Souboj dvou světů ve filmové nadsázce. Americký dokument
00:00:01Česká televize uvádí americký dokument.
00:00:04Myslíte si, že lidé jsou chytřejší než zvířata?
00:00:08Je jediný způsob, jak to zjistit.
00:00:10A tím je souboj mezi člověkem a zvířetem.
00:00:13-Ta ryba nemá šanci.
-Nic podobného jste nikdy neviděli!
00:00:17-Jsem hlupák.
-Běžná zvířata. Běžní lidé.
00:00:22-Myslíme, že jsme nejchytřejší.
-Ale ve skutečnosti tomu tak není.
00:00:27-Takže...
00:00:30Za chvíli zjistíte, zda jsme chytřejší než had.
00:00:34-Bylo to opravdu děsivé.
00:00:38-Dokážou akvabely vyzrát nad delfínem? A se zavázanýma očima?
00:00:44-Při synchronizovaném plavání je zrak důležitý.
00:00:48-V Texasu si to dva kovbojové rozdají v souboji s holubem.
00:00:52-Jedem správně, Johne.
00:00:55-Nejprve se přesvědčíme, zda jsme chytřejší než papoušek.
00:01:00My lidé si myslíme, že jsme dobří v řešení hádanek,
00:01:04že to umíme od narození a že je to jedna z těch věcí,
00:01:08díky které jsme nejchytřejšími živočichy. Anebo ne?
00:01:14Tak si tuto namyšlenou domněnku prověříme.
00:01:18Použijeme k tomu speciální trezor s pěti důmyslnými zámky,
00:01:22které je nutné odemknout ve správném pořadí.
00:01:27Kdo dokáže trezor otevřít rychleji?
00:01:31Malé děti, nebo papoušek Muppet?
00:01:34Je to kakadu Goffinův .
00:01:426 dětí, s nimiž bude soupeřit, je ve věku od 3 do 5 let
00:01:46a jejich mozky jsou 140x větší než jeho.
00:01:50Děti dohromady váží téměř sto kilogramů.
00:01:54Celý Muppet váží sotva půl kilogramu.
00:01:59Soupeři na obou stranách jsou sice na počátku svého života,
00:02:03ale hádanky znají dobře.
00:02:06Papoušek žije v Rakousku.
00:02:08Vědci tam tříbí jeho inteligenci různými úkoly už od mláděte.
00:02:14-Kakaduové jsou nesmírně zvídaví.
00:02:16Když vejdete do jejich voliéry, budou vám klovat do sponek,
00:02:21náušnic, budou vám rozepínat knoflíky na košili.
00:02:24Všechno je zajímá.
00:02:30-Kakaduové jsou mimořádně hraví, zvědaví a milují detaily.
00:02:33Když jim dáte nějakou věc, prozkoumají ji dopodrobna.
00:02:37Jsou nesmírně vytrvalí.
00:02:39A nejmenší detaily dokážou zkoumat celé hodiny.
00:02:46-A děti?
00:02:48Všemožné hádanky hrají během jejich dospívání důležitou roli.
00:02:52V tomto souboji je úkolem otevřít trezor v časovém limitu.
00:02:56Komu se to podaří, dostane odměnu.
00:02:59Děti sladkosti a papoušek oblíbený oříšek.
00:03:03Souboj může začít.
00:03:11Muppet objevil svou odměnu a nejprve to zkouší hrubou silou.
00:03:20Nefunguje to. Proto volí plán B a zapojí mozek.
00:03:28Trefa!
00:03:30Podařilo se mu zdárně překonat první zámek trezoru.
00:03:34Dobrá práce, Muppete!
00:03:38Většina dětí si neví rady.
00:03:41Největší problém jim dělá propojení mezi prvním a druhým zámkem.
00:03:47Až na jednoho.
00:03:49Čtyřletému géniovi odemyká první zámek a jde na druhý.
00:03:56Muppetovi dochází trpělivost.
00:04:00Bude to snadná výhra pro lidi?
00:04:05Po opětovném zkoumání zámků ho napadne,
00:04:08že musí vyšroubovat šroub.
00:04:14Názorný příklad vrozené schopnosti kakadua manipulovat s předměty.
00:04:21Šroub uvolňuje bleskovou rychlostí.
00:04:25Malý lidský génius mezitím hloubá nad tím,
00:04:28jakým směrem ho má vyšroubovat.
00:04:30Muppet se vrhá na další zámek.
00:04:33S fortelem a zručností ostříleného kasaře.
00:04:36Jak je možné, že se mu daří více než jeho lidským soupeřům?
00:04:42Výzkumy naznačují, že část jeho mozku
00:04:46funguje podobně jako prefrontální kortex v našem mozku.
00:04:51U lidí je tato část mozku spojena s inteligencí
00:04:54a schopností řešit problémy.
00:05:01-Kakaduové jsou mimořádně dobří v řešení problémů, to je výhoda.
00:05:05Zvířata tuto schopnost mají, protože ji potřebují k přežití.
00:05:08-Společné s námi mají také to,
00:05:11že žijí ve velkých skupinách s přísnou hierarchií,
00:05:15o mláďata pečují téměř do dospělosti
00:05:18a dožívají se podobně vysokého věku jako lidé.
00:05:21-Každé zvíře má vymezené své místo v prostředí, ve kterém žije.
00:05:26Vzorce chování jsou modelovány tak, aby toto místo dokázalo
00:05:30co nejefektivněji využít k nalezení potravy nebo prostoru k hnízdění.
