Statut ČT

Poslání a povinnosti televize veřejné služby

STATUT ČESKÉ TELEVIZE

Článek I - Postavení ČT

  1. Česká televize je právnickou osobou zřízenou s účinností od 1. ledna 1992 zákonem č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ČT“).
  2. Česká televize poskytuje službu veřejnosti tvorbou a šířením televizních programů, popřípadě dalšího multimediálního obsahu a doplňkových služeb na celém území České republiky za účelem naplňování demokratických, sociálních a kulturních potřeb společnosti a potřeby zachovat mediální pluralitu.
  3. Česká televize je oprávněna vykonávat za podmínek stanovených právními předpisy podnikatelskou činnost, která souvisí s předmětem její činnosti a která nesmí ohrozit její úkoly.
  4. Sídlem České televize je Praha 4 – Kavčí Hory, PSČ 140 70.
  5. Identifikačním číslem (IČ) České televize je 00027383; daňovým identifikačním číslem (DIČ) je CZ00027383.
  6. Česká televize se nezapisuje do obchodního rejstříku.
  7. Statutárním orgánem České televize je generální ředitel.
  8. Česká televize neodpovídá za závazky státu a stát neodpovídá za závazky České televize.

Článek II - Veřejná služba ČT

  1. Hlavními úkoly veřejné služby v oblasti vysílání stanovené zákonem o ČT jsou zejména
    a) poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů a přispívání k mediální gramotnosti,
    b) přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky,
    c) vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti,
    d) rozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních nebo etnických menšin,
    e) výroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých, dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež.
  2. Česká televize naplňuje veřejnou službu v oblasti televizního vysílání zejména tím, že
    a) provozuje zemské celoplošné digitální vysílání alespoň 4 televizních programů, multimediálního obsahu a doplňkových služeb prostřednictvím sítě zemských vysílacích rádiových zařízení s využitím rádiových kmitočtů vyhrazených pro Českou televizi státním orgánem, který vykonává správu kmitočtového spektra podle zvláštního právního předpisu (dále jen "multiplex veřejné služby"),
    b) jako provozovatel multiplexu veřejné služby sestavuje společně s Českým rozhlasem souhrnný datový tok a odpovídá za jeho správu a jeho předání k šíření zemskou sítí vysílacích rádiových zařízení,
    c) zřizuje síť vlastních zpravodajů,
    d) v oblasti zpravodajských a publicistických pořadů zajišťuje regionální vysílání prostřednictvím televizních studií České televize (dále jen "televizní studia") pro území jejich působnosti. Regionální vysílání každého televizního studia musí vyváženě obsahovat příspěvky z celého území jeho působnosti,
    e) vytváří archivní fondy, udržuje je a podílí se na jejich využívání jako součásti národního kulturního bohatství,
    f) podporuje českou filmovou tvorbu a kulturní projekty a podílí se na české audiovizuální tvorbě v zahraničí včetně její propagace,
    g) vysílá díla domácí a zahraniční tvorby,
    h) poskytuje alespoň na jednom vysílaném programu 24hodinovou programovou službu, včetně aktuálního zpravodajství,
    i) poskytuje teletextové služby,
    j) opatřuje alespoň 70 % vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky a alespoň 2 % vysílaných pořadů vyrábí v českém znakovém jazyce nebo opatřuje simultánním tlumočením do českého znakového jazyka pro osoby se sluchovým postižením a dále alespoň 10 % vysílaných pořadů zpřístupňuje pro osoby se zrakovým postižením,
    k) využívá nových technologií při výrobě a šíření programů a poskytování audiovizuálních a informačních služeb přímo souvisejících s programem,
    l) provozuje televizní vysílání programů nebo jejich částí prostřednictvím sítě elektronických komunikací,
    m) poskytuje audiovizuální mediální služby na vyžádání; zpravodajské a politicko-publicistické pořady poskytované v rámci audiovizuální mediální služby na vyžádání musí dbát zásad objektivity a vyváženosti, zejména nesmí jednostranně zvýhodňovat žádnou politickou stranu nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě,
    n) poskytuje veřejnosti informace a obsah podle § 2 odst. 1 zákona o ČT prostřednictvím internetových stránek a aplikací České televize.
    o) kinematografická díla zahraniční tvorby, filmy a seriály zahraniční tvorby vytvořené pro televizní vysílání, které jsou opatřeny dabingem, vysílá zároveň v původním znění s titulky v českém jazyce, nebrání-li tomu překážky právní nebo technické povahy.
  3. Česká televize je aktivním členem Evropské unie vysílatelů (EBU), sdružení rozhlasových a televizních vysílatelů veřejné služby, a členem dalších mezinárodních organizací, ve kterých se podílí na rozvoji spolupráce televizí veřejné služby. Česká televize udržuje přímé vztahy s veřejnými televizními stanicemi a tvůrci v zahraničí, zejména v EU. Česká televize každoročně organizuje Mezinárodní televizní festival Zlatá Praha.
  4. Česká televize je členem Asociace televizních organizací.
  5. Česká televize přispívá k rozvoji vzdělání a výzkumu v televizních oborech.

