Dokud je hudba dost nahlas, neuslyšíme, jak se hroutí svět. Kultovní punkový opus se známými postavami tehdejší londýnské scény.

Kultovní snímek enfanta terrible ostrovní kinematografie Dereka Jarmana Jubilee, který svého času vyvolal při svém uvedení na slovutném filmovém festivalu v Cannes bouřlivé reakce, je umělcovým pokusem zachytit ducha a étos punkové revoluce. Jarman ve svém filmu nechává putovat anglickou královnu zlatého věku Alžbětu I. v čase a přenáší ji do dystopické vize post-thatcherovské Británie, zmítané pouliční anarchií a ovládané mediálními magnáty a zdivočelou policií. Epizodicky vystavěné dílo se soustředí na groteskní výjevy ze života punkerské party, již ovládá Alžbětino alter ego sadistka Bod. Podobně jako punkové hnutí Jarman při traktování radikálních myšlenek sází na estetiku šoku, ošklivosti a sarkastického šklebu a ve svých výpadech nešetří žádný z pilířů britské společnosti. Kritiky nakonec není ušetřen ani samotný punk, jehož očistná energie se dle názoru mnohých až příliš brzy rozmělnila v nihilismu či komerci hudebního průmyslu. Ve filmu, plném syrové punkové hudby zároveň vystupuje či se alespoň mihne celá řada známých postav tehdejší punkové scény: Jordan, Toyah Wilcox, Adam Ant, Wayne County, Siouxsie Sioux nebo členky kapely The Slits. Little Nell a Richard O’Brien zase představují spojnici s jiným transgresivním filmovým počinem, proslulým Rocky Horror Picture Show (1975). Sluší se dodat, že ne všichni punkeři byli s Jarmanovým filmem spokojení a k těm, kdo se proti němu hlasitě ohradili patřila například módní návrhářka Vivienne Westwood.

Derek Jarman (1942, Northwood – 1994, Londýn) vystudoval výtvarné umění na Slade School of Fine Art. Jako výtvarník spolupracoval s Kenem Russellem na filmech Ďáblové (1970) a Divoký mesiáš (1972) a zároveň začínal točit první krátké filmy. Jeho celovečerní debut Sebastiane (1976) si získal pozornost jako první britský snímek, který otevřeně zobrazoval gay sexualitu. Další film Jubilee (1978) vstoupil do dějin britské kinematografie jako první punkový filmový počin. Netradiční adaptací Shakespearovy Bouře (1979) si znepřátelil tradicionalistické kritiky a pozici respektovaného režiséra potvrdil snímkem Caravaggio (1986), který získal cenu za zvláštní umělecký přínos na 36. Berlinale. Během natáčení snímku The Garden (1990) se u Jarmana začaly projevovat první známky onemocnění AIDS, jemuž po čtyřech letech podlehl.

Napište nám