Chat

host

Jitka Fořtíková

Rozvoj logiky a matematické pregramotnosti hrou u předškolních dětí

Záznam chatu ze čtvrtka 5. října 2017

BRAINKB: „Od kdy nejlépe rozvíjet logiku a matematickou pregramotnost hrou u předškolních dětí?“

Jitka Fořtíková: „Rozvíjet logické myšlení můžeme už téměř od batolecího věku. Děti jsou dychtivé poznávání, začínají třídit předměty, rozeznávat tvary, rozdíly mezi nimi, velikosti, barvy, tvary. Už tam můžeme sledovat počátky logického myšlení.“

SF: „Jak nejlépe rozvíjet logiku a matematickou pregramotnost hrou u předškolních dětí?“

Jitka Fořtíková: „Především hrou a nenásilně, zábavně :-) Děti jsou nadšení pozorovatelé a poznávají s radostí svět kolem sebe. Už vnímání vztahů mezi předměty, zjišťování a porovnávání velikostí, množství, pravidelností a nepravidelností předjímá logické souvislosti. V dnešním pořadu ukážeme i nějaké hry a techniky, jak tyto oblasti u dětí spontánně podporovat a rozvíjet.“

Gonzales: „Je nutný rozvoj logiky a matematické pregramotnosti hrou u všech předškolních dětí?“

Jitka Fořtíková: „Určitě ano, a bohužel, v našem prostředí se poměrně podceňuje. Když se podíváte za naše hranice, naleznete mnohem více metodik a návodů, jak s dětmi už od nejrannějšího věku v oblasti matematiky a logiky pracovat. V Čechách se matematiky pořád nějak bojíme :-) A možná právě proto v testech PISA dopadáme v matematické gramotnosti stále hůře.“

SK: „Jak je důležitý rozvoj logiky a matematické pregramotnosti hrou u předškolních dětí?“

Jitka Fořtíková: „Matematická gramotnost je základem pro úspěšné zvládnutí vzdělávacího procesu a týká se neméně podstatně celého našeho života i po skončení školní docházky. Přesto se teprve nedávno stala součástí povinné části maturitní zkoušky a máme tak nějak pocit, že je to ještě špatně. "Vždyť na počítání máme kalkulačku a na vzorečky Excel, ne?" Ale algoritmy lidského uvažování a hledání logických souvislostí, bohužel, nepostrádá snad žádná lidská profese. Tedy - s chutí do toho a půl je hotovo....a ta chuť je největší právě u předškolních dětí, tak ji pojďme společně podpořit a udržet i do doby, kdy nám zasednou do školních lavic.“

Jana: „Dobrý den, blíží se nám Ježíšek :) Mohla by jste mi prosím doporučit nějaké hry pro předškoláky?Děkuji“

Jitka Fořtíková: „Tak naštěstí tady na chatu snad už můžeme zmínit konkrétní produkty a protože jsme tu k matematické gramotnosti a logice ve spojení s rozvojem motoriky, určitě se hodí jakékoliv modelovací hmoty. Dnes přiblížíme, co můžeme zvládnout pomocí těchto hmot a modelín učit z hlediska logiky. Mimo to bych ráda upozornila na sérii her NIKITIN, které rozvíjejí prostorové myšlení, logiku a souvislosti. Nejsou dobře dostupné, ale stále se dají na některých online shopech sehnat.“

Jakub: „Dobrý den, jaké metody či hry doporučujete pro rozvoj logického myšlení u dvou letého mininka? Děkuji.“

Jitka Fořtíková: „Dobrý den, dvouleté už určitě nebude miminko, ne? :-))) Každopádně už můžete začít s různými vkládačkami, dřevěnými skládačkami a už se dají sehnat i některé "smart hry", které jsou doporučované od 2 let věku. Zkuste třeba DEN A NOC. Neméně podstatné jako pomůcky a hračky jsou i komunikace, vysvětlování souvislostí, rozvoj myšlení v řeči. Nepodceňujte dennodenní komunikaci se svým nejmilejšími.“

