V roce 1980 byla režisérka Helena Třeštíková oslovena Krátkým filmem ke sledování několika manželských párů od momentu jejich svatby po dobu šesti let. V roce 1986 byl dokončen první díl projektu Manželské etudy, který zaznamenal velký zájem televizních diváků snad i proto, že ukazoval život obyčejných rodin, jaký opravdu byl, včetně problémů mladých manželských párů se získáním bytu a jeho zařizováním, což bylo na obrazovce tehdejší Československé televize dost neobvyklé

Od poloviny devadesátých let pak navrhovala Helena Třeštíková České televizi pokračování, což se podařilo až v roce 1999, kdy jako šéfdramaturgyně dokumentu nastoupila Alena Müllerová, s níž režisérka dlouhodobě spolupracovala, a kterou spolu se sociology a dalšími filmaři založila v roce 1991 Nadaci Film a Sociologie. Během let 1999 až 2005 tak vznikaly Manželské etudy po 20 letech, které diváky při vysílání v roce 2006 zaujaly nejen tím, že připomněly příběhy jejich známých hrdinů, ale i perspektivou čtvrtstoletí od začátku natáčení. Už tehdy bylo Třeštíkové jasné, že by chtěla v natáčení s manželskými páry pokračovat.

Výsledkem dalších let natáčení je nový seriál Manželské etudy po 35 letech, který, nabídne divákům šest episod pokračování příběhů hrdinů, s kterými jejich první diváci prožili celý dospělý život a ti mladší díky nim poznávají proměny rodinné i společenské atmosféry v naší zemi od 80. let až do současnosti. Režisérka Helena Třeštíková se svou časosběrnou metodou zaujala i ve světě, což potvrdila i Evropská filmová akademie, která v roce 2008 ocenila její časosběrný snímek René jako nejlepší evropský dokument roku. V té době již kromě České televize spolupracovala také s producenty Kateřinou Černou a Pavlem Strnadem z Negativu, kteří do kin postupně uvedli její filmy Marcela, René, Katka, Soukromý vesmír a naposledy snímek Mallory a společně se tak pustili i do třetího pokračování šestidílného cyklu Manželských etud.

„S Helenou Třeštíkovou jsem začala spolupracovat v době, kdy dokončila první sérii Manželských etud, a od té doby jsme měla možnost sledovat zblízka její časosběrnou metodu i to, jak si tyto filmy získávají stále více diváků, zasloužené pozornosti a ocenění,“ říká kreativní producentka Alena Müllerová a režisérka Helena Třeštíková ke své unikátní časosběrné metodě dodává: „Časosběrný film je setkání dokumentu s příběhem. To mně na tom způsobu natáčení velmi baví. Jednotlivé epizody se rodí před očima a nikdy nevím, co bude příště a jaký příběh vlastně nakonec vznikne. Doufám, že mé časosběrné projekty mohou zajímat současné diváky, ale zároveň mohou být po čase i zprávou o naší době pro diváky budoucí.“

Helena Třeštíková
dokumentaristka

Helena Třeštíková

* 22. 6. 1949