(1988 - dodnes) Brno
Jiří Walter alias „Big Boss“ prošel od 70. let až do roku 1988 spoustou kapel, s mnoha muzikanty spolupracoval (třeba se členy new wave bandu Třetí vlna bavlna), působil jako undergroundový bluesman, až nakonec zakotvil v roli bubeníka v zábavové kapele Vega. Do té někdy ve druhé pol. 80. let přetáhl mladičkého teenagera, o 21 let mladšího kytaristu Petra Hoška (pouze shoda jmen se zpěvákem Plexis - pozn. autora), který si později začal říkat „Blackosh“.
Ten začal do Big Bosse hustit thrash a jiné brutální odrůdy heavy metalu, až se oba dohodli, že by sami mohli zkusit společný projekt mimo skupinu Vega. Ke spolupráci přizvali kamaráda, kytaristu Zdeňka Odehnala, zvaného „Mr. Zet“ a v listopadu 1987 tato trojice natočila demo „Deep In Hell“. Přestože demo nebylo nikdy veřejně šířeno, nahrávka se dostala k dvěma důležitým lidem čs. metalu V. Henychovi (skupina Törr) a Pípovi (Kryptor), kteří temný sound na kazetě pochválili a to způsobilo, že se brněnští „blackies“ rozhodli pokračovat.
Když se na začátku roku 1988 Vega definitivně rozpadla, dva její protagonisté Big Boss a Blackosh už měli dávno jasno. Druhou kytaru obsadil osvědčený Mr. Zet, pozici řvouna, zcela vyhovujícího drsnému naturelu kapely, Robin „Dr. Fe“ Krčmář a toto seskupení se v únoru nazvalo Root (název vznikl jako Törr pozpátku - Rot, ale protože kapela podobného jména existovala v té době v Holandsku, bylo přidáno ještě jedno o). Vzápětí se nově vzniklá formace postarala o natočení dema, prvního pod hlavičkou kapely - „Reap Of Hell“ (v překladu Pekelná žeň). Demo zaujalo zejména zpracováním básně Ch. Baudelaira „Litanie k Satanovi“. Zvláštní je, že jelikož se skupině nepodařilo sehnat odpovídajícího baskytaristu, pokračovala prostě bez basy.
Root absolvovali první vystoupení až v září 1988 na festivalu Metal Image v Mikulovicích, ovšem nejdůležitějším koncertem tohoto období byla performance na listopadovém Death Metal sessionu ll v Praze, pro skupinu stejně významném jako první podnik tohoto jména pro Debustrol. Drsní hoši z Root šokovali diváky svým undergroundovým metalem a pobili vše, co toho večera vystupovalo, včetně pořádajícího Törru. Koncem roku ještě natočili svoje druhé demo „War Of Rats“ (Válka krys) a mohli se těšit na další sezónu.
V dubnu 1989 došlo ve formaci k personálním změnám. Jelikož Big Boss nebyl zas až tak dobrým bubeníkem a nezvládal hru na dva kopáky, vyřešil to jako šéf radikálně - vyhodil Dr. Fe od mikrofonu, jehož se sám zmocnil. Za bicími ho pak vystřídal brutální tepec Rostislav „Black Drum“ Mozga (ex-Armageddon). Mr. Zeta nahradil kytarista Petr „Cross“ Kříž a poté došlo k natočení již třetího dema (pracovitost skupiny byla neuvěřitelná), které dostalo název „Messengers Of Darkness“ (Poslové temnot). K poslední předlistopadové změně došlo v dalším průběhu roku 1989, když Crosse vystřídal vedoucí již rozpadlé skupiny Insania Petr „Poly“ Pálenský, u Root si říkající „Mr. Death“. Ten už se podílel na posledním předlistopadovém demu „The Trial“ (Soud), ze kterého pochází píseň „Upálení“, kterou na sklonku roku kapela natočila v Čs. televizi jako klip.
