TS Ostrava | TS Brno

iVysílání

stránky pořadu
ČT 211. 2. 2010
20:00

1 2 3 4 5

111 hlasů
28477
zhlédnutí

Dům se zelenou střechou

Dvě ženy z Liberce, které druhá světová válka postavila na opačné strany barikády a poznamenala jejich životy, hledají cestu ke smíření

58 min. | další Dokumenty »

do playlistu

Načítám přehrávač...

Diskuse Přidat příspěvek Sledovat diskusi Napsat do televize
  • Miloslav Kudrnáč

    4. 12. 2011 12:57

    emigrace

    Jsem nadšen, že se našli tvůrci, kteří se nebáli zpracovat toto stále živé téma velmi ohleduplným způsobem pro obě strany. Dík. Uvědomil jsem si, že naší emigraci komunisté nedopřáli ani těch 30 kilo a mnozí byli nuceni opustit své majetky a domy s holýma rukama. Přijali je většinou v Německu (!)bez problémů a pokud vím, nikdo se na nich nemstil jen proto, že jsou Češi, ale stali se z nich za čas rovnoprávní občané BDR. Jejich majetky si rozebrali další
    "RG" (rudé, nebo též rabovací gardy) a po návratu po roce 1989 měli podobné problémy, jako paní Engelmannová. V jejich domech bydleli cizí lidé s jejich nábytkem...
    A postoje mnohých našich lidí k emigrantům jsou dodnes pokřiveny komunistickou propagandou. Čas bude mít ještě dlouho co napravovat, protože lidé jsou nenapravitelní.

  • Lukáš

    30. 9. 2011 20:26

    Edith dnes nad ránem umřela. Byla to moje babička.. Snad jí v nebi bude líp...

  • 21. 3. 2011 18:01

    Příspĕvek byl smazán kvůli porušení pravidel diskuse

  • lukas

    23. 2. 2010 23:43

    proc

    Zajímavé příspěvky, ale podle mého je největší hanbou minulosti to, že všechny tyto hříchy spáchali lidé lidem a ne národ národu. V představě je daleko jednodušší uvažovat národy ale ne každý si za tím představí konkrétního člověka. A hlavní problémem omluvy je to, že ti lidé, kteří jsou schopni jakékoliv omluvy jsou většinou čestní a byli čestní, takže se ani nemají za co omlouvat. A ti co by se omluvit měli .......

    • Ingo T. Herzig

      25. 2. 2010 16:12

      Přesně tak

      Ano, lidé lidem a nikoliv národ národu. Přesně tak.

      • Pája

        25. 2. 2010 22:20

        hmm

        rád bych Vás viděl s touhle barvotiskovou etikou v kotli Stalingradu, ve vyhladovělém Lenigradu, nebo v plynové komoře Osvětimi.

        • Ingo T. Herzig

          26. 2. 2010 13:05

          Koho?

          Koho chcete z toho všeho obvinit, Pájo? Koho?

          • Míla

            12. 3. 2010 18:52

            Koho?

            Všechny ty fanatické Němce,kteří rádi uvěřili Hitlerovi,že jsou nadlidi,kteří zakroutí krkem svým sousedům, přivlastní si jejich majetek a kteří jim poslouží jako otroci v jejich novém životním prostoru.Když kradli a vraždili v celé Evropě i dál,to si mysleli,že to bude zadarmo?

        • Ingo T. Herzig

          26. 2. 2010 13:15

          P.S. - zodpovědnost

          Každý nese zodpvědnost za to, co dělá. Každý dostal rozum, aby uvážil to, co dělá, resp. co hodlá dělat. Káždý má na vybranou, zdali uvažuje sám anebo dává jiným uvyžovat za něj.
          Ano, zde lze přednést spoustu námitek; ale v podstatě je to právě tak. Bohužel byli a pořád jsou lidé přečasto příliš pohodlní, aby rozhodovali sami, lidé, pro které je jednodušší dávat vlastní zodpovědnost do rukou nějakého "Führer" či podobně.