Janka: „Dobrý den. Poraďte mi jak cvičit s 5 letou dcerou. Neumí některé hlásky.pocitat umí do 10. Dekuji“

Jitka Fořtíková: „Hrajte s ní verbální hry. Nejpřirozenější je "slovník" - vysvětlování pojmů opisem. Např. "Co je jahoda?" Existuje i asociační hra TIK TAK BUM Junior, krásná je také sada kostiček "Příběhy z kostek". Početní řadu lze trénovat také mnoha způsoby. Může počítat fazole, figurky nebo želé medvídky... Každopádně je ale nejdůležitější jí přinést při učení "zábavu". Co se v předškolním věku nenaučí, určitě ve škole ještě dožene, pokud jí to bude ještě pořád bavit.“

Mirka Havelková: „Dobrý den, naše dcera (v listopadu 3 roky) dokáže spočítat různé věci (auta, kočky,..) do osmi. Jak jí v matematice více rozvíjet? Zajímají ji i písmenka. Předem děkuji za odpověď. Mirka H.“

Jitka Fořtíková: „Jéééé. to je ale šikulka :-) Zkuste přidat logické hry. Děti, které baví čísla, zpravidla baví i logické souvislosti. Nádherná hra je MOJE PRVNÍ SUDOKU, kde máte obojí - jak čísla tak logiku. A písmenka? ty můžete kreslit úplně kamkoliv - do krupice, pěny na holení nebo do písku na pláži....vezměte ji k moři :-) Jen pozor na zbytečné předhánění vývoje, mohla by se pak ve škole "nudit".“

Lenka: „Co si myslíte o angličtině ve školkách ? Dle.meho vyhazování peněz.“

Jitka Fořtíková: „Co se dítě nenaučí do šesti let, už se nikdy nebude učit spontánně. Proto se nyní mnoho učení vrací do předškolní etapy, jde o vyšší efektivitu a snadnější zapamatování. Navíc u jazyka, tam se dítě cizí jazyk učí stejně jako ten mateřský, od 6 let se začne učit překladem, což je mnohem pomalejší postup. To jsou jen některé argumenty, proč začít dříve. Rozhodně však ale nemůžete čekat, že na vás v 5 letech dítě vychrlí nepravidelná slovesa v trpném příčestí. Bude schopno zpívat písničky, pozná barvy a čísla, bude reagovat na základní otázky a rozumět pokynům. To by mohlo před vstupem do školy klidně stačit, co vy na to?“

Pavla: „Dobrý den, Jak naučit dítě logice, když v ni zrovna silné není? Mám na mysli v budoucnu slovní úlohy. Dekuji“

Jitka Fořtíková: „Tady Eva :-) Mám zkušenost s lektorováním přípravných kurzů na přijímačky a slovní úlohy jsou tak trochu strašák, bohužel, ale když potomstvu vysvětlíte, že auta jezdí protisměrně i v reálném životě nebo jim umíte zadání úlohy osvětlit opisem z reálné situace, tak mu to možná "secvakne", že vlastně úlohu umí vyřešit. Každopádně je lepší použít selský rozum, než se "biflovat" naučené techniky sestavování rovnic.“

Iveta: „Dobrý den, jak se dá rozvíjet logické myšlení u dítěte 3roky, miluje stavební stroje. Jakým způsobem se dá rozvíjet logické myšlení? Je to i třeba to, že mu říkáme z čeho se dá udělat malta? Děkuji“

Jitka Fořtíková: „Váš syn nejspíše bude milovat stroje, bagry a jiné pracovní vozy, že? Tak mu o nich povídejte, nechte jej porovnávat jejich využití a funkce, vezměte ho do technického muzea nebo mu můžete pustit dokument v televizi a pak o něm povídat. Možností je mnoho, ale uvidíte, že nejspíše stejně rád sáhne po stavebnici. A když mu dáte třeba Merkur, nebo něco na šroubování a jeho to neodradí, budete mít i báječný rozvoj jemné motoriky v jednom.“

