U. Giordano: Andrea Chénier
Příběh se odehrává v revoluční Francii konce 18. století, kdy pod pařížskou gilotinou padala za jakobínského teroru jedna hlava za druhou. Z tohoto období a na toto téma napsal napínavé hudební drama o čtyřech obrazech Andrea Chénier na libreto básníka Luigiho Illiky italský skladatel Umberto Giordano. V premiérové inscenaci k zahájení operní sezóny 2017/2018 v Teatro alla Scala, připadající každoročně na svátek sv. Ambrože (7. 12.), patrona Milána a Lombardie, se v hlavních rolích představili Anna Netrebko (Maddalena di Coigny) a Yusif Eyvazov (Chénier) pod taktovkou uměleckého šéfa proslulé scény Riccarda Chaillyho. Režisérem představení byl Mario Martone, scénu vytvořila Margherita Palli.
Na zámku hraběnky Coigny (Mariana Pentcheva) nedaleko Paříže se pořádá velkolepá slavnost pro příslušníky šlechty. Sluha Charles Gérard (Luca Salsi) projevuje ale vůči vznešené společnosti nenávist podněcovanou revolučními myšlenkami. Vždyť zábava bohatých se děje na náklady chudých. Hosté už slyšeli o nepokojích, ale nejsou si vědomi vážnosti situace a vysmívají se tomu. Když Chénier přednese své básně, v nichž opěvuje nové ideály volnosti a lidskosti, cítí se smetánka dotčena. Výjimku tvoří Madeleina, hraběnčina dcera, v níž procitlo porozumění pro jinou dobu i sympatie k pohlednému básníkovi. Ještě jednou a nesrovnatelně zřetelněji je narušen slavnostní večer, když Gérard vpustí hladovějící sedláky do salónu. Musí opustit okamžitě službu.
Později se ocitneme v rozbouřené Paříži. Mezitím se Gérard stal jedním z revolučních vůdců a Chénier oslavovaným pěvcem utlačovaného lidu. Protože ale miluje šlechtičnu Madeleinu, je podezřelý. Gérard, jehož náklonnost – už po mnoho let – patří rovněž Madeleině, odhalí tajnou schůzku milenců a při prudké hádce je lehce zraněn.
Před revolučním tribunálem v Paříži vznáší Gérard proti Chénierovi obžalobu. Ve vybičované revoluční atmosféře je básník Chénier odsouzen k smrti. Za pomoci stále zamilovaného Gérarda se dostane Madeleina do pařížské věznice Saint Lazare, kde tráví Chénier svou poslední noc před popravou. Madeleina si vymění šaty s jinou ženou, odsouzenou na smrt, a ráno, když jsou vyvolávána jména odsouzených, vstupuje spolu se svým milým na popravčí káru.