněné trofeje posbíraly dokument Ještě nejsem, kým chci být a animovaný snímek Život k sežrání, jednu pak Zahradníkův rok.
Nejlepším filmem roku je dobové drama Vlny, které si odneslo hned šest Českých lvů. Kromě toho za nejlepší celovečerní hraný film udělila Akademie ocenění pro Jiřího Mádla za nejlepší režii a nejlepší scénář. Skleněnou trofej si odnesla Tatiana Pauhofová v kategorii nejlepší herečka ve vedlejší roli a Stanislav Majer za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli. Za nejlepší zvuk byl oceněn mistr zvuku Viktor Ekrt.
Tři nominace proměnila Amerikánka režiséra Viktora Tauše. Akademie ocenila za nejlepší kameru Martina Doubu a za nejlepší scénografii a nejlepší kostýmy Jana Kadlece. Dvě sošky získal animovaný snímek Život k sežrání režisérky a výtvarnice Kristiny Dufkové, a to za nejlepší animovaný film a Michal Novinski za nejlepší hudbu.
Lev za nejlepší dokumentární film patří snímku Ještě nejsem, kým chci být režisérky Kláry Tasovské, za nejlepší střih díla byl oceněn Alexander Kashcheev. Nejlepším hercem v hlavní roli se stal Oldřich Kaiser za výkon v hořké komedii Zahradníkův rok režiséra Jiřího Havelky.
Celkový přehled projektů oceněných Českými lvy
Nejlepší celovečerní hraný film - Vlny
Nejlepší režie - Vlny
Nejlepší dokumentární film - Ještě nejsem, kým chci být
Nejlepší herečka v hlavní roli - Pavla Beretová (Rok vdovy)
Nejlepší herec v hlavní roli - Oldřich Kaiser (Zahradníkův rok)
Nejlepší herečka ve vedlejší roli - Tatiana Pauhoufová (Vlny)
Nejlepší herec ve vedlejší roli - Stanislav Majer (Vlny)
Nejlepší scénář - Jiří Mádl (Vlny)
Nejlepší kamera - Martin Douba (Amerikánka)
Nejlepší střih - Alexander Kashcheev (Ještě nejsem, kým chci být)
Nejlepší zvuk - Viktor Ekrt (Vlny)
Nejlepší hudba - Michal Novinski (Život k sežrání)
Nejlepší scénografie - Jan Kadlec (Amerikánka)
Nejlepší kostýmy - Jan Kadlec (Amerikánka)
Nejlepší masky - Jana Bílková, Martin Valeš, Martin Větrovec (Smetana)
Nejlepší minisérie nebo seriál - Metoda Markovič: Hojer
Nejlepší herečka v hlavní roli v seriálovém díle - Zuzana Zlatohlávková
Nejlepší herec v hlavní roli v seriálovém díle - Petr Lněnička
Nejlepší herec ve vedlejší roli v seriálovém díle - Petr Uhlík
Nejlepší herečka ve vedlejší roli v seriálovém díle - Simona Lewandowska
Nejlepší animovaný film - Život k sežrání
Nejlepší krátký film - Bzukot Země
Mimořádný přínos české kinematografii - Mario Klemens, Karel Smyczek
Cena magnesia za nejlepší studentský film - Pola Kazak (Plevel)
12. 5. 2025
Loutkový film Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové byl po mnoha úspěších v zahraničí oceněn na tuzemském Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm, a to hned dvakrát.
10. 4. 2025
Po více než 30 letech byl vybrán na prestižní světový filmový festival v Cannes český hraný film. Celovečerní debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirscherové Karavan, na jehož vzniku se podílela Česká televize, bude mít světovou premiéru v soutěžní sekci Un Certain Regard.
21. 3. 2025
Cenu poroty České soutěže za nejlepší film si z Mezinárodního festivalu o lidských právech Jeden svět odnesl distribuční dokument TA DRUHÁ, který vznikl za podpory České televize. Režisérka Marie-Magdalena Kochová skrze příběh osmnáctileté Johany citlivě přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců, tzv. skleněných dětí vyrůstajících v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami.
10. 3. 2025
Čtrnáct Českých lvů získaly filmy, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Česká filmová a televizní akademie nejvíce ocenila Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka má na kontě tři sošky. Dvě skleněné trofeje posbíraly dokument Ještě nejsem, kým chci být a animovaný snímek Život k sežrání, jednu pak Zahradníkův rok.
4. 2. 2025
Nejlepším filmem uplynulého roku je podle českých kritiků a kritiček Amerikánka. Snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral celkem tři sošky, za nejlepší fil, nejlepší režii a audiovizuální počin. Nejlepším dokumentem roku byl vyhlášen portrét fotografky Libuše Jarcovjákové v režii Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Jako nejlepší herec byl oceněn Oldřich Kaiser za roli nemluvného, novým sousedem i úřady zkoušeného protagonisty Zahradníkova roku, jehož režisérem je Jiří Havelka. Všechny tři snímky vznikly za podpora české televize. Celkem bylo oceněno sedm děl v deseti kategoriích.
23. 1. 2025
Audiovizuální ceny Trilobit získalo 5 distribučních koprodukčních snímků České televize. Ocenění si odnesly dva filmy hrané - Amerikánka a Zahradníkův rok a tři dokumenty - Ještě nejsem, kým chci být, Štěstí a dobro všem a Velký finále PSO. Formálně originální dokumentární portrét fotografky Libuše Jarcovjákové získal cenu hlavní. Porota vybírala z celkového počtu 78 snímků.
13. 1. 2025
V prvním kole hlasování akademici hodnotili 93 filmů, televizních seriálů a minisérií, které měly premiéru v minulém roce. O symbolické sošky Českého lva se v závěrečném klání v rámci 24 statutárních kategorií utká 29 titulů. V počtu nominací vedou filmy, které vznikly v koprodukci s Českou televizí - Vlny (14 nominací), Amerikánka (13 nominací) a Mord (10 nominací).
2. 1. 2025
O hlavní cenu pro nejlepší film uplynulého roku se utkají tři snímky. Všechny vznikly v koprodukci s Českou televizí. Amerikánka Viktora Tauše a dokument Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být, oba s celkovými pěti nominacemi napříč kategoriemi, a historické drama Vlny Jiřího Mádla, které získalo od kritiků a kritiček tři nominace.
8. 11. 2024
Velký úspěch na MFDF Jihlava znamenaly distribuční dokumenty, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Nejlepším tuzemským dokumentem je Dům bez východu Tomáše Hlaváčka, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla Prezidentka režiséra Marka Šulíka. Cenu publika si odvezl snímek Dajori režisérského dua Martina Páva a Nicolase Kourka.
25. 10. 2024
Celovečerní film producentky Nataši Slavíkové a režiséra Petra Slavíka Tancuj, Matyldo, oba se na něm podíleli i jako scenáristé, vyhrál hlavní cenu na na Mezinárodním filmovém festivalu Sante Fe (SFiFF) v Novém Mexiku v USA. Zvítězil v konkurenci 27 filmů a dokumentů americké provenience, z Evropy byl na tento festival vybrán jako jediný snímek.