Chat

Poruchy pozornosti

MUDr. Renata Kratochvílová

Záznam chatu ze středy 18. ledna 2012

Marie: „Dobrý den, paní doktorko. Syn je hodně živé dítě a má rád pozornost, rád se předvádí (např. v šatně ve školce před ostatními dětmi a rodiči). V tu chvíli mne vůbec nevnímá a je těžké ho přimět k tomu, aby se oblékal. Ve školce ho vyzvedávám s mladším (dvouletým synem), který mi neustále odbíhá nebo vytahuje ostatním dětem věci ze skříněk). Můžete mi, prosím, poradit, jak ho přimět aby spolupracoval? Snažím se s ním o tom bavit a vysvětlovat mu, že tam nemám jen jeho a že musím hlídat mladšího syna. Ale když má v šatně "diváky" úplně se zapomene. Jinak se na ostatní úkoly - hry, kreslení, stavebnice... dokáže soustředit dlouho. Děkuji za odpověď, Marie.“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, podpořila bych vás ve velké míře trpělivosti, doporučuji vytrvat v klidném jednánís dětmi, zbytečně nekřičet, pozornost dětí si upoutat tělesným kontaktem, vzít za tuku, rameno, pohladit, dokud sena vás dítě nepodívá a pak teprve mu říci jednoduchý, krátký povel. v tomto věku méně verbálně vysvětlovat, spíše ukázat, co po dítěti chci. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Eva: „DOBRÝ DEN,jak hodnotit poruchu pozornosti u staršího člověka kolem 70 let věku, pokud se s ní člověk setká u takové osoby i 3x denně?Jde o nesoustředěnost, odpovídání na jiný dotaz a nepochopení...Děkuji za odpověď.“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Ve vyšším věku se může projevovat i úbytek psychických schopností a výkonu, doporučuji stálý trénink, který přispěji k udržení bystrosti, úsudku a paměti. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Petra R.: „Dobrý den. Paní doktorko, chci se zeptat. Syn bude mít 4 roky, v září začal chodit do školky. zajímalo by mě, zda je hyperaktivní nebo pouze velmi živý... Když ho něco zaujme, dovede si hrát sám delší dobu. Někdy zase nevydrží chvíli na místě. neustále někam odbíhá a nechce poslechnout. Příkladem je jídlo. Má také velmi časté výkyvy nálad. Poradila byste mi něco? Děkuji za odpověď. Pěkný den. Petra R“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, živost může být v tomto věku spíše pozitivní, doporučuji klidné jednání, "jít příkladem" protože děti kopírují rodiče. Pokud budete v chování rozvážná, klidná, zlepší to event. roztěkanost dítěte. Dle popisu není situace u vás neúnosná, vyčkejte nástupu do ZŠ, není co zanedbat. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Iva: „Mám hyperaktivní dceru, chodí do čtvrté třídy a máme ve škole problémy s chováním, paní učitelka si mě pořád stěžuje, že Adéla je neukázněná všchny obtěžuje při vyučování, celé vyučování jí narušuje, je drzá, vykřikuje a prý vůbec neposlouchá, paní učitelka ji nechce vzít s sebou ani na školu v přírodě, já vím že není žádný andílek, ale vím že na ni musí být člověk přísný a pak to s ní docela jde, ale nevím jak ji mám motivovat do školy vždy ji řikám aby byla hodná a poslouchala paní učitelku“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, dle popisu bude asi na místě navštívit PPPpři vaší ZŠ, kde vám mohou navrhnout individuální způsob práce s Adélkou a hlavně tento návod předat pedagogům ve škole.Zmírní se tím event. budoucí nechuť dcery ke spoluprávi ve škole. Přísnost, hlavně udržení hranic co lze a co již ne je výborný, ale přimlouvám se za velmi pozitivní přístup, tzn. spíše pochvaly a ohodnocení toho, že zvládla být chvilku v kidu, pozitivně motivovat, než kárat a napomínat. Povely konkrétněji, spíše než říkat buď hodná, tak říci zkus nevykřikovat a hlásit se, zkus nepovídat při hodině, pusinku na zámek atd Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Danková: „prosím syn má dysfunkci od narození dnes mu je již 24let a má naprosto stejné příznaky ,které jsxte popisovala. prosím co s tím.trpí nespavostí,má panické stavy při výskytu problémů,občas má deprese a nechuť k životu, má občas i agresivní výstupy a málo kdy si pamatuje detaily .Dá se s tím něco dělat?“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, dle příznaků možná již by prospělo zvážit medikaci, vyšetření v psychiatrické ambulanci, ke korekci dysfunkční poruchy může použít metodu EEG- Biofeedback, prospěje nastavení si režimu dne,úkolů, které má, menší kratší úseky práce, více pohybové aktivity. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Katka: „Dobrý den,chtěla bych se vás zeptat na svoji dceru je jí2,5 roku.Jje velice šikovná mluví lépe jak děti ve školce,ale je velmi agresivní na ostatní děti.Zejména na kluky.Nejvíce síli nabírá večer a jde spát kolem jedenácté.Jedná se o hyperakticitu?Celkem se bojím protože její strýc i když je mu 12 má ADHD.Děkuji“