00:05:35Zvířata jsou tedy přizpůsobena tak, aby byla v něčem lepší než my,
00:05:42jelikož my určité schopnosti nepotřebujeme.
00:05:50-Po jedné minutě a 20 sekundách
00:05:53se děti stále pokoušejí přijít na správnou kombinaci.
00:05:57Většinou bez úspěchu.
00:05:59Až na našeho malého génia, který se dostal ke třetímu zámku.
00:06:04Za dalších 30 sekund stále sní o sladké odměně. Pozdě.
00:06:12Chytrý papoušek mezitím odemkl zbývající zámky
00:06:15a pochutnává si na zaslouženém oříšku.
00:06:19Trvalo mu to jednu minutu a 51 sekund.
00:06:23Uběhne dalších 13 sekund,
00:06:25než si bude moci nárokovat odměnu i náš malý génius. -Mám to.
00:06:31-Správnou kombinaci se nakonec podaří uhodnout i jedné dívence.
00:06:35-Můžu ho sníst?
00:06:37-Ostatní to vzdali.
00:06:43Možná přemýšlíte, zda Muppet opravdy vyřešil hádanku.
00:06:46Možná mu to někdo ukázal a on si zapamatoval správné pořadí.
00:06:50Ne! Kombinaci vždy uhodl správně, i když byla pokaždé jiná.
00:06:54-Někdo by mohl argumentovat tím, že se to naučil metodou pokus-omyl.
00:07:01Jakmile bychom ale pořadí změnili, měli by opakovat naučené pořadí.
00:07:07To naši kakaduové neudělali.
00:07:09Když jsme odstranili jednotlivé zámky či promíchali jejich pořadí,
00:07:14na změny reagovali flexibilně.
00:07:17Pokud některý zámek chyběl, pokračovali dalším v pořadí,
00:07:21aby se k odměně dostali co nejrychleji.
00:07:28-Znamená to, že Muppet dokáže
00:07:32přizpůsobit svou strategii, i když se kombinace zámků změní.
00:07:36A nejen to. Správnou kombinaci si navíc dokáže zapamatovat.
00:07:49Zvláštní je, že nevyžaduje odměnu po dokončení jednotlivých kroků.
00:07:54Jednoduše si ji představuje, dokud se mu to nepodaří otevřít.
00:08:01Zvířata se opět ujímají vedení.
00:08:05Nyní se přesvědčíme, zda jsme chytřejší než lachtan.
00:08:10V Kalifornii žije samice lachtana s neuvěřitelnými schopnostmi.
00:08:16Naučila se poznávat písmena a číslice.
00:08:19Následující souboj prověří, kdo je lepší v logickém myšlení.
00:08:27-Lachtani patří k vysoce inteligentním mořským živočichům.
00:08:30-V Miami na Floridě se chytrá samička lachtana
00:08:33utká ne s jedním, nýbrž s tucty soupeřů.
00:08:39Jsme ve státě, odkud startovaly rakety na Měsíc,
00:08:43ale i tady váží lidský mozek necelých 1 400 gramů.
00:08:47Mozek lachtana je sotva třetinový.
00:08:49Žádný lachtan na Měsíci nebyl, většina z nás ale také ne.
00:08:54-Lachtana si mnozí představí, jak balancuje s balónkem na čumáku
00:08:57nebo s kruhem kolem krku. To je otřepaný stereotyp.
00:09:01-Tohle je lachtaní samice Rio. Narodila se v zajetí.
00:09:05A byla uměle odchovaná v laboratoři Long Marine v Santa Cruz,
00:09:11kde si záhy uvědomili, že je to chytrá hlavička.
00:09:16Je však inteligentní natolik, aby zvládla testy IQ,
00:09:19které by nám samotným připadaly složité?
00:09:23-Panebože! -To po mně nechtějte.
-Nemám tušení.
00:09:27-Zatímco si obyvatelé Miami lámou hlavu nad řešením,
00:09:30podívejme se na to, co dalšího Rio ještě umí.
00:09:34Inteligenci projevuje odmalička, proto jí dávají různé úkoly.
00:09:38U tohoto má určit stejné symboly.
00:09:45-Ukážeme jí tři obrázky a ona ukáže na ten,
00:09:49který se shoduje s obrázkem uprostřed.
00:09:54CINKNUTÍKdyž je určí správně, dostane za odměnu rybu.
00:10:00-Pomocí dedukce páruje obrázky k sobě.
00:10:04Chramst!
00:10:10Rio musela ujít dlouhou cestu, než se stala mistryní v pexesu.
00:10:18Bez jakýchkoli slovních pokynů musela sama přijít na to,
00:10:22co po ní lidé vlastně chtějí.
00:10:30NEVSTUPOVAT. PROBÍHÁ VÝZKUM. TICHO PROSÍM.
00:10:34-V prvním úkolu byla její volba správná.
00:10:38Teď jí ukážeme palmu a želvu.
00:10:40A sama bude muset přijít na to, jakou strategii zvolit:
00:10:44zda má pokaždé vybrat palmu, nebo označit shodné obrázky.
00:10:51-Metodou pokusu a omylu se Rio snaží zjistit,
00:10:54co je jejím úkolem tentokrát.
00:10:58-Vyzkoušela strategii, že by měla pokaždé označit palmu.
00:11:02Poprvé to bylo správně, podruhé už ne.
00:11:06-Rio se přesvědčila, že lidé po ní asi nechtějí označit palmu,
00:11:11proto změnila strategii a začala vybírat dvojice.
