Kolem televizních poplatků koluje mnoho mýtů. Podívejte se, jaká jsou fakta
Vše o ČTČT pro médiaKolem televizních poplatků koluje mnoho mýtů. Podívejte se, jaká jsou fakta

Kolem televizních poplatků koluje mnoho mýtů. Podívejte se, jaká jsou fakta

Kolem velkého mediálního zákona spojeného s navýšením televizních poplatků koluje mnoho mýtů a v návaznosti na to i velká řada nepravdivých tvrzení. Proto vám nyní chci osvětlit, jak to tedy doopravdy je.

Mýty & fakta o poplatcích

1. 11. 2024

Od spousty lidí, a dokonce i od některých politiků slýchám postesk, že se teď bude platit televizní poplatek z každého mobilu, tabletu nebo počítače. Pravda je ale jiná. I pokud bude schválena poplatková novela, zůstane poplatníkem i nadále domácnost, nikoliv tedy každý jednotlivec. Domácnost je jednoduše řečeno skupina lidí, kteří společně bydlí a společně také hradí některé své základní potřeby. Může to být ale pochopitelně i domácnost jednočlenná.

To důležité, co novela změní, je rozšíření okruhu domácností, které mají poplatek platit. Pro naprostou většinu domácností se ale v podstatě nic nezmění – kromě výše poplatku, který se po 17 letech poprvé zvýší, a to o 11 %, tedy 15 korun měsíčně.

Poplatníky se nově stanou i ty domácnosti, které sice klasický televizor doma nemají, ale mají možnost sledovat televizní pořady, filmy a další audiovizuální obsah na jiných zařízeních, která jsou připojena k internetu.

Proč se mění redefinice poplatníka?

Sáhněme si do svědomí: kdo z nás aspoň občas nesleduje na mobilu nebo počítači video, webové zpravodajství, film, který nám utekl ve vysílání. Ve vlaku, na chalupě, jako spolujezdec v autě, v letadle cestou na dovolenou. Záměrem novely je narovnat situaci, která se díky neuvěřitelně rychlému technologickému vývoji odchýlila od reality, v níž žijeme. Zatímco dřív televize vyrobily pořad a vidět jsme ho mohli jen doma v obýváku, způsoby konzumace audiovizuálního obsahu jsou dnes mnohem pestřejší a má je k dispozici v podstatě každý. Veřejnoprávní televize pak touto změnou stabilizuje svoje financování, aby mohla poskytovat všem divákům ty pořady, které mají rádi, a navíc nabízela mnoho různých způsobů sledování.

  • Jan Souček

    Jan Souček

    generální ředitel České televize