Chat

projektant

Ing. Ludvík Šajtar

Absolvoval ČVUT v Praze a do roku 1991 působil ve Vojenském projektovém ústavu v Praze. V roce 1991 založil projektovou, konzultační a inženýrskou společnost SATRA, ve které v současnosti zastává funkci generálního ředitele. Jako projektant se podílel na desítkách významných staveb. Zabývá se především technologickým vybavením staveb a bezpečností silničních tunelů. Je zástupcem České republiky při komisi EU Bezpečnost silničních tunelů. Působí v řadě odborných organizací na národní i mezinárodní úrovni, jako je například světová silniční společnosti PIARC nebo Česká tunelářská asociace ITA-AITES.

více v reportáži Tunelový komplex Blanka z cyklu PORT

Záznam chatu z pátku 9. prosince 2011

Karina C.: „Mění se v případě požáru systém větrání tunelu tak, aby se zabránilo přívodu vzduchu, který by požár podněcoval?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Dobrý den, vážení diváci. Ano. V případě požáru řídící systém spouští automaticky požární větrání. Při požárním větrání strojovny odvádí kouř (přívodní strojovny neprovozovány) a proudové ventilátory regulují podélné proudění v tunelu na minimální průtok – minimální přívod kyslíku k ohni přes portály.“

Franta, Líšeň: „Dobrý den. Je schopen systém videodetekce poznat, že se v tunelu pohybuje člověk, kůň, nebo pes a upozornit na to?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Videodetekce je vybavena SW, který rozpozná netypickou událost (zastavení vozidla, pohybující se osobu v tunelu …), kterou zobrazí na monitoru v dispečinku tunelu a upozorní obsluhu, která situaci dále řeší.“

Tomáš M.: „Jak daleko jsou od sebe SOS výklenky a nouzové východy? Dostanu se k nim i v zakouřeném prostředí s nulovou viditelností? A kudy vedou nouzové východy? Podél tunelu?“

Ing. Ludvík Šajtar: „150-300 m. Tunely budou pro případ požáru vybaveny technologickými zařízeními a budou provozovány tak, aby uživatel mohl uniknout ještě před zadýmením celého profilu tunelové trouby. Při požáru mají uživatelé možnost utíkat ze zasažené tunelové trouby přes propojky tunelových trub do nezasažené tunelové trouby. V případě požáru se předpokládá rychlý zásah jednotek HZS.“

Dan, Přerov: „Nebude technologické centrum u Letné, které se bude rozkládat po obytnou zástavbou, rušit obyvatele hlukem nebo vibracemi?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Ne. Strojovna je 33 m pod povrchem a ventilátory jsou pružně uloženy.“

Mirek, Praha 4: „Bude tunel skutečně otevřen v roce 2014. Existuje nějaké okolnost, která by tomu mohla zabránit?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Rada hl. města v října letošního roku doporučila zprovoznění k roku 2014. Jediné co by tomu mohlo zabránit, by byl nedostatek finančních prostředků.“

Věra L.: „Dobrý den, po těch zkušenostech, co teď máte, stále si myslíte, že varianta Blanka je výhodnější něž Dana nebo Hana?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Řešení bylo zvoleno na základě multikriteriálního hodnocení (dopravní řešení, životní prostředí, náklady ….) v dané době. Zkušenosti z hlediska výstavby z uvedených variant máme pouze s Blankou. Zdař Bůh“

slain: „Jak jste spokojený s tunelem Mrázovka?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Myslím, že o přínosu tunelu Mrázovka pražské dopravě a dopravě na Smíchově nepochybuje nikdo. Já osobně mám velmi dobrý pocit při každém průjezdu tímto tunelem a jsem spokojen s tím, že výsledek odpovídá našim představám, když jsme projekt začínali.“

slain: „Kdysi se objevilo, že špatnou situaci u Nár. muzea v Praze by vyřešilo to, dát severojižní magistrálu pod zem, co vy na to?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Na toto téma bylo zpracováno několik studií s krátkým i dlouhým tunelem za Národním muzeem. V současné době se řeší urbanistické návrhy a studie ke zklidnění celé severojižní magistrály trochu jiným způsobem. Snahou je snížit kapacitu magistrály a přeměnit ji na městskou třídu. Předpokladem tohoto cílového řešení je však dokončení Městského okruhu. Prvním krokem by mělo být několik dopravně organizačních opatření po zprovoznění tunelu Blanka.“

slain: „Jak vnímáte problém: tunely a nebezpečí terorismu?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Bohužel v současné době neexistují technické prostředky, které by mohly zabránit teroristickému útoku v silničních tunelech. Jak jsem již uvedl v předchozí odpovědi pražské silniční tunely jsou vybevny videodetekcí na základě které jsou dispečeři informováni o mimořádných stavech v tunelu ( stojící vozidlo, kolona, člověk v tunelu, havárie atd...). Vzhledem k 24 hodinovému dohledu lze konstatovat, že všechny podezřelé činosti v pražských tunelech jsou včas zjištěny a ummožňují odpovídající reakci.“

slain: „Voj. projektovy ustav jeste existuje?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Vojenský projektový ústav byl po rok po kuponové privatizaci zrušen.“

slain: „Dostal jste se nějak do styku s pražskou osobností architektury - K. Pragerem?“

Ing. Ludvík Šajtar: „Neměl jsem příležotost spolupracovat s panem architektem Pragerem“