00:11:19CINKNUTÍTrefa! Podle odměny, sledě, ví, že se rozhodla správně.
00:11:26A tak se naučila hrát pexeso.
00:11:30CINKNUTÍ
00:11:35Už víme, že umí rozeznávat symboly, a stejným způsobem se učí abecedu.
00:11:42Metodou pokus-omyl.
00:11:50-Jelikož uprostřed žádný obrázek není, musí Rio hádat.
00:11:54Bude si muset vybrat.
00:11:57Vypadá to, že si vybrala číslo, a dostává signál, že to je špatně.
00:12:02Nás teď zajímá, jak si poradí s dalším úkolem.
00:12:13CINKNUTÍ
-Přichází na to rychle.
00:12:16Pokaždé když označí písmeno, dostane odměnu.
00:12:22Později se pravidla změní:
00:12:24Rio dostane odměnu, pokud vybere číslici.
00:12:29Když přišla i na tohle, víme, že rozlišuje písmena a číslice.
00:12:35Chytrá samička.
00:12:40K některým symbolům jsou přidány čárky nebo tečky.
00:12:44Ty jí pomáhají odlišit například nulu od písmene O.
00:12:49Rio zná písmena i číslice stejně jako my.
00:12:52Jak ale obstojí v logickém testu?
00:12:57CINKNUTÍ
00:13:06Vypadá to jako pekelně těžký IQ test.
00:13:11Ukážeme ho lidem v prosluněném Miami.
00:13:14A zkusme ho také. Jen tak pro legraci.
00:13:19Pokud platí tato pravidla, čemu se rovná barevný tvar?
00:13:27Jste chytřejší než lachtan?
00:13:33První na řadě jsou lidé.
00:13:35Na této straně tabulky jsou uvedena pravidla.
00:13:38Vlevo se barevné tvary rovnají číslům.
00:13:42Vpravo se písmena rovnají symbolům různých měn.
00:13:49Otočíme tabulku. Které řešení je správné?
00:13:59A kolik lidí správně odpoví?
00:14:04-To horní.
-Přišli jste na to?
00:14:07-Takže když platí tahle pravidla, chceme vědět, které je správně.
00:14:13-Nedává to vůbec smysl.
00:14:15-Myslím, že nám to dává pěkně zabrat, lidi.
00:14:19-To horní. -To nahoře.
-To nahoře. -Asi to nahoře.
00:14:24-První? Ne, to druhé. Tohle.
-To první.
00:14:27-Ani jedno není pravda. Ani jedno.
00:14:29-Jde o to, že jenom tvary jsou asociované s čísly.
00:14:34-Má pravdu. Správná odpověď je 55t.
00:14:38-To druhé.
-Řekl bych, že to dole. -Já taky.
00:14:42-To dole. -To dole.
-Souhlasím s ním.
00:14:45-Pamatujte, že podle pravidla barevný tvar představuje číslo.
00:14:50Samozřejmě jste to věděli. Je to totiž čistá logika.
00:14:54-Jsem hlupák.
00:14:58-Teď je na řadě Rio.
00:15:00Před sebou vidí tři různé symboly.
00:15:04Je-li uprostřed písmeno, musí označit písmeno vlevo nebo vpravo.
00:15:09Je-li uprostřed číslice, musí označit číslici.
00:15:12Tak jdeme na to.
00:15:18PŘI SPRÁVNÉ ODPOVĚDI CINKNUTÍ Začala jsi dobře, Rio.
00:15:22Vydedukovala, že musí vybrat symboly ze stejné kategorie
00:15:27jako je symbol uprostřed, tedy buď číslici, nebo písmeno.
00:15:35Překvapivě se ani jednou nezmýlila.
00:15:45Je to čistá logika.
00:15:47A obdobnou úlohu měli vyřešit lidé.
00:15:51Jediný rozdíl je v tom, že je trochu složitější,
00:15:54jelikož písmena a číslice používáme každý den.
00:16:00Výsledek je jasný: v porovnání s logickým myšlením
00:16:04lachtaní samičky lidé jen bezmocně hádali.
00:16:09-Jsem opravdu ohromený!
-Zaskočilo mě to, ale nepřiznám to.
00:16:14-Hodně chytrý lachtan.
-Mohla by za mě dělat daně.
00:16:22-Riino úctyhodné vítězství znamená, že zvířata vedou 2:0.
00:16:27Nyní se přesvědčíme, zda jsme chytřejší než kočka.
00:16:36Tentokrát jsme se inspirovali oblíbeným kouzelnickým trikem.
00:16:41U kočky a lidské dobrovolnice prověříme,
00:16:44která z nich dokáže udržet oči na kuličce.
00:16:48Kočky si doma vždycky zaberou to nejpohodlnější místečko,
00:16:52ale v podstatě to jsou jen malí domestikovaní lvi nebo tygři.
00:16:57-Kočky domácí jsou dokonalí lovci.
00:17:00Zachovaly si většinu loveckých schopností svých divokých předků.
00:17:04Mají hodně společného se lvy a tygry.
00:17:09-Kočky mají mnoho fyzických rysů vrcholového predátora.
00:17:13Jejich slabou stránkou je, že neumí dlouho udržet pozornost.
00:17:18Lidská schopnost se soustředit a pozornost k detailům
00:17:22daly vznik symfoniím, výtvarným dílům i vědeckému pokroku.
00:17:27V tomto souboji půjde o koncentraci.
