iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
5. 3. 2002
21:55 na ČT1

1 2 3 4 5

29 hlasů
8285
zhlédnutí

Osudové okamžiky

Zaječí 1928

Dokumentární cyklus o mimořádných událostech uplynulého století

13 min | další Dokumenty »

upozorňovat

do playlistu

Přehrávač videa

Načítám přehrávač...

Osudové okamžiky - Zaječí 1928

  • 00:00:25 Bolestný ryk, při němž vstávaly
    vlasy hrůzou na hlavě
  • 00:00:28 a mráz běhal po zádech,
    bil do mých uší.
  • 00:00:32 Sám jsem byl zachvácen tímto šílením
    a hrůza námi všemi lomcovala.
  • 00:00:39 Tu a tam ležely uražené údy,
    lidé zakrvácení, ranění a polonazí
  • 00:00:44 dobývali se z vagónů za neustálého
    křiku a volání o pomoc.
  • 00:01:16 V září r. 1928 žije Československá
    republika rozsáhlými přípravami
  • 00:01:18 na oslavu 10 let své existence.
  • 00:01:20 Výročí slibuje velkolepou podívanou.
  • 00:01:23 Obyvatelstvo je podrážděno
    z ohlášeného zdražování cukru
  • 00:01:27 a dalších základních potravin.
  • 00:01:29 V pražském Národním divadle
    uvádějí Dvořákovu Rusalku.
  • 00:01:36 V biografech běží komedie
    s Ferencem Futuristou
  • 00:01:38 a Járou Kohoutem -
    Ve dvou se to lépe táhne.
  • 00:01:48 Zaječí - malebná obec
    na jihovýchodě Moravy.
  • 00:01:52 1500 obyvatel, vesnice je
    obdarována štědrými lány
  • 00:01:58 a nekonečnými pásy vinic.
  • 00:01:59 Den za dnem, rok za rokem
    a století za stoletím tu plyne
  • 00:02:02 poklidným tempem už od 13. věku,
    kdy zde založili osadu
  • 00:02:07 němečtí kolonisté.
  • 00:02:09 Jejich potomci zde žili až do konce
    2. sv. války.
  • 00:02:14 Místní kostel je zasvěcen
    sv. Janu Křtiteli.
  • 00:02:17 Spojení s okolním světem
    zajišťuje železnice.
  • 00:02:23 Tato oblast jakoby neštěstí
    přitahovala.
  • 00:02:27 V Zaječí to nebyla první
    ani poslední srážka vlaků.
  • 00:02:31 Srážka vlaků byla i ve Vranovicích,
    v Šakvicích,
  • 00:02:34 autobus se srazil s vlakem
    v Podivíně...
  • 00:02:38 Z těch mimoželezničních tragédií
    bylo utopení několika desítek
  • 00:02:43 dětí v Nových Mlýnech v r. 1936.
  • 00:02:52 Jen pár kilometrů od Zaječí leží
    Šakvice a Podivín.
  • 00:02:56 Při vlakových neštěstích
    na počátku 50. let zde zahynulo
  • 00:03:00 téměř 200 osob.
  • 00:03:03 A dalších 31 životů se uzavřelo
    v r. 1936 v sousedních Rakvicích -
  • 00:03:09 šlo o děti, jimž se stal osudným
    školní výlet k Dyji.
  • 00:03:14 Ale to vše mělo teprve přijít.
  • 00:03:22 V pondělí 9. září 1928 o druhé hod.
    odpolední se srazil za prudké jízdy
  • 00:03:28 ve stanici zdejší rychlovlak s vlak
    nákladním, ve stanici stojícím.
  • 00:03:36 Hrozná chvíle.
  • 00:03:37 Na místě bylo 19 mrtvých,
    na 40 těžce zraněných
  • 00:03:41 a lehce zraněných přes 100.
  • 00:03:45 Hned jsem přispěchal na místo,
    abych těžce zraněným katolickým
  • 00:03:48 cestujícím poskytl poslední útěchu.
  • 00:03:53 Zůstal jsem na místě od půl třetí
    do půl sedmé,
  • 00:03:57 až poslední z těžce zraněných byl
    z vozu vyproštěn.
  • 00:04:02 Výkrok českých mrtvých se konal