MUDr. Renata Kratochvílová : „dobrý den, při rodinné zátěži je výskyt LMD pravděpodobný, ale nemůsíte se tolik obávat, v tomto věku je vztekání a odpor, negativismus a prosazvání se dítěte přirozené. Trpělivá klidná, mírná výchova, tichá mluva a hodně chování, hlazení u dítěte vyvolá klidn a pocit bezpečí, který pak má dále k agresivitě, než když se opětuje dítěti křikem a trestem. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Marie: „dobrý den,paní doktorko, máme 3 děti, nejmladší je 22 letý syn, který byl jako dítě tzv. hyperaktivní, nikdy však léčenou nějakými léky,ani v odborné ordinaci.,měl pravidelný režim, aktivity podle jeho věku, které jsme však museli často usměrňovat, když už šlo o zdraví,:) nešetřili jsme mazlením, atd., vyrůstal v bezproblémové rodině. Podle vašeho povídání o průběhu hyperraktivity jsem až dnes pochopila - jak jsem již napsala, nechodili jsme do žádné odb.ordinace - synovo chování během gymnázia, tedy to jak jste mluvila o jednotlivych stadiich hyperaktivity - střídání klidu, vzteku, atd...nyní studuje syn úspěšně vysokou školu, a cca 2 roky pozorujeme stavy úzkosti, nejistoty,psychosomatické zdravotní problémy nejrůznějšího typu, atd., přesně jak jste to jmenovala.O spojitosti jsem neměla ani tušení.Ráda bych se zeptala, jak se dá tento stav řešit, popř. zda byste mi mohla poradit poradnu, kterou bychom mohli navštívit, velice vám děkuji za odpověď, Marie“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, s výchovou jste pravděpodobně udělali maximum, syn je dospělý, pokud mu budou psychické problémy samotnému překážet, může navštívit psychiatrickou ambulanci, kde se zváží potřeba medikace k úlevě či psychoterapeutické vedení, může jít i do psychologické poradny. Výborné je sportovat pravidelně a hodně hl. pro radost. Nevím odkud jste, tak mohu doporučit volit ambulance bllízko bydliště kkvůli četnějšímu dojíždění a také volit terapeuta který mu bude sympatický, příjemý kvůli lepší spolupráci Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Vlaďka B.: „Mám syna ADHD hypoaktivita 5.třída poslední dobou nosí poznámky že vyrušuje nedává pozor hodně zapomíná na čtvrtletí měl napomenutí tř.učitele ma občas problémy s chováním na pololetí to vypadá,že dostane třídní důtku.Když se ho ptám proč zlobí a odmlouvá je drzý a na učitele a spolužáky odpoví já nevím.Jsme vedeni na PPP pro diskalkulii.Z otcovi stany syn má schizofrenii je to dědičné.děkuji za odpověď“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, u ADHD bývá často zlom k horšímu kolem 5-6 třídy, kdyse nároky zvýší a dítě přestane stíhat. Snaží se pak někdy upoutat pozornost jiným způsobem, nebo jedná roztržitě a nestíhá vnímat, že reaguje nepřiměřeně. pokud je rodinná zátěž charakteru sch.onem.,může se genetika nějakým způsobem projevit, ale nemusí to být nutně schizofrenie doporučuji vyšetření i u dětského psychiatra. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Antonie: „Dobrý den!Dcera 5 let,čeká nás zápis do 1. třídy!Od malička byla ,,živější"!Pořád je v pohybu,když ji něco zaujme,vydrží u toho!Učitelky nám doporučili odklad školy,že je ještě hravá a nevydržela by sedět 45min v lavici!Je hyperaktivní?Může na její chovaní mít vliv to,že máme 2 letého syna s těžkou formou DMO?Že se snaží ,,jen "poutat pozornost?Děkuji za odpověd a hezký den“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, sourozenec dcery může, jak píšete, potřebovat více vaší pozornosti, což dcera může vnímat. Pro rozhodnutí k odkladu bych si zjistila, s jak starými dětmi by dcera chodila, zda by byla jedna z nejmladších či zase nejstarší a jak ji vnímáte vy vůči vrstevníkům. