Pražské Jezulátko

48 hlasů

Jedna z nejdůležitějších pamětihodností Prahy – soška, opředená mnoha legendami a mýty, za níž putují statisíce věřících z celého světa (2011). Režie O. M. Schmidt

Dokumentární film s hranými prvky o Pražském Jezulátku přibližuje lidem jeden z nejslavnějších fenoménů Prahy, který je znám po celém světě. Ve filmu jsou především historické souvislosti, kontext různých období a vliv na úctu Jezulátka a zpětně zázraky uctívání Ježíše Krista jako dítě na národnosti celého světa. Fenomén Pražského Jezulátka je zkoumán z mnoha úhlů pohledu, které zprostředkovávají historičtí a duchovní odborníci, např. Jan Royt, Jiří Kotalík, Pavel Štěpánek a Josef Forbelský. Ozřejmují legendární a historické svědectví i globální zhodnocení, připomínají dobové okolnosti úcty, její nadčasový a prostorově univerzální dosah, vliv Pražského Jezulátka na výtvarné umění a architekturu. Zabývají se mimo jiné i historií Pražského Jezulátka jako světového fenoménu, jeho významu pro řád karmelitánů, jejich život a spiritualitu. Režisér Otakáro Schmidt představuje své pojetí Pražského Jezulátka také jako archetyp dítěte v nás a svědectví lidí o vyslyšení modliteb.

Film o Pražském Jezulátku je dalším dokladem, že duchovní dokument nemusí být nudný, náboženský či aktivistický. Inspirací pro pojetí tématu se stala knížka Malý princ v nás, která zapříčinila, že je poukázáno na Exupéryho inspiraci Jezulátkem při psaní Malého prince. Malý princ v nás se může s Jezulátkem setkat. Ve filmu se tato myšlenka objevuje spíše jako leitmotiv – Malý princ v nás se ptá, Král Pražské Jezulátko odpovídá. Exupéry zůstane při opravě letadla, až tak nějak biblicky, v poušti a zpytuje sám sebe, má spoustu otázek a objeví své vnitřní dítě – Malého prince. A pak může přijít Pražské Jezulátko, které odpovědi dává, neodlétá jako princ na svou planetku, ale mizí na konci filmu, na Karlově mostě v davu mezi lidmi, jako malý Král kosmu, aby nás chránil. Věříme, že Ježíšek, náš Spasitel jako dítě, v tomto případě jako Pražské Jezulátko zůstává v nás a s námi. A to je filosofický básnický podtext tohoto filmu, který je vlastně prvním hraným dokumentárním filmem na světě, kde mohou lidé vidět Jezulátko díky herci jako živé v kulisách Staré Prahy s maminkou Pannou Marií.

„Důležitá pro nás byla také myšlenka, že jsme byli soškou Jezulátka, coby český národ, obdarováni ze Španělska a tak jsme filmem chtěli Jezulátko světu, obrazně řečeno, vrátit. Navíc jsme se domluvili na odlití několika Jezulátek z českého skla uměleckým sklářem Petrem Larvou, s nimiž a s filmem, pak chceme obletět světadíly a v jejich největších katedrálách skleněné Jezulátko zanechat, jako dar České republiky.“

V dokumentu, který svým hlasem doprovází Marek Eben, promluví mimo jiné arcibiskup Dominik Duka, František Lobkowicz, či převor z italského Arenzana, kde se natáčeli největší evropské slavnosti na počest našeho Pražského Jezulátka.

„Říkali jsme si, že jde o světový fenomén, dokonce známější než Jan Nepomucký nebo Antonín Dvořák a začali jsme přemýšlet, jak Jezulátko přiblížit širšímu okruhu diváků u nás, kteří třeba nejsou věřící nebo jsou kriticky zaměřeni proti církvi, náboženství, křesťanství nebo přímo katolíkům,“ vzpomíná režisér na okamžiky zrodu filmu.

» Fotogalerie

Více na portálu ČT24




Kupte si v eShopu

Jana Kristina Studničková
dramaturgyně, režisérka, střihačka

Jana Kristina Studničková

* 28. 2. 1977


Otakáro Maria Schmidt
režisér a scenárista

Otakáro Maria Schmidt

* 28. 7. 1960


Stopáž57 minut
Rok výroby 2011
 ST  HD
ŽánrDokument