C&K Vocal

C&K Vocal (1973)

(1970 - dodnes) Praha

Vokální těleso C&K Vocal založili dva dlouholetí souputníci Jiří Cerha a Ladislav Kantor (stal se na dvě desetiletí vedoucím souboru) už v roce 1970. V prvním období kapela obrážela hlavně folk & country přehlídky, neboť se zaměřovala na přednes folkových skladeb a spirituálů. Také její obsazení se v té době často měnilo, až se někdy kolem roku 1972 ustálilo na sestavě: Ladislav Kantor, Jiří Cerha, Luboš Pospíšil, Zdena Adamová, Milena Červená a Helena Arnetová. V tomtéž roce dostal soubor nabídku od divadla Semafor, kde vystupoval (např. „Kytice“) až do roku 1975.

Zároveň však v roce 1973 v divadle Ateliér poprvé uvedl svůj koncertní program nazvaný Generace, který měl již daleko blíže rocku než folku. V roce 1976 soubor natočil anglicky zpívané exportní LP „Generation“, které o rok později vyšlo i v česky. Obě alba obsahovala množství coververzí (např. Uriah Heep, Flamengo), i když zvláště na tom českém začíná mít výrazný podíl i autorská dvojice Cerha (hudba) a Kantor (text). O hudební doprovod se postarali tehdejší slavní čeští rockeři (Ota Petřina, Pavel Fořt, Guma Kulhánek, Jan Kubík, Tolja Kohout a další).

V té době došlo k dalším personálním změnám - zatímco mužská trojice zpěváků zůstávala neměnná (Pospíšilovy snahy o odchod jsou popsány jinde), na místě zpěvaček došlo k několika rošádám. Odešly Z. Adamová (zamířila do jazz-rockového Mahagonu) a M. Červená a na jejich místech se vystřídaly kupříkladu jazzmanka Jana Koubková či pozdější pop-rockerka Petra Janů. Nakonec zbyla trojice, která vydržela až do druhé poloviny 80. let - Helena Arnetová, Zuzana Hanzlová a Ivana Štréblová.

Co se týče instrumentální složky, v letech 1974 - 76 byl C&K Vocal na svých koncertech doprovázen Skupinou Pavla Větrovce ve složení: Pavel Větrovec (ks), Miki Bláha (bg), Tolja Kohout resp. Jaromír Helešic (ds), Josef Srb (lg), ale to se časem ukázalo jako neúnosné. Jiří Cerha k tomu poznamenává: „Tam byl vždycky problém, jak to celý zaplatit i s živou kapelou. To absolutně nešlo, vždyť to byl soubor velkej, jako měl tenkrát Gott. A tak jsme holt museli začít s těma halfplejbekama.“

Přibližně od roku 1977 tedy skupina zpívala živě na přednatočené základy z desky nebo pásku. Ty posloužily k prvnímu koncertnímu pořadu Čas her, ve kterém se zpívaly písně právě z desky „Generace“. V akustickém bloku se většinou hodila kytara Luboše Pospíšila a nebo klavír hostujícího Lubora Šonky.

Od roku 1978 začal C&K Vocal uvádět audiovizuální pořady v Branickém divadle - 1978 Písně spíš k poslechu než k tanci, v roce 1979 Krajiny duše krajiny těl, v roce 1982 Dialogy a v roce 1983 Balada o Zemi. Jak píše v Encyklopedii jazzu a mod. populární hudby hud. publicista František Horáček: „Na pořadech se podílel stálý tvůrčí tým v čele s režisérem Vladimírem Mertou, představení postupně krystalizovala v osobitý scénický tvar syntetizující moderní hudbu s fotografií, filmem, výtvarným uměním, poezií a publicistikou.“

V roce 1978 spolupracoval C&K Vocal při realizaci koncertního provedení pořadu „Dům čp. 112/34“ s Extempore, skupinou naší alternativní scény, o rok později se podílel na inscenaci Hodina mezi psem a vlkem v Realistickém divadle.

V roce 1981 realizoval soubor další exportní desku „Growing Up Time“ a od té doby až do pětaosmdesátého, kdy vyšlo další LP „Balada o Zemi“, natočil i několik singlů. Na nich se autorsky podílel zejména Jiří Cerha a také Ota Petřina - ten navíc i jako aranžér, producent a šéf doprovodné skupiny. Texty (pokud se nejednalo o zhudebněné básně) napsal Ladislav Kantor. V roce 1983 došlo také ke změně tenora - hvězda souboru Luboš Pospíšil odešel na sólovou dráhu a založil si vlastní soubor 5P, přičemž v C&K Vocalu ho nahradil bluesový zpěvák a pianista Jiří „Šlupka“ Svěrák. Na jeho příchodu C&K Vocal hodně vydělal. Svěrák byl svým bluesovým cítěním a zjevem „šedého vlka“ přímo předurčen k přednesu textů s tématikou ztracených lásek nebo bohémů se zpackaným životem. Navíc jako brilantní pianista rozpumpovával diváky svými „bonbónky“ v podobě skvěle zazpívaných a odehraných cover-verzí starých bluesových fláků. Nicméně v r. 1987 ho vystřídal Jiří Malšovský a Z. Hanzlovou zpěvačka Hana Horká. Posledním počinem souboru bylo LP „Causa Krysař“, které bylo natočeno v roce 1988 (vyšlo v r. 1990).

