Roky zakončené čtyřkou mají v české hudbě zvláštní význam. Řada českých skladatelů se buď narodila, nebo zemřela v roce končícím čtyřkou, popřípadě se uskutečnila premiéra mnoha pozoruhodných skladeb. Bývalo dobrým zvykem, že v těchto jubilejních rocích se na českých operních scénách prezentovalo celé hudebně dramatické dílo našeho národního klasika Bedřicha Smetany. Jak je tomu ale v zahraničí? Bylo obdivuhodné, že v době kdy se u nás potlačovala lidská práva a Charta 77 vydala svoje prohlášení k jejich poškozování, přišla Metropolitní opera v New Yorku s nápadem nastudovat v angličtině v překladu Tonyho Harrisona naši ryze českou operu Smetanovu Prodanou nevěstu. S hvězdným obsazením, jemuž vévodili Teresa Stratasová jako Mařenka a Nicolai Gedda coby Jeník, se v neodmyslitelných divadelních profesích zúčastnili na přípravě také čeští umělci. Josef Svoboda vytvořil výpravu, Jan Skalický navrhl kostýmy a choreografii postavil Pavel Šmok. Za dirigentský pult vystoupil tehdejší umělecký šéf James Levine a režii inscenace měl John Dexter. Možná že vás překvapí, že autor anglického předkladu se poněkud odchýlil od Sabinova libreta a snažil se více postihnout americké životní hodnoty a reálie. Například zvýraznil dávný Krušinův dluh u Tobiáše Míchy, v jehož úpise se dlužník zavázal, že se ještě dosud nenarozené děti jednoho dne vezmou. Umělecký výsledek newyorského uvedení rozhodně stojí za to. Přinejmenším vás potěší, že inscenátoři se více přiklonili k původnímu záměru autorů-Bedřicha Smetany a Karla Sabiny, než jak jsme tomu zvyklí u soudobých českých inscenací tohoto národního díla.
V dalších rolích se představí tenorista Jon Vickers jako Vašek, basista Martti Talvela jako Kecal, Alan Crofoot jako principál, Collette Bokyová jako Esmeralda a další.