00:17:31Nějak musíme přesvědčit kočku, aby si s námi zahrála skořápky.
00:17:35Určitě tu hru znáte.
00:17:38Kulička se zakryje kelímkem, kelímky se promíchají
00:17:41a vy máte uhádnout, pod kterým je kulička.
00:17:45Hra je to docela složitá. Dokázala by to kočka?
00:17:48Bavilo by ji to vůbec? A byla by lepší než my?
00:17:58Sedmiměsíční kocourek Bumbles bude hájit pověst koček.
00:18:05Jeho protihráčkou ve skořápkách
00:18:09bude 21letá studentka ekonomie Melinda z New Yorku.
00:18:14-Myslím si, že psi jsou chytřejší,
00:18:16ale jsem asi zaujatá, protože psy miluju.
00:18:23-Kostky jsou vrženy. Hra může začít.
00:18:34-Tenhle.
00:18:41Tenhle.
00:18:44-Melinda začala naprosto výtečně a z kuličky nespouští oči.
00:18:54-Tenhle.
00:18:56-Dokážeme to díky takzvané stálosti objektu,
00:18:59což je schopnost si uvědomit, že zakrytý objekt stále existuje.
00:19:05-Dává to smysl, když si uvědomíte, že kočky loví hlavně myši.
00:19:09Myška se najednou schová, ale kočka se nevzdává.
00:19:12Naopak začne přemýšlet, kde ji má hledat.
00:19:16U lidí je to stejné.
00:19:18Naučili jsme se, že věci jen tak nemizejí, a přemýšlíme,
00:19:22na jakém logickém místě bychom je měli hledat.
00:19:25-Hm... tenhle.
-Melindě se stále daří.
00:19:28Ani v jednom ze 14 pokusů nezaváhala.
00:19:31I Bumbles má však některé mimořádné vlastnosti,
00:19:34které z něj činí silného soupeře.
00:19:39-Kočky mají neuvěřitelný zrak.
00:19:41Navíc poměr velikosti očí k hlavě je mnohem větší než u lidí,
00:19:46proto jsou tak úspěšnými lovci, zejména v noci.
00:19:50-Teď je na řadě Bumbles.
00:19:52Rychlý pohyb kalíšků imituje pohyb kořisti
00:19:57a probouzí jeho lovecký pud.
00:20:03Byl však pozorný?
00:20:08Šikula. Nebo měl jen štěstí?
00:20:17Ne. Uhodl i podruhé.
00:20:25Pak ho to přestalo bavit a odešel.
00:20:28To ale kočky dělají. Vrátí se, aby se pokusil vyhrát?
00:20:35Melinda označila správný kalíšek ve 14 pokusech za sebou.
00:20:40Jenže...
00:20:43-Tenhle?
00:20:46-A Bumbles se stále ještě nevrátil.
00:20:53-Tenhle? Ale ne!
00:20:58-Bumbles se mezitím vrátil do hry.
00:21:09Vybírá správný kalíšek.
00:21:11To by nasvědčovalo tomu,
00:21:14že kočky a lidé mají jednu vizuální dovednost společnou.
00:21:21-Kočky řeší problémy několika způsoby.
00:21:24Prvním je stálost objektu, kdy vědí, že objekt tam stále je.
00:21:28Při druhém využívají svůj zrak, který mají mimořádně vyvinutý,
00:21:32aby dokázaly při lovu zpozorovat nejmenší pohybující se objekty.
00:21:37-U lidí je na pohyb nejcitlivější periferní vidění.
00:21:45U koček jsou v celém zorném poli přítomné buňky,
00:21:49které jsou schopné detekovat sebemenší pohyb.
00:21:55Kočičí oči jsou nejen lépe přizpůsobeny k zachycení pohybu,
00:21:59ale také víc vidí.
00:22:02-Zorné pole u koček dosahuje 200 stupňů, u lidí jen 180.
00:22:07Zorné pole koček je širší a vidí mnohem víc.
00:22:11Jakmile se kořist schová za kámen nebo do díry, vědí, že tam je,
00:22:15protože si osvojily schopnost stálosti objektu.
00:22:22-Kočky si uvědomují existenci schované kuličky.
00:22:26Jejich oči se fyzicky přizpůsobily, že dokážou sledovat rychlý pohyb.
00:22:30Proto Bumbles umí označit správný kalíšek.
00:22:33Dokud ho to ovšem nepřestane bavit.
00:22:35Divoké kočky se musí bedlivě soustředit na svou kořist,
00:22:40jinak riskují, že jim uteče.
00:22:43Kočky domácí se nechávají rozmazlovat svými páníčky
00:22:46a nemusí se soustředit tak jako jejich divocí příbuzní.
00:22:51Jaké je konečné skóre?
00:22:53Melinda: 20krát správně, třikrát špatně.
00:22:57Bumbles: čtyřikrát správně, ani jednou špatně.
00:23:00Melinda sice byla úspěšná vícekrát než Bumbles,
00:23:03Ale udělala několik chyb.
00:23:06Pokud se kocourek uráčil zapojit do hry, šlo mu to velmi dobře.
00:23:11Packu na to!
00:23:15Nejúžasnější na tom bylo to, že jsme měli vzácnou možnost
00:23:19vidět jednu z pozoruhodných kočičích schopností.
00:23:24Vezmeme-li to všechno v úvahu, pak souboj skončil nerozhodně.
00:23:32Ale no tak...!
00:23:34Prohráváme o 2 body a uhráli jsme jednu remízu.
