Bayreuth slaví stoletý Prsten Nibelungův
V roce 1976, ke svému stoletému výročí, angažoval Bayreuthský festival do té doby nepříliš známého francouzského filmového a divadelního režiséra Patrice Chereaua, aby nastudoval novou inscenaci Wagnerova Prstenu Nibelungova. Do té doby panovala všeobecná shoda v tom, že je to dílo, které téměř nelze inscenovat. Poznamenal si to i sám jeho skladatel, libretista a režisér Richard Wagner v roce 1876. Naturalistická interpretace díla, která byla obvyklá v době jeho vzniku, nakonec vyznívala banálně. V následujících letech se naopak ujalo výrazně estetizující pojetí, které kladlo důraz na opulentně krásné obrazy a potlačovalo jevištní akci. Patrice Chereau se však rozhodl vzít Wagnera doslovně a konečně zhmotnit skladatelovy představy se vším všudy.
Prsten Nibelungův tvoří čtyři celovečerní operní díla (Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried a Soumrak bohů) a dohromady má zhruba 14 hodin. V prvním dílu zvaném německy Vorabend (Předvečer) ukradne trpaslík Alberich zlatý poklad, který střežily dcery Rýna, a uková z něj prokletý prsten, jímž dokáže ovládnout celý svět. Z tohoto zločinu se pak odvíjí rozsáhlá dějová linie plná vražd, podrazů, krádeží, ale i romantické lásky.