Root byli u nás prvním skutečně satanistickým souborem. Kupříkladu Törr s Vlastou Henychem si ze satanismu bral jenom výrazové prostředky, kdežto Big Boss byl v té době přesvědčeným satanistou (je také autorem prvního překladu Satanské bible A. S. La Veye do češtiny). V seriálu Bigbít o tom hovoří jasně: „Ta filosofie v sobě něco má, protože razí co? Razí ryzí kapitalismus. Prosaď sám sebe, dokaž, že seš dobrej. A když to dokážeš, tak se mají dobře i tvoji bližní. Já tomu říkám ´satanistický kapitalismus´.“ V rozhovoru pro Rock & Pop (1990) dodává (zkráceno): „Je to otázka přesvědčení a zdravého rozumu. Protože všechno, co dřív církev zakazovala, byl v podstatě návrat k přírodě, uvědomění si vlastního těla. Čili stát se satanistou znamená stát se přirozeným a normálním člověkem. Satanismus nikoho nevybízí k vraždění a ničení, to je jedna z pověr, které o nás křesťani rozšiřují. Pochopitelně ale taky nevybízí k láskyplnému objímání, protože i to by bylo proti lidské přirozenosti. Protože když ti někdo jednu vrazí, tak je přirozené mu vrátit raději hned tři, aby si to zapamatoval. Je to normální, přírodní boj o život, nic jiného.“ Tady je nutné podotknout, že za své názory byl šéf Root neustále perzekuován od Stb.
Hudbu psal (a píše) z 90% Blackosh, Big Bossovým hájemstvím byly texty - plné okultních témat, témat života a smrti a poukazováním na křesťanství jako na pokrytecké, člověka omezující učení, které se pouze snaží o ovládnutí lidské duše. Co se týče hudebních spřízněnců, Big Boss si vždycky vážil lidí jako třeba Arthur Brown, Black Sabbath, Alice Cooper a hlavně King Diamond, k němuž byli Root přirovnáváni. To ale frontman odmítal s tím, že hudba jeho kapely je jiná než u Diamonda („jsme jen povahově naladěni na stejnou strunu a to je vše“). Nicméně původní hard rockové kořeny byly v hudbě tohoto "ďábelského" brněnského tělesa celkem znatelné. To Big Boss potvrdil i v rozhovoru pro Rock Revue (1990): "Z toho starýho hardrocku dodnes slyšíš tu obrovskou citovou impresi. Metal ji z něj převzal a doplnil o sílu a dokonalou techniku. Vlček o nás myslím výstižně řekl, že v Root se pojí moje hardrocková zkušenost s dravostí mladých kluků v kapele, což je taky náš záměr, a řek´ bych, že se tím i dost odlišujeme od ostatních kapel tady. Metal je pro mě nejpoctivější muzika, ve který se nedá podvádět - fans to poznají a v tu ránu by byl konec. On se taky některý tzv. heavy metal začíná kurvit do glam rocku - samá šminka, lesklý hadříky, přihřátý pohyby, už to smrdí podvodem, protože najednou chybí ta síla a výbušnost, kterou lidi chtějí. Já tvrdím, že Root jim to dávají - my to zas přebíráme od nich, tahle vazba je přece základní rockovej princip."
O kapele napsal hudební publicista Petr „Kory“ Korál v Melodii (1989): „Root jsou v našem metalu poměrně výjimečnou kapelou. Hrají totiž muziku, u níž nelze jednoznačně nadhazovat cosi o přílišné závislosti na zahraniční scéně. V určitém směru netradiční kompoziční postupy a také zvláštní hutný, dunivě-dynamický zvuk vytvářející nezaměnitelnou tvář tohoto souboru. Neoslňuje extrémní rychlostí ani ekvilibristickými kytarovými sóly a kanonádou bicích, ale produkuje hudbu spíše pomalejší temnější, lépe souznějící s obsahem textů.“
Svůj black metal (nebo black core, chcete-li) skupina skvěle předváděla i na pódiích. Démonicky nalíčený Big Boss (právě něco mezi Alice Cooperem a Kingem Diamondem) se svojí uhrančivostí satanistického gurua, držel koncert pevně ve svých rukou a vystoupení pak připomínalo jakýsi pekelný rituál. Ostatní hráči, coby mladí cherubíni, na pódiu tvořili pouze onu nezbytnou součást celku. Big Boss: „V kapele jsem satanista jenom já, ostatní se o to učení moc nezajímají.“
Skupina Root se v 90. letech vypracovala na jednu z nejlepších tuzemských kapel ve svém stylu, ale přesto, stejně jako za bolševika, tak i po listopadu, hrála roli jakýchsi českých metalových „plastiků“.
Co se zachovalo do r. 1989:
- Video:
TV klip „Upálení“ (1989)
- Audio:
Big Boss, Blackosh, Mr. Zet: „Deep In Hell“ (1987)
Root: „Reap Of Hell“ (1988)
Root: „War Of Rats“ (1988)
Root: „Messengers Of Darkness“ (1989)
Root: „The Trial“ (1989)
- V seriálu BIGBÍT píseň:
„Upálení“ (1989)