00:23:38Myslíte si, že jsme chytřejší než had?
00:23:47Abychom to zjistili, postavíme proti sobě člověka a hada.
00:23:51Lidskou dobrovolnici zavřeme do děsivého temného sklepení.
00:23:56Hada do stejně temné bedny ve zmenšeném měřítku.
00:24:01Úkolem obou bude najít ukrytou kořist.
00:24:05Kdo bude lepší?
00:24:12Člověk, predátor s vynikajícím zrakem,
00:24:15který je schopen si vyrobit nejúčinnější lovecké zbraně.
00:24:21Na druhé straně had s bleskovými reakcemi a ostrými jedovými zuby.
00:24:26Bude to férový souboj?
00:24:29-Nezapomeňte, že hadi neslyší, protože nemají uši.
00:24:32-Hadi nemají příliš dobrý zrak.
00:24:35-Nemají nohy a pachy zachycují jazykem.
00:24:41-Podívejme se do dějiště souboje.
00:24:43Na floridském technologickém institutu
00:24:46profesor Michael Grace studuje, jak smysly hadů
00:24:49pomáhají jejich mozku interpretovat informace o prostředí.
00:24:53Navrhl pro nás speciální zkušební laboratoř.
00:24:57Možná vypadá jako obyčejná dřevěná bedna,
00:25:01ale je vybavena infračervenými kamerami, abychom viděli,
00:25:04co se bude dít, až bude chřestýš hledat schovanou myš.
00:25:09Nebojte se, nebude to živá myš.
00:25:12Nahradí ji balónek stejné velikosti,
00:25:16který bude naplněný vodou a zavěšený ze stropu bedny.
00:25:20-Balónek zahřejeme na 37C, přibližně na teplotu těla myši.
00:25:28Balónek je černý, zkušební bedna je také natřená černou barvou.
00:25:34A pracujeme v noci.
00:25:38Cíl je černý a had bude ve tmě, takže ho neuvidí.
00:25:43Optimální prostředí.
00:25:45Jde o to, aby nebyly viditelné žádné kontrasty.
00:25:48Had by měl balónek najít pouze podle jeho teploty.
00:26:04Jeho soupeřkou bude Rachel,
00:26:06matka dvou dětí, bez jakéhokoli zvláštního výcviku.
00:26:13Trochu děsivé sklepení je zvětšenou verzí hadova příbytku.
00:26:17V něm bude Rachel hledat papírové zvíře vycpané sladkostmi,
00:26:21které obvykle vídáme na dětských oslavách
00:26:24a které bude zavěšené ze stropu sklepení.
00:26:28Jelikož i Rachel bude v naprosté tmě,
00:26:30instalovali jsme ve sklepení infračervené kamery,
00:26:34abychom viděli, jak si bude poslepu hledat cestu ke své kořisti.
00:26:40Všechno je připraveno k souboji člověka s hadem,
00:26:43v němž prověříme jejich lovecké dovednosti.
00:26:55Je odstartováno.
00:26:58Chladnokrevný lovec je naprosto klidný,
00:27:01zatímco tělo Rachel přepnulo ve sklepení na maximální výkon.
00:27:08-Měla jsem pocit, že mi srdce vyskočí z těla.
00:27:11Nic jsem neviděla ani necítila.
00:27:13-Srdce jí do krve pumpuje adrenalin,
00:27:16aby její svaly i nervový systém byly připraveny na boj nebo útěk.
00:27:21Zorničky se jí rozšiřují.
00:27:23-Nedokázala jsem odhadnout, jak je místnost velká.
00:27:26Netušila jsem, co je přede mnou a co za mnou.
00:27:30Bylo to opravdu děsivé. Cítila jsem se hrozně zranitelná.
00:27:40-Je to normální lidská reakce na smyslovou deprivaci.
00:27:44Nijak však neoslabila Rachelinu rozhodnost kořist najít
00:27:48a dát jí co proto.
00:27:56-Byla jsem odhodlaná vymlátit z papírového zvířete duši.
00:28:01-Dobře. Posuňme teď čas o 5 minut zpět.
00:28:06Chřestýše právě vypustili do jeho temného příbytku.
00:28:11Chřestí ocasem a očichává si okolí.
00:28:185, 4, 3, 2, 1.
00:28:25Had útočí s naprostou přesností, přitom nic necítí,
00:28:29nic neslyší a je v černočerné tmě.
00:28:35-Hadi jsou vybaveni určitou superschopností.
00:28:39-Někteří hadi vidí svět jinak.
00:28:42-Chřestýšovití patří k hrstce hadů vybavených něčím,
00:28:46co lze přirovnat k šestému smyslu.
00:28:48Mají schopnost vnímat infračervené záření.
00:28:52-Představte si rozsvícenou žárovku, kterou pomocí stmívače zeslabujete.
00:28:58Jak se mění vlnové délky viditelného spektra,
00:29:01postupně mění barvu z bílé na žlutou, oranžovou, červenou
00:29:05a nakonec na infračervenou.
00:29:11-Proč je to důležité?
00:29:13Protože každý teplý objekt emituje infračervené záření.
00:29:17Pro tohoto predátora je to ideální.
00:29:24-Hroznýši, krajty a chřestýši mají na hlavě zvláštní orgán,
00:29:29jemuž říkáme tepločivné jamky; jsou tvořeny nervovými buňkami.
00:29:34Ty zachycují infračervené záření z okolního prostředí
00:29:38a umožňují těmto hadům vidět teplo.
