Názorné vysvětlení základních fyzikálních jevů a hravé pokusy. Profesor Quiz a myšák Chazy s pomocí psa Hertze zábavnou formou odpovídají na všetečné otázky dětí. Ukrajinský loutkový cyklus
00:00:02 -To je ale bezva film. Co říkáš, Hertzi?
00:00:05 Hm, mňamkový popcorn. Mmm.
00:00:07 Miluju popcorn.
00:00:10 Popcorn je moc dobrý a chutný.
00:00:13 Mmm. Bezva film. Bezva popcorn. Co si víc přát.
00:00:16 Co? Počkej, počkej. Hele, hele, Hertzi, co to děláš? Přestaň.
00:00:19 Psi popcorn nežerou. Hele, počkej, dej to sem.
00:00:22 To je moje, hele, hele, přestaň mi užírat můj popcorn.
00:00:26 Ten je můj.
00:00:28 Hele, ty jeden bláznivý pse. Tohle je můj popcorn!
00:00:31 Je jen pro mě. Mňam, mňam, mňam.
00:00:34 Je celý jen můj.
00:00:36 -Hm, Chazy, co to vyvádíš? Ty se díváš na film?
00:00:40 A kdo tu bude jako pracovat?
-Eh, co, kde, kdo?
00:00:44 Hele, počkejte, kam zmizel můj film?
00:00:48 -Teď není na filmy čas, je čas pracovat.
00:00:50 -Profesore, jak je možné, že nejste ve 3D,
00:00:53 když mám nasazené brýle?
-Ach, protože takhle 3D nefunguje.
00:00:56 Bože můj, bože můj, bože můj!
00:00:59 -A jak to funguje, profesore? Kruciš, zatracené brýle!
00:01:02 Jsou snad v nepořádku nebo co?
00:01:05 -Och, Chazy, ty máš v nepořádku mozek.
00:01:08 Jo, mozek. Na tohle nemáme čas.
00:01:11 -Čas, čas, čas, jaký čas?
-Čaaas!!!-Jo, čas!
00:01:16 -Když je řeč o čase, musíme začít!
-Ano, ano! Jdeme na to!
00:01:42 Česká televize uvádí
00:01:45 MYŠI NA VĚDU SLYŠÍ
00:01:47 PROČ TO NAŠI NECHTĚJÍ
00:01:49 -Hou ha-hou, vítejte v naší šou! ŠTĚK
00:01:54 -Nazdar děti!
00:01:56 Já jsem profesor Quiz a tohle je můj laboratorní asistent Chazy.
00:02:00 -Tadááá!
-A inženýr Hertz!!ŠTĚK
00:02:04 -A vítáme vás v naší říši, kde Myši... na vědu... slyšííí!!!
00:02:09 A dnes budeme mluvit o něčem moc zajímavém.
00:02:11 -Řekněte sýýýr!-Oh, auvajs! Koukej ten blesk vypnout!
00:02:15 -Jsem fotograf. A chci si udělat pár foteček. Řekněte sýýýr!
00:02:19 -É, nech toho, Chazy! Grrr.
00:02:23 Vždyť nic neuvidím,
00:02:25 až si budeme pouštět dalšího diváka s dnešní otázkou!
00:02:28 -Oh, to je pravda, otázky, otázky, otázky!
00:02:32 Tak honem, jdem na to. Otázky!!
00:02:35 -Óch, kdyby měl mozek, byl by nebezpečný. Aspoň myslím...
00:02:38 Nevím. Che, che, che.
00:02:40 -Mmm?... Mmm?... Mmm? Eh, eh.
-Co to vyvádíš?
00:02:44 -Řekněte sýýýr! Áá-cha-cha-chá!-Ách, Chazy!!
00:02:50 -Ahoj. Jmenuju se David a mám na vás otázku.
00:02:54 Proč když hraju počítačové hry,
00:02:57 říkají mi rodiče, že je nesmím hrát dlouho?
00:03:02 -Páni, David má pro nás moc dobrou otázku.
00:03:05 Co si o tom myslíte, profesore?
00:03:08 -No, myslím, že to souvisí s teorií světla.
00:03:11 -Jó, světlo, to znám. Je jako vlna.
00:03:14 -Che, správně, správně, správně.
00:03:17 A existují různé vlny, krátké a dlouhé.
00:03:20 Jestli se chcete dozvědět víc, už víte, co je třeba udělat.
00:03:23 Stisknout tady to tlačítko!!