          • Pája

            1. 3. 2010 13:15

            morálka a zodpovědnost

            abych to tedy na závěr podal po lopatě: pokud jsem mluvil o barvotiskové etiketě v konfrontaci s realitou mám na mysli zhruba toto: moc hezky se to dnes zjednodušuje když se hovoří o vinách jednotlivých lidí, o svědomí jednotlivců, surová historická realita ale byla zcela jiná. Na všech stranách to byli jednotliví sami o sobě i často velmi "dobří" a morální lidé kteří obsluhovali smrtelné zbraně a vzájemně se zabíjeli. Nepochybuji o tom, že v armádě jež zautočila na všechny strany bylo mnoho "morálních" a čestných Němců. Bohužel přesto jako celek udělali co udělali. A to bez ohledu na morálku či rozum. Co ale vím jistě je že vítr seje bouři, akce vyvolá reakci a každá vražda vyvolá touhu po mstě. A to si může spočítat každý hlupák. Šílené zločiny vyvolají často šílenství pozůstalých. A je lhostejné zda je to spravidlivé či ne, to je realita. Co dnes můžeme soudit o tom co se stalo?? Kdo z nás se může vcítit do miliónů kteří byli zplynováni, kteří byli svědky zrůdných vražd jejich nejbžších? Kdo se může vcítit do národa který byl zrazen a prodán svými spojenci a byl určen k zotročení? Žádáte po nich etické jednání, ale já se ptám, lze žádat po obětech zvěrstev nacistů ještě etiku a individuální spravedlnost? Byla to zrůdná doba a dnes se zcela vytrženě z kontextu žádá po obětech zrůdností zdravý rozum a schovívavost. To je neskutečně troufalé.

  • Ingo T. Herzig

    18. 2. 2010 16:31

    Oko za oko, zub za zub?

    Je naprosto pochopitelné, že paní Weitzenová chová - abych se vyjádřil opatrně - rozpolcený vztah k Němcům, poté co s nimi zažila. Když však říká, že sudetských Němců nelituje, poté co Němci udělali Židům - i jiným - tolik zlého, že jim odsun patří, přehlíží, že odsunutí Sudeťáci nejsou totožní s těmi, kteří vraždili v koncentrácích. Určitě byli i mezi Sudeťáky -žijícími ve vlasti - některý ten antisemita; avšak ani toho nelze jednoduše strčit do stejného pytle s těmi, kteří řádili v koncentrácích - a jinde.

    • Ingo T. Herzig

      19. 2. 2010 14:56

      P.S. - Češi

      Stejně nelze říci, že to celkově byli Češi, kteří vyhnali Němce. Ani zde se nemá zevšeobečňovat. Ve skutečnosti se jednalo většinou o samozvané pomocné šerify, "desperados", kteří si na Němcích zchladili žáhu.

      • Jiří

        23. 2. 2010 15:26

        Češi a Němci

        10 milionů lidí minus 3,1 milionů lidí a ještě se nad tím těšit jak je to pěkné řešení, promiňte ale právě proto tady pak 40 let vládl stracha komunismus. A prosím podívejte se kolem sebe na tu devastaci země a myšlení. Tragédie!
        Děkuji Vám za film. Každé připomenutí snad donutí alespoň pár lidí tošku přemýšlet.

        • Jiří

          23. 2. 2010 15:41

          Omlouvám se za českou gramatiku.

        • Kuba

          6. 3. 2010 10:30

          tak tohle je opavdu skutečnost

        • Míla

          13. 3. 2010 00:25

          Češi a Němci

          Snad se hodí připomenout,že to bylo 3,1 milionů cizích státních přislušníků,kteří si příslušnost ani v roční lhůtě nezměnili na českou.Ostatní,kteří se nebáli koukat i nadále do očí svým sousedům,zde zůstali.Většinou ze smíšených manželství.

    • Pája

      19. 2. 2010 21:54

      pěkně to paní Weitzenová řekla

      nemám se s kým smiřovat a oni přece do říše chtěli. Heimat ins Reich. Je zbytečné to dál pitvat, sudeťáci se přidali k architektu holokaustu a to nejen Židů, ale i všech Slovanů. Čechů, které Hitler považoval za schopné zvlášť. To vše bylo známo. Vybírali si mezi Masarykem a Hitlerem. Jak to ta paní řekla, vzhledem k tomu co jako národ udělali, se jim vlastně nic zlého nestalo. Byla to ABSOLUTNÍ válka a i když se to vědomí vytrácí, Němci to dobře vědí. Pokud by oni zvítězili mluvilo by se dnes v Evropě pouze Německy a stamiliony kostí Židů, Romů, Poláků, Čechů, Srbů a Rusů by dláždily ulice Germanie. Možná Němci mohli vítěze inspirovat, možná vítězové mohli přijmout myšlenku, že s tímto národem je soužití už zhola nemožné. Byli pouze vystěhováni, ano kolektivně, ale tváři v tvář plynovým komorám a pecím plných nemluvňat je lidská spravedlnost nedokonalá.