00:29:41-Ve skutečnosti bylo po bitvě,
00:29:45jakmile chřestýše vypustili do bedny se zavěšeným balónkem.
00:29:49Trvalo mu pouhých 5 sekund, než přesně zaútočil na svou kořist.
00:30:00-Člověk se zlomkem jeho úžasné schopnosti by byl superhrdina.
00:30:11-Skóre je 3:0 a jedna remíza.
00:30:14Snad se nám podaří zabodovat v následujícím souboji.
00:30:20Bojištěm bude Texas, kde zjistíme, zda jsme chytřejší než holub.
00:30:29Texas dosahuje rozlohy téměř 700 000 čtverečních kilometrů.
00:30:34Většinu tvoří nehostinná krajina.
00:30:37Když se v ní ztratíte, je s vámi ámen.
00:30:45Žije zde zvláštní sorta lidí, kteří se v nevlídných končinách
00:30:50vyznají lépe než kdokoli jiný.
00:30:52Jsou to drsní, sveřepí a nebojácní texaští kovbojové.
00:31:00Kdybyste se ocitli v úzkých a hledali co nejkratší cestu domů,
00:31:05na koho byste vsadili?
00:31:07Na houževnaté kovboje, nebo na holuba?
00:31:15Kovbojové jsou zvyklí putovat v sedle drsnou krajinou
00:31:19a na dlouhé vzdálenosti.
00:31:22Tenhle malý pták má mozek tisíckrát menší než lidský
00:31:25a je navíc zranitelný vůči počasí a predátorům,
00:31:29jako jsou jestřábi nebo sovy.
00:31:33Sázka může začít.
00:31:35Proti zkušeným mužům v sedle se postaví poštovní holub Billy.
00:31:42Žije s dalšími 350 holuby u Carla, u texaského San Antonia.
00:31:51-Poštovního holuba můžete odvézt kterýmkoli směrem
00:31:55a jakkoli daleko a vždy najde cestu domů.
00:31:58Proto se jim říká nebeští plnokrevníci.
00:32:02-Schopnost holubů najít cestu domů využívají lidé po tisíce let:
00:32:06už od dob starého Říma, křižáků a během obou světových válek.
00:32:15-Je spousta úžasných příběhů o tom,
00:32:18jak se ve válce podařilo holubům doručit zprávy za situací,
00:32:23které by žádný člověk nepřežil.
00:32:25-Víme, že poštovní holub umí najít cestu domů.
00:32:29Otázkou je, zda to dokáže rychleji než lidé.
00:32:33Lidé na koňském hřbetu a v autě.
00:32:44Abychom to zjistili, prověříme Billyho orientační schopnosti
00:32:50v souboji s našimi kovboji Johnem a Coreym.
00:32:59Nijak jim to neusnadníme.
00:33:02Kovbojové ani holub nebudou vědět, kam je zavezeme.
00:33:14Výchozí bod se nachází daleko v divočině.
00:33:18Holub i kovbojové se ocitají v jim neznámých končinách.
00:33:27Musí přijít na to, kde jsou,
00:33:29a co nejrychleji najít cestu domů do holubníku v San Antoniu.
00:33:34Jelikož Billy umí létat, poskytli jsme kovbojům také auto.
00:33:39To musí nejprve najít.
00:33:41A pak dojet zbytek cesty po dálnici nejvyšší povolenou rychlostí.
00:33:51Vše je připraveno na zřejmě první souboj na světě
00:33:55mezi holubem a dvojicí kovbojů.
00:34:07Billy přímo vylétl ze startu.
00:34:10Ale nemyslete si, že je to pro něho snadné.
00:34:14Při hledání cesty domů musí čelit silným větrům a jestřábům.
00:34:19Pomůže mu v tom několik tajných zbraní.
00:34:22-Jako by holubi měli v sobě zabudovaný systém GPS.
00:34:26Tato pozoruhodná schopnost lidem zcela chybí.
00:34:30-Holubi mají v mozku buňky, reagující na magnetické pole Země.
00:34:35Fungují podobně jako GPS a pomáhají jim určit jejich polohu.
00:34:40Holubi mapují své okolí
00:34:43také kombinací nízkofrekvenčních zvuků, pachů a zrakových vjemů.
00:34:47Nejsou však neomylní, mohou se snadno ztratit.
00:34:51A jsou vydáni napospas predátorům.
00:34:53Corey s Johnem se vydávají na cestu na svých koních a s mapou.
00:34:59Je na ní vyznačena poloha auta na konci stezky.
00:35:04Jejich výchozí pozice na ní vyznačena není.
00:35:09-Kudy se vydáme?
-Sem se máme dostat.
00:35:14Musíme se dostat na kopec. Odkud uvidíme okolí. Asi támhleten.
00:35:18Dobrej nápad.
00:35:26-Bez kompasu musí John s Coreym odhadnout svou polohu,
00:35:30dle prvků v krajině odpovídajících orientačním bodům na mapě.
00:35:34Vyjet na vyvýšené místo byl dobrý nápad, ale je to zajížďka.
00:35:42Mimo svůj kurz se dostal i Billy.
00:35:45Vyletěl sice správným směrem, teď ovšem lítá křížem krážem.
00:35:51Mohlo by něco rušit jeho navigační systém?
00:35:54-Vydáme se dolů po stezce k řece. Řekl bych, že jsme tady.
00:35:58-Asi jo.