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Zuzana: „Dobrý den paní doktorko.Mám syna,kterému byli v říjnu 3 roky.Od narození je dost živé dítě.Do 2,5 let špatně spával a dost často na pokrčených kolínkách,časté buzení.Po kleštovém porodu se přestal ve 2 měsících otáčet hlavu na jednu stranu.Cvičili jsme Vojtu asi do 8 měsíců,kontroly ortopedie,malý má asymetrickou hlavičku,viditelný okem,větší tvář.Dosud chodíme na ortopedii,ale diagnoza neuzavřena,jelikož všechna vyšetření negativní,rtg krční páteře,ultrazvuk.Pohybově je na urovni starších dětí,neustále běhá,skáče na jedné noze,dělá stojky,skáče z metr vysoké zídky bez problému a hlavně uplně bez hlavě a zábran.Začal chodit,teda spíš hned běhat ve 13.měsících.Celý den je v pohybu,ikdyž je už dost unavený,nesedne si,ale ještě víc běhá a je jak neřízená střela.Pak už ho jen musíme hlídat,aby někam nepadl.Uklidní se pouze,když mu pustíme pohádku,nic jinýho nefunguje.Jinak je dost citlivý a špatně nese.když ho někdo nepozdraví nebo ve školce brečí nějaké dítě,tak je schopný plakat taky a špatně snáší změny v režimu.Někdy si nevím rady jak sním komunikovat,protože mí příjde duchem uplně jinde.Myslíte,že bych měla jít s ním na nějaké psychologické vyšetření?Taky má posunutý práh bolesti,málo kdy pláče když upadne nebo se bouchne.Při injekci nepláče vůbec,bere to jako hernu u paní doktorky.Děkuji za odpověd.Doufám,že to není napsané moc zmateně.“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, domnívám se, že by mohlo být pro vás přínosem prohovořit s odborníkem váš způsob výchovy, reakcí na syna, možnosti úpravy tohoto chování aby jste synovi byla oporou a bezpečím a současně vás výchova nezbavila všech sil. Psychologické vyš. syna bych volila event. spíše ve školní věku, pokud bude třeba. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Iva: „Dobrý den, mému synovi je 10 let,do PPP chodíme již jenom jednou za rok a je hyperaktivní, dislektik,ale i málo soustředěný a musí mít kratší úkoly. Neustále nosí poznámky za vykřikování ve vyučování, neplnění pokynů učitele. Chtěla jsem se zeptat, jak mu mám pomoct. Taky mám s ním velký problém po příchodu ze školy, aby začal si plnit své povinnosti a úkoly do školy. Nejde to s ním po dobrém ani po zlém. Děkuji za radu.“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, pokud jste vyčerpala rady z PPP ve smyslu přístupu k synovi, způsobu vychovy, životosprávy, zařazení sportovních aktivit, můžete zkusit zmírnění problematiky pomocí eeg-biofeedbacku, event. medikace. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

Radka: „Dobrý den:-). Syn 5 let, od malička velmi živý. Právě máme mladšího 5měsíčního brášku. Má ho velmi rád - pusinkuje ho, hladí, ale když to nejvíce potřebuji chová se bezohledně - probudí ho, když kojím i přes několik domluv - musí ho pohladit, promluvit na něj apod. Neustále mu vysvětluji, že potřebuje miminko na jídlo klid a nerušit, ale vždy jakoby se zapomněl a uvědomí si to až po... A takových příkladů je více i vůči dospělým - domluvíme se na něčem - udělá to jinak a pak se hned omlouvá, že zapomněl. Z toho je pak velmi lítostivý až přehnaně - tak mi dej mamko facku nebo umřu, ať máte pokoj. Stále na to reaguji, že ho milujeme a jsme rádi, že ho máme. Děláme to dobře? Děkuji za odpověď. Pěkný den.“

MUDr. Renata Kratochvílová : „Dobrý den, přizvěte syna k péči o mimi, udržujte ho v tom, že je i pro mimi velmi důležitý a potřebujete jeho pomoc, jako staršího !velkého bráchy" Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“