Auto Moto Revue

Hodnocení pořadu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 45278  
Sdílet
| Poslat odkaz
AUTOMOBILY

Lada VFTS

11. 8. 2012

V poslední době přicházejí stále více do módy závody a soutěže historických automobilů. Ale získat vhodný automobil, třeba na rallye, není vůbec jednoduché

Lada VFTS U nás, na rozdíl od jiných zemí bylo byrokratickým rozhodnutím znemožněno závodit vozům, který skončila homologace. A tak většinou putovaly do šrotu. Jedním z nadšenců, který v Maďarsku objevil soutěžní Ladu VFTS je pan Tomáš Drásta. „V první variantě tyhle auta byly vyrobený (Stasisem Brundzou) a začly závodit v roce 83, v druhý variantě v roce 86. Když už byly vylepšený, závodit přestaly. Takže měly strašně „krátkou životnost“.

Lada VFTS Na pohled by se dalo říct, že jde o originální tovární automobil. Pravda je ale asi poloviční, úřední šiml zapracoval totiž i zde hodně úsměvným způsobem…

„To auto původně závodilo, Maďaři s ním závoděj dodneška. Teď to jezdí u nás. Jestli se dá mluvit o replice, nevím, ale dobovým specifikacím úplně přesně neodpovídá, takže tohle svým způsobem replika je.“

Lada VFTS Pohled do technického průkazu hovoří jasně. Výrobce Tomáš Drásta.

„Je to tak, že karoserii a motor vyrobil VAZ Togliatti a celý vozidlo podle technického průkazu jsem vyrobil já, Tomáš Drásta …z Čimic.“

Lada VFTS Vraťme se k automobilu, který ve své době patřil mezi hodně rychlé i oblíbené, neboť o vozech ze západu jsme si tehdy mohli nechat jen zdát.

„Ta nejvyšší homologovaná specifikace, tehdy v roce 86, která vůbec byla. Váha 760 kg – ne všechna auta toho dosáhla. Hliníkový komponenty, potahy dveří, kapoty, laminátový nástavce… Podvozek je v podstatě stejnej, kromě tedy kvalitních tlumičů, jak kdo má peníze, samozřejmě. Motor klasická šestnáctistovka žigulík, webry karburátory – kdo jak umí upravit. Pohybujou se od sériovýho výkonu, co je nějakých 75 koní, až po špičkový výkony, třeba 170 koní.“

Lada VFTS Když má být všechno jinak, tak třeba i řazení.

„Převodovka bezsynchronní, pětirychlostní se zašmodrchaným řazením. Normální člověk se s tím nerozjede, protože tam, kde je zvyklej řadit jedničku, má už úplně jinou rychlost, jednička se tu řadí tak, jak jsou všichni zvyklý řadit pětku. Řadim bez spojky, i když z kopce radši řadím se spojkou, to už by byla na mě moc velká rána a mohlo by mě to stát akorát peníze. Každopádně, kdo tohle chce řídit, musí se trochu obrnit, protože pořád jezdí dveřma napřed. I když nechce, což teda bývá problém…“

Autor: Jindřich Lasík

Stopáž: 24 minut – Rok výroby: 2012 – ST  HD
Žánr: Magazín
Nejbližší díly ve vysílání
Není litr jako litr - to platí při mytí auta nanotechnologií, při testu CitiGo i v sedle Yamahy R1

sobota 6. 9.

Tuning – vylepšíme auto do krásy i do výkonu, otestujeme Renault Megane RS a představíme nového Otloukánka

sobota 13. 9.

Zkontrolujeme opravu dálnice D1, svezeme se Broukem a otestujeme Porsche Macan

sobota 20. 9.

Další zdroje