00:36:00-O 25 minut později oba kovbojové konečně určili svoji polohu.
00:36:07Vyrážejí k autu a mají naspěch.
00:36:10Je totiž známo, že holubi létají rychlostí až 145 km.
00:36:27-Vidíš tu silnici?
-Už jo.
00:36:29-A vidíš to auto? Vydali jsme se správným směrem.
00:36:56-Čeká na ně slíbené auto.
00:37:06Vědí, kde jsou, a před sebou mají kolem 370 km do San Antonia.
00:37:15-Jedem správně.
00:37:17-Uhánějí po silnici.
00:37:22Zatímco holub sviští vzduchem.
00:37:26Co by se mohlo pokazit?
00:37:30Ve státě velkém jako Texas se ale...
00:37:34-Můžete nám říct, jak se tam dostaneme?
00:37:36-...se ale i kovboj může ztratit.
00:37:39-Díky.
00:37:42-Ale ne na dlouho.
00:37:49Za chvíli jsou na předměstí San Antonia a u cíle závodu...
00:37:55...kde už na ně čeká Billy. A to dobrou půlhodinu.
00:38:00-Vypadá to, že jsme prohráli.
00:38:03-Když Billy létal křížem krážem, vypadalo to, že se ztratil. Ale ne.
00:38:10-Křižováním upřesňuje svou polohu, aby se lépe zorientoval.
00:38:14-Holuby lidé viděli letět podél silnic,
00:38:17i zatočit vpravo nebo vlevo na křižovatce.
00:38:20A zatímco John s Corym nesměli překročit rychlostní limit,
00:38:25Billymu rychlost neměřil žádný radar.
00:38:28-Holubi létají rychlostí až 150 km ve výšce 1 800 metrů
00:38:33a za den ulétnou přes 1 100 kilometrů.
00:38:36-Závodní holubi patří k nejrychlejším živočichům.
00:38:40-Teď si budu holubů. daleko víc vážit.
00:38:46COREY:Jdeme na pivo. JOHN:Pořádně vychlazený.
00:38:50-Prostě lidé dělají věci po svém a zvířata také.
00:38:55Ta si vylepšila skóre na čtyři vítězství a jednu remízu.
00:38:59Mohlo by být nějaké zvíře natolik chytré,
00:39:02že by dokázalo dělat věci po našem a lépe než my?
00:39:06Je čas zjistit, zda jsme chytřejší než delfín.
00:39:15Seznamte se s delfínem Tannerem a skupinou trénovaných plavkyň.
00:39:20Věnují se synchronizovanému plavání a jde jim to velmi dobře,
00:39:25jelikož umějí napodobovat jedna druhou.
00:39:28Utkají se s delfínem v našem závěrečném souboji,
00:39:32který prověří, kdo je lepší v napodobování.
00:39:35Se zavázanýma očima.
00:39:37-Lidé k nim měli odjakživa vztah kvůli jejich inteligenci.
00:39:42Mezi mořskými živočichy jsou na vrcholu inteligenční pyramidy.
00:39:47-Schopnost delfínů napodobovat určité chování dává smysl.
00:39:50Jsou to společenští tvorové;
00:39:54od narození se napodobováním od starých delfínů učí umění přežít
00:39:59-Lidé mají mimořádně všestranné ruce a nohy.
00:40:03Delfíni ruce a nohy nemají;
00:40:06zato mají neuvěřitelně hydrodynamické tělo a jsou rychlí.
00:40:12V synchronizovaném plavání jsme my lidé tak dobří,
00:40:17že jsme z něho udělali olympijský sport.
00:40:20Spočívá v dovednostech, načasování, sledování týmu
00:40:23a v dosažení dokonalosti ve vzájemném napodobování.
00:40:28Lidé tuto schopnost považují za velmi užitečnou.
00:40:33-Napodobování je schopnost, která je lidem naprosto přirozená.
00:40:38Napodobujeme neustále, abychom se něco naučili
00:40:42nebo zapadli do společnosti.
00:40:45-Lidé se napodobují, aby dosáhli harmonie ve své skupině.
00:40:51I delfíni žijí ve skupinách.
00:40:54Některé své pohyby koordinují, aby se jim lépe lovilo ve skupině.
00:40:59A také aby do sebe nenaráželi. Je to logické.
00:41:03A nejspíš by to ani jinak nešlo, při rychlosti přes 30 km za hodinu.
00:41:08Rychleji než kterýkoli olympijský plavec.
00:41:12Delfíni nikdy na olympiádě nesoutěžili,
00:41:15byť patří k nejchytřejším mořským živočichům.
00:41:19A i když téměř přišli o čich, ostatní smysly mají výtečné.
00:41:24Jsou ale dobří v napodobování?
00:41:27-Napodobování je ve zvířecí říši poměrně vzácné.
00:41:36Ukázalo se, že nejlépe jde ale delfínům.
00:41:43-Tanner je delfín skákavý.
00:41:45Žije v Centru pro výzkum delfínů na Floridě
00:41:48a svůj druh bude reprezentovat v souboji s týmem Aqualillies.
00:41:55Plavkyně mají značné zkušenosti ze soutěží,
00:41:59ani ve snu by je však nenapadlo, že budou soutěžit s delfínem.
00:42:04Jako všichni sportovci trénují každý den.
00:42:10Nedostatky v tréninku Tanner bohatě kompenzuje jinými vlastnostmi:
00:42:16Má širší zorné pole než my
00:42:19a automatickou korekci vidění nad a pod hladinou.
