Místo, kde jsou filmy doma

Události ze světa filmu, úspěchy a ocenění

Nominace na Ceny české filmové kritiky za rok 2023

4. 1. 2024

Filmy, na kterých se podílela České televize, získaly celkem 23 nominací z celkových 30. Nejvíc jich obdržela hororově laděná komedie Přišla v noci. Následují ji rodinný animovaný snímek Tonda, Slávka a kouzelné světlo a výpravné historické drama Úsvit. Všechny tři snímky, které vznikaly v koprodukci s Českou televizí, se utkají o hlavní cenu pro nejlepší film.

Nominace na Ceny české filmové kritiky si vysloužilo celkem osmnáct děl – od krátkých filmů přes televizní seriály až po celovečerní snímky.

Přišla v noci je společným režijním dílem Tomáše Pavlíčka, oceněného v minulosti už Cenou české filmové kritiky za scénář filmu Chata na prodej, a celovečerně debutujícího Jana Vejnara. Vypráví o svérázné šedesátnici Valerii, která vtrhne do života svého syna a jeho přítelkyně. Hororově stylizovaná komedie vznikla v nízkorozpočtových podmínkách a čeští kritici a kritičky výsledek ocenili nominacemi za scénář, režii a film, stejně jako za herecké výkony Simony Pekové a Jiřího Rendla.

Tonda, Slávka a kouzelné světlo je loutkový snímek o Tondovi, jehož tělo svítí, jeho rodičích a kamarádce Slávce, která se přistěhuje do jeho podivuhodného domu. Filip Pošivač se může stát autorem filmu roku i nejlepším režisérem, ale také držitelem ceny za audiovizuální počin, a to díky vizuálnímu řešení snímku, či objevem roku. V této kategorii mu konkurují Denis Šafařík, autor povídkového filmu z jednoho domu O malých věcech, a Albert Hospodářský, který natočil Brutální vedro.

Česká kritika nominacemi vyzdvihla také výpravné historické drama Úsvit v režii Matěje Chlupáčka. Snímek se odehrává v baťovském městě Svit pod Vysokými Tatrami ve 30. letech minulého století, promlouvá však o některých z problémů současnosti. V jeho jádru stojí téma přijímání jinakosti reprezentované intersexualitou. Úsvit posbíral nominace za nejlepší film, režii, scénář Mira Šifry a herecký výkon Elišky Křenkové.

V hereckých kategoriích vynikl kromě Přišla v noci také snímek Tancuj Matyldo, za který je nominovaný Karel Roden i Regina Rázlová. Představili se v rolích syna, profesí exekutora, a matky se zhoršující se Alzheimerovou chorobou. David Prachař zastoupil svým výkonem loňskou adaptaci románu Jáchyma Topola Citlivý člověk.

Z dokumentárních filmů vloni členky a členy Sdružení české filmové kritiky nejvíc zaujali Návštěvníci Veroniky Liškové, odehrávající se na Špicberkách, Velké nic, ve kterém Vít Klusák a Marika Pecháčková mapovali covidovou pandemii v Česku, a Světloplachost Ivana Ostrochovského a Pavola Pekarčíka. Slovenští tvůrci ji natočili v české koprodukci s dětmi v ukrajinském Charkově během ruské invaze.

Zajímavostí letošního ročníku je skutečnost, že v kategorii Audiovizuální počin si dvěma nominacemi konkurují tvůrci science fiction Bod obnovy. Za vizuální efekty hlasující vyzdvihli Michala Křečka a za scénografii Ondřeje Lipenského.

Krátkému filmu letos jasně dominuje animace. Dynamická Electra Darii Kashcheevy vypráví příběh Elektřina komplexu, emotivní Deniska umřela Philippa Kastnera vzpomíná na vztah k milovanému psu a Přes střepy režisérky Natálie Durchánkové je animovaným dokumentem o překonání traumatu ze sexuálního násilí.

