Rubrika: Živnostník a firma roku 2011. Téma: Moravskoslezský kraj.
23:00:13V Moravskoslezském kraji bojovalo o titul téměř 300 společností
23:00:17a 140 podnikatelů.
23:00:19Firmou roku se stal provozovatel ekologické autobusové dopravy,
23:00:24mezi živnostníky zvítězil tvůrce originálního internetového portálu.
23:00:41Protože jsem dělal v oblasti webu, tak jsem se rozhodl,
23:00:45že začnu podporovat své přátele, kteří byli na volné noze
23:00:50a kterým jsem chtěl zpřístupnit nějakou reklamu na internetu.
23:00:54Ono to bylo docela úspěšné, oni to doporučovali svým známým
23:00:58a v podstatě na jejich nátlak jsem se rozhodl,
23:01:01že ten server časem založím.
23:01:03Robert Vlach působí jako podnikatelský poradce
23:01:06a od roku 2005 provozuje vlastní internetový portál Na volné noze,
23:01:10který prezentuje nezávislé profesionály,
23:01:13živnostníky a drobné podnikatele.
23:01:16Pro ně pořádá také školení a srazy a vydává blog,
23:01:19který má více než 150 000 on-line čtenářů.
23:01:23Od začátku svého podnikání spolupracuji
23:01:27s dalšími nezávislými profesionály.
23:01:30Není to postaveno na nějakém zaměstnaneckém poměru,
23:01:33je to spíš spolupráce na různých projektech,
23:01:35a to je vlastně způsob,
23:01:37jakým my lidé na volné noze běžně pracujeme.
23:01:40Když se na to podíváte na internetu,
23:01:44tak portál Na volné noze vypadá možná jako obyčejný katalog.
23:01:48Ale právě když přijedete na nějaké školení nebo na sraz
23:01:52registrovaných lidí Na volné noze, tak tam vlastně poznáte,
23:01:56že je tam výborná atmosféra, a že v tom oboru,
23:02:00kde člověk vlastně žádné kolegy nemá,
23:02:05tak to přináší kolegialitu.
23:02:14Jako každý podnikatel, i Robert Vlach ale musel udělat
23:02:17několik zásadních rozhodnutí.
23:02:19Na začátku řešil otázku, jestli vůbec stojí za to
23:02:22investovat čas a peníze do vývoje nové služby,
23:02:25zatím v České republice ojedinělé.
23:02:27Druhé rozhodnutí bylo vůbec tu službu zpoplatnit,
23:02:32protože není úplně běžné provozovat placený katalog,
23:02:35je spousta i neplacených, ty modely se různí.
23:02:38Ale já jsem se rozhodl jít tou placenou cestou,
23:02:41nejsou tam neplacené záznamy.
23:02:43Myslím si, že to má pozitivní dopad na kvalitu.
23:02:46Portál Na volné noze může posloužit všem, kteří hledají odbornou radu
23:02:49nebo rovnou nějakého experta.
23:02:51Obsahuje kontakty na více než 400 profesionálů -
23:02:54od řemeslníků až po daňové poradce.
23:02:56Mnohým z nich pomohl rozjet úspěšné podnikání.
23:02:59Dobrá ukázka toho, co Robert a celý ten portál dělá, jsem já sám.
23:03:06Protože já sám jsem začal podnikat jako živnostník
23:03:09a dal jsem tomu přednost před tím, abych se nechal zaměstnat,
23:03:13když jsem skončil vysokou školu a vrátil se ze zahraničí.
23:03:17Robert Vlach patří k lidem, kteří si nestěžují
23:03:20a problémy se snaží řešit s nadhledem.
23:03:22Myslím si, že v podnikání hraje obrovskou roli náhoda.
23:03:27Já se spíš snažím mít to své podnikání dostatečně flexibilní
23:03:31a otevřené, aby když se objeví dobrá příležitost, dobrá myšlenka,
23:03:34abych ji mohl uchopit.
23:03:41Pokud jde o můj pohled do nejbližší budoucnosti,
23:03:45tak bych především chtěl pokračovat v podpoře podnikání
23:03:48nezávislých profesionálů
23:03:50a představit tento způsob podnikání jako plnohodnotnou kariérní volbu,
23:03:55což zatím velká část veřejnosti takhle vůbec nevnímá.
23:04:03Často lidem skutečně chybí třeba jenom buď je inspirovat,
23:04:07nebo jim dodat odvahu, ukázat jim, že takováhle cesta je možná.
23:04:11A to si myslím, že Robert dělá hodně dobře.