00:03:25 Všechno, co v našem světě vyzařuje světlo,
00:03:28 je zdrojem světelných vln.
00:03:31 Tyto vlny dopadají na předměty kolem nás,
00:03:33 osvětlují je, a díky nim jsou ty objekty viditelné.
00:03:37 Čím více světelných vln, tím je předmět osvětlenější.
00:03:40 Naše oči jsou uzpůsobené tak, aby mohly zachycovat světelné vlny
00:03:43 a pak je promítat v podobě obrazu.
00:03:46 Takže, když je světlo, vidíme všechno, co je kolem nás
00:03:49 a když je tma, všechno kolem nás potemní
00:03:52 a nic není vidět.
00:03:54 Příliš velké množství světelných vln
00:03:57 nám může poškodit oči.
00:04:00 V létě, když svítí slunce,
00:04:02 nosíme sluneční brýle, které nám oči chrání.
00:04:05 Kromě slunečního světla existuje i světlo umělé,
00:04:08 což jsou žárovky, monitory, a různé přístroje, co máme doma.
00:04:12 Ačkoli umělé světlo není tak ostré jako slunce,
00:04:15 i tak nám může ublížit,
00:04:17 zvlášť, když se do něj díváte dlouho.
00:04:20 To znamená, je nezbytné dělat si přestávky
00:04:23 i při sledování televize.
00:04:25 Chazy, tak teď víš, co je světlo. Zajímavé.
00:04:29 -Jo.
-Ano, to je.
00:04:31 Ale nezapomeň, že se světlem bys měl být i opatrný.
00:04:35 Například, když si fotíš selfíčka.
00:04:38 Velké množství blesků z foťáku tě může na chvíli oslnit a oslepit.
00:04:44 Následkem toho pak můžeš o něco zakopnout a spadnout.
00:04:49 MUMLÁNÍ
00:04:52 -Také není dobré hrát si s lampičkami.
00:04:56 Především se nedívejte zblízka do světla.
00:05:00 -Mm... mm... Bezva! Jůů!
00:05:02 -Jinak se stane, že na chvíli oslepnete.
00:05:04 PROZPĚVUJE SI
00:05:08 Jé, to je ale ostré světlo.
00:05:13 Uá, to úplně září. Vidím všude zářivé tečky.
00:05:15 Éé, tak se na to podíváme trochu blíž.
00:05:18 To je ale ostré světlo!
00:05:21 Vidím teď všude jen samé bílé tečky!
00:05:24 Já jsem oslepl! Pomoc!
00:05:27 Pomoc, já nevidím nic!
00:05:32 -Také je velice důležité si zapamatovat,
00:05:35 že se nesmíme dívat do sluníčka.
00:05:38 Je hrozně ostré a mohlo by vám popálit oči.
00:05:41 A zkazili byste si zrak.
00:05:44 -Mm, mm. Koukněte na to jasné sluníčko.
00:05:47 To je ale záře... já nic...
00:05:50 Co jsem si to udělal s očima? A ne, ach ne!
00:05:52 Nic nevidím! Au, to bolí!
00:05:55 -Hmm. Ó, ano. Slunce je velice jasné.
00:05:59 Slunce, oh, úplně mě bodá do očí.
00:06:02 Takže, když je během dne světlo příliš ostré,
00:06:06 můžete si nasadit sluneční brýle jako teď já.
00:06:10 Ahá. Tak budete mít chráněné oči a navíc budete i mnohem lépe vidět.
00:06:16 PROZPĚVUJE SI Tam ta dá! Tadá! Ha-há!
00:06:19 Á, Chazý, jak vidíš, světlo ti může i ublížit,
00:06:22 když nebudeš dodržovat správná pravidla.
00:06:25 Ovšem, když se světlem provedeš pár pokusů,
00:06:28 uvidíš, že je moc krásné.
00:06:31 -Á, pokusy, pokusy! Ano pokusy!
-Hertzi, jsi připravený?ŠTĚK
00:06:37 -Výborně. Tak jdeme na to!
00:06:44 PROZPĚVUJE SI
00:06:51 Hm? Mmm. Ťjú!... He?... Éé?
00:06:54 Mmm. Mmm. Ti! Ti-ti-ti-ti-ti.. Éé! Éé!
00:06:58 Ale ne, co jsem to zas udělal? Né, ne, ne! Kdy se jenom poučím?
00:07:03 Uááááááá!
00:07:10 -K tomuto pokusu potřebujeme hranol.