      • Ingo T. Herzig

        21. 2. 2010 16:54

        Konjunktiv

        Zevšeobecňujete, Pájo. Znám hodně Sudeťáků, kteří se nepřidali k architektu holokaustu.
        Jinak je zbytečné uvažovat o tom, co by se bylo stalo, kdyby. K tomu - Bohu dík! - nedošlo. Ale jedna věc je fakt: kdokoliv udělá někomu jinému něco špatného, proviní se. Němci se bezesporu provinili - ale vyhánějící Češi také.

        • Pája

          21. 2. 2010 21:01

          Pája

          po holokaustu a šílených plánech nacistů, ke kterým se jako celek sudeťáci přidali bohužel nelze nezevšeobecňovat. Toto zevšeobecňovaní, ale přivedl na svět německý nacismus v podobě systematického vraždění, oproti němuž bylo vyhnání gestem shovívavosti. Samozřejmě že mnozí sudeťáci se nepřidali k Hitlerovi, jistě že se stalo mnoho křivd na nevinných. Jenže otázka nezní zda to bylo spravedlivé řešení, otázka zní zda bylo možné nadále žít s Němci v jednom státě po tom co se stalo. Já tomu nevěřím. Ten (ne)vztah už nešel spravit. Co by se asi tak dělo po 2. válce? Pravděpodobně by postupně vznikla nějaká forma občanské války..

          • Ingo T. Herzig

            22. 2. 2010 11:45

            Zpackání

            Matka jedné mé plzeňské kolegyně to shrnula velmi trefně a krásnou vídeňsky zbarvenou němčinou (je Češka) takto: "Unsere Generation hat verpatzt, was zu verpatzen war - naše generace zpackala, co se zpackat dalo." (Tím měla na mysli VŠECHNY strany.) Ano, je to pravda!

            • pep

              24. 2. 2010 00:49

              Nadčasová pravda

              To mohou o sobě prohlásit i dnešní genreace...

            • Pája

              25. 2. 2010 22:12

              jistě, pán Bůh si to přebere

              Samozřejmě kdo je bez viny hoď kamenem, aneb zabijte je všechny pán Bůh si je přebere. "Malinký" rozdíl v packání spočívá v tom, že Češi packali až jako druzí a v rámci svého packání neplánovali zotročit a vyvraždit polovinu evropanů a dokonce neplánovali ani vyvraždit ty kteří je vydali do rukou vrahů a kteří je vraždili. Ale to jsou jen takové malé nuance, které při vtloukání viny do hlav Čechů lze přehlédnout, že?
              Kdo si tady co zpackal? Řekl bych, že tu někdo vsadil na kartu übermenschen a untermenschen a vsázka mu nevyšla. A tak si tu s námi mohli dodnes hezky žít. Stačilo by být loajální vůči sousedům a spoluobčanům, ideálům humanismu a nikoliv vůči Hitlerovi, vůči jakési krvi, vůči pomatené idei Drang nach Ost. Poté se stali obětí bestie kterou přivedli na svět - takový historický evergreen a s nimi i nevinní. Skončím společně s Hrabalem z Ostře sledovaných vlaků: Sie wollen zu Hause an dem Arsch sitzen. Měli sedět doma *** a vyřezávat kukačky a dodnes by tu byli...

              Příspĕvek byl upraven redakcí kvůli porušení pravidel diskuse

              • Ingo T. Herzig

                26. 2. 2010 13:33

                Bestie

                Obávám se, že zde poněkud ztrácíte přehled. Jak přišla ta bestie na svět?

                Sudeťáci přece seděli doma ***, i když určitě ne každý z nich vyřezával kukačky.

                Jasné je, že šílenství jednoho nakazilo potom ostatní, postižené tímto jedním - viz diskuse výše.

