Unikátní projekt mezzosopranistky Magdaleny Kožené se souborem La Cetra Barockorchester Basel a dirigentem Andrea Marconem během festivalu Concentus.
Magdalena Kožená gala

Záznam gala koncertu mezzosopranistky Magdaleny Kožené a předního švýcarského souboru barokní hudby La Cetra Barockorchester Basel s uměleckým vedoucím Andrea Marconem z brněnského Besedního domu. Výjimečnost večera spočívá především v poloscénickém provedení Monteverdiho opusu Il Combattimento di Tancredi e Clorinda, jehož nastudování se ujal Ondřej Havelka. Příběh vycházející z rytířského eposu vypráví o krátké, smrtí ukončené lásce křesťanského rytíře Tankreda a pohanské bojovnice Klorindy. Magdalena Kožená se v jevištním melodramatu ujme všech tří rolí: Tankreda, Klorindy i postavy vypravěče. Monteverdiho skladba původně náleží do osmé knihy madrigalů – válečných a milostných. Hudba představuje typické „stile reppresentativo“ (divadelní styl, jehož součástí jsou recitativní pasáže), detailně vystihující příběh. Z Monteverdiho scénické tvorby bude dále uvedena árie z opery Odvrhnutá královna (Disprezzata Regina) a Si dolce e´il tormento. V kontrastu k Monteverdiho vokálním skladbám je dále postaven reprezentativní výběr z instrumentální tvorby autorů o jednu až dvě generace mladších, ovšem propojených s Monteverdim skrze místa působení. Během večera tak zazní skladby Tarquinia Meruly, Marca Uccellini, Daria Castella a Biagia Marini. Přímo pro potřeby koncertního projektu pak vznikla kompozice Ariadna má problém, jíž se ujal současný tvůrce Marco Ivanović, který se v ní inspiroval Monteverdiho árií Lamento di Arianna. Program pak doplňuje ještě jedno pozoruhodné dílo skladatele 20. století Luciana Beria Sekvence III pro ženský hlas (Sequenza III for female voice), které Berio napsal v roce 1965 pro svou první ženu, pěvkyni s mimořádným rozsahem hlasu, Cathy Berberian.

Napište nám