Článek III – Nová významná služba

  1. Při naplňování úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání využívá Česká televize nové technologie k inovaci svých činností a diverzifikaci distribučních platforem a nabídky služeb poskytovaných veřejnosti, včetně zavádění nových významných služeb. Novou významnou službu může Česká televize zařadit do plnění veřejné služby, pokud tato služba naplňuje předpoklady, které podle odůvodněných závěrů předběžného hodnocení projektu nové významné služby, založeného na otevřené veřejné konzultaci, zveřejněných, včetně vypořádání stanovisek zúčastněných subjektů, na internetových stránkách České televize (dále jen „závěry předběžného hodnocení“) pro její zařazení do veřejnoprávního vysílání vyplývají z práva Evropské unie a její zařazení do plnění veřejné služby schválí Rada České televize.
  2. Tento článek se použije analogicky při významných změnách stávající služby poskytované v rámci veřejné služby České televize (dále jen „nová významná služba“).
  3. Výše uvedené nebrání vyzkoušení nové významné služby v podobě pilotního projektu s omezenou sledovaností za účelem získání informací o její proveditelnosti a přínosu k naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání.
  4. Znaky odlišující novou významnou službu od ostatních služeb jsou:
    a) Novost – služba je nová, není-li součástí služeb, které Česká televize aktuálně poskytuje (nepoužije se při posuzování významné změny stávající služby).
    b) Významnost – při posuzování, zda služba splňuje kritérium významnosti, Česká televize zvažuje:
    - dopad zavedení nové služby na diváky, již existující služby České televize a hospodářskou soutěž,
    - finanční náročnost nové služby,
    - dobu, po kterou bude služba poskytována.
    Za novou významnou službu se nepovažuje šíření programů a poskytování již existujících služeb na nových technických platformách, dále dílčí prvky, které nemají vliv na zaměření stávající nabídky služeb, které poskytuje Česká televize, a testovací provoz jakékoliv služby, pokud trvá maximálně 12 měsíců a provádí se s cílem získat poznatky o nových technologiích, inovačních službách nebo chování uživatelů.
  5. Projekt nové významné služby musí obsahovat:
    a) popis nové významné služby (např. tematické zaměření služby, cílovou skupinu, na kterou se služba zaměřuje), uvedení záměru, který je zavedením nové významné služby sledován a shrnutí důvodů, které k rozhodnutí o zavedení nové významné služby vedly (včetně zdůvodnění, proč je služba považována za významnou),
    b) zhodnocení, do jaké míry služba naplňuje demokratické, sociální a kulturní potřeby společnosti a potřebu zachovat mediální pluralitu,
    c) uvedení přínosů v oblasti veřejné služby, které Česká televize od zavedení nové významné služby očekává,
    d) orientační časový harmonogram zavádění nové významné služby,
    e) informace o analýzách a výzkumech, které Česká televize v souvislosti s novou významnou službou provedla (např. realizace pilotního projektu), příp. hodlá provést,
    f) odhadovanou finanční náročnost a technologické požadavky na zavedení nové významné služby,
    g) analýzu, zda nenarušuje hospodářskou soutěž v míře, která je v rozporu se společným zájmem trhu v České republice (existence podobné nebo nahraditelné nabídky, struktura trhu, postavení veřejnoprávních provozovatelů na trhu, možný dopad na soukromé subjekty)
  6. Česká televize vyhlásí k projektu nové významné služby na svých internetových stránkách otevřenou veřejnou konzultaci se lhůtou pro sdělování stanovisek nejméně 60 dnů. Účelem otevřené veřejné konzultace je, v souladu s naplněním zásad přiměřenosti, transparentnosti a objektivity, získání stanovisek veřejnosti k projektu nové významné služby. Při vyhlášení otevřené konzultace je vedle projektu nové významné služby zveřejněna také výzva k podávání stanovisek. Výzva musí obsahovat základní informace o projektu nové významné služby, stanovení lhůty pro podávání stanovisek, formu a způsob podání stanovisek a pravidla vedení otevřené veřejné konzultace.
  7. Předběžné hodnocení projektu nové významné služby sestává z testu veřejné hodnoty a hodnocení dopadu zavedení nové významné služby na hospodářskou soutěž. Při předběžném hodnocení nové významné služby Česká televize vždy zvažuje, zda je případný nepříznivý dopad na hospodářskou soutěž vyvážen veřejnou hodnotou, kterou nová významná služba obyvatelům České republiky přinese.
  8. Česká televize zveřejní závěry předběžného hodnocení projektu bez zbytečného odkladu na svých internetových stránkách. Součástí závěrů předběžného hodnocení musí být i vypořádání stanovisek subjektů zúčastněných na otevřené veřejné konzultaci.

