Barcelona
Autorská komedie Whita Stillmana Barcelona (1994) se zdánlivě především dotýká ve filmech často frekventovaného vztahu mezi pohlavími, ale činí tak z dost neobvyklého pohledu. Odehrává se v době disca na počátku 80. let (v poslední dekádě studené války, jak říká Tedův hlas, komentující jednotlivé události) v katalánské Barceloně a soustřeďuje se na osudy dvou Američanů, kteří ve městě žijí a pracují. Dějová linka je zejména v první polovině snímku záměrně potlačena ve prospěch postižení dobové i místní atmosféry, prosycené neskrývaným antiamerikanismem.
Absolvent Harvardu Whit Stillman (nar. 1952, New York), který dlouho pracoval jako novinář, Barcelonu velmi dobře poznal, neboť tam několik let žil a přivezl si odtud i svoji manželku. Scénář filmu nepochybně obsahuje řadu autobiografických postřehů, i když jeho hlavní hrdinové, Ted a Fred Boyntonovi, jsou v podstatě reinkarnacemi obdobných postav ze Stillmanovy prvotiny Metropolitan (1990), v níž tvůrce ironicky zobrazil prostředí mladých newyorských intelektuálů a celkem překvapivě byl za svůj původní scénář nominován na Oscara. V Barceloně zvolil, stejně jako ve svém debutu, formu "mravoličné komedie" a do hlavních úloh obsadil málo okoukané herce Taylora Nicholse a Chrise Eigemana. Jedinou známější tváří filmu je představitelka Marty Mira Sorvinoová (pozdější držitelka Oscara za vedlejší roli prostitutky v Allenově komedii Mocná Afrodíté).