iVysílání

stránky pořadu
Premiéra:
22. 6. 2007
17:20 na ČT2

1 2 3 4 5

316 hlasů
38379
zhlédnutí

Kalamita aneb Srdečný pozdrav od Šumavy k Tatrám

Porovnání škod z kůrovcové kalamity na Šumavě se škodami v Tatrách způsobenými vichřicí

25 min | další Vzdělávání »

upozorňovat

Načítám přehrávač...

Přidejte svůj příspěvek

E-mailová adresa nebude v diskusi viditelná. E-mail vyplňte v případě, pokud chcete, aby Vás mohli ostatní čtenáři kontaktovat prostřednictvím našeho webu.

Vložením komentáře vyjadřujete souhlas s pravidly diskuse. Pokud tato pravidla nedodržíte, váš příspěvek může být upraven či smazán.

Sledujte diskusi emailem

Nahlašte nevhodný příspěvek

Lukas 21.6.2012 21:43 (!) reagovat 2 + - 1

Skvely dokument, obavam se ze se blizi doba kdy nastoupi Stransky s pilama a otravenyma navnadama... Reznicka sezona 2012 :(

Jáchym 17.9.2011 8:03 (!) reagovat 3 + - 22

Lesy za Marie Terezie

Původně jsem na ty demagogické kecy reagovat nechtěl, ale tohle mě zvedlo ze židle víc, než všechno ostatní: Za Marie Terezie se skutečně rozvinulo lesní hospodářství na našem území - tenkrát byly české lesy v žalostném stavu, protože docházelo k přetěžování, pastvě dobytka, atd.

Za Marie Terezie tedy začalo skutečně hospodaření, a ne exploatace a díky tomu máme v současnosti lesy v nejlepší kondici od 16. stol. - i když to z pohledu Šumavy nebo Krušných hor tak nevypadá. Každý rok je bilance mezi tím, co vyroste a tím co se vytěží +2mil kubíků.

V 70. letech 19. stol skutečně na Šumavě došlo k velkému polomu a byly vysázeny současné smrkové monokultury - tím se ovšem zachránily funkce, které ten les na daném území má. Zajímavé, jak tito odborníci ve svých oborech nemluví o erozi, hydroretenčních funkcích atd.

No a když už jsem začal: tohle si mohl Dušek opravdu odpustit. Ani jako nadsázka to nebylo pěkný.

Petr 22.1.2013 8:17 (!) reagovat 1 + - 0

Stačí jen poslouchat co se v pořadu říká a co by snad mělo být jasné: je rozdíl mezi hospodářským lesem (tam lesníci "pěstují" dřevo a těží a zashují proti "škůdcům" toho dřeva...) a 1. zónou (pouze 1.zónou!) národního parku (tedy rezervací, kde nejde o hodpodářskou výrobu dřeva, ale o zachování přírodních procesů). A od té Marie Terezie se právě plošným vysazováním jednověkého lesa nastartovala doba pro přirozený rozpad jednověkého smrkového lesa....A tvrdit, že v místech, kde se nechala rozkládat odumřelá dřevní hmota, nedochází k přirozené přírodní obnově (sukcesi) může jen ten, kdo se tam po pár letech nepodívá...Že to trvá desítky let než vyrostou vysoké stromy je pochopitelné.

martin 23.1.2013 9:23 (!) reagovat 1 + - 0

Pán asi nikdy neviděl přirozený les!!!!!!!

Myslím si že člověk který tohle napsal nikdy neviděl přirozený les, a viděl jenom ten náš krásný nařádkovaný les, věčně zelený, totálně uklizený a zametený les. Doporučuji vyrazit do Kanady, přirozenější les je než je naše Šumava je přímo ve Vancouveru, ve městě které má přes milion obyvatel, konkrétně se jedná o Stanley park, který sousedí přímo s centrem, a ani se nebudu zmiňovat jak vypadá les hned za Vancouverem a nebudu říkat jak vypadá les ve skutečné divočině. Takže chceme skutečný národní park nebo prostě jenom hospodářský les kterým je šumava a nemá nic společného s lesem

Cykloman1 30.8.2011 7:29 (!) reagovat 8 + - 3

fhtk

Náhodou to má smysl.

vlak 29.2.2012 8:53 (!) reagovat 1 + - 0

Za marie terezie, se mozna zacalo se zalesnovanim .. podobne jako s skolni dochazkou a gramotnosti (cca). Kupodivu, to neznamena ze by co se tehdy ucilo na skolach, nebo to jak se tehdy "pecovalo" o lesty, bylo spravne. Ani dnes, slovo pece a starost v nicem neimplikuje, spravnost takoveho usily. Jsem si celkem jisty, ze v dobe Marie terezie, slovo a pojem jako je diverzita (nemluve o biodiverzite) nic moc neznamenalo. Zatimco dnes roste mnozstvi dukazu/studii, ze jde o zasadni prvek v ruznych oblastech - od intelektualniho prostedi/idejoveho az pod prirodu/les.