V kategorii Mimo kino, oceňující televizní, online a jiné počiny neuvedené primárně v kinodistribuci, bodovala tvorba České televize se seriály Dobré ráno, Brno! Jana Prušinovského a Volha Jana Pachla. Online kultura a rizika s ní spojená jsou hlavním tématem minisérie #annaismissing režiséra Pavla Soukupa a scenáristky Lucie Kryzové.

Slavnostní večer Cen české filmové kritiky letos bude moderovat Petr Marek. Česká televize bude 3. února čtrnácté udílení cen od 20:20 přenášet z Divadla Archa na program ČT art.

Přehled nominací na Ceny české filmové kritiky 2023

Nejlepší film

Přišla v noci – Eva Pavlíčková, Pavel Vácha, Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar, Šimon Dvořáček

Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Jakub Viktorín, Pavla Janoušková Kubečková

Úsvit – Maja Hamplová, Matěj Chlupáček

Nejlepší dokument

Návštěvníci – Veronika Lišková

Světloplachost – Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík

Velké nic – Vít Klusák, Marika Pecháčková

Nejlepší režie

Přišla v noci – Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček

Tonda, Slávka a kouzelné světlo – Filip Pošivač

Úsvit – Matěj Chlupáček

Nejlepší scénář

Němá tajemství – Alice Nellis

Přišla v noci – Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar

Úsvit – Miro Šifra

Nejlepší herec

Citlivý člověk – David Prachař

Přišla v noci – Jiří Rendl

Tancuj Matyldo – Karel Roden

Nejlepší herečka

Přišla v noci – Simona Peková

Tancuj Matyldo – Regina Rázlová

Úsvit – Eliška Křenková

Audiovizuální počin

Bod obnovy, scénografie – Ondřej Lipenský

Bod obnovy, vizuální efekty – Michal Křeček

Tonda, Slávka a kouzelné světlo, výtvarné řešení – Filip Pošivač

Cena innogy pro objev roku

Albert Hospodářský – Brutální vedro

Filip Pošivač – Tonda, Slávka a kouzelné světlo

Denis Šafařík – O malých věcech

Mimo kino

#annaismissing – Pavel Soukup, Lucie Kryzová

Dobré ráno, Brno! – Jan Prušinovský

Volha – Jan Pachl

Nejlepší krátký film

Deniska umřela – Philippe Kastner

Electra – Daria Kashcheeva

Přes střepy – Natálie Durchánková

Ceny české filmové kritiky organizuje Sdružení české filmové kritiky za podpory hlavních partnerů, kterými jsou innogy, Česká televize, Státní fond kinematografie a Ministerstvo kultury.

Další zprávy:

  • Franz režisérky Agnieszky Holland míří na festival v San Sebastiánu

    29. 7. 2025

    Snímek Franz režisérky Agnieszky Holland bojuje v hlavní soutěži 73. ročníku Mezinárodního filmového festivalu ve španělském San Sebastiánu. Vznik česko-německo-polského filmu o jednom z nejvlivnějších spisovatelů dvacátého století, který podpořila také Česká televize, vstoupí do českých kin 25. září 2025.

  • Křišťálový glóbus pro dokument Raději zešílet v divočině

    14. 7. 2025

    Koprodukční snímky České televize zaznamenaly na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary několik úspěchů. Hlavní cenu Křišťálový glóbus si odnesl dokument Raději zešílet v divočině. Režisér Miro Remo v něm zachycuje dva neustále se hašteřící bratry-dvojčata žijící podivínským způsobem na zchátralém statku mimo civilizaci. Zvláštní uznání udělila porota Hlavní soutěže Kateřině Falbrové za subtilní herecký výkon ve filmu scenáristy a režiséra Ondřeje Provazníka Sbormistr. Tento film si odnesl i Cenu Europa Cinemas Label, která se uděluje na evropských festivalech.

  • Loutkový film Život k sežrání získal dvě ocenění na Anifilmu

    12. 5. 2025

    Loutkový film Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové byl po mnoha úspěších v zahraničí oceněn na tuzemském Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm, a to hned dvakrát.