Karla Konečná: „Dobrý den, doporučila byste prosím výuku cizího jazyka u dětí , které teprve začínají s jazykem mateřským? Děkuji“

Jitka Fořtíková: „Myslíte tedy u dětí třeba kolem dvou let věku? Tam to hlavně záleží na jejich verbálním rozvoji. Pokud má totiž dítě opožděný vývoj řeči, začínat s druhým jazykem se tolik nedoporučuje. Ale nejnovější výzkumy ukazuji, že v předškolním věku děti zvládají třeba i tři jazyky najednou a nečiní jim to až tak velké problémy. Vezměte si jen ten fakt, kolik je mezi námi bilingvních nebo dokonce i triligvních rodin? Ta výuka by co nejvíce měla připomínat fungování v takové rodině, kde tatínek je např. Francouz a maminka Češka.“

Kateřina Exnarová: „Dobrý den, mám doma dvou a půl letého chlapečka a nemůžu ho stále naučit barvy. Když se zeptám jaká je to barva po každé je to červená. Když ho opravím tak mi barvu zopakuje ale po chvilce je to zase barva červená. Jak moc mám řešit tuto situaci? Děkuji Kateřina“

Jitka Fořtíková: „Mně by se líbilo, kdyby moje děti viděly svět jen např. v "růžových barvách" :-) Nebojte, ve dvou a půl letech je ještě moc brzy předjímat, že mu to v budoucnu nenaskočí. Dejte mu čas a zkuste trénovat něco jiného a pak se k těm barvám vraťte třeba s časovým odstupem a uvidíte :-)“

Miroslava Janků: „Dobrý den, syn má 3 roky, rád maluje - pastelkami i voskovkami, zatím střídá obě ruce, celkově spíše preferuje pravou. Ale pastelky si drží po svém, ne správným držením. Když jsem zkoušela mu pastelku v ruce upravit, říkal, že tak ho bolí ruka a chytil si znovu po svém. Je třeba opravovat držení pastelky či tužky už v tomto věku? Děkuji za odpověď.“

Jitka Fořtíková: „Ve třech letech děti ještě vůbec nemusí mít vyhraněnou lateralitu, tj. preferovat výhradně jednu ruku pro psaní a kreslení. Mají na to "čas" až do pěti let, pak už se to začíná sledovat. Stejné je to se správným úchopem. Všechny děti začínají kulovitým držením a až časem si prstíky staví do správné polohy. Vhodné je to nenásilně opravovat a pomalinku vést k dobrému úchopu. Kupte buď trojhranné pastelky nebo i násadky na tužky pro správný úchop, jsou běžně k dispozici v papírnictvích a školních potřebách.“

Zuzana Jankůjová: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jaké hry na rozvoj logiky můžu hrát s dvouletým dítětem, kterého baví především běhání, skákání a házení si s míčem? Děkuji. Zuzana Jankůjová“

Jitka Fořtíková: „A co třeba skákání panáka, nebo slalom se sbíráním předmětů logicky seřazených podle pravidel? Nebo hra Twister...ta možná o kousek v pozdějším věku. Ale samozřejmě posadit ho i za stoleček a vést i k záměrné činnosti...nejprve jen na pár minut a časem řízenou aktivitu prodlužovat, je také velmi žádoucí.“

Katka: „Musí umět 5 leté dítě? 》》》 tkaničku? Počítat ? Podepsat se ? Říkat R a Ř? Mě.prijde ze je takové dite divně když to už ve školce neumí.“