                Příspĕvek byl upraven redakcí kvůli porušení pravidel diskuse

              • Ingo T. Herzig

                26. 2. 2010 13:46

                Zase P.S.

                Než zahájím víkend, ještě jedna myšlenka, která by Vás, Pájo, zřejmě nikdy nenapadla:
                Myslíte si opravdu, že Hitler by byl zvolen, kdyby Němci byli předem věděli, že hodlá vyhubit Židy a dovést Německo do války? Jací rodiče by zvolili někoho, o němž vědí, že odvede jejich syn(y) do války, z které se možná resp. pravděpodobně nikdy nevrátí?

                To, co lidi přimělo k tomu zvolit ho, byly zcela jiné, tj. existenční důvody, po oné době hospodářské krize a inflace.

                • Pája

                  1. 3. 2010 13:27

                  vinní a nevinní

                  tak tedy naposledy: nevím co takovým intelektuálním cvičením chcete dosáhnout. Čistého svědomí Němců? Co se stalo nelze odestát a žádný morální relativismus z toho nepomůže. Velký německý národ nerozeznal temné zákoutí vlastní duše a historie. Udělal co udělal. A poté i zaplatil co zaplatil. Bohudík jsme to přežili.
                  Vaše teze je ale na Vás tentokrát poněkud slabá: hitlerismus stál na veřejném vyvolávání nenávisti a Mein Kampf, kde je vše hezky popsáno byl (a možná i dosud je) jako Bible v každé spořádané německé knihovničce. Ostatně celý ten trik Hitlera je starý jak lidstvo: za všechny potíže našeho velkého národa můžou ti druzí (Židé a všichni okolo za hranicema). Tzn. musíme je všechny krouhnout či zotročit a pak nastane ráj na zemi. A díky tomu vyhrál volby.

                • Míla

                  13. 3. 2010 00:08

                  Zase P.S.

                  Vážený,Hitler své plány hlasitě a srozumitelně avizoval a k nim získal fanatickou podporu,odpůrce zlikvidoval.Sudeťáci s Henlainem vsadili na špatnou kartu a prohráli.Nějak se nemohou smířit s tím,že museli nést následky.To je celá pravda.Pokora chybí.

        • Míla

          12. 3. 2010 17:38

          Konjuktiv

          Ano,Ti co se nepřidali,jejich soukmenovci většinou zlikvidovali.Srovnávat nesrovnatelné,to je pokus o co?

    • Ozzy

      23. 2. 2010 07:52

      Odsuny Němců a

      a jejich neuvěřitelné příběhy z okolí Lanškrouna v adrese: http://hedvicek.blog.respekt.cz/c/1018/Vzpominky-na-odsun.html

  • Tomáš Langr, Letohrad

    17. 2. 2010 20:09

    Můžeme pozvat původní české a německé obyvatele.

    Vracet majetky Benešovy dekrety zapovídají, omlouvat se odsunutým lidem by měli jiní, ale ti už asi nežijí. Navrhuji, abychom pozvali odsunuté na návštěvu, abychom udělali morální vztřícný krok. Ano, nejde o majetek a omluvy, ale začít znovu a slušně. Naivně si představuji, že se by se Češi a Němci objali v Sudetech a řekli si: Válka byla hrozná. Vzala nám víc, než jen dům. Teď žijeme svobodně a záleží na nás jak.

    • Anna

      18. 2. 2010 10:27

      Včera bylo pozdě

      Mně osobně je líto, že šance na takové setkání, jak píšete, Tomáši, sice v teoretické rovině je (naivně si s Vámi představuju objímající se), ale čas hraje proti tomu. ČR měla celá desetiletí příležitost ke vstřícnému kroku, blíží se ale čas, kdy se nebude mít kdo setkávat.

      • pep

        24. 2. 2010 00:53

        Proč? Podej prst a máš po ruce! Jak se ukáže vstřícnost, budou požadavky ostřejší a oprávněnější (oni si začínají uvědomovat vinu!). Já jsem pro tlustou čáru, co se stalo nejde odestát, každý se s tím musí smířit, nemá cenu oživovat staré rány.

