Chat

Rodinný rozpočet - pohonné hmoty

Dalibor Z. Chvátal

Záznam chatu ze čtvrtka 27. září 2012

sonax: „Jak je to v současnosti v ČR s rodinným rozpočtem ohledně pohonných hmot?“

Dalibor Z. Chvátal: „Dobrý den, to je příliš obecná otázka, náklady na PHM zabírají významný podíl rodinného rozpočtu. Nicméně lidé auty jezí a jezdit budou.“

sonax: „Myslíte si, že se pohonné hmoty budou zdražovat v ČR?“

Dalibor Z. Chvátal: „Ano, jsem přesvědčen, že cena PHM není konečná a dokážu si představit, že může atakovat hranici okolo 45 Kč/l BA95/NM30.“

sonax: „Jak to řešíte vy v rodinném rozpočtu, vy osobně - s pohonnými hmotami?“

Dalibor Z. Chvátal: „Naše vozidla (máme tři) jsou přestavěné na alternativní pohonné hmoty, konkrétně LPG. Cena LPG je nyní okolo 16,50 Kč/l a benzín tankujeme v sousedním Polsku v ceně do 35 Kč/l BA95.“

sonax: „Dá se říct, že jste velký odborník na pohonné hmoty v rozpočtu rodiny?“

Dalibor Z. Chvátal: „Neodvažuji se kvalifikovat na odborníka na pohonné hmoty. Pokud jde o naši rodinu, tam mám velký vliv na náklady PHM v rozpočtu :-)“

sonax: „Jak zatěžují rodinné rozpočty pohonné hmoty obecně?“

Dalibor Z. Chvátal: „Obecně jde o částku okolo 15 % z měsíčního příjmu. Tj. průměrná rodina natankuje za cca 2500 Kč měsíčně a poté "musí" s tím vyjít. Mimochodem, náklady na PHM se výrazně dotýkají i státních složek, hodně s nimi bojuje i Policie Českí republiky a omezuje proto své výjezdy.“

sonax: „Jak ušetřit na pohonných hmotách v rodinném rozpočtu?“

Dalibor Z. Chvátal: „Možností je několik: vozidlo s menší spotřebou, technika jízdy či přechod na alternativní paliva. Ale nezapomeňte, že PHM jsou sice viditelnou nákladovou složkou, nicméně náklady na provoz vozidla nejsou tvořeny jen jimi. A z bezpečnostního pohledu přechod na menší a úsporné vozidlo nemusí být na našich cestách při srážce s "blbcem" výhrou.“

Ondřej Černý: „Dobré odpoledne, není lepší jezdit autem na LPG než na benzín?“

Dalibor Z. Chvátal: „Je to lepší, sám jsem velkým příznivcem alternativních paliv. Ale pozor, nedoporučuji jezdit výhradně na LPG, ale i na LPG. Při jízdě jen na plyn časem zlividujete motor (podle typu vozidla). Motor potřebuje i benzín.“

Radek: „si děláte srandu s marží 1 Kč/l. Myslíte to vážně?“

Dalibor Z. Chvátal: „Mám jen ty informace, které jsem si mohl ověřit u tří provozovatelů čerpacích stanic. Pokud máte jiné, sem s nimi.“

Tomáš: „Mám ve velkém technickém průkazu napsáno tankovat natural 95, vyplatí se na delší cesty natankovat natural 98 místo naturalu 95. Díky“

Dalibor Z. Chvátal: „Autu to rozhodně neublíží, ale velkou výhodu v tom nevidím. Byť přiznávám, že sám kvůli provozu na LPG dávám do auta BA100, tedy BA98 s aditivy (Verva, Power Racing apod.) Pokud bych měl vůz jen na BA95, šetřil bych peníze a provozoval jej jen na BA95. Ale nejlepší zkušeností je porovnat jízdu na BA95 a BA98, ideálně na dlouhé, konstantní trase. Takto snadno zjistíte, zda dražší benzín znamená i úsporu na spotřebě, resp. pocitově vyšší výkon.“

lenka fálová: „dobrý den pane Chvátale, jaký názor máte na tankování tzv. bio nafty (70procent nafta a 30 řepka) do "novějších" typů osobních vozidel (peugeot 407, škoda rapid...) Je tato úspora paliva vhodá? Nenadělá více škody než užitku ve stavu motoru - vstřikování... Děkuji“

Dalibor Z. Chvátal: „Děkuji za dotaz, sám jsem tuto otázku nedávno řešil při zvažování nového vozu. A tutéž jsem položil servisním technikům Hondy, Mazdy, Fordu, Citroenu a BMW. Pokud už není od výrobce motor upravený pro bionaftu, dávali od toho ruce pryč. Bio nafta je podle mě vhodnější pro nákladní vozidla, do soukromého bych ji nedal. Nehledě na to, že povinné biosložky nám pěkně kazí zemědělskou výrobu, což Evropská komise kupodivu začíná vnímat. Diesel je úsporný, ale citlivý motor. Když už bych šel do tohoto typu motoru (preferuji benzín), lil bych do něj jen kvalitní naftu, protože následné opravy jsou astronomické.“

Milan Vaněk: „Dobrý den, chtěl jsem se zeptat jaký máte nazor na předělání vozidla z benzínu na ethanol. Kamarád za to zaplatil 8500,- A teď o proti benzínu jezdí na etanol a cena za litr je o 12Kč. levnější. Máme 4 roky starou Hondu city. Mám obavu, aby etanol neměl vliv na životnost motoru. Děkuji za odpověď.“

