Todo Modo
Země upadá do chaosu. Zatímco běžné obyvatele sužuje bída a propukající epidemie, vládnoucí třída politiků a manažerů se sjíždí na pravidelné duchovní setkání v izolovaném komplexu Zafer. Exercicie povede jako vždy jezuitský kněz don Gaetano (Marcello Mastroianni) a mezi prvními příchozími je jeho dávný přítel, nynější prezident M. (Gian Maria Volonté). M. nyní musí čelit nejen nastalé společenské krizi, ale také možnému rozpadu vlastní strany. Dlouhá léta u moci z ní učinila nevyzpytatelného molocha, jenž je svázán s politickými, církevními i obchodními ambicemi. Úslužnost a rozvaha prezidenta M. už ke vzájemné dohodě možná nebude stačit. Sotva totiž exercicie započnou, zemře první z jeho straníků, a s každou další smrtí se mezi členy strany stupňuje nedůvěra a vzájemné obviňování.
Italský snímek vychází ze stejnojmenného detektivního románu Leonarda Sciasciy, jenž napsal také předlohy k filmům Každému, co mu patří... (1967), Den sovy (1968) nebo Ctihodné mrtvoly (1976). Režisér Elio Petri příběh zasadil do blízké budoucnosti a původně bezejmennému vypravěči přisoudil roli prezidenta M., který se nápadně podobal tehdejšímu prvnímu muži Itálie, křesťanskému demokratovi Aldovi Morovi. Pod Petriho vedením se však Todo Modo (1976) neomezuje jen na politický thriller kritizující italské poměry v 70. letech. Nejednoznačnost a zdánlivá nesmyslnost jednotlivých vražd, zlověstné bezčasí uvnitř luxusního bunkru i překvapivé herecké polohy Volonteho a Mastroianniho daly vzniknout vrstevnatému dílu, které je otevřeno mnoha významům.