Stano 27.8.2011 7:00 (!) reagovat 9 + - 1

Obnova lesa po kůrovcové kalamitě

Toto by mali povinne vidiet vsetci:
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1129337346-pridej-se/210562248410027/
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1129337346-pridej-se/210562248410028/
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1129337346-pridej-se/210562248410029/
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1129337346-pridej-se/210562248410030/

martin 26.8.2011 18:38 (!) reagovat 2 + - 15

njlh

Proč to blábolení p.Duška.

Miloš Rechtorovič 5.8.2011 9:44 (!) reagovat 17 + - 3

Filipovi: Prostor lesníkům?! Budiž.

Rozdíl je v onom chápání lesa. Téměř každý lesník se na les dívá podobně jako JéZéĎák na polnosti. Prostě hospodář. CHKO však hospodářstvím být nemá! Zde má být stav přírody regulován přírodními zákony, protože jinde jsme již zasáhli natolik, že návrat k přírodním zákonům by trval oproti CHKO, neskutečně déle. Přesto slovo lesníka - hospodáře je zde: Je třeba si přiznat, že kalamity ve střední Evropě jsou důsledkem zemědělského přístupu uplatňovaného v lesnictví. Vysazením a smýcením monokultur je našim lesům vnucen tzv. velký vývojový cyklus. Pro ten je občasný plošný rozpad porostů, způsobený lýkožrouty nebo požárem, zcela přirozený. http://lesprace.silvarium.cz/content/view/381/22/

filip 2.8.2011 1:27 (!) reagovat 3 + - 16

Vážně?

Ahoj Česká televize,

jak je možné, že zde není dán prostor Lesníkům, tady opravdovým odborníkům a tím i vytvoření názorové duality?!
Veřejnoprávní, ehm ehm !!

vlak 29.2.2012 9:35 (!) reagovat 4 + - 0

Ty asi nechapes, co se deje, lesnici maji prostor k vyjadreni zhruba, cca v kazdem lese .. prostoru maji mraky, doslova more prostoru, more lesu, maji ti nasi "opomijeni" lesnici. Neznam zadne (!) misto, kde by byla lesnicka "pece" pro dane misto/les prinosem .. a to pisu s tim, ze po lese chodim velmi casto a muzu jmenovat tisic zpusobu, jakym lesnici lesu skodi (!). Jediny vyznam/prinos lesnika v lese, je v tom ze prinasi jakysi financni zisk. Kdyz se podivame, jake to jsou zisky na jedne strane a srovname, s tisicem zpusobu jakym lesy na zaklde takoveho "zisku" devastuji .. tak je celkem snadne dojit k pohledu, ze ve skutecnosti zadny zisk neprinasi a naopak, jako uzka zajmova skupina vyrazne parazituji na celospolecenske hodnote. A co je jeste podstatnejsi, kterou snizuji. Tzn. oni bohatnou a vsichni ostatni chudnou, s tim ze vysledna bilance je z celospolecenskeho pohledu zaporna.

zdendap 30.7.2011 21:07 (!) reagovat 23 + - 5

Výborný pořad

Nechápu, proč by se k NP Šumava měli vyjadřovat lesáci. Ti mají svou odbornost využívat při pěstování (a sklizni) hospodářského lesa, což les v NP v žádném případě není a být nemá.
V žádném případě jsem tam neviděl, kromě vtipných vstupů pana Jaroslava Duška, nějaké ekofanatické a zkreslující projevy. Naopak, kdo se trochu v přírodě pohybuje, musí s názory přírodovědců souhlasit.
Bohužel pokusy nálepkovat všechny ty, jimž záleží na záchraně NP (Národního parku!! obě slova národní a park zdůrazňuji) Šumava tituly "ekoteroristé", "ekofanatici" jenom proto, že vyjadřují nahlas svůj a pod.. mi bohužel velmi silně připomínají časy, kdy lidé s nežádoucími názory byli označováni jako třídní nepřátelé, imperialisté, kontrarevolucionáři apod...
Přestaňme prosím nálepkovat druhé s jinými názory a pokusme se zbývat obsahem a ne dehonestací těch, kdo mají jiný názor.

katka 31.7.2011 8:50 (!) reagovat 3 + - 1

Souhlasím s tebou.