Soubor se ve své tvorbě zaměřoval na intelektuálnější část publika - nakonec, kromě vlastních (Kantorových) textů zhudebňoval básně velkých jmen české i světové poezie (Halas, Kainar, Prevért, Villon). Ještě jednou F. Horáček v Encyklopedii: „Souhrnné kritické zhodnocení dlouholeté činnosti C&K Vocalu vyzvedávalo především přímočarost a nekompromisnost na cestě za hledáním nových forem původní posluchačsky náročné, moderní vokální tvorby, které soubor prosazoval zejména v písních z vlastní dílny, jež vynikaly jazzovým a rockovým cítěním i obsažnými texty na bázi moderní poezie. Tento způsob projevu nalezl v 70. a 80. letech na české scéně trvalou odezvu především u vnímavějšího intelektuálně vyspělého menšinového publika, odmítající komerční odnože pop hudby a hledajícího v tomto typu písňové formy hlubší sdělení a zážitky… …v složitém vývoji čs. populární hudby 70. let sehrál soubor důležitou roli důsledného protipólu komerční produkce, prošlapávajícího na poli kompozice, aranžování a interpretace zcela nové cesty.“

K tomu je třeba dodat - přeneseno na britské ostrovy byly přesně kapely typu C&K Vocal dobrým důvodem pro vznik punku.

Ač počátkem 90. let odešel z kapely její vedoucí Ladislav Kantor (angažoval se v politice), soubor stále občas vystupuje.

Co se zachovalo do r. 1989:

- Fotografie
Petra Janů + C&K Vocal „Tak zůstaň“ (1973),
krátký záběr na němém 8mm filmu - C&K Vocal v Semaforu („Kytice“ cca 1974-5),
clipy „Doky, vlaky, hlad a boty“ (1976),
němý 8mm film z pořadu „Čas her“ (1978, vlastní L.Kantor),
spol. TV koncert s Pražským Big Bandem v rámci HSM (1978, „Reminiscence na starý chorál“), „Já jsem tak línej“ (1984), Balada o zrození kosa“ (1984),
TV koncert v rámci HSM (1984, písně „Balada o Zemi“, „Obličej lásky“, „Znám cokoli“, „Spor srdce a těla“, „Ponorná řeka lásky“, „Co vlastně“, „Holky (Nikoliv z naší školky)“),
video z akce „Koncert pro Arménii“ (1989, písně „Ruby Tuesday“, “Yesterday“),
clipy C&K Vocal - „Vymítač ďáblů“ (1989), „Až k trávě“ (1989), „Zvolna…“ (1989/90), H. Arnetová - „Miluju - a tedy jsem“ (1988/9)

- Audio:
C&K Vocal: rozhlas. nahrávky „Zpráva o kamarádství některých mých známých“ (1971), „Jen Bůh ví“ (1971), „Vzkazy“ (1971)
C&K Vocal: „Generation“ LP (1974-5, vyšlo 1976, Artia)
C&K Vocal: „Generace“ LP (s několika odchylkami česká verze „Generation“, (1974-6, vyšlo 1977, Supraphon, reedice CD, 1996)
C&K Vocal: „Growing Up Time“, LP (1981, Artia)
C&K Vocal: SP (Supraphon) - „Balada o Zemi“/„Výlet“ (1981, vyšlo 1982), „Obličej lásky“/ /„Znám cokoli“ (1981, vyšlo 1982), „Holky (Nikoliv z naší školky)“ (1983), „Roboti“/„Výčitky“ (1984), „Světe náš“/„Tance“ (1985)
C&K Vocal: „Dialogy“ (1982-3)
C&K Vocal: „Balada o Zemi“ LP (nahráno 1981-4, vydáno 1985, Supraphon)
C&K Vocal: „Live in Liberec“ (1985)
C&K Vocal: SP (Supraphon) - „Říkadla“/„Popěvek“ (1987), „Bezmoc za Johnem Lennonem“/„Vo co de?“ (1989)
C&K Vocal: „Causa Krysař“, LP (1988, vyšlo 1990, Supraphon)

- V seriálu BIGBÍT skladby:
„Doky, vlaky, hlad a boty“ (1976)
„Generace“ (1975)
„Sága těch věčně stejných lásek“ (1982)
„Balada o zrození kosa“ (1984)
„Obličej lásky“ (1984)

http://www.ckvocal.cz/