Článek IV - Generální ředitel

  1. Generální ředitel zejména
    a) jedná jménem České televize,
    b) řídí činnost České televize,
    c) v mezích zákona a Statutu stanoví organizaci České televize a vydává normativní akty interního řízení formou rozhodnutí,
    d) může pro svou činnost zřídit poradní orgány. Poradním orgánem generálního ředitele je Kolegium generálního ředitele, Etický panel zřízený Kodexem České televize a Divácká rada České televize.
  2. Generální ředitel činí právní jednání jménem České televize, u písemných právních jednání k vytištěnému nebo nadepsanému názvu České televize připojí svůj podpis.
  3. Generální ředitel České televize v případě své nepřítomnosti nebo dočasné neschopnosti vykonávat funkci písemně pověří zastupováním některého z vedoucích zaměstnanců na prvním stupni řízení dle organizačního řádu. Neučiní-li tak, má se za to, že pověřil ředitele divize Program a digitální služby.
  4. Zanikne-li výkon funkce generálního ředitele podle § 9 odst. 6 zákona o ČT, do doby jmenování nového generálního ředitele řídí Českou televizi v souladu s ustanovením § 9 odst. 12 zákona o ČT ředitel divize Program a digitální služby (dále jen „zástupce generálního ředitele“).
  5. Generální ředitel je ze své činnosti odpovědný Radě České televize.
  6. Generální ředitel předkládá Radě České televize k projednání a/nebo schválení na základě zákona:
    a) Statut České televize,
    b) rozpočet, přehled pohledávek a závazků a účetní závěrku České televize ověřenou auditorem,
    c) návrhy dlouhodobých plánů programového, technického a ekonomického rozvoje,
    d) návrhy na zřízení nebo zrušení televizních studií; čl. VII odst. 1 tohoto Statutu ČT zůstává tímto ustanovením nedotčen,
    e) návrhy na jmenování a odvolání ředitelů televizních studií a ředitelů divizí,
    f) návrhy právních jednání, kterým se nemovitá věc v majetku České televize nebo její část převádí, zatěžuje nebo přenechává k užití jinému na dobu delší než 3 měsíce,
    g) návrh na jmenování a odvolání členů Etického panelu,
    h) návrh Výroční zprávy o činnosti a hospodaření České televize,
    i) Memorandum o způsobu naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání uzavírané mezi ministrem kultury a generálním ředitelem České televize vždy na období 5 let,
    j) návrh na zařazení nové významné služby do plnění veřejné služby, a to včetně závěrů předběžného hodnocení.
  7. Pokud generální ředitel předkládá Radě České televize návrh nové významné služby dle čl. IV odst. 6 písm. j) Statutu, je třeba, aby takový návrh obsahoval Projekt nové významné služby a závěry předběžného hodnocení projektu.