00:07:13 Hertzi, přinesl jsi hranol? ŠTĚK
00:07:16 -Bezva! Dnešní experiment bude o rozkládání světla, duze,
00:07:20 a jak si vyrobit duhu doma.
00:07:22 Hertzi, děkuji ti mockrát za tento hranol.
00:07:25 Jsi moc hodný pejsek.
00:07:27 Tohle budeme potřebovat: kus papíru a hranol.
00:07:31 Nejdřív papír přeložíme a uděláme stříšku.
00:07:35 Musíme opatrně, abychom se o papír neřízli.
00:07:38 Papír dokáže být ostrý, víte?
00:07:42 Pak si naši stříšku takhle postavíme
00:07:45 a vezmeme hranol a postavíme ho vedle naší stříšky.
00:07:49 A teď jen potřebujeme nějaký zdroj světla.
00:07:53 -Týjo! To vypadá žúžo! Óóóó!
00:07:57 SMÍCH
-Chazy, zatím ještě není nic vidět.
00:08:01 Potřebujeme nejdřív zdroj světla. Ty jsi trdlo.
00:08:05 SMÍCH
00:08:07 -Tak jo. Co takhle otevřít okno?
00:08:10 To by mohl být moc dobrý zdroj světla.
00:08:12 Zkusíme to, ano?
-Jo, tak to vyzkoušíme.
00:08:15 Otevřeme okno a vpustíme sem světlo
00:08:18 a vpustíme sem sluneční paprsky.
00:08:20 Tý jo! Tý jovka! Páni!
00:08:23 Jsou tu všechny barvy duhy.
00:08:25 Úplně mě to hypnotizuje. Óó, Jééé.
00:08:28 Tý jo, květiny!
00:08:31 Jů, páni! Jééé!
00:08:34 Na to se musím jít podívat ještě jednou.
00:08:37 Podíváme se ještě jednou.
00:08:41 Koukněte se na to, jsou tu všechny barvy duhy.
00:08:45 Oh, oh, oh! Páni. Točí se mi hlava.
00:08:48 Óó óó ó ó...
00:08:54 HEKY
00:08:56 Hned budeme zpátky.
00:08:59 Nechoďte pryč, prosím! Nechoďte! Já to utáhnu.
00:09:02 Jůů, jééé!
00:09:06 -Tak kamarádi, další díl Myši na vědu slyší
00:09:09 se chýlí ke konci.
00:09:11 -Hned jsem zpátky.
-Děkuji mockrát Davidovi
00:09:14 za jeho dobrou otázku.
-Žúúúžóó!-Co?
00:09:17 -Jo, to je bomba!
00:09:19 -Chazy, co to, co to je? Co to máš na očích?
00:09:22 -To je virtuální realita, člověče.
-Co to má vůbec znamenat?
00:09:25 -Je to takové moderní udělátko. Všichni ho znají.
00:09:29 Co kdybyste si ho vyzkoušel?
-Ó, ne ne ne ne.
00:09:31 Tak to ani náhodou, Chazy. Děkuju. Mockrát děkuju, ale ne.
00:09:34 -No tak, profesore. Je to bezva. Bude se vám to líbit.
00:09:37 Nebuďte strašpytel, profesore.
00:09:39 -Nejsem žádný plašan.
-Bu-bu-bu!-Kuš! Nesmysl.
00:09:43 -Strašpytel!-Ne, nejsem...
-Strašpytel! Bu-bu-bu!
00:09:46 -Ne, nepřesvědčuj mě!
-No tak, bude to takový pokus.
00:09:49 -Ne, ne.-Udělejte to pokusně.
-Jako pokus, říkáš?
00:09:51 -Ano, pokus, pokus, pokus, pokus, jó, pokus, profesore! Zkuste to!
00:09:57 -No jo, tak se teda podíváme, co to je za vynález.
00:10:03 Hmmm! Óóó! Óóó!... Aá!
00:10:06 Zdravím, vážení, jsem bojovník kung-fu! Uíí!
00:10:12 Óó, páni, óóó!
00:10:15 Óóó-ááá! Já letím vzduchééém!
00:10:19 Ne, teď plavu ve vodě se žraloky!
00:10:22 Ne. Už zase letím! Ne, teď zas plavu!
00:10:25 Ne, já létááám!
00:10:30 Skryté titulky: Zuzana Trymlová Česká televize 2018
Profesor Quiz a myšák Chazy s pomocí psa Hertze odpovídají na otázku, proč není dobré hrát počítačové hry příliš dlouho a jak to souvisí se světlem. V experimentu uvidíte, jak si vyrobit duhu doma.