Chat

Sdružení spotřebitelů

Ivana Picková

Záznam chatu ze středy 3. května 2006

Hanka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda mohu v případě uznané reklamace namísto nového výrobku vyžadovat peníze? Děkuji“

Ivana Picková: „Záleží na tom, o jakou vadu se jednalo. Pokud šlo o odstranitelnou vadu, která se objevila v prvních šesti měsících a prodejce Vám nabídl výměnu, pak peníze požadovat nemůžete. Šlo-li o vadu neodstranitelnou, pak máte ze zákona možnost volby - buď odstoupení od smlouvy tedy peníze zpět - nebo nový výrobek.“

Andrea: „Kdyz jsem si koupila koz. kabelku a 2 mesicich se mi zacala trhat,paskat.Byla jsem ji reklamovat a oni mi to neuznali,mela jsem prodejku.“

Ivana Picková: „Tohle by kožená kabelka dělat neměla, doporučuji - pokud se to s ohledem na cenu vyplatí - kontaktovat soudního znalce (www.justice.cz) nebo státní zkušebnu ve Zlíně (adresu získáte na poradenské lince SOS 900 08 08 08) se žádostí o znalecký posudek. Mohlo by se ukázat, že šlo o klamání spotřebitele a nejde o kůži. V tom případě byste pak s podnětem na porušení zákona o ochraně spotřebitele kontaktovala ČOI a v prodejně reklamovala s posudkem znovu.“

Hana, Praha: „Je přípustné, aby kožené polobotky za více než tisíc Kč promokly - nebyly vodovzdorné? Děkuji.“

Ivana Picková: „Možné to je, protože možné je všechno, nicméně nejde o běžnou vkastnost bot, takže bych doporčuovala reklamovat s odkazem na porušení § 616 občanského zákoníku, zboží nemá vlastnost pro výrobek tohoto typu obvyklou. Každopádně prodejce navíc nesplnil informační povinnost, protože Vás na uvedenou vlastnost bot měl před nákupem upozornit. Takže porušil navíc i zákon o ochraně spotřebitele. Reklamujte s odkazem na výše uvedené a požadujte buď výměnu za boty nepromokavé nebo odstoupení od smlouvy, protože pochybuji, že nové stejného typu by vodu nepropouštěly, šlo by tedy o neodstranitelnou vadu.“

patrik: „nejjednodussí zpusob jak poznat pravou kůži je zkusit to plamenem , kůže se nezničí kozenka - umělá kůže ano. Jsem kožešník a vím že prodejce zapře i vlastní mamu jen aby výrobek prodal“

Ivana Picková: „Tento způsob bych spotřebitelům opravdu nemohla doporučit. Prodejce by jim reklamaci zamítl z jednoduchého důvodu - výrobek poškodili.“

Simona,Brno: „Prosím o radu,bohužel se mi potí nohy a ráda bych věděla jak se starat o vnitřní část a jak se zbavit možného zápachu.Děkuji“

Ivana Picková: „Především bych vám doporučila kupovat boty kožené i uvnitř, zkusit používat přípravky proti zápachu i pocení, ale jejich značky konzultujte případně s kožním lékařem.“

Kuba: „koupil jsem si boty rychle se ošoupaly reklamoval jsem je ale reklamace mi nebyla uznána myslím si ,že to nebyly kožené boty ,ale pouze koženka“

Ivana Picková: „V tom případě doporučuji kontaktovat buď soudního znalce nebo státní zkušebnu. Pokud by zjistil odborník, že se jednalo o koženku, šlo by o klamání spotřebitele (porušení zákona o ochraně spotřebitele - podnět ČOI) a rozpor s kupní smlouvou podle § 616 občanského zákoníku. Pokud ovšem znalec zjistí, že je vše v pořádku, pak by šlo o důsledek opotřebení obuvi a na to se opravdu dvouletá záruka nevztahuje.“

Miriam, Bratislava: „Možem považovat kabelku z recyklovanej kože za tak isto hodnotnu ako z nerecykl.kože? Dekuji“

Ivana Picková: „Recyklovaná kůže samozřejmě není nová, nicméně kůže je tak zajímavý materiál, že záleží na subjektivním posouzení. I na Vás, čemu - a za jakou cenu dáte přednost.“

Simona,Brno: „Prosím o radu,bohužel se mi potí nohy a ráda bych věděla jak se starat o vnitřní část a jak se zbavit možného zápachu.Děkuji“

Ivana Picková: „Už jsem dotaz odpověděla - kupujte pouze koženou obuv a po konzultaci s lékařem používajete prostředky proti pocení nohou a proti zápachu obuvi. Obuv také často střídejte.“

Dana Martinkova: „Dobry den, prosim o sdeleni delky lhuty, kdy obchodnik je povinen odpovedet na reklamaci. Nevim, jestli ma obchodnik povinnost odpovedet v urcite dobe. Pokud tuto casovou lhutu nesplni, jestli bychom meli mit zato, ze reklamace je opravnena. Dekuji.“