Článek V - Rada ČT

  1. Rada České televize plní své úkoly v souladu se zákonem o ČT, který jí vyhrazuje postavení orgánu, jímž se uplatňuje právo veřejnosti na kontrolu činnosti České televize.
  2. Činnost Rady České televize se řídí jednacím řádem.
  3. Poradním orgánem Rady České televize ve věcech kontroly hospodaření České televize je Dozorčí komise.
  4. Rada České televize jmenuje a odvolává generálního ředitele České televize.
  5. V pracovněprávních jednáních vůči zaměstnancům sekretariátu Rady České televize respektuje Česká televize v mezích zák. č. 262/2006 Sb. zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, usnesení Rady České televize, přijatá v této věci.
  6. Rada České televize předkládá Poslanecké sněmovně a Senátu Výroční zprávu o činnosti a hospodaření České televize.
  7. Rada České televize ani její členové nesmějí přímo zasahovat do výroby a vysílání televizních pořadů.
  8. Rada České televize poskytuje generálnímu řediteli nezbytnou součinnost k plnění povinností České televize.

Článek VI - Organizace a řízení

  1. Základní organizační struktura České televize je podrobně upravena organizačním řádem. Organizační řád a podpisový řád upravují také posloupnost pravomocí a odpovědností na jednotlivých stupních řízení, oprávnění k jednání jménem České televize, rozsah činnosti jednotlivých útvarů a vztahy mezi útvary.
  2. Generální ředitel jmenuje a odvolává ředitele televizních studií a ředitele divizí po projednání s Radou České televize

Článek VII - Televizní studia

  1. Součástí České televize jsou televizní studia, která s předchozím souhlasem Rady České televize zřizuje generální ředitel, s výjimkou Televizního studia Brno a Televizního studia Ostrava, která byla zřízena a mohou být zrušena pouze zákonem. Sídlem Televizního studia Brno je Trnkova 2345/117, Brno, PSČ 628 00, sídlem Televizního studia Ostrava je Dvořákova 18, Ostrava 1, PSČ 728 20.
  2. Televizní studia se podílejí na celostátním a regionálním vysílání České televize v rámci plnění úkolů daných vysílacím schématem a výrobním úkolem zejména výrobou pořadů. Spravují rovněž archivní fondy České televize, které vznikly jejich činností.
  3. Ředitel televizního studia je oprávněn činit jménem České televize právní jednání týkající se televizního studia, s výjimkou nakládání s nemovitostmi podle zákona o ČT a dalšího nakládání s majetkem podle konkrétního rozhodnutí generálního ředitele.
  4. Ředitel televizního studia se řídí pokyny generálního ředitele České televize, jemuž je za činnost televizního studia odpovědný.

Článek VIII - Rozhodné předpisy

  1. Česká televize poskytuje veřejnou službu v souladu se zákony, zejména:
    - zákonem č. 483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů,
    - zákonem č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů,
    - zákonem č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, ve znění pozdějších předpisů,
    - zákonem č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů,
    - zákonem č. 348/2005 Sb., o rozhlasových a televizních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o rozhlasových a televizních poplatcích“),
    - zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, ve znění pozdějších předpisů,
    - zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon o svobodném přístupu k informacím“),
    - zákonem č. 121/2000 Sb., autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů,
    - zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů.
  2. Zásady naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání, závazné pro Českou televizi a její zaměstnance, stanoví Kodex České televize.
  3. Vysílání programů České televize se řídí vysílacím schématem. Od vysílacího schématu se odvozuje výrobní úkol. Oba dokumenty schvaluje generální ředitel. Pravidla a postupy, které je třeba dodržovat při odbavování pořadů a při vlastním vysílání, stanoví příslušný provozní řád.
  4. Normativní akty interního řízení zásadní povahy jsou vydávány ve formě rozhodnutí generálního ředitele. Vedoucí zaměstnanci na prvním stupni řízení a vedoucí Právního úseku mohou v mezích svých pravomocí a po projednání s generálním ředitelem vydávat normativní akty interního řízení ve formě opatření.

