Portrét amerického herce, jehož proslavil Hitchockův horor Psycho. Celý život pak bojval s tím, jak se z role psychopata vymanit.
Anthony Perkins

Anthony Perkins patří bezesporu k nejznámějším jménům světa filmu. Jeho klíčová role – Norman Bates v Hitchcockově kultovním thrilleru Psycho (1960) jej však odsoudila k celoživotnímu profesnímu zápasu. Narodil se před devadesáti lety v herecké rodině. Přestože jeho otec záhy zemřel, měl na něj velký vliv. Anthony, jemuž se ve škole nijak zvlášť nedařilo, nejraději trávil čas studiem divadelních textů, které po otci doma zbyly. Herectví se začal věnovat už v dětství, přelom však přišel až poté, co se krátce po dosažení dvaceti let setkal se slavným autorem a režisérem Eliou Kazanem. Na konkurzu do jeho legendárního filmu Na východ od ráje sice neuspěl (hlavní roli získal James Dean), ale Kazan ho v roce 1954 obsadil do hlavní role na Broadwayi. Divadlu ostatně zůstal Perkins věrný celý svůj život, slavný byl jeho výkon ve hře Equus v roce 1977. Vraťme se však do roku 1960, kdy ho Alfred Hitchcock obsadil do role schizofrenního vraha Normana Batese. Tuto roli si, ovšem již bez Hitchcockova přispění, Perkins zopakoval ještě několikrát, a to jak ve filmu, tak v televizi. Snímek Psycho 3 v roce 1986 dokonce režíroval a byla to pro něj jakási forma psychoterapie. Až do konce své kariéry totiž trpěl tím, že byl s legendární rolí až příliš spojován, což mu znemožnilo zazářit v plné síle i v jiných žánrech. U nás jsme ho viděli např. ve westernech jako Život a doba soudce Roye Beana z roku 1972 či ve hvězdně obsazené Vraždě v Orient Expresu z roku 1974. Hodně se hovořilo o jeho sexuální orientaci. Přestože celý život udržoval vztahy s muži, zemřel jako ženatý otec dvou dětí. Po dvacetiletém manželství se mu staly osudnými komplikace spojené s AIDS... Kolegové i rodina vzpomínají na Perkinse jako na velmi inteligentního a laskavého muže, který ovšem trpěl mnohými vnitřními démony.

Napište nám