Uhlazený Američan s dětskou tvářičkou se vetře mezi mexické bandity a trpělivě čeká na svou příležitost. Italský western z prostředí mexické revoluce

Na ospalém nádraží kdesi v Mexiku si Bill Tate (Lou Castel) kupuje jízdenku z tohohle zapadákova. Je mu jedno kam, třeba do Duranga. Cestou ale přepadnou vlak bandité pod vedením divokého El Chuncha (Gian Maria Volonte) a nenechají naživu jediného vojáka. Billovi se podaří Chunchu přesvědčit, že i on stojí na opačné straně zákona, a vůdce bandy ho tak s hurónským smíchem vezme k sobě a překřtí na El Nina. Chuncho pak s Ninem, svým pobožným bratrem Santem (Klaus Kinski) a dalšími odpadlíky brázdí mexické pláně a přepadávají vojenské pevnosti kvůli zbraním a munici, které plánují přeprodat povstalecké armádě generála Elíase. Opravdovým pokladem by pro Chunchovu bandu byla krádež kulometu, při nájezdech ovšem na žádný ne a ne narazit. Zatímco Chuncho alespoň z části věří v ideály revoluce, jeho společníky pohání hlavně vidina podílu ze zbraní a stále nedostali ani vindru. A co přesně má v úmyslu Nino, nevytuší nikdo, dokud není příliš pozdě.

Film italského režiséra Damiana Damianiho otevřel během éry spaghetti westernů novou cestu, po které se osamělí pistolníci, šerifové a bandité mohli ubírat – a vedla do revolučního Mexika. Řada amerických i evropských westernů se sice odehrává na jižní hranici, teprve Kulka pro generála (1967) se však vydala přímo do bouřlivého období na počátku 20. století a dala vzniknout kategorii zapata westernů. Úspěch Damianiho snímku pak spustil krátkou vlnu filmů ze stejného prostředí, počínaje zapata trilogií Sergia Sollimy až po Kapsy plné dynamitu (1971) od Sergia Leoneho.

Napište nám