G. Puccini: Tosca
Žádná z oper Giacoma Pucciniho nevzbudila tolik nevraživosti a zároveň nadšení jako Tosca, kterou v premiérovém představení k otevření sezóny milánské Scaly 2019 ztělesnila Anna Netrebko. Důvodem pohoršení byla údajná hrubost až brutalita základního příběhu. Prvně viděl Puccini toto Sardouovo vypjaté činoherní drama ve Florencii v roce 1895. Toscu tehdy hrála slavná francouzská tragédka Sarah Bernardová. Asi tři roky poté začal Puccini komponovat tento zpěvoherní příběh podle italské adaptace Luigiho Illiky a Giuseppe Giacosy, kteří původních pět dějství zeštíhleli na tři. Prý se tito horkokrevní italští literáti hodně hádali, Giacosa chtěl více veršů a méně akčního příběhu. Poslední slovo však měl skladatel. Vynechal ještě jednu árii, kterou měla Tosca zpívat ve třetím jednání nad Cavaradossiho mrtvolou. Puccini trval na tom, že opera musí skončit krátce po malířově popravě a tvrdil, že by tato árie pak měla název „kabátová“, protože obecenstvo by se už během ní pomalu oblékalo.
Světová premiéra Tosky se uskutečnila v římském divadle Teatro Costanzi 14. ledna 1900 podle přání skladatelova nakladatele Riccordiho, který chtěl i při prvním uvedení zachovat neopakovatelnou autentičnost místa: kostel Sant´Andrea della Valle v prvním dějství, palác Farnese v druhém a Andělský hrad ve třetím. Prostřednictvím televizních kamer, které zachytily 8. prosince 2019 slavnostní představení Teatro alla Scala, zavítáte do Věčného města, kde se vedle Anny Netrebko v titulní roli představili italský tenorista Francesco Meli jako malíř Cavaradossi a basbarytonista Luca Salsi jako policejní prefekt Scarpia. Drama vášně, zrady a kruté pomsty v divadelní režii Davida Livermora a na scéně Gio Formy řídil šéfdirigent tohoto proslulého operního domu Riccardo Chailly.