Přehled dílů

16
alternative text

Graffiti

Tajemná a nebezpečná výprava noční metropolí.

Tma. Kroky. Zrychlený dech. Vypáčení dveří. Chirurgický zásah. Reálný čas dlouhých záběrů. Fyzičnost kamery. Taktilní rozměr zvukové složky. Tajemství a nedořečenost jsou hlavními motivy a výrazovými prostředky. Noční labyrint a nebezpečné výpravy zahalené subkultury. Režisér Pavel Abrahám provází třemi odlišnými barvenými útoky coby verzemi významu graffiti. Noční ulice Prahy, opuštěná periferie i nekonečný labyrint podzemí dopravního systému jsou výzvou k odvaze a k extrémnímu sebevyjádření.

alternative text

Thrash metal

Temná virtuozita a naprosté soustředění.

Nekompromisní pohyb, svět napřímený na sebe, tvůrčí destrukce, hlasitost technické dokonalosti, zásvětí spodních proudů, naprostá soustředěnost vůči muzikálnímu detailu, rytmická hudební šlechta a minimalismus metalové módy. Plachá existence uvnitř jasně vymezeného a vyhraněného světa, v němž není potřeba slov. Režisér Petr Hátle se obrazem zamýšlí nad trash metalem, proniká jeho odnožemi a konturami života trash metalových muzikantů.

alternative text

Hackeři

Fascinující svět lidí skládajících ze starého světa nový.

Důkladné narušení zaběhané představy: Hacker = počítačový pirát, ničitel, sabotér, digitální kriminálník a zloděj dat. Skutečnou spojnicí mezi životy hackerů je pouze zvědavost a tvořivá síla hnaná touhou využít existující kybersystémy, přístroje, součástky nebo fyzikální jevy novým tvůrčím způsobem. Žijí mezi nimi Teslové, Jeseniové, nebo Michelangelové moderní doby. Režisér Jan Zajíček se vydává za hackery do jejich skrytého světa – hackerspace je místem jejich tvůrčího a fyzického setkávání a přináší detailní obraz líhně budoucích vynálezců a akademiků.

alternative text

Straight edge

Střízlivost jako širší princip vědomé existence.

Jen zdánlivě neviditelná subkultura zřetelných a pevných sociálně kritických politických postojů a zároveň střízlivosti v širším slova smyslu. Tam, kde nejsou žádoucí žádné drogy, aby bylo dosaženo silných zážitků a poznání sebe sama. V razantním konceptu se režisér Pavel Abrahám vydává na cestu za poznáním zdánlivě nefilmovatelného světa straight edge a proniká do hloubi myšlení skupiny lidí, kteří svou radikální existencí abstrahují od konzumního stylu života v jeho nenaplnitelnosti.

alternative text

Goths

Cesta křehkostí existence a jejím temným odstínem každodennosti.

Jedna z nejzvláštnějších subkultur. Odstup od reality okolního světa, pomalá a soustředěná tempa v chladivé řece existence, temná strana vědomí vlastní pozice, propojení s fantaskními světy svázanými s temnou stranou sebepojetí. Důraz na křehkou krásu. Mystika nihilismu jako výchozího pohledu na skutečnost, kterou lze převést do mnoha odstínů šedé. Režisér Bohdan Bláhovec ohledává neznámý svět tajemných goths, kde má významné místo estetika zániku.

alternative text

Hipsteři

Odmítají tuto nálepku a nelze je prý definovat.

Vzývání nereflektovaného standardního vkusu, oživování neživého, zvýznamňování zdánlivě dávno bezvýznamného, způsoby vyjadřování sebe sama vůči ostatním. Osmyslňování takzvaně přirozeného světa běžných objektů, ať už je jimi oblečení, hračky, jídlo nebo hudba. Tvořivost a tvůrčí síla v nakládání s detaily, které dohromady skládají svět. Osobnost jako umělecký objekt, s nímž se zachází konceptuálně a s touhou překvapit druhé. Režisér Jan Látal se vydává definovat ty, jež prý definovat nelze a kteří se tomu brání.

alternative text

Meatheads

Rostoucí svaly jako metafora vztahu k sobě a světu.

Tělo jako síla, tělo jako krása, tělo jako dokonalost, tělo jako pevný základ existence, tělo jako bariéra abstraktního útoku zvenčí, tělo jako nedobytný hrad identity. Tělo jako forma a tělo jako obsah existence. Budování těla a budování síly v souladu i v protikladu. Vrchol ztělesnění existence, ať už v síle či v hmotě. Film o vnitřním svalu, jímž je vůle, překonávání sebe sama a soustředěnosti. Režisér Petr Hátle prozkoumává svět posiloven a lidí umocňujících svou sílu, která nemá vrchol.

alternative text

Tuning

Technologie jako nekonečná výzva a automobil coby součást identity.

Splývání s technologií, motor v sobě jako pohon technologické i psychologické změny, stroj jako vrcholný mechanismus lidských schopností. Proměna člověka v dokonalost stroje a naopak, bezbřehost možného vylepšování, dokonalost jako nekonečno. Stroj se stává existencí svého druhu. Daleko za hranicí prostého konzumního vztahu k automobilu. Režisér JQr. s pečlivostí jemného tuningu ladí vizuální záběry intimity vztahu člověka a automobilu, jejich vzájemného vzývání i splývání.

alternative text

Tattoo

Otiskování podstaty života navěky do kůže.

Kůže jako odraz existence, tělo výtvarně odrážející duši, vtělení osobní historie do fyzického těla, zhmotnění života skrze neutuchající nákresy, individuální kronika historie světa. Tělo jako intimní deník, jako veřejná nástěnka, jako kronika sebe sama. Nová verze tatérské estetiky, uměleckého světa, který je schován či vystavován jen nenápadně a mimochodem. Režisér Štěpán FOK Vodrážka prozkoumává tajemství znaků, symbolů a barev na kůži jako veřejném plátnu vlastní identity.

alternative text

Skinheads

Vyholená hlava jako symbol odporu k rasismu.

Razantní chlapství, módní odraz tradičního mužství, fyzická síla a její vydávání na odiv, odmítání rasismu, zastávání se hodnot i údělu dělnické třídy. Tíhnutí k projevu síly i k násilí, ale zároveň vymezení se vůči netoleranci a odporu vůči jinakosti. Důrazné vyjádření odporu k rasismu a neonacismu. Hospoda a stadion jako ohniska přímočarosti, otevřenosti a vzájemnosti. Režisér JQr se vydává mezi skinheads a podrobuje je pečlivému vizuálnímu zkoumání.