Kyklop – nejrychlejší česká dieselová lokomotiva sedmdesátých let. Proč musely Československé dráhy její výrobu odmítnout? Dokument z cyklu o unikátních nápadech, projektech a objevech, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa (2009). Připravili: J. Skalický, K. Bělohlavý a J. Novák

Mezi projekty, které v době před rokem 1989 zastavila vláda z politických důvodů, patří také případ vyráběné moderní lokomotivy v ČKD Praha – Lokomotivka, která byla do té doby nejvýkonnější motorovou lokomotivou vyrobenou v tehdejší ČSSR. V roce 1963 začala platit v rámci zemí tehdejší RVHP takzvaná „specializační dohoda“, která rozdělovala motorové lokomotivy do pěti skupin podle výkonnosti. Podle dohody se měl každý z určených účastnických států zabývat vývojem a výrobou lokomotiv jedné výkonnostní skupiny. Tehdejší ČSSR tímto plánem připadly druhé nejsilnější lokomotivy o výkonu 1100 až 1470 kW. Tehdy je vyrábělo pražské ČKD – Lokomotivka. Kategorie nejvyšších výkonů připadla SSSR. V ČSSR na tuto „specializační dohodu“ doplatily další dva typy lokomotiv.

Stopáž18 minut
Rok výroby 2008
 ST AD
ŽánrDokument