Hanka 3.8.2011 7:31 (!) reagovat 2 + - 1

Pryč s lesáky

Hmm, proč by se měli k věcem v NP Šumava lesáci, že. Vždyť celé území NP je tvořeno převážně lesními ekosystémy. Už je na čase, abyste si uvědomili že lesáci nemají nálepku "Dřevožrouti"! Jestli pak víš, že takový lesák během studia absolvuje například zkoušku z ekologie, ochrany a tvorby krajiny, botaniky, dendrologie, pedologie, geologie, zoologie , entomologie, fytopatologie a typologie? Myslíš, že ty generace lesáku nepozorovali procesy v přírodě? Myslíš, že jsou opravdu jiní více vzděláni k lesu a péči o něho?
Je spousta lesáků, kteří rozumí cílům NP a nejsou proti cílovému stavu, jde spíš o to, jakým způsobem se to dělá a kdo si to tak přeje.My se tu můžeme dohadovat, ale někde za horizontem našeho dohledu jsou skryté cíle. Věř mi, že vím o čem mluvím.
A taky mi věř, že já chci žít na šumavě zelené a živé!

Tlumačák 26.8.2011 14:21 (!) reagovat 2 + - 1

Poč by se neměli k věcem ochrany přírody vyslovovat lesáci..

Naší obcí Tlumačov prošel se štětkou barvy v ruce lesácký profesor z Mendelovy university Brno Ing. Jaroslav Simon, CSc a výsledkem bylo pokácení cenných a zdravých kaštanových alejí, ale i spousty dalších vzrostlých stromů s argumentem že každý strom vyšší než 5m je potencionálně nebezpečný a tedy nanejvýš vhodný k pokácení, což se prakticky týkalo všech vzrostlých stromů v obci jejichž dřevo je možno úspěšně zpeněžit. Stejně vysoké stromy, ale pro jižní Moravu cizorodé, jako např. okrasné borovice jejichž dřevo se na otop nehodí samozřejmě zůstaly stát..
Takže když někam pustíte lesáka s metrem, tak ten okamžitě místnímu správci či zastupitelům začne říkat „Tento dub tolik tisíc, tady ta alej kaštanů tolik desítek tisíc, v tomto parčíku stojí tolik a tolik tisíc - Proboha vy nechcete peníze?? Vždyť tu máte nastojato milióny.. Vy si nechcete osobně finančně přilepšit?"
No a celý pokřik časem umlkne a tak jak dneska nemá stromy Tlumačov tak možná nebude mít ČR časem žádné národní parky, ale spoustu v lese ukrytých podnikatelských vilek, areálů, zábavných center a skládek.

Michal 29.3.2013 15:36 (!) reagovat 0 + - 1

Neplácej tu nesmysly

Občas se projdeš po lese,no to je krásný. Lesníci jsou lidi,kteří lesu zasvětili svůj život,dali mu všechen svůj čas. Vystudovali na to školu a získali potřebnou praxi,aby porozuměli lesu jako takovému. S tím bohatnutím jsi to taky přehnal. Takové Lesy ČR vydělávají samy na sebe a zbytek odvádí státu. (ty parazite společnosti) Potom se někdy podívej na výplatní pásku obyčejného lesníka a zjistíš,že opravdu není bůhvíjak bohatej. Dělá to proto,že má k lesu vztah a ne pro peníze ! *** Příspěvek byl redakčně upraven.

Naposledy upraveno: 2013-03-30 07:20:55

Coney Wolf 24.7.2011 21:14 (!) reagovat 9 + - 0

Hezké, prokazatelné

v Tatrách už mají pozitivní výsledky s přirozeným vývojem lesa a u nás se o tom stále diskutuje, shlédněte záběry z jedinečného filmu Erika Baláže Ztrážce divočiny, když už si nedokážete zajít do Tiché doliny, aby jste věděli o čem je řeč. Drancování přírody a pýcha nad zastřelením majestáního vlka to je opravdu politika .....

Kostas 24.7.2011 11:59 (!) reagovat 6 + - 12

hezké, ale..

jednostranně zaměřené.. zaplaceno "eko"..hnutími.. dušek jako jediný zástupce "druhé strany" předvedl skvělý výkon, ale kdo mu napsal scénář byl pokrytec a snažil se opačný názor zesměšnit.. škoda..

první ‹ předchozí 1 2 poslední

Související