00:42:22Má tak ostatní delfíny stále na očích, aby je mohl napodobovat.
00:42:28Jelikož by mu to mohlo poskytnout nespravedlivou výhodu,
00:42:31síly na obou stranách vyrovnáme tak,
00:42:34že delfínovi i jeho soupeřkám zakryjeme oči.
00:42:38-Zrak je při synchronizovaném plavání hodně důležitý.
00:42:42Pomáhá nám udržovat rytmus, orientovat se a předcházet srážkám.
00:42:46-Namísto pásky zakryjí delfínovi oči dvěma gumovými přísavkami.
00:42:51-Jsou to měkké latexové přísavky, kterých se může kdykoli zbavit.
00:42:58-I pro Tannera jsme sestavili malý tým.
00:43:01Bude muset napodobovat pohyby ostatních delfínů.
00:43:04Jako synchronizovaný plavec.
00:43:09Dokáže to se zakrytýma očima?
00:43:14Jako první je rytmické dýchání.
00:43:20Žádný problém. Další figurou je ladná otočka.
00:43:28Opět na jedničku.
00:43:30Nezapomeňte, že to není předem nacvičené.
00:43:34Tanner nějak vycítí, co dělá druhý delfín, a napodobuje ho.
00:43:42Nakonec máchání ocasem. Naprostá hračka.
00:43:46-Jak to dokáže?
00:43:48Mohl poznat charakteristické zvuky jednotlivých pohybů.
00:43:52Zvuky, které delfíni vydávají při pohybu ve vodě, zná moc dobře.
00:43:56Je to jako kdybych vám řekla, abyste zavřeli oči a dělali tohle.
00:44:01Dokázali byste to, protože je to povědomý zvuk.
00:44:04-Opravdu velmi působivé, Tannere.
00:44:11Pojďme se teď podívat, jak si povedou akvabely
00:44:15bez nepostradatelného zraku.
00:44:18Nezapomeňte, že figury nacvičovaly už mnohokrát.
00:44:25To je dobrý začátek.
00:44:29Sestava se jim už začíná rozjíždět.
00:44:35A nedokážou ani udržet správnou polohu.
00:44:40Ve srovnání s bezchybným výkonem delfína je to fiasko.
00:44:47Delfín právem vítězí.
00:44:50Podívejme se na jeho výkon podrobněji.
00:44:54Mohl využít sluch k tomu, aby zjistil, co dělá druhý delfín.
00:44:59Je tu však ještě druhá možnost.
00:45:02Delfíni také používají echolokaci: využil zřejmě svůj biologický sonar
00:45:07aby viděl, co dělají ostatní delfíni.
00:45:14-Echolokace je superschopnost delfínů.
00:45:17V nosní trubici vytvářejí cvakavý zvuk,
00:45:20který přes čelo vysílají do vody.
00:45:25Jakmile zvuk narazí na nějaký předmět,
00:45:28odrazí se od něho zpět k delfínovi.
00:45:31Je zachycen čelistmi a přenesen do vnitřního ucha.
00:45:34Mozek jej zpracuje na informace o tvaru, velikosti a pohybu.
00:45:40Používá Tanner při napodobování pohybů sluch, nebo echolokaci?
00:45:45Existuje způsob, jak to zjistit.
00:45:48Delfíní zvuky jsou mu povědomé, proto teď zkusí napodobit člověka.
00:45:56-Člověk napodobující delfíní pohyby bude znít jinak než delfín.
00:46:13Ponořili jsme do vody mikrofon, abychom mohli echolokaci nahrát.
00:46:28Při napodobování delfínů používal echolokaci jen občas,
00:46:32zatímco při napodobování pohybů člověka téměř neustále.
00:46:44Dobrá práce!
00:46:55-Tanner si vydobyl jednoznačné vítězství.
00:47:06Naši zvířecí příbuzní nám opět uštědřili... no, výprask.
00:47:11Pětkrát jsme byli poraženi.
00:47:14A uhráli jsme jen jednu diskutabilní remízu.
00:47:19-Delfíni patří k nejlepším imitátorům ve zvířecí říši
00:47:23a jedním z důvodů je zřejmě to, že ve skupině
00:47:26musí synchronizovat komunikaci, pohyby i lovecké techniky.
00:47:31Loví hejna ryb a musí vše dokonale zkoordinovat, aby byli úspěšní.
00:47:37-Jsou to neskutečně inteligentní tvorové,
00:47:40o kterých se toho musíme ještě hodně naučit.
00:47:44Lidé posuzují úroveň inteligence podle svých vlastních schopností.
00:47:48U zvířat se ale vyvinuly natolik odlišné schopnosti a inteligence,
00:47:52že se s nimi ve zvířecích specifikacích sotva můžeme měřit.
00:47:56Titulky: Petr Dvořáček Česká televize 2017
Lidé si fandí, že jsou nejinteligentnějšími stvořeními na celé zeměkouli. Ve skutečnosti tomu možná tak není. My máme rádi hádanky, rébusy a hlavolamy. A jsme na ně zvyklí od dětství. Pojďme se ale poměřit v nadsázce s našimi zvířecími spoluobyvateli. Vezměme si k tomu třeba speciální trezor s pěti důmyslnými zámky, které je nutné odemknout ve správném pořadí. Kdo dokáže schránku otevřít rychleji? Malé děti, nebo papoušek Mapit? A v jiných dovednostech se poměříme zase s poštovními holuby, hady nebo delfíny? Co nám to napoví?