Zašlapané projekty

Pražské metro

Hodnocení pořadu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 1230  
Sdílet
| Poslat odkaz

Nové odlehčené české vozy musely ustoupit zastaralým ruským. Dokument z cyklu o unikátních nápadech, projektech a objevech, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa (2009). Připravili: J. Skalický, K. Bělohlavý a P. Lokaj

S vládním rozhodnutím o výstavbě metra zadala vláda předsedovi Plánovací komise a ministru zahraničního obchodu úkol projednat možnost dodávek vozů ze SSSR, jejich licenční výroby u nás či výroby zcela nových českých vozidel. Nakonec byla v roce 1967 doporučena varianta stavby nových vozů. Jako výrobce byl určen podnik ČKD Tatra Smíchov. Podle návrhu konstruktérského týmu v čele s Ing. Antonínem Honzíkem byly vyrobeny dva dvouvagonové prototypy, které vynikaly moderním pojetím, některými progresivními prvky a nízkou hmotností. V roce 1971 už ale projekt začal dostávat ideovou příchuť. Na jaře 1971 došlo k rozhodnutí o dovozu sovětských vozů. Jejich nasazení znamenalo krok zpátky. Byl to zastaralý výrobek, hlučný, náročnější na energii, údržbu a zajištění bezpečného provozu. Příběh soupravy R1 a hlavního projektanta A. Honzíka přiblížíme prostřednictvím vyprávění jeho spolupracovníků, členů rodiny, projektantů mostu, publicisty a největšího znalce celého projektu R. Mary a dalších osob.

Přehrát video

Diskuse
  • Jethro 19. 1. 2014 20:26

    Prostě dementi

    Nechápu proč byly všechny autobusy sešrotovány. Komouši si prostě ničeho nevážili. Dnes se…

  • Jaroslav Kučera 1. 1. 2014 23:41

    likvidace podniků.

    bylo by se potřeba podívat na skutečnost, jak byly podniky organizované po toce 1989. Ve…

  • JonášZ 29. 12. 2013 10:10

    Zajímavá "demokratická diskuse"

    Chci opalcovat palcem nahoře příspěvek pana Jana Nováka 11.1.2009 6:50 a ono nic - nadále …

Vstoupit do diskuse

Stopáž: 18 minut – Rok výroby: 2008 – ST
Žánr: Dokument