Chat

Poruchy učení

PhDr. Anna Kucharská a PhDr. Hana Sotáková

Záznam chatu z úterý 2. června 2009

eva svačinová, ústí nad Labem: „dobrý den, jsem dislektička a mám 4 letou dceru. Je možné,že tuto vadu bude mít také? u mě na ní přišli až v 6 třídě a ze školy jsem měla trauma. děkuji za odpověď“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Dobrý den, určitě je to možné, ale ne nezbytné. Riziko se pohybuje mezi 40 a 60% a záleží na tom, zda jsou u vaší dcery již v předškolním věku patrné vývojové deficity ve funkcích potřebných pro čtení a psaní (sluchové vnímání, zrakové vnímání, pravolevá orientace). Přesně na tento problém se zaměřuje naše studie, v případě zájmu můžete najít info na www.eldel.cz (i případné kontakty)“

divačka Monika: „Dobrý den,moje dcera bude mít 4roky a stále mluví jako 3 leté dítě.Není ji příliš rozumnět,když se jí nechce tak se zadrhne a přestane mluvit.Těhotenství i porod byli naprosto v pohodě.Měla by dcera navštívit psychologa?Děkuji divačka Monika Hyclová Jihlava, Za Prachárnou 14, 58601“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Dobrý den, přednostně by měla asi navštívit logopeda, který vyloučí vadu řeči, posléze možná i psychologa. Důležité je ji nestresovat upozorňováním na problém, dát čas k vyjádření, povzbuzovat ji.“

Monika Hyclová: „Dobrý den,mám 4 letou dceru,která špatně mluví.Chodíme na logopedii,pouze 1krát měsíčně-mgr.nás více nezve.Do školky chodí.Opakuje slova ale dělá jí to problémy.Co nám prosím doporučíte?“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Je důležité trénovat řeč především v domácím prostředí, pokud nejste spokojeni s péčí logopeda, můžete požádat o konzultaci jiného, případně ho změnit.“

Pavla Brijová pavla.brijova@seznam.cz: „Dobrý den, mému synovi, který jde v září do školy, byla zjištěna lateralita 50na 50.píše sice pravou,ale hlavní oko používá levé, bylo mi řečeno, že bude mít problémy s učením, mohu vědět zda to právě může mít vliv na dislexii či disgrafii.děkuji“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Dobrý den, samozřejmě to vliv mít může, ale také nemusí, záleží na dalších okolnostech, každopádně je dobré s ním pravolevou orientaci trénovat (na schématu těla i prostorové orientaci), případně se domluvit s paní učitelkou na dalších postupech.“

Petra Drábková: „DOBRÝ DEN, CHTĚLA BYCH SE ZEPTAT, MŮJ 5-TI LETÝ SYN SE ČASTO PODEPISUJE MISTO TOM - MOT, ZAČÍNÁ PSÁT OD SPODU OD ŘÁDKU...MÁM STRACH , ABY NETRPĚL DYSGRAFII, DOPORUČUJETE NÁVŠTĚVU PORADNY A KDY? U NÁS NA VESNICI JE ŠKOLA MALOTŘÍDKA, JE VHODNÉ, ABY S PORUCHOU UČENÍ TUTO ŠKOLU NAVŠTĚVOVAL, DĚKUJI“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „V 5 letech zde může jít o vývojový aspekt, pokud by problém přetrvával dále, je možné využít služeb nejbližší pedagogicko-psychologické poradny. Malotřídka může být naopak vhodnější než velký kolektiv. Je také dobré vědět, že riziko vzniku dyslexie (a dalších poruch) se zvětšuje, pokud se už v rodině obdobné problémy objevily.“

Karel: „Dobry den , kdyz davam ve skole pozor a potom přijdu domů a všechno zapomenu nevíte čím to je ?“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Vliv může mít mnoho okolností, nedávals dobrý pozor, byl si unaven nebo bys potřeboval učivo podat jinak atd.“