Ivana Picková: „Podle zákona o ochraně spotřebitele musí prodejce vyřídit reklamaci do 30 kalendářních dnů. Pokud to nestihne, pak má spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy a vrácení peněz či na nový výrobek. Jediná výjimka platí v případě, že si prodejce dohodne se spotřebitelem delší lhůtu na vyřízení reklamace.“

nataša: „jak se vede“

Ivana Picková: „Děkuji za optání, nestěžuji si:-)“

Hana Majerová: „Dobrý den, dala jsem do čistírny koženou bundu, nebyla jsem spokojená s vyčištěním a tak jsem ji nepřevzala a reklamovala (minulý týden). Kvalita kůže po vyčištění mi připadá horší než před vyčištěním, také skvrny nezmizely a vystouply tam švy, které před tím nebyly viditelné. Kde je hranice uplatnění reklamace, za jakých podmínek můžu žádat vrácení peněz za čístění nebo výrobku. Případá mi to spíše o pocitech, mě se to zdá horší, oni mi budou tvrdit, že je to lepší a že to líp nejde. Kdo to může ohodnotit??? Děkuji za odpověď.“

Ivana Picková: „Pokud čistírna Vaši reklamaci neuzná, pak by nezbylo nic jiného než se obrátit buď na znalce nebo na zkušebnu. Pokud čistírna reklamaci uzná, bylo by možné požadovat náhradu škody - její výše je ovšem věcí dohody mezi Vámi a čistírnou. Kontakt na zkušebnu Vám řeknou na naší poradenské lince 900 08 08 08.“

Kristyna, Brno: „Dobry den, koupila jsem si loni kozenou bundu a po asi pul roce pouzivani se neumerne osoupala a bila barva na ni misty popraskala. Co s tim mohu delat? Dekuji“

Ivana Picková: „Pokud jste s ní zacházela běžným způsobem,což předpokládám, pak ta bunda evidentně nemá vlastnosti pro koženou bundu obvyklé. Doporučuji kontaktovat soudního znalce či státní zkušebnu a s posudkem reklamovat. Ale napřed zkuste reklamaci bez posudku, uvidíte, jak prodejce zareaguje, třeba Vám vyjde už při prvním pokusu vstříc.“

J.Tilšarová Šternberk: „Prosím o radu,jak se starat a čistit kožené oděvy.Stačí vykartáčovat a aplikovat impregnaci?Zbavím se tak špíny a prachu?Děkuji“

Ivana Picková: „Opravdu nejsem odborník na čištění kůží. Zkuste kontaktovat nějakou renomovanou firmu (prodejce), případně zkuste poslat dotaz na státní zkušebnu (kontakt Vám dají na na naší poradenské lince 900 08 08 08).“

c.makca@seznam.cz: „Dobrý den, MUSÍM mít při reklamaci i obal z výrobku? Reklamovali jsme dětskou hračku a bez obalu nám to nechtěli uznat.Kdybychom si měli schovávat všechny krabice... podle čeho si obchodník určí zda vrátí peníze nebo výrobek vymění za jiný? Děkuji M. Černá,plzeň“

Ivana Picková: „Obal není součástí výrobku, prodejce nmá právo ho po spotřebiteli požadovat jako podmínku přijetí reklamace. Obchodník si sám nemůže určovat, kdy vrátí peníze či vymění výrobek. To jasně určuje občanský zákoník a v jeho rámci obě strany jednají.“

patrik: „so sice mate pravdu že ale je nutnosti to ukazat prodrjci na miste !!!“

Ivana Picková: „Máte pravdu, reklamovat je třebaq buď okamžitě při převzetí (to je nejlepší) nebo poté, co jsme si bundu doma prohlédli - i tato varianta je možná.“

Hana: „V obchodech se velmi často setkávám s vývěskami, že na zboží zakoupené ve slevě /zejm. sezonní/ se reklamace nepřijímají.Obvykle nemá cenu se dohadovat, že si to nemyslím.“

Ivana Picková: „Doporučuji v podobných obchodech nenakupovat. Zboží prodávané ve slevě je zboží jako každé jiné, na spotřební zboží platí dvouletá záruka. Pouze v případě, že je zboží zlevněné kvůli nějaké vadě, nevztahuje se záruka na tu konkrétní vadu, na zbytek zboží záruka platí.“

Jiřina: „Dobrý den, jsem výrobcem batikovaného textilu, chtěla jsem se zeptat jak se na toto zboží vztahuje 2 letá záruční doba. Stává se mi, že zákaznice po mě požadují výměnu trička na nové, když ho vyprali v praččce na 60 C, diví se, že se poškodilo, když na svých výrobcích mám upozornění prát batiku ručce na 30 C. jak se zachovat. Děkuji“

Ivana Picková: „Na Vaše zboží se dvouletá záruka vztahuje, jako na jiný textil. Ale pokud jste si jistá, že zákaznice nedodržela symboly údržby, máte plné právo reklamaci zamítnout. Doporučuji ale symboly údržby všívat do triček, aby nebyla zpochybněno plnění info povinnosti“