  • zuzana

    16. 2. 2010 21:55

    moc hezký dokument

    Děkuji Vám za tento dokument. Bydlím u Liberce zhruba 20 a ikdyž znám celou tu historii, nikdy jsem se nijak zvlášť nezamýšlela nad osudy těch vystěhovaných lidí.Moji rodiče také koupili domek "po Němcích" sice až v 89tém, po jíných českých majitelích, ale i tak mě už od mala napadalo, jaký se asi vyvíjel život těch lidí,co odsud po válce museli tak narychlo odejít...
    Dokument krásně ukazuje,že lidé byli vlastně všichni stejní...nejprve němci vítali Hitlera a vyháněli Čechy a po válce tomu bylo přesně naopak...a přitom všichni mohou Sudety stejným právem považovat za svůj domov..

  • Miroslav

    16. 2. 2010 14:03

    stydim se

    Pamatuji,ze president Havel se kratce po svem zvoleni se nemcum za odsun omluvil. Vzpominam,ze to ale vyvolalo nesouhlas vetsiny ceskeho naroda.Prekvapuje me proto,ze vetsina prispevku odsuzuje odun. Za spusob jakym byl proveden se musime stydet.Ukazuje to na charakter naroda a je treba si priznat,ze situace dnes,neni o nic lepsi.Jsme sobecti,sebestredni, zkorumpovani...Zamysleme se nad sebou.

    • Klara

      16. 2. 2010 16:35

      Dekuji.

      Politika je politika a historie zustane historii. Minulost nemuzeme zmenit. Budovat se da pritomnost a skrze ni budoucnost. Vsechno je o lidech. Je na nas, jaky si svuj zivot a svet, ve kterem zijeme, udelame. Dokument jasne vyjadruje, ze neni zapotrebi vzdavat se svych zkusenosti, nazoru a presvedceni, ale nesmime si vytvaret predsudky. Ke vsemu a ke kazdemu prichozimu mame pristupovat s jasnou mysli, se slusnosti, respektem a s otevrenym srdcem. To neznamena zapominat. Ale ani vycitat, natoz pokracovat v nepratelstvi, ktere nase narody jiz tolik poznamenaly. Mam radost, ze se nekdo snazi tuto problematiku ukazat z nezaujateho a lidskeho uhlu pohledu.

  • ll18

    15. 2. 2010 20:44

    trapny..

    moc trapny..!!!
    zidobolsevicka propaganda..!!!

    • K. Mactavish

      16. 2. 2010 18:02

      Cultural and historical ignorance

      You need manners and more education. If you think this presentation is propaganda and embarrassing, I find your comment more so. I deplore your posting it here. But on the other hand, as Czechs are wont to say, you show your own cultural and historical ignorance and total lack of sensitivity for the "dreaded" other. You are the reason the world does not work.

      • Zuzana

        17. 2. 2010 09:22

        English

        What a pure English of some ***!

        Příspĕvek byl upraven redakcí kvůli porušení pravidel diskuse

  • Jana Kaurová

    14. 2. 2010 15:21

    Sudety

    Viděla jsem váš dokument a byl dojemný. Myslím, že by se už za vším měla udělat tlustá čára bez vzájemných omluv. Dělo se lecos. Rodiče mého muže vyprávěli, jak u nich ve vsi měli kamarády bez ohledu na národnost, pracovali spolu, chodili na zábavy a jednoho dne je přestali Němci zdravit a zfanatizovaní tím bláznem Hitlerem ve tmě číhali ve škarpě na svoje ještě včera kamarády a rvali se. Vykřikovali, že území, kde žijí by mělo automaticky patřit říši atd. Ano našly se tzv. rudé gardy, což byl dobytek a Češi ve vsi schovávali Němce ( ne všichni sympatizovali s Hitlerem ). Ti, co odcházeli, vyhrožovali, že se vrátí a podřežou lidi ve spánku i jejich děti. Takže tato mince má dvě strany a nelze se divit některým Čechům, kteří ještě dnes nestojí o návštěvy Němců, protože jim to připomíná dost hrozné věci. Pamětníci vymírají, ale v rodinách se to předává ústním podáním. Proto bych neodsuzovala ty, kteří se přátelit chtějí, ale ani ty, kteří nechtějí.

1 - 10 z 22 >>

Související

1 - 6 z 105 >>
Mobilní aplikace ČT

Načítám...