Tygr a drak
Tygr a drak se na začátku tisíciletí stal nevídaným mezinárodním hitem, měl zásadní podíl na dobové vlně zájmu o asijskou kinematografii a ještě dodnes zůstává nejznámějším dálnovýchodním titulem v zahraničí. Klíč k tomuto úspěchu můžeme vidět v bravurním skloubení východních a západních i tradičních a moderních vlivů ve filmu, který příznačně vznikl jako koprodukce. Coby svůj vysněný projekt snímek inicioval tchajwanský režisér Ang Lee, který předtím střet generací, kultur, tradicí a moderního života rozvedl ve filmech Tlačit rukama (1992), Svatební hostina (1993), Jíst, pít, muž žena (1994), ale také v zahraničních angažmá Rozum a cit (1995) i Ledová bouře (1997). Scénář, jenž vychází z populární románové série z pera Wanga Du-Lu, je společným dílem Leeho dlouholetých spolupracovníků, tchajwanské scenáristky Wang Hui-Ling a amerického nezávislého producenta a scenáristy Jamese Shamuse.
Ang Lee ve svém esteticky vytříbeném a emocionálně uhrančivém filmu vychází z populárního žánru wu xia příběhů, jež pojednávají o potulných šermířích, kteří v době staré Číny za vlády císařů bojují proti bezpráví. Důležitým motivem, byť obvykle spíše jen implicitně přítomným, v nich bývá svoboda a nespoutanost, přičemž proto se odehrávají mimo velká města, která coby místa koncentrace státní moci zastupují společenská pravidla a oddanost oficiálním strukturám, které stojí v rozporu s individualitou a hodnotami postav. Lee tento tradiční základ nahlíží z moderního pohledu, přičemž se prostřednictvím dvou souběžných dějových linií zaměřuje na to, do jaké míry ona svoboda mohla být opravdu absolutní. Až nadlidsky nadané mistry meče ukazuje jako tragické postavy potlačující své city a obzvláště se zaměřuje na ženské postavy a jejich úděl v tradiční společnosti i snahu mu vzdorovat.
Silný a vznešený Li Mu-Bai (Chow Yun-Fat) je jedním z nejlepších mistrů meče své doby. Ve škole bojových umění potkává dávnou přítelkyní Shu Lien (Michelle Yeoh). Kdysi se v boji pro Liho obětoval jejího snoubenec a úcta k jeho památce brání oběma v naplnění vzájemných citů. Li požádá Shu Lien, která pokračuje v cestě do Pekingu, aby předala jeho meč, legendární Zelený osud, do rukou váženého pana Tche. Li chce tímto gestem začít po letech bojů novou životní etapu. Odchází do hor poklonit se památce svého zesnulého mistra, kterého před lety otrávila proradná Nefritová liška (Cheng Pei-Pei). Mezi tím se Shu Lien setkává v Pekingu s dcerou guvernéra krásnou Jen (Zhang Ziyi), která obdivuje nespoutaný život šermířů, jakým žije Shu Lien. Krátce na to je Zelený osud z domu pana Tche ukraden a způsob provedení loupeže ukazuje na styl Nefritové lišky. Shu Lien se vydává po stopách uloupeného meče.