Marie: „mám syna dosortografika, se kterým se učím pravidelně, je nyní v 7. třídě a známka z čj se mu svezla na 4. Čtení zvládá docela dobře, ale nerad čte, horší je to s gramatikou. Má problém se psaním ve všech předmětech, naučit cokoliv na zpamět není problém, ale převézt to na psaný text je hrůza. Bude se tato porucha ještě stupňovat, nebo dá se nějakým dalším způsobem pracovat na tom, aby se to zlepšilo? Děkuji za odpověď“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Obecná odpověď je velmi těžká, nejlépe je konzultovat to s psychologem z nejbližší poradny. Porucha se dá do určité míry kompenzovat, ale je to velmi individuální.“

Valfr: „Promiňte že se odchyluji od tematu pro děti. Co mam dělat pro paměť ve staři.“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Nejlépe trénovat, křížovky atd. Také existuje celá řada potravinových doplňků (lecithin aj.)“

Pfefferová: „Dobrý den chtěla jsem se zeptat.Muj syn chodí do první třídy.První pololetí to bylo v pořádku.v druhé pulce pololetí jak mají nějakou písemku s matematiky na čas nestihne to v určitém čase.jinak jak to na čas není je to v pohodě.Mrzí mě to.zkuste mi prosím poradit.Moc vám děkuji za odpověd.“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Zajít za paní učitelkou a domluvit se s ní, jak postupovat, aby mohl být úspěšný (to je pro něj v této chvíli vzhledem ke škole určitě důležité).“

Lenka Koulová: „Dobrý den, zajímalo by mě jaké publikace k této problematice byste doporučila. Zajímají mě hlavně ta, co jsou určena rodičům. Mám doma prvňáka a čeká nás vyšetření v PPP.“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Publikací je mnoho, pro rodice je vhodná treba publikace B. Sindelarové, Přecházíme poruchám učení, kde najdete i jednoduchá cvičení.“

Zdena Machková: „Můj vnuk trpí dyslexii a dysgrafií a má zkříženou lateralitu.Jsem babička,neumím to přesně popsat.Chodí do čtvrté třídy. Jelikož se s ním učím,vím,že dějepis,zeměpis a pod. umí,ale jak vezme pero ve škole do ruky tak při psaní pětiminutovek je vždy v koncích.Zajímalo vy mně,jestli by neměla učitelka přihlédnout k doporučení z psychologické poradny a občas ho ústně vyzkoušet.“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Určitě by měla k doporučení přihlédnout, psycholog z poradny s ní může dokonce pro dítě sestavit individuální vzdělávací plán.“

Eva Katzerová - maminka: „Dobrý den, moje šestiletá dcera, předškolačka, nyní zdravé dítě, měla po porodu vedle jiného těžkou poporodní asfixii. Jeví se jako velmi inteligentní zdravá holčička, vypadá ale, že se u ní projevuje dyspraxie. Kromě paní učitelky ze školky jsem o tomto pojmu nikdy nic neslyšela. Můžete mi prosím sdělit více - co můžeme očekávat, co můžeme pro naše dítě udělat ? Od září nastupuje naštěstí do alternativní základní školy - bez známkování, respektující přístup ad. Děkuji mnohokrát za informace.“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Je možné, že se potíže objeví v předměnech jako jsou psaní, kreslení, tělocvik, pracovní činnosti a činnosti běžného dne (příprava školních pomůcek, příprava tašky atd.). Bylo by určitě dobré domluvit se s paní učitelkou, co vyžadovat, co tolerovat. Informace také můžete najít v publikaci Kirbyová, Dyspraxie (vydal Portál).“

divačka,val.mezříčí: „Dobrý den.Co mám dělat když můj 5letý syn odmítá si nejen malovat,ale vůbec si vzít tužku do ruky.A když tak je to spíš na úrovni 3letého dítěte.Ve školce p.učitelka radí ještě počkat.Dá se v tomto věku poznat jestli jde o nějakou poruchu?“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Zkuste nenásilnou formou ho vést ke kreslení (společné kreslení, dokreslování detailů, prstové barvy, kreslení na počítači). Jde o to vzbudit zájem o kreslení. Jde jen těžko zjistit, zda jde o poruchu, když kreslit odmítá, nicméně kreslení je v rámci vývoje grafomotoriky důležité pro budoucí psaní. Neměli byste však rezignovat, klidně již můžete kontaktovat nejbližší pedagogicko psychologickou poradnu.“