Dalibor Z. Chvátal: „S ethanolem nemám osobní zkušenosti, nicméně vím od třech lidech z mého okolí, co jej spokojeně po přestavbě používají (2x Opel Astra, Škoda Fabia). Vím, že některé Hondy mají velmi citlivé motory, což je jako téměř jediné vozidlo předem vylučuje z představy na LPG, zda to platí i pro E85 nemohu odpovědět. Doporučil bych Vám následující krok: kontaktovat několik firem s dobrými referencemi, které dělají přestavby na E85 a zjistit, co si o této přestavbě myslí. Kvalitní společnost Vám přestabu rozmluví, pokud má zkušenosti s následnými problémy. V dalším kroku si přečtěte diskuzní fóra, která se tomuto tématu věnují. Najdete v nich bohaté zkušenosti z reálného provozu různých typů vozidel na E85.“

Marek Pomahač: „Co je Z ve Vašem jméně a proč?“

Dalibor Z. Chvátal: „Hoďte si mě do Google a zjistíte to ;-)“

Marek Pomahač: „Vyplatí se jezdit jen když je nutnost, emergency, povinnost a dálky? Ušetří se?“

Dalibor Z. Chvátal: „Pokud máte v okolí alternativu pro auto, ano, vyplatí se to. Ukážu reálný příklad sám na sobě: pravidelně jezdím vlakem mezi Ostravou a Prahou, proto mám celoroční síťovou jízdenku Českých drah. Kamkoli jede vlak, preferuji vlak, na který jdu pěšky, nebo použiji MHD. K lékaři děti vozíme autem, podobně auto používáme na nákupy. Jakmile jedeme jako rodina, je pro nás levnější cesta autem (LPG), typicky mimo ČR (Řecko, Polsko, Německo, UK). Pokud si uděláme výlet do Prahy nebo do Liberce, využijeme síťovou jízdenku ČD SoNe+, protože na tu cenu bych se ani s LPG nedostal. Jestliže nechci platit za drahé PHM, vyplatí se přemýšlet, aniž bychom se museli omezovat v cestování. To však záleží na lokalitě, kde se nacházíte. Já mám páteřní železniční trať 20 minut chůze z domu, pak jsem v jiné situaci než člověk, co bydlí v sousedním městě.“

radek: „tady jsou stránky, když benzín stál 30 Kč. Z tabulky ve spodní části článku je patrné, že to byly min. 3 Kč, tzn. že při ceně 40 Kč je marže kolem 5 Kč(spotřební daň už neroste Přeji pěkný den. http://www.finance.cz/zpravy/finance/124190-dane-tvori-vice-nez-polovinu-ceny-benzinu/“

Dalibor Z. Chvátal: „To ano, ale při současných cenách PHM se přímo úměrně snižuje marže pumpařů. Osobně si myslím, že se při troše fantazie dostaneme na 2 Kč/l, ale ne výše. Na druhé straně, existují karty, které vám PHM sníží. Benzina má veřejně dostupnou věrnostní kartu, kde máte slevu 0,50 Kč/l jakékoli PHM (tj. i na LPG), slevy podle objemu nabízejí i palovové karty Shell, OMV, Lukoil nebo EuroOil.“

Lenka Mašková: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat,co si myslíte o náhradním palivu Ethanol. O proti předělání na plyn jsou nižší náklady a nemusí být v kufru žádná plynová bomba. Děkuji za odpověď Lenka“

Dalibor Z. Chvátal: „Pokud jezdíte na území ČR a okolí a uděláte si KVALITNÍ přestavbu, jsem pro a jsem jeho zastáncem. Mimo ČR je to ale s dostupností horší, takže tomu, kdo jezdí mimo ČR bych přestavbu nedoporučoval, pokud si neumí hrát s nastavením jednotky podle typu PHM.“

divak: „Dobry den, chci se zeptat, jakou pohonnou hmotu mam pouzit k pohaneni manzelky ke snizovani rodinneho rozpoctu. Diky za odpoved.“

Dalibor Z. Chvátal: „Zmenšit příjem tekoucích peněz a nasadit efektivní monitoring transakcí s omezením podle typu a frekvence nakupovaných komodit ;-)“

Anfy: „Dobrý den, lze předělat na alternativní pohon také dieselový motor?“

Dalibor Z. Chvátal: „Může, ale znamená to jej kompletně přeměnit, takže se to finančně nevyplatí. Ty náklady jsou pro běžného člověka astronomické, smysl to má jen u nákladních vozidel.“

Zdenka: „Může přidání etanolu k benzinu poškodit motor_“

Dalibor Z. Chvátal: „Pokud není vozidlo přizpůsobené pro provoz na E85, může. Doporučuji Vám pročíst bohaté diskuze na toto téma na autostránkách.“

Martina V.: „Dobrý den, co si myslíte o ethanolu jako alternativě k benzínu, který lze na některých menších benzinových stanicích natankovat? Děkuji za odpověď.“

Dalibor Z. Chvátal: „Je to jedna z alternativ a úprava pro ethanol není tak drahá jako pro plyn. Pokud nechcete, nebo nemůžete mít LPG/CNG, je ethanol řešení. Jestliže chcete šetřit více než cca 12 Kč (cena E85 je okolo 27 Kč/l), lepší je přestavba na LPG/CNG.“