23:04:34Začátky ČSAD Havířov, podobně jako ostatních firem v ČR,
23:04:39spadají do začátku 90. let, vznik firmy je v roce 1992
23:04:43a naše skupina získala ČSAD Havířov v roce 1997.
23:04:47Přerod ze státního podniku na soukromou firmu
23:04:50i první roky nebyly snadné.
23:04:53Lidé si začali kupovat osobní vozidla,
23:04:55začali se odklánět od hromadné dopravy.
23:04:59Čili pro nás bylo zásadní vybalancovat právě ten odchod
23:05:02spolu s nákupem vozidel a nastavit ty kalkulace
23:05:05a naše výhledy tak, aby ta firma vykazovala hospodářské výsledky
23:05:09a byla schopná renovovat a žít na trhu.
23:05:18Strategické rozhodnutí bylo pokračovat v plynofikaci,
23:05:22v pořizování autobusů na stlačený zemní plyn,
23:05:26protože v těch předchozích letech byly štědré dotace i z měst,
23:05:30následně dneska dotace na pořízení vozů nejsou žádné.
23:05:33Firmě se podařilo získat peníze z fondů Evropské unie.
23:05:37Dnes má 40 autobusů na stlačený zemní plyn
23:05:39a vybudovala vlastní plynovou čerpací stanici.
23:05:42Havířov se tak stal městem,
23:05:44kde jezdí nevětší počet ekologických autobusů v ČR.
23:05:48Vedení firmy je pyšné i na nový řídící systém.
23:05:51Tady můžete vidět budoucnost naší firmy, srdce celé skupiny,
23:05:55kompletní řízení přes IT a centrální server.
23:05:58V těch posledních letech bylo nejtěžší vykomunikovat ty nápady
23:06:01s příslušnou stranou toho partnera.
23:06:04Z určitých důvodů vzniká nepochopení, nevůle,
23:06:08možná profesní neznalost.
23:06:10Toto je potom problém a je to strašný krok zpět,
23:06:13když nás někdo omezí v tom, co já cítím, že je určitě správné
23:06:17a potřebné nejenom pro naše firmy, ale možná pro celé město,
23:06:20pro celý region.
23:06:25Společnost patří mezi největší české dopravce,
23:06:28zaměstnává 800 řidičů, provozuje i nákladní dopravu,
23:06:31tou stěžejní je ale přeprava lidí,
23:06:34i když přináší víc problémů než zisku.
23:06:36V té osobní dopravě se moc o výnosnosti hovořit nedá.
23:06:40Čili my musíme připravit rozpočet, tak aby byl vyrovnaný,
23:06:44a samozřejmě je to komunikace s lidmi z města, s úřady,
23:06:47s úředníky, v podstatě každodenní.
23:06:50Jakýkoliv problém, někde nejede spoj,
23:06:53někde vypadne autobus, nějaká havárie,
23:06:55těch problémů je celá řada a my je samozřejmě musíme řešit,
23:06:59vlastně moji kolegové, kteří zodpovídají za osobní dopravu,
23:07:03je to jejich denní chleba.
23:07:06Region, ve kterém podnikáme, je specifický v tom,
23:07:08že je tady zvýšená nezaměstnanost.
23:07:10A v podstatě každý větší zaměstnavatel,
23:07:13který propouští hromadně,
23:07:14tak pocítíme to na úbytku pravidelných cestujících.
23:07:19Na druhou stranu se snažíme zvyšovat komfort pro cestující
23:07:24obnovou vozového parku, úborem řidičů,
23:07:26kteří jezdí v kravatách, v košilích.
23:07:29Snažíme se tu každodenní cestu do práce
23:07:31nějakým způsobem zpříjemnit.
23:07:33Nakupujeme pouze bezbariérová vozidla
23:07:35splňující nejnovější emisní normy.
23:07:37Firma chce i v dalších letech investovat především
23:07:40do ekologizace provozu a má i další velké plány.
23:07:44V osobní dopravě určitě rozšíření té naší pozice,
23:07:47a zejména rozšíření vozů, které pořizujeme,
23:07:49s pohonem na stlačený zemní plyn.
23:07:51Čili poprvé kupujeme vozy nejenom do městské dopravy,
23:07:55ale jsou vypsané tendry na příměstské vozy,
23:07:57a nejenom pro Havířov, ale i pro ČSAD Karviná.
23:08:02Skryté titulky: Alena Kardová, Česká televize 2011
Rubrika: Živnostník a firma roku 2011. Téma: Moravskoslezský kraj.
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2018 | English | 2