Film ke stému výročí narození Jiřího Brdečky, filmaře, který žije v povědomí jako autor nesmrtelných českých komedií: Limonádový Joe, Adéla ještě nevečeřela, Tajemný hrad v Karpatech

Limonádový Joe, Tajemství hradu v Karpatech, Adéla ještě nevečeřela, Císařův pekař a Pekařův císař… Tyto a další filmové hity české kinematografie spojuje jméno Jiří Brdečka. Scenárista, spisovatel a kreslíř Brdečka v Čechách proslul svou spoluprací s Jiřím Trnkou, Janem Werichem nebo Oldřichem Lipským, ve světě se proslavil především jako respektovaný režisér animovaných filmů. Kým ale vlastně Brdečka ve skutečnosti byl? Kde hledal inspiraci a jaký byl jeho bohatý vnitřní svět? Kam se schovával před nesvobodným politickým režimem, aby mohl nakonec světu ukázat svou svobodnou a nadčasovou tvorbu? Režisér Miroslav Janek postupně proniká do nitra jedné z nejvýraznějších osobností českého filmu a divákovi předkládá svět zázračně oživlých obrazů, grafik, olejů, akvarelů, fresek a mozaik.

Celovečerní dokument natočil režisér a čtyřnásobný držitel Českého lva Miroslav Janek (Občan Havel, Olga, Filmová lázeň, Normální autistický film). Jeho snímek o Brdečkovi plyne zcela přirozeně jako nenucený hovor s blízkými hlavního hrdiny, včetně jeho dcery, novinářky a spisovatelky Terezy Brdečkové. Tvůrci ve filmu o Brdečkovi, který proslul nejen svou spoluprací s Jiřím Trnkou, Janem Werichem nebo Oldřichem Lipským, ale ve světě se proslavil jako respektovaný režisér animovaných filmů, nepoužívali kromě jediného žádné dobové archivní záběry. „Ve snaze najít nějaký jazyk pro tento film jsme od začátku vyloučili rozhovory s pamětníky – oni tedy už stejně skoro žádní nejsou – a zároveň jsme se rozhodli nepoužívat dobové archivy, protože by to mohlo vést ke stereotypní ilustrativnosti. A my jsme toužili dostat se dovnitř Brdečky. Potřebovali jsme veškerý filmový čas jenom pro něho,“ říká režisér Miroslav Janek.

Osobnost Brdečky přibližují tvůrci především prostřednictvím jeho rozsáhlé tvorby, a to nejen v podobě animovaných či hraných filmů, ale také skrze náčrtky, storyboardy, vytříbenou práci se slovy, kresby či oblíbené výtvarné objekty a osobní „poklady“. Režisér Miroslav Janek a střihačka Tonička Janková tak ve filmu citlivě odkrývají bohatý vnitřní život člověka, který se dle svých vlastních slov snažil vytvořit „svět zázračně oživlých obrazů, grafik, olejů, akvarelů, fresek a mozaik“. Film také hledá odpověď na otázky, kde hledal Brdečka inspiraci či zda byl více scenáristou, režisérem, kreslířem, či publicistou. Sám Brdečka ve filmu říká, že rád střídal režijní práci s psaním scénářů. „Cítil se filmařem, to je jasné. Vyhovovalo mu mimo jiné, že není nějaký solitérní titán a vejtaha, ale že je součástí široké komunity profesionálů, kteří byli a jsou dodnes na svůj obor pyšní. I v dobách, kdy nemáme na co,“ říká Tereza Brdečková. Animovaný film však pro něj i přes jeho scenáristickou práci zůstal srdcovou záležitostí. Svět oživlých obrázků ho fascinoval. „Lidské city, a zvláště ty silné, lze stejně dobře vyjádřit v animovaném filmu jako v tom hraném. Jde jen o to najít tu pravou stylizaci,“ podotýká k tomuto tématu ve filmu sám Jiří Brdečka. „Otec věděl, že dobře kreslí, ale zajímal ho oživlý svět opravdu velkých, zralých malířů. Neviděl sám sebe jako výtvarníka. Kreslit ale nikdy nepřestal a jeho storyboardy jsou výtvarná díla sama o sobě,“ říká Brdečková.

Jiří Brdečka
scenárista

Jiří Brdečka

* 24. 12. 1917

† 2. 6. 1982


Stopáž75 minut
Rok výroby 2017
 P
ŽánrDokument

Všechny koprodukční filmy České televize