Jitka Fořtíková: „Eva: Mám doma "nadané dítě", což byla diagnóza z ped.psych. poradny a odmítal prostě spolupracovat na jednoduchých úkolech, nechápal, když on ví, že to umí, proč to po něm někdo chce. Některé děti neumí kličku ani ve škole, což vím z mimoškolních kreativních kroužků. Prostě jsou to individuality a dá se to obejít "sucháčem" na botičkách. Vše lze děti učit nenásilně a motivovat je k výkonu přiměřeně. Až to zvládnou, samy v pohledu k sobě vyrostou.“

M.Švehlová: „Dobrý den, sleduji pořad a váš rozhovor a velmi mně mrzí, že musím od vás poslouchat při debatě o upevňování a podporování vývoje schopností dětí a jejich gramotných a verbálních schopnostech komunikace, jak neustále používáte slovo "jakoby". Tohle slovo (zřejmě částice dle slovních druhů, těžko se určuje) je velikým nešvarem dnešní doby a bohužel jej používá už nejen mládež. A vlastně je velmi nevhodné ho používat, protože vyjadřuje neurčitost nebo nepravdivost? Nevím. V krátkém rozhovoru s redaktorkou jste ho řekla 7x. Omlouvám se za svůj názor, ale opravdu mi toto slovo rve uši a k vám se nehodí. Hezký den. M.Švehlová“

Jitka Fořtíková: „Eva: Omlouvám se, ale předpokládám, že pochopíte, že jako svou první zkušenost s živým TV vstupem nemám dost času si utřídit myšlenky, pokud jsou otázky různé. Prostě jsem se snažila vyjádřit se co nejlépe a zjevně nevhodně. Sama jsem si čárky nepsala a samozřejmě například v psaném projevu by se to asi nedělo. Děkuji za zpětnou vazbu a budu na tom pracovat, ale tréma dělá své..“

Koubová Milada: „Dobrý den, chlapec chodí do první třídy-počítá čte,ale neumí neumí namalovat kroužek.Cvičíme to každý den.Děkuji Koubová.“

Jitka Fořtíková: „Nevím, jak se váš syn staví k tomu, že to trénujete každý den...já osobně bych to zkusila méně řešit a možná ho více pochválit za to, co mu jde. Často se stává i v rodinách s nadanými dětmi, že se u dětí buduje snížené sebevědomí právě tím, že se zdůrazňují nedostatky a podceňují přednosti. "Takovej chytrej kluk a nezaváže si tkaničku, denně se pobryndá při obědě, zapomene penál v lavici..."" Bohužel se ale často u bystrých dětí objevují prvky sociální a i grafomotorické nezralosti častěji než i v běžné populaci.“

lucie: „Dobrý den, v jedné z odpovědí píšete o hře NIKITIN.Nemohu ji nikde na netu najít.Kde ji zakoupit?Děkuji Lucie“

Jitka Fořtíková: „Zkuste Svět deskových her.“

Eliska: „Dobry den,nase 5leta dcera,levacka, velmi rada resi ruzne ukoly (napr.v casopise Slunicko, Predskolak apod.),pocita do 10,ale nechce kreslit. Napise sve jmeno,pozna tvary,ale napr.postavicka neni prilis hezka (prsty jen carky,nohy zahnute "fajfky" atd.). Je dobre se nejak na kresbu zamerovat,nebo to nechat plynout? Dekuji.“

Jitka Fořtíková: „Pokud bude více "intelektově" laděná, je větší pravděpodobnost, že kreslící aktivity jí budou nechávat laxní. My to v našem Centru nadání řešíme tak, že předkládáme pracovní listy s "intelektovým přesahem", tedy že dítě jen neobtahuje nebo vymalovává dle předlohy, ale zároveň řeší intelektovou výzvu. Nebo se dá spojit kreslení s tématem, které dcerku baví. Tedy bude vykreslovat astronauty nebo dinosaury, pokud jí to fascinuje. Tak jí možná "vrátíte" ke kreslení ve chvíli, kdy na to nemá třeba náladu. A nebo z ní jednou bude "kubistka" či "postmodernistka" :-)“