Pro pocit jistoty

Pro pocit jistoty (1984)

(1983 - 1994) Brno

Soubor Pro pocit jistoty se vytransformoval z Odvážných bobříků na jaře 1983 v Praze, kdy torzo OB přizvalo k improvizovanému vystoupení svého dosavadního hudebního poradce, „muže vážné hudby“ Martina Dohnala. Na onom koncertě se ještě skupina nazývala Elektrický vytěrák, a protože koncert dopadl úspěšně, dohodli se všichni zúčastnění, že ve společném hraní budou pokračovat. Začínalo se od nuly a tak byl zvolen nový název - Pro pocit jistoty (název byl vypůjčen z plakátků, zvoucích na preventivní lékařské prohlídky, vylepených v brněnských šalinách - tramvajích).

Martin Dohnal měl klasické vzdělání (od šesti let hrál na klavír a od devíti komponoval) a o rocku toho moc nevěděl. V seriálu Bigbít tvrdí: „Myslím, že PPJ je taková jiná fáze, jiný stupeň bobříků, protože ten drive to neztratilo, to si oni odnesli, o to pečovali. Já se vždycky považoval za muže vážné hudby a to dohromady udělá vždycky něco zajímavého. Byla tam prostě snaha, která jakoby navenek nebyla sdílená - ale nakonec jí bylo učiněno zadost - ulomit hrot takovému tomu undergroundovskému lemplovství. V té hudbě je cítitelné napětí, že představuje tři různé druhy živlů, které spolu chvilku zápasí, chvilku se mají rádi, ale které se občas neuvěřitelně serou, že jeden by nejradši dal do držky tomu druhému.“

Skupinu tvořili dva zbylí „bobříci“ Ivo Horák (voc, g, perc) a Pavel Barša (b, perc), dále Luboš Malinovský (ds, perc, xyl), který souběžně působil ještě v kapele Podchodem vchod, a samozřejmě leader Martin Dohnal (p, perc).

Tvorbu souboru popsal Jiří Tlach v knize Excentrici v přízemí (zkráceno): „Dohnalovy kompozice jsou plny vnitřního vření, nenadálých zvratů, plné strhující výbušné dynamiky, kterou ostatně překypuje celá jeho osobnost. Připomíná sopku, jež se často otřese erupcí.“ Pak pokračuje dále: „I se zpěvem počítá Dohnal jako s hudebním nástrojem. Snad proto zpívá téměř výhradně Ivo Horák, jehož přirozeně i schválně zkreslený hlas křičí, duní. Na pódiu působí skupina démonickým dojmem. Martin Dohnal vypadá za piánem tak, jak si představujeme klavírního virtuóza. Naprosto soustředěně, s rozmáchlými dirigentskými gesty, řídí svůj orchestr, který musí bez zbytečných póz, odevzdat perfektní výkon.“

Bylo to opravdu neuvěřitelné spojení čtyř hráčů - uhrančivý génius klavíru Dohnal, divý muž Horák s pračlověčí umanutostí bušící do kytary, odměřený a vždy precizní rytmik Malinovský a intelektuál Barša ničící o kontrabas jeden smyčec za druhým. Nicméně, ačkoliv byl celkový dojem z hudby ryze improvizační, celý soubor hrál striktně z not.

Kapela vystupovala většinou na brněnských Valných Hromadách, na koncertech v Praze (nejen Rockfesty), a kupříkladu i na známé přehlídce kapel v Ostrově nad Ohří. Natočila několik programů - jestliže zpočátku její (tedy Dohnalova) tvorba vycházela z odkazu Odvážných bobříků, později se vyvinula ve zcela osobité propojení avantgardního rocku s podněty soudobé vážné hudby, které byly doplňovány textovými fragmenty Luboše Malinovského.

V polovině 80. let se také členové PPJ spojili se členy skupiny Podchodem vchod a založili divadelní soubor, přičemž první premiérou bylo úspěšné zpracování románu Franze Kafky „Amerika“ (1985). O dva roky později natočil Stanislav Krčmář videozáznam, na kterém PPJ předvádějí Dohnalovu suitu „Jdouce za svitem světla“.

V roce 1989 začal soubor vystupovat s koncertním programem, nazvaným „Program No. 3“, kde Dohnal napsal hudbu k básním předních světových autorů (např. B. Péret, T. S. Elliot, S. Baranczak) a jedním textem L. Malinovského. A tento program se jako jediný také objevil na oficiálním nosiči, který ovšem vyšel až v roce 1990. Kapelu tehdy tvořili Martin Dohnal (p), Ivo Horák (voc, g), Petr Keller (b), Michal Odehnal (ds).

Skupina koncertovala ještě v první polovině devadesátých let a pak se v klidu rozešla.

Co se zachovalo do r. 1989:

- Video:
video z koncertu PPJ na Valné Hromadě (1983, skladby „Informační exploze“, „Jihokorejské capriccio“, „Pozor na ně“, „Fuga C moll - nenávistná“ vlastní Petr Werner), záběry z koncertu PPJ ve filmu „Host“ (1984, režie Václav Koubek), 3 písně z koncertu PPJ v brněnském V-klubu (1984, vlastní Ivo Horák), videozáznam suity „Jdouce za svitem světla“ (1987, vlastní Stanislav Krčmář), Martin Dohnal ve video-záběrech z Rockfestu 1988

- Audio:
Pro pocit jistoty: "Live Ostrov n. O." (1984)
Pro pocit jistoty: „Máš strach? Tak drž hubu!!!“ (1984, live v Mariánském údolí v Brně, STCV 1985)
Pro pocit jistoty: „Composition No.15“ (1986, live na kolejich v Brně (Leninova), STCV 1986)
Martin Dohnal, Art Inkognito: „Zvučení drátů - live in Pakul 88“ (STCV 1988)

- V seriálu BIGBÍT písně:
„Informační exploze“ (1984)
„Jdouce za svitem světla“ (1987)