  • Letní road movie Karavan míří na filmový festival v Cannes

    10. 4. 2025

    Po více než 30 letech byl vybrán na prestižní světový filmový festival v Cannes český hraný film. Celovečerní debut režisérky a scenáristky Zuzany Kirscherové Karavan, na jehož vzniku se podílela Česká televize, bude mít světovou premiéru v soutěžní sekci Un Certain Regard.

  • Intimní dokument TA DRUHÁ je nejlepším dokumentem Festivalu Jeden svět v České soutěži

    21. 3. 2025

    Cenu poroty České soutěže za nejlepší film si z Mezinárodního festivalu o lidských právech Jeden svět odnesl distribuční dokument TA DRUHÁ, který vznikl za podpory České televize. Režisérka Marie-Magdalena Kochová skrze příběh osmnáctileté Johany citlivě přibližuje dlouhodobě opomíjené téma zdravých sourozenců, tzv. skleněných dětí vyrůstajících v rodinách pečujících o děti se speciálními potřebami.

  • Nejlepším filmem roku je koprodukční snímek České televize Vlny

    10. 3. 2025

    Čtrnáct Českých lvů získaly filmy, na jejichž vzniku se podílela Česká televize. Česká filmová a televizní akademie nejvíce ocenila Vlny režiséra Jiřího Mádla, Amerikánka má na kontě tři sošky. Dvě skleněné trofeje posbíraly dokument Ještě nejsem, kým chci být a animovaný snímek Život k sežrání, jednu pak Zahradníkův rok.

  • Pět cen od filmových kritiků si odnesly koprodukční snímky České televize

    4. 2. 2025

    Nejlepším filmem uplynulého roku je podle českých kritiků a kritiček Amerikánka. Snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral celkem tři sošky, za nejlepší fil, nejlepší režii a audiovizuální počin. Nejlepším dokumentem roku byl vyhlášen portrét fotografky Libuše Jarcovjákové v režii Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Jako nejlepší herec byl oceněn Oldřich Kaiser za roli nemluvného, novým sousedem i úřady zkoušeného protagonisty Zahradníkova roku, jehož režisérem je Jiří Havelka. Všechny tři snímky vznikly za podpora české televize. Celkem bylo oceněno sedm děl v deseti kategoriích.

  • Česká televize si odnesla pět Cen Trilobit

    23. 1. 2025

    Audiovizuální ceny Trilobit získalo 5 distribučních koprodukčních snímků České televize. Ocenění si odnesly dva filmy hrané - Amerikánka a Zahradníkův rok a tři dokumenty - Ještě nejsem, kým chci být, Štěstí a dobro všem a Velký finále PSO. Formálně originální dokumentární portrét fotografky Libuše Jarcovjákové získal cenu hlavní. Porota vybírala z celkového počtu 78 snímků.

  • Nominace na České lvy ovládly koprodukční snímky České televize

    13. 1. 2025

    V prvním kole hlasování akademici hodnotili 93 filmů, televizních seriálů a minisérií, které měly premiéru v minulém roce. O symbolické sošky Českého lva se v závěrečném klání v rámci 24 statutárních kategorií utká 29 titulů. V počtu nominací vedou filmy, které vznikly v koprodukci s Českou televizí - Vlny (14 nominací), Amerikánka (13 nominací) a Mord (10 nominací).

  • Nominace na Ceny české filmové kritiky vedou koprodukční filmy ČT Amerikánka a Ještě nejsem, kým chci být

    2. 1. 2025

    O hlavní cenu pro nejlepší film uplynulého roku se utkají tři snímky. Všechny vznikly v koprodukci s Českou televizí. Amerikánka Viktora Tauše a dokument Kláry Tasovské Ještě nejsem, kým chci být, oba s celkovými pěti nominacemi napříč kategoriemi, a historické drama Vlny Jiřího Mádla, které získalo od kritiků a kritiček tři nominace.

 [ 1 - 10 ]  [ 11 - 20 ]  [ 21 - 30 ]  [ 31 - 40 ]  [ 41 - 50 ]