Článek IX - Hospodaření ČT

  1. Česká televize jako právnická osoba hospodaří na svůj účet a odpovědnost s vlastním majetkem a svými finančními zdroji podle vnitřně stanovených pravidel v souladu s obecně platnými právními předpisy a požadavky práva Evropských společenství na transparentnost finančních vztahů veřejnoprávních subjektů. Česká televize zodpovídá za účelné a hospodárné využívání svých finančních zdrojů a majetku. Ekonomické zásady hospodaření České televize upravují Pravidla ekonomického řízení.
  2. Finančními zdroji České televize jsou zejména:
    a) televizní poplatky, vybírané dle zákona o rozhlasových a televizních poplatcích,
    b) příjmy z vlastní podnikatelské činnosti.
  3. Česká televize v souladu se zákonem o rozhlasových a televizních poplatcích vede evidenci poplatníků televizního poplatku a domáhá se svého práva úhrady televizního poplatku.
  4. Česká televize sestavuje rozpočet a rozepisuje plány pro organizační útvary na kalendářní rok. Do doby schválení rozpočtu Radou České televize hospodaří podle svého dlouhodobého plánu ekonomického rozvoje. Finanční zdroje získané z televizních poplatků lze použít pouze k plnění úkolů podle § 2, 3 a 3a zákona o ČT.
  5. Samostatnou kapitolou rozpočtu České televize je rozpočet Rady České televize, z něhož se hradí náklady spojené s činností Rady České televize a její Dozorčí komise a náklady na odměny jejich členů. Rada České televize disponuje se svým rozpočtem v souladu s právními předpisy a za přiměřeného použití prvního odstavce tohoto článku a o jeho čerpání je ze strany České televize pravidelně informována. Česká televize poskytne Radě české televize při dispozici s jejím rozpočtem potřebnou součinnost.
  6. Česká televize účtuje v soustavě podvojného účetnictví v souladu se zákonem o účetnictví a prováděcími předpisy a s Českými účetními standardy platnými pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání (nevýdělečné organizace). Česká televize vede účetnictví tak, aby umožňovalo rozlišení nákladů a výnosů souvisejících s poskytováním veřejné služby v oblasti televizního vysílání a nákladů a výnosů souvisejících s podnikatelskou činností. Metody rozlišování nákladů a výnosů a jejich přiřazování k jednotlivým činnostem stanoví interní předpisy České televize (tzv. „Účetní standardy České televize“) v souladu s požadavky zákona upravujícího některá opatření ke zprůhlednění finančních vztahů v oblasti veřejné podpory.
  7. Průběžnou kontrolou hospodaření České televize je podle zákona o ČT pověřena Dozorčí komise, poradní orgán Rady České televize. Ze své činnosti se Dozorčí komise odpovídá Radě České televize.
  8. Účetní závěrka České televize za kalendářní rok musí být ověřena auditorem.

Článek X - Přístup k informacím

  1. Česká televize plní informační povinnosti včetně povinnosti poskytovat údaje podle zákona o svobodném přístupu k informacím.
  2. Statut České televize, Kodex České televize a základní organizační strukturu uveřejňuje Česká televize na svých internetových stránkách.
  3. Česká televize je oprávněna chránit své duševní vlastnictví a obchodní tajemství.

Článek XI - Změny Statutu ČT

V případě potřeby změny Statutu České televize předloží generální ředitel Radě České televize ke schválení návrh změn. Změna Statutu je účinná okamžikem schválení Radou České televize, jestliže Rada neurčí pozdější termín účinnosti této změny. Generální ředitel bez zbytečného odkladu po nabytí účinnosti změn Statutu zabezpečí uveřejnění úplného a aktuálního znění tohoto dokumentu.

Článek XII - Závěrečná ustanovení

  1. Zrušuje se Statut České televize schválený Radou České televize dne 18. 10. 2023.
  2. Tento Statut České televize byl schválen Radou České televize dne 27. 8. 2025 a nabývá účinnosti dne 1. 9. 2025.