Eva: „Dobrý den, dcera je narozena v 35tt, už v porodnici nás upozornili, že vzhledem ke klasifikované nezralosti ji mohou nějaké "dys" poruchy potkat. Nyní má 8 let, dys-poruchy nemá (nezpozorovali jsme je), ale má vysoce nadprůměrný intelekt a jen mírně odbočím, když řeknu, že dětem s dys poruchami se ve školách regulérně věnují, ale s péčí o mimořádně nadané děti je to OBROVSKÝ problém. Je to mimo téma, ale měla jsem potřebu zareagovat na to, když jsem teď v televizi slyšela o péči o děti s poruchami učení.“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Legislativa upravuje i péči o děti mimořádně nadané, pokud jste s postupem školy nespokojená, kontaktujte příslušnou pedagogicko psychologickou poradnu, ale máte pravdu, že je to velký problém.“

hana Vařáková: „Zajímá mě účast ve vašem výzkumu. Jak by probíhalo pokud nejsme z Prahy. Děkuji“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Nevadí že nejste z Prahy, naši spolupracovníci mohou za vámi přijet. Oceňujeme váš zájem, kontaktujte nás prosím během příštího týdne. Na stránkách www.eldel.cz najdete potřebné kontakty, případně na anna.kucharska@pedf.cuni.cz nebo na 221900545.“

Alena: „Dobrý den, můj 4,5 letý syn hezky maluje, zná jednotlivá písmenka i čísla, ale na papír je někdy píše obráceně (např. E, 3, 7, 1 otočí na druhou stranu) a když čte po písmenkách tak zprava doleva (ne vždy)... Může se jednat o nějakou vadu? Děkuji“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Spíše to vypadá na vývojový aspekt a dá se říci, že váš syn je opravdu šikovný. Velmi pravděpodobně se tyto potíže upraví.“

Zuzana Byrtusová: „Dobrý den, ráda bych věděla, jestli časté ultrazvuky miminka v těhotenství mohou způsobit poruchy učení či chování dítěte.“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Tyto vlivy nikdy nebyly zkoumány a je to nepravděpodobné.“

Marie: „Dobrý den, můj 3 letý syn, říká neustále místo písmena k písmeno t. Např kráva-trába, kuba-tuba. Nemůže to být znakem dyslexie.Děkuji“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Bude se zřejmě jednat o logopedický problém, pokud se to do 4 let neupraví, bylo by dobré navštívit logopeda.“

Anna: „Dobrý den, chtela bych se zeptat jestli poruchy učeni souvisi i stím ze jsem se rozvedla a podotýkám ze rozvod byl moc dramatický 10ti letá dcera mela samé jedničky a ted nosí domů trojky Predem dekuji“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Spíše se jedná o psychický problém spojený s rozvodem, tento problém bývá častý, vhodné by bylo navštívit pedagogicko psychologickou poradnu a zahájit psychologickou péči.“

Alena N.: „dobrý den, dcera bude mít v červenci 6 let, v záři nastoupí do školy, všimla jsem si, že očas píše písmena a číslice, které se chce pořád učit, zrcadlově. Je to nějaká chya?“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Zde by to mohlo znamenat nějaký problém. Záleží na častosti výskytu a zda se to dcera umí "učit", opakovat po vás správně. V případě pochyb kontaktujte učitelku, ať se na to zaměří posléze třeba i pedagogicko psychologickou poradnu.“

Jarmila Palicová, Kostomlaty pod Mil.: „Dobrý den, je možné pozorovat odchylky dítěte již v kojeneckém věku? Nebo můžeme nějakým způsobem v tomto věku předcházet poruchám učení?“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „To určitě ne“

Michaela: „mam 5ti letou dceru u ktere je diagnostikovana disfazie. dislalie a expresivni porucha reci, prosila bych o zarazeni do vaseho vyzkumu, chtela bych vedet, jak mam s dcerou pracovat doma. Dekuji“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Kontaktujte nás prosím v příštím týdnu na anna.kucharska@pedf.cuni.cz nebo 221900545. Děkujeme za zájem“

Alzbeta: „Dobry den ja i manzel jsme v detctvi mely dislexiji a disgrafiji muze byt vetci procento ze nase deti to budou mit taky dekuji za odpoved“

PhDr.Anna Kucharská,PhDr. Hana Sotáková: „Ano muze, je treba to sledovat.“