    ve středu odpoledne,
  • 00:04:06 ve čtvrtek pak německých a cizinců.
  • 00:04:33 Všichni mrtví byli do domova
    převáženi.
  • 00:05:00 Situaci stěžovaly houfy lidí,
    kteří se okamžitě seběhli
  • 00:05:06 k neštěstí z okolních vsí.
  • 00:05:08 Museli jsme je rozhánět.
  • 00:05:10 Došlo i k tomu, že někteří lidé
    rozkrádali pohozená zavazadla
  • 00:05:14 a opuštěné věci.
  • 00:05:17 V této době to byla jednokolejná
    trať z Břeclavi do Brna.
  • 00:05:22 Stanice byly rozvětveny natolik,
    aby bylo umožněno předjíždění,
  • 00:05:29 odbavování, nástup a výstup
    cestujících, křižování.
  • 00:05:34 Každá stanice byla vybavena
    rozvětvením kolejí.
  • 00:05:37 V Zaječí bylo rozvětvení podobné
    jako dnes - 6 kolejí.
  • 00:05:49 Co se vlastně stalo?
  • 00:05:50 Aby se na jednokolené trati vlaky
    nesrazily, míjely se ve stanicích.
  • 00:05:55 I ve stanici v Zaječí to byla
    každodenní rutina.
  • 00:05:58 Nákladní vlak č. 681 byl ve stanici
    odkloněn na 4. kolej
  • 00:06:03 a čekal na průjezd rychlíku č. 16
    z Prahy do Bratislavy.
  • 00:06:06 Ten měl projet po koleji č. 1
    a ve stanici nestavěl.
  • 00:06:10 Po průjezdu rychlíku měl nákladní
    vlak volno.
  • 00:06:12 Rychlík však stanicí neprojel.
  • 00:06:15 Špatně postavená vyhýbka jeho jízdu
    odklonila na kolej č. 2,
  • 00:06:18 ze které souprava vykolejila
    a na vedlejší 4. koleji narazila
  • 00:06:22 do stojící lokomotivy vlaku
    nákladního.
  • 00:06:29 Seděl jsem asi v pátém voze
    a podle zvýšené rychlosti jízdy
  • 00:06:32 jsem měl pocit, že strojvůdce chce
    omeškané minuty nahraditi.
  • 00:06:38 Ale jelo se příjemně.
  • 00:06:43 Vyhýbka, v případě, že je postavená
    přímým směrem, je označena čtvercem.
  • 00:06:51 To znamená rovně.
  • 00:06:53 Když je vyhýbka postavena
    do odbočky, je na klíči označení
  • 00:06:58 trojúhelníku.
  • 00:07:03 Pokud chceme přestavit vyhýbku
    do vedlejšího směru nebo do odbočky,
  • 00:07:07 musíme odemknout výměnový zámek,
  • 00:07:14 sundat hák výměnového zámku
  • 00:07:17 a můžeme přistoupit k přestavení
    vyhýbky.
  • 00:07:24 Po přestavení vyhýbky - pokud ji
    chceme zabezpečit pro vlakovou cestu,
  • 00:07:28 musíme provést uzamčení vyhýbky
    do odbočky, kde nahodíme hák
  • 00:07:37 do výměnového zámku, zámek zamkneme
    a s klíčem, který má tvar štítku
  • 00:07:44 trojúhelníkový, odejdeme
    na stanoviště, kde zavěsíme klíč
  • 00:07:51 do tabule pro zavěšování klíčů.
  • 00:07:56 Pravděpodobně se vyhýbkář spletl.
  • 00:08:00 Na klíči měl trojúhelník,
    vyhýbka byla postavena do odbočky,
  • 00:08:06 ale návěstí bylo postaveno do polohy
    volno, takže strojvedoucí to nevěděl
  • 00:08:10 a jel max. dovolenou rychlostí,
    místo 40 - 60 km/hod.
  • 00:08:16 a na vyhýbce vykolejil.
  • 00:08:21 Právě záměna klíčů byla osudovým
    okamžikem, který přinesl tolik
  • 00:08:25 bolesti a smutku.
  • 00:08:27 34letý hradlař s 16letou praxí
    u železnice byl povolán do stanice
  • 00:08:32 Zaječí na výpomoc 2 dny
    před tragédií.
  • 00:08:34 V osudnou chvíli dal o 12 staršímu
    podřízenému vyhýbkáři příkaz,
  • 00:08:39 aby postavil vyhýbku na kolej
    č. 1.
  • 00:08:43 Vyhýbkář, otec 4 dětí, udělal chybu
    a vyhýbku pravděpodobně
  • 00:08:47 z roztržitosti postavil na kolej
    č. 2.
  • 00:08:57 Jeho nadřízený, který měl
    za povinnost jeho činnost
  • 00:09:00 zkontrolovat, snad pod tíhou
    množství práce tak neučinil.
  • 00:09:32 To, že je výhybka špatně nastavená,
    zjistil až ve chvíli,
  • 00:09:35 kdy se už nedalo nic dělat -
    snad se jen modlit.
  • 00:09:57 Nějaká starší dáma se sepjatýma
    rukama se vzlykavými slovy volala:
  • 00:10:04 "Prosím vás, pomozte mi najít
    moji hezkou dcerušku!
  • 00:10:07 Pomozte, pro všechno,
    co je vám drahé!"
  • 00:10:08 Po chvíli ji nalezli -
    měla rozervaná lýtka až na kost.
  • 00:10:12 Byla to opravdu hezká 19letá
    dívčina. Nyní mrzák.
  • 00:10:19 V kronice se uvádí, že došlo
    k pochybení - tzn. že některý
  • 00:10:25 vyhýbkář uzamkl vyhýbku na jinou
    kolej, než bylo řečeno výpravčím.
  • 00:10:34 Někdo to přehlédl a pochybyl.
  • 00:10:42 Jednoznačně došlo k selhání
    lidského činitele.
  • 00:10:44 Z hlediska příčiny nehodové
    události selhal lidský činitel -
  • 00:10:48 byla špatně postavena vyhýbka.
  • 00:10:54 Tato nehodová událost se stala
    v r. 1928.
  • 00:10:59 Nepřímo souvisí s urychlením
    vyvolání výběrového jednání
  • 00:11:07 na stavbu dvoukolejné tratě.
  • 00:11:11 Tato výběrová řízení byla zahájena
    v r. 1929.
  • 00:11:15 Během roku 1930 - 1931 došlo
    k budování nadjezdů.
  • 00:11:25 V roce 1933 byl zahájen provoz
    dvoukolejný.
  • 00:11:31 V rozmezí čtvrt století se kvůli
    lidské nedbalosti na několika málo
  • 00:11:34 čtverečních km udála čtyři
    velká neštěstí.
  • 00:11:38 Stejně jako obsluha vyhýbek
    v r. 1928 selhal i železničář
  • 00:11:43 v r. 1950 v Podivíně, když nestáhl
    závory a poslal tak autobus
  • 00:11:48 do cesty rozjetému rychlíku.
  • 00:11:50 Rovněž neštěstí v Rakvicích
    lze připsat lidskému pochybení
  • 00:11:54 a lhostejnosti.
  • 00:11:56 Převozníkova pramice, která se
    s dětmi potopila,
  • 00:11:58 byla v žalostném technickém stavu.
  • 00:12:02 Neštěstí v Zaječí se tak bohužel
    nestalo trvalým mementem.
  • 00:12:10 Vyhýbkáři Matěj Bartošic
    a Albrecht Fibich,
  • 00:12:14 kteří srážku zavinili,
    byli potrestáni vězením
  • 00:12:17 jeden a čtvrt roku.
  • 00:12:25 Tragédie na nádraží v Zaječí měla
    ještě jednu zajímavou dohru.
  • 00:12:30 Na vánoce roku 1929 se hradlař
    Albrecht Fibich,
  • 00:12:39 po odpykání části trestu,
    vrátil domů do Rakvic.
  • 00:12:45 O šest a půl roku později
    odjel jeho - tehdy 11letý syn
  • 00:12:48 spolu s dalšími spolužáky
    a kantory na školní výlet.
  • 00:12:50 Přeprava přes řeku skončila
    známou tragédií.
  • 00:12:59 Albrecht Fibich ml. patřil
    mezi těch 21 šťastných dětí,
  • 00:13:02 kterým se z vražedných vln Dyje
    podařilo vyváznout.
  • 00:13:11 Skryté titulky připravili
